Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Neste selskap ut i vår presentasjon av fem-stjerners flyselskaper er koreanske Asiana. Selskapet er vel kjent blant ivrige bonusjegere, som vil bruke sine opptjente poeng på reiser i First Class.
Hvorfor har de fem stjerner?
Asiana har hovedbase på Incheon (ICN) flyplassen i Seoul, og opererer i dag en flåte med i overkant av 80 fly. I april 2017 mottok de sitt første av i alt 30 Airbus 350.
Asiana er en del av Star Alliance, og har et godt nettverk i Asia, ut i fra Seoul.
Tilgjengelighet på bonusseter i First Class er noe av det som har gjort Asiana kjent for mange nordmenn. Likevel er det helt andre ting som avgjør om de er et fem-stjerners selskap eller ikke – heldigvis.
I likhet med alle andre selskaper i denne artikkelserien, skiller Asiana seg ut fra de fleste andre, og leverer over den standard man forventer.
Brukererfaringer, og vurderinger fra Skytrax fremhever spesielt personale, både på bakken og i luften, og maten som serveres ombord som noe ekstraordinært.
Har man ikke opplevd varm asiatisk service, kan en tur med Asiana fort rette på dette. Crewet ombord, spesielt i premiumkabinene (business og first), gjør sitt ytterste for at du som passasjer skal føle deg velkommen.
Maten ombord varierer selvfølgelig etter hvilken klasse man reiser, og den får bedre tilbakemeldinger jo bedre klasse man flyr. For mange reisende er det å velge koreansk meny (Bibimbap), i business eller first en smaksopplevelse man vil huske lenge.
For lange reiser, noe en reise med Asiana vil være fra Europa, er setekomforten noesom er viktig for alle reisende.
Tidligere kunne man risikere å få fly med eldre kabinkonfigurasjon på europeiske ruter. For økonomiklasse innebærer ikke dette store endringer. I business er det derimot stor forskjell på ny og gammel. 2-3-2 i bredden på gammel, mot 1-2-1 i bredden på ny kabin.
Hvordan kan man oppleve Asiana?
For oss europeere er det å fly via London (LHR), Paris GDG) eller Frankfurt (FRA) som gjelder, om man vil oppleve Asiana. Fra London og Paris opererere de med Boeing 777-200LR med økonomi og business klasse ombord.
Fra Frankfurt flyr de med Airbus 380 med First (Suite), business og økonomiklasse. Etterhvert som selskapet mottar flere A-350, er det ventet at LHR vil bli en av destiansjonene for denne flytypen. Inntil da er vel valget enkelt for de fleste som vil fly Asiana. Særlig om man har en pen bunke med eurobonuspoeng man kan bruke av.
Legg igjen en kommentar