Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Neste gang du er på et Cathay Pacific eller Cathay Dragon fly, kan det være lurt å ta med seg noen våtservietter eller anti-bak. Denne uken meldte South China Morning Post at flyselskapene har kuttet ned på rengjørings frekvensen av kabinene. Intervallet mellom «hovedrengjøring» er endret fra hver 14. dag til hver tredje til fjerde uke.
Mens flyselskapene har bekreftet at de har redusert rengjørings-planen, benekter representanten at endringen hadde noe å gjøre med kostnads effektiviseringer. Talspersonen insisterte i stedet på at siste liten vedlikehold og ruteendringer hadde forårsaket problemer med å fortsette den tidligere rengjørings rutinen.
Cathays nye plan kan ved første øyekast virke kjip. Men den er i tråd med andre flyselskaper. I fjor endret Lufthansa sin rengjørings-plan for dyp- rengjøring til etter hver 500 timer med flyvning. Både Singapore Airlines og Hong Kong Airlines foretar tilsvarende prossess cirka en gang i måneden.
I motsetning til rask rutinemessig opprydding utført på et fly mellom flyreiser, tar en dyp rengjøring flere timer. Den inkluderer rengjøring og desinfisering av sitteputer sammen med mange andre elementer av kabin interiøret. Det inkluderer blant annet seterammer, seteryggene, bordene, vinduer, tilbehør og det omliggende området.
E. coli og MRSA
En studie utført i 2014 av forskere ved Auburn University fant at bakterier kan overleve inntil en uke inne i en flykabin. Den understreket viktigheten av renhold flyene regelmessig. Den to-årig studien viste at bakterier levde opptil 168 timer på materiale fra setet-baklommen og armlener.
«Noen vil kanskje tro at dette er et kostnadsreduserende tiltak, men vi har selvfølgelig ingen intensjon om å fly med skitne fly».
Rupert Hogg, Cathay Pacific Chief Operating Officer og styremedlem i Cathay Dragon
Cathay Pacific og Cathay Dragon sier at dersom de hadde holdt faste på sine 14-dagers rengjøring planer, ville det ha budt på operasjonelle utfordringer. Dette på grunn av det planlagte vedlikeholdet, eller når fly blir byttet mellom kort- og langdistanseflygninger.
Legg igjen en kommentar