Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Helt siden SAS EuroBonus Mastercard Premium ble lansert har EuroBonus Diamond-medlemmer kunnet nyte godt av halv årsavgift. 15. august forsvinner fordelen, noe som i praksis fører til en dobling av årsavgiften.
Flyselskapene er i sparemodus om dagen, noe som også merkes i form av kutt i lojalitetsprogrammene. Siden lansering av SAS EuroBonus Mastercard Premium har Diamond-medlemmer hatt 50% rabatt på årsavgiften. I et brev som er sendt til kortinnehavere denne uken blir det opplyst at denne fordelen forsvinner 15. august. Da må alle kortinnehavere betale samme årsavgift.
Er det fortsatt verdt det?
Under normale omstendigheter kan man nok argumentere for at SAS EuroBonus Mastercard Premium uansett er verdt den høye årsavgiften. Greier du å oppnå og benytte deg av alle fordelene kortet gir har dette selvsagt en langt høyere verdi enn 750 kroner i året. Selv under normale omstendigheter er imidlertid bonusreiser i SAS Plus- eller business class en svært knapp ressurs, og med rutetilbudet slik det står i dag har denne fordelen i praksis svært liten verdi. Ingen vet når rutetilbudet vil være tilbake til det normale og det er også høyst sannsynlig at den nye normalen vil se ganske annerledes ut enn hva vi er vant til.
Enn så lenge vil de eneste reelle fordelene med Mastercard Premium kontra World Mastercard være redusert pris på bonusbilletter i SAS Plus innenriks og på de få Europa-rutene som gjenopptas i løpet av sommeren. Fordelen av å reise i SAS Plus er imidlertid høyst diskutabel, da det for øyeblikket ikke er servering om bord, loungene er stengt og de forreste setene i flyet må gå ombord til slutt.
Du tjener selvsagt også flere poeng når du bruker Mastercard Premium, men disse poengene betaler du ganske dyrt for når dette i praksis er den eneste fordelen du har. Vi vil ikke komme med noen anbefaling eller konklusjon på hvorvidt det er verdt å beholde kortet, men som kortinnehaver bør du absolutt gjøre en ny vurdering av kostnad opp mot nytteverdi.
Sparer seg til fant
Det er også problematisk at SAS først og fremst kutter i fordelene for sine beste kunder. Dette er ofte kutt som isolert sett ikke utgjør så mye, men som i sum er med på å viske ut forskjellene mellom Gold- og Diamond-nivåene.
Tidligere i år forsvant også Diamond Goodie Bag-fordelen. I kjent SAS EuroBonus-stil ble endringen varslet først dagen etter at tilbudet ble fjernet. Dette på tross av at SAS-sjefen selv under fjorårets After Work-event, lovte at alle endringer, også negative, skulle varsles i god tid. SAS håpet å kunne erstatte denne fordelen med en ny fordel, men dette har foreløpig ikke skjedd. I stedet mister Diamond-medlemmene nok en fordel.
Vi håper selvsagt at SAS vil gjøre tiltak for å styrke Diamond-nivået etter hvert som normal flytrafikk kommer i gang igjen. Vi blir imidlertid ikke overrasket om selskapet heller fjerner fordeler for EuroBonus Gold for å opprettholde forskjellen mellom medlemsnivåene.
Legg igjen en kommentar