Emirates Business Class (B777-300ER) Oslo-Dubai

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Tirsdag 2. september var dagen da Emirates startet ruteflygninger mellom Oslo og Dubai. På denne første flygningen hadde jeg billett i Business Class.

Turen var arrangert i et samarbeid mellom Emirates, Hyatt og Bonusfeber.no

Forsidebilde/Front-page photo: RFotomoments / Source: PlanePictures.Net

Innen fly- og reisebransjen var denne ruteåpningen en stor begivenhet og interessen var merkbar på Oslo Lufthavn, Gardermoen. Jeg hadde flydd tidlig inn fra Stavanger denne morgenen og brukte den gode tiden til å kjenne litt på begivenheten ved å vandre rundt i innsjekkingshallen hvor Emirates og Oslo lufthavn hadde opprettet et mottakssenter for pressen og andre inviterte gjester.

Mottakssenter for presse og andre inviterte gjester.
Mottakssenter for presse og andre inviterte gjester.

 

På Oslo lufthavn benytter Emirates OSL-loungen for sine Premium-reisende og derfor måtte jeg innom her før avgang. Loungen har lett utvalg av mat og drikke har en varm og lun atmosfære med gode sittegrupper.
På denne første flygningen hadde Emirates informert om at det ville bli markering ved gate for de reisende, så da klokken nærmet seg dette tidspunktet ble kursen satt mot gate 50 hvor Emirates nærmest var ferdig med å lage til bevertning i form av kake og alkoholfri drikke.

Kake ved gate til de reisende
Kake ved gate til de reisende

 

Emirates hadde stilt opp med en praktisk talt flunkende ny flymaskin av typen Boeing 777-300ER på jomfruturen. Denne første flygningen var forskjøvet til klokken 16:00 pga kapasiteten i  lokalene og klokken 15:00 ble det varslet at Boarding nærmet seg men først klokken 15:15 kom ombordstigning i gang. Dette gikk ganske seint og virket å være lite effektiv, delvis på grunn av alle økonomiklasse-reisende som ikke forsto hvilke ombordstigningsprosedyre som skulle følges til tross for at dette ble opplyst om.

Helt ny flymaskin
Helt ny flymaskin

 

Som sagt var flyet helt nytt og det syntes. Business Class-kabinen har en setekonfigurasjon på 2+3+2, noe som er minst én mer i bredden enn mange av konkurrentene, faktisk har flere selskaper i disse dager en konfigurasjon i Business Class på 1+2+1 og dette er noe vi har sett en økende trend av den siste tiden.
Stolene er gode å sitte i, men de blir noe smale til Business Class å være. Når stolen legges ned blir den nærmest helt flat, armlene senkes ned samtidig slik at du kan breie deg litt utover. Ellers er det litt dårlig med oppbevaringsplass til alle våre remedier. Stolens kontrollfunksjoner ble forklart for meg av en flyvertinne som var tydelig stolt av det hun kunne framvise. Stolen kan styres fra både den tradisjonelle kontrollenheten som er innfelt i setet, via ett trådløst nettbrett eller via en forenklede knapp funksjoner på henholdsvis armlene eller i sideveggen i stolen.

Tre stoler i bredden i midtseksjonen.
Tre stoler i bredden i midtseksjonen.

 

Stolen har strømuttak og noise-cancelling høretelefoner ligger klare til deg. Sjalusiveggen mellom deg og naboen kan heves og senkes via knappstyring eller via nettbrettet.

Vel om bord og plassert i sete 10F var det bare å sette seg godt tilbake mens pre-departure drink ble servert, på en slik dag ble det naturlige valget for meg Champagne som var av typen Veuve Clicqot Yellow Label. Fjernsynsskjermen er gedigen og av høy kvalitet, utvalg av filmer og musikk er makaløst. 470 filmer, 231 tv kanaler og over 1000 musikk kanaler. Et skikkelig amenity kitt var derimot ikke å finne ved stolen, bare en pose med sokker og eyeshades men resten finner du etter behov på toalettet. Før avgang ble vi hilst velkommen og det ble opplyst om sammensetningen av kabinbesetningen.
Noe av Emirates varemerke er at besetningen oftest teller over 10 ulike nasjoner og behersker like mange språk.

Stor skjerm av bra kvalitet.
Stor skjerm av bra kvalitet.

 

Etter en liten times flytid startet forberedelsene til servering. Varme kluter ble først delt ut før after-departure drink ble servert. Jeg kjørte videre på Champagne, denne ble fylt oppi glasset ved stolen og herlige varme nøtter ble servert som tilbehør.
Stolen har et smart lite bord som enkelt vippes ned og er helt perfekt for nøtter og lett drikke. Emirates har på denne flytypen to Business Class-kabiner, en litt mindre og en større. All servering starter i den fremste kabinen, så jobber de seg bakover.

 Veuve Clicqot Yellow Label med nøtter som tilbehør.
Veuve Clicqot Yellow Label med nøtter som tilbehør.

 

Mens champagne og nøtter rolig ble fordøyd ble valg av forrett og hovedrett med tilhørende vin innhentet.

Som forrett var det tre retter å velge mellom, inkludert en suppe. Jeg valgte Salmon Pastrami, som drikke til denne fulgte jeg rådet fra flyvertinnen og gikk for den hvite vinen av typen Chàteauneuf-du-Pape, Etienne Gonnet 2013 Rhòne, denne var fruktig og meget god. Forretten som var meget flott presentert og smakte kjempegodt ble servert omkring to timer etter avgang, det eneste jeg vil bemerke er at det tok nesten 5 minutter fra retten var servert til den hvite vinen ble servert.

Salat og brød ble servert sammen med forretten og dette ble stående under hele måltidet slik at du kunne kose deg med litt av hvert.

Forretten er servert.
Forretten er servert.

 

 

Som hovedrett var det også tre retter å velge mellom, grillet kylling, grillet lam og sjømat, jeg valgte grillet lam. Dette er uten tvil en av de bedre lammerettene jeg har spist om bord på et fly, den fremsto som nygrillet og var utrolig saftig.  Som vinelsker tok jeg likegodt et glass av hver av de to rødvinene. Disse var begge av bra kvalitet men den franske vinen hadde en fyldigere og bedre lukt, ellers uavgjort.
Også til hovedretten kom vinen etter maten, noe som undret meg.

Grillet lam med tilbehør.
Grillet lam med tilbehør.

 

På dessertfronten var også utvalget bra, hele fire retter. Som osteelsker ble det ostebord på meg. Til dette ble det naturligvis server kaffe og herlig sjokolade.
Jeg ble overtalt av flyvertinnen om å forsøke portvin, men portvin er tydeligvis ikke helt i min gate, så jeg endte opp med mer av den franske vinen.

Ostebord som dessert.
Ostebord som dessert.

 

Da bordet var ryddet, bestilte jeg meg en Budweiser øl, lene meg tilbake og bare nøt stunden mens jeg kikket på stjernehimmelen som Emirates har gjenskapt i kabinhimlingen.

Stjernehimmel er gjenskapt i kabintaket.
Stjernehimmel er gjenskapt i kabintaket.

 

Omkring en halvtime før ankomst til Dubai startet nedstigningen, Dubai er en meget travel flyplass på denne tiden men vi var heldig og måtte bare foreta en rundflyging i køen ned mot flyplassen hvor vi landet klokken 01:15.

 

 

 

Oversikt

Fordeler

Emirates sitt materiell er ofte av nyere dato, kvaliteten på service er bra og presentasjon av mat er meget bra. Selskapet har alltid crew om bord som til sammen behersker mange språk. Chauffeur-drive tjenesten for Business Class reisende er et kjempebra tilbud.

Ulemper

2+3+2 konfigurasjon trekker ned for dette gir smale seter og det gir ikke topp komfort, noe som er spesielt merkbart på lengre ruter. Servering av vin til måltid var dårlig koordinert, den ble servert for sent.

Sete

Mat/drikke

Service

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

Helhetlig opplevdes turen som ganske bra, nytt fly, bra kvalitet på mat, observant og hyggelig crew som husket hvilke drikke jeg drakk, gir positive inntrykk mens setebredden, oppbevaringsmuligheter i stolen samt sen vinservering er det som trekker opplevelsen noe ned. Velger gjerne Emirates ved neste anledning.

3.8

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *