Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Goffe de Boer fra vår søsterside InsideFlyer.nl har testet China Airlines Business Class mellom Bangkok og Taipei med Airbus A350. Vi har oversatt anmeldelsen til glede for våre norske lesere.
China Airlines, Taiwans flaggskipselskap, har i skrivende stund 14 Airbus A350-maskiner med en fantastisk business class. Disse flyene brukes hovedsakelig på lengre flygninger til Autsralia, Europa og Amerika. Noen av disse flyene bruker imidlertid også på ruter innad i Asia, blant annet på Bangkok-Taipei. Jeg var heldig nok til å finne en bonusbillett på denne flygningen og så fram til å prøve produktet.
Innsjekk
Jeg var på flyplassen rundt klokken ni for å sjekke inn. Heldigvis var det stille og rolig ved China Airlines og det var ingen kø i innsjekk for business class. Reiseruten min var ikke helt rett fram. Min endelige destinasjon er Jakarta, men for å komme dit skulle jeg fly China Airlines via Taipei og videre med Korean Air via Seoul.
Jeg ble sjekket inn til Taipei hvor jeg hadde en 23 timer lang mellomlanding.
China Airlines Dynasty Lounge
Jeg ble overrasket over at China Airlines hadde en egen lounge på denne flyplassen. Selskapet har kun to ruter fra Bangkok. Foruten Taipei, som flys tre ganger daglig, flyr China Airlines også til Kaohsiung i Taiwan. China Airlines Dynasty Lounge ligger på D-piren, rett ved siden av Japan Airlines Sakura Lounge.
Jeg visste fram mitt China Airlines business class boardingkort og ble ønsket velkommen til loungen. Du har tilgang til denne loungen om du reiser business class med China Airlines eller innehar Elite+-status i SkyTeam. Det var veldig stille i loungen og det ble spilt klassisk musikk i bekgrunnen, noe som skapte en elegant atmosfære.
Det er ingenting ekstraordinært med denne loungen og dessverre ingen utsikt over flyene på flyplassen. Buffeten er grei nok og du finner stort sett det du forventer å finne i buffeten i en business class-lounge. Jeg holdt meg til noen enkle snacks og en cappuccino for å spare plass til maten om bord. Personalet i loungen var hyggelige og imøtekommende.
China Airlines Airbus A350 business class-kabin
Dagens tur skulle gå med en Airbus A350-900 som har 32 seter i business class. Jeg gikk om bord i flyet gjennom den første døren og ble ønsket hjertelig velkommen av besetningen. Business class-kabinen ser både romslig og moderne ut.
En typisk moderne business class! Setene er arrangert i «omvendt fiskebein» med 1-2-1 layout. Alle vindussetene peker mot vinduet, mens midtsetene peker mot hverandre. Vindussetene passer derfor perfekt for de som reiser alene, mens midtsetene passer godt når flere reiser sammen. Det er ingen bagasjehyller over midtsetene, noe som får kabinen til å virke enda større. Selv sitter jeg for anledningen på sete 15K, som ser både romslig og elegant ut.
Det er en liten lampe ved siden av setet og i setet ligger det tøfler og en pute. En annen fin detalj med setet er armlenet på venstresiden, som du selv kan regulere opp eller ned.
I oppbevaringsboksen ved siden av lampen ligger det sikkerhetsinstruksjoner og om bord-magasin. Setet er flott og romslig, og gir mye privatliv. Selv om du sitter i en kabin 32 andre passasjerer, føles det som du sitter alene. Foran meg en er det en stor skjerm med svært god bildekvalitet.
Til høyre for setet er det en fjernkontroll med berøringsskjerm som brukes til å styre underholdningssystemet. Her finnes også setekontroll og hodetelefoner. Jeg regulerte setet til en behagelig posisjon og ventet spent på hva kabinpersonalet skulle komme med.
Like etter kommer personalet for å presentere seg selv, og dele ut menyer og varme håndklær. Det ble også servert drikke, hvor jeg kunne velge mellom vann, appelsinjuice og Champagne. Det var riktignok ingen eksklusiv champagne, men det er i alle fall ikke et tørrlagt flyselskap.
Etter at alle passasjerene var kommet om bord takset vi mot rullebanen. Avgang gikk på rutetid og vi var i gang med den tre timer og 40 minutter lange flyturen til Taipei.
Mat og drikke
Mens jeg enda drakk Champagne benyttet jeg anledningen til å studere menyen. Til forrett serveres det røkt kveite og marinert laks. Til hovedrett valgte jeg wokstekt ingefær med biff mørbrad og nudler med stekt hvitløk og kailan.
Forretten og hovedretten ble servert samtidig, og det ble også servert brød til. Måltidet smakte svært godt, spesielt hovedretten.
Personalet spurte med jevne mellomrom om jeg hadde alt jeg trengte og om jeg ville ha mer å drikke. Jeg fortalte at jeg likte maten godt og var svært imponert over China Airlines.
Etter hovedretten var det klart for dessert. Jeg kunne velge mellom fersk frukt, bringebærkake og Häagen-Dazs is. En kombinasjon var heldigvis ikke noe problem og jeg gikk for fersk frukt med is. Etter hvert ble det også servert kaffe og jeg ble stappmett.
Til slutt
Etter det fantastiske måltidet tok jeg en liten sightseeing for å se hva annet China Airlines business class hadde å tilby. Jeg kom i prat med et av besetningsmedlemmene, som kunne fortelle at disse flyene ofte ble brukt på lange flygninger om natten og innen Asia på dagtid. Etter måltidet kan passasjerene i business class forsyne seg med snacks og drikke fra galley. Galley ligger mellom business class og økonomiklasse.
Toalettet om bord på disse flyene er svært romslig og ligger helt foran i kabinen.
Det var fortsatt to timer igjen av flyturen så jeg bestemte meg for å legge ned setet og sove litt. Setene er som sagt romslige og jeg følte meg nesten som på første klasse. Airbus A350 er langt mer stillegående enn for eksempel Boeing 777 og jeg sov derfor godt. Før vi landet i Taipei rakk jeg imidlertid å bestille et siste glass Champagne.
Dette var helt klart en av de beste flygningene på denne turen og kanskje det beste business class-produktet jeg har testet i SkyTeam så langt. Jeg takket besetningen for en flott tur og god service idet jeg forlot flyet.
Foto: Goffe de Boer
Legg igjen en kommentar