Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
I dag byr vi på en test av en helt vanlig hverdagsreise med SAS til Ålesund. Mange tenker gjerne at statuskortene kommer løpende av seg selv, men man skal ha en god porsjon hverdagsreiser før SAS-appen viser en annen farge på bonuskortet ditt. Hvordan fungerer egentlig produktet til SAS på en av de berømte hverdagsreisene? Merker man det «lille ekstra» som EuroBonus-Diamantmedlem?
Innsjekk
Den offisielle informasjonen til SAS sier at man kan sjekke inn på en avgang 22 timer før oppsatt avgangstid. Dette stemmer ikke helt overens med praksis. Et fint tips er at man kan sjekke inn 36 timer før oppsatt avgangstid. Dersom du ønsker å gjøre dette, må du imidlertid gå inn på sas.no og ikke i SAS-appen. Merk at på enkelte destinasjoner der SAS ikke tilbyr innsjekk over Internett, så vil heller ikke dette «trikset» fungere. Med ekstra tidlig innsjekk vil det dermed være mulig å skaffe seg de beste setene. Merk at man som EuroBonus Gullmedlem eller Diamantmedlem kan reservere seter kostnadsfritt ved bestilling. Jeg booket sete 11 A ved bestilling og holder fast ved dette setet under innsjekk. 24 timer før avgang kan man sjekke inn i SAS-appen og laste ned et mobilt ombordstigningskort for de som ønsker det. Jeg mener at SAS har gode løsninger på innsjekkingsfronten totalt sett.
På flyplassen
Reisefølget og jeg ankommer Flesland omtrentlig en time før oppsatt avgangstid denne kvelden. Vi skal avgårde med SK 4194 klokken 21:35 til Ålesund, som morsomt nok er den eneste avgangen som går med jetmaskin til Ålesund. De resterende avgangene betjenes av enten JetTime sin ATR 72 (som jeg skal fly på returen) eller Widerøe med en blanding av Dash 8-Q300/Q400. For noen år tilbake gikk alle avgangene til Ålesund med Boeing 737-500 maskiner fra gamle Braathens. Her har det vært en markant endring i tilbudet, og prisene har selvsagt blitt relativt mye stivere dersom man ikke treffer på et salg. SAS har nok med automater som fikser ombordstigningskort og bagasjelapp til oss. På Flesland fungerer det utmerket å avlevere bagasjen selv, noe jeg også gjør denne gangen.
Fast Track
Som kjent har ikke SAS en lounge per i dag på Flesland. Fast Track er imidlertid et kraftig pluss i boken. Når vi kommer opp i Fast Track er det folketomt. Med SAS har man adgang til Fast Track hvis man har billett i SAS Plus, eller har et EuroBonus-Gullkort, Diamantkort (eller Sølvkort som gir tilgang mellom 1. juli-31. august). Fast Track på Flesland pleier å fungere veldig godt til omtrent alle døgnets tider. Særlig i travle utfartshelger og om sommeren kan det være lange køer i den ordinære sikkerhetskontrollen. Det eneste minuset er i morgenrushet på en vanlig hverdag, da kan den vanlige sikkerhetskontrollen være vel så rask som Fast Track siden mange reisende har status, eventuelt kjøper billett med Norwegian gjennom Berg-Hansen som gir tilgang til Fast Track. Vi glir lett gjennom på under minuttet og kan tasse rolig bort til gate 32 som er dagens gate for SK 4194.
Prioritert ombordstigning
Diverse tråder på forumet har gitt uttrykk for en viss frustrasjon over prioritert ombordstigning hos SAS. Her er det mye forskjellig praksis på de ulike flyplassene og blant de ulike ansatte. Ingen prioritet ombordstigning annonseres når boarding ropes opp klokken 21:10, men heldigvis er det to stykker i skranken som bidrar til at køen går unna. Om SAS gjør det enklere eller skaper mer frustrasjon under boarding er vanskelig å si. På en god morgenavgang mellom Bergen og Oslo er det gjerne 14 rader Plus, i tillegg til mange EuroBonus-Gull og Diamant-medlemmer. Jeg mener at de enten bør være veldig konsekvent på prioritert ombordstigning, eller kutte det ut. Det bør legges til at Avinor ikke tilrettelegger for at prioritert ombordstigning er mulig med minimal plass til gateområder på både Flesland, Gardermoen og andre norske flyplasser.
LN-RPS står klar ved gate 32.
Selve flyvningen
En hyggelig kvinnelig purser ønsker velkommen i døren. Morsomt nok er dagens maskin LN-RPS innredet med de gamle og etter hvert noe slitne SAS-setene. De fleste 737-600 maskinene har fått nye seter, så enten står denne for tur eller er på vei ut av flåten. Beinplassen i sete 11A er meget hyggelig.
Når ombordstigning meldes fullført er det maks 50 % belegg i maskinen. Det er 4,5 rader med Plus på denne flygningen, men her sitter det kun en håndfull passasjerer. Nok en gang får reisefølget og jeg ledig midtsete. Dette er en uoffisiell fordel når man har et EuroBonus Gull- eller Diamantkort. Dersom det er ledige seter i flyet, forsøker systemene å holde midtsetet ledig. Men som sagt, dette er ingen garanti og ikke noe som SAS offisielt har gått ut med.
Slik ser kabinen i LN-RPS ut.
Med en flytid på kun 35 minutter blir det en rask tur nordover. «Gautrek Viking» pushes ut fra gate fem minutter før oppsatt rutetid og ikke mange minuttene etterpå kommer vi oss i luften fra rullebane 17 (tar av mot syd).
En fantastisk utsikt denne kvelden.
Når skiltet med setebeltet slukkes informerer purser om dagens serviceopplegg for flyvningen. Med halvfull maskin går serveringen radig. Det er hennes yngre kollega som serverer reisefølget og meg, og jeg ber vennlig om to flasker vann. Når hun utbryter «det blir 50 kroner, takk» er det ikke svaret jeg forventer å få. Som kjent er det gratis alkoholfri drikke for Diamant-medlemmer i SAS Go på norsk innenriks. Jeg påpeker vennlig at jeg er Diamant-medlem og viser henne kortet i SAS-appen. Det hele blir flaut både for henne og for meg. Jeg vil helst slippe å «flashe» kortet, men forventer at de har kontroll på disse tingene. Kanskje de får bedre kontroll når Ipad-ene med informasjon om avgangen/passasjerene tas i bruk medio september 2016?
Vannflaske ble det.
I fint vær er innflyvningen til Vigra en av de bedre hvis du spør meg. Denne anledningen skuffer heller ikke når det kommer til utsikten. LN-RPS treffer bakken på Vigra over 10 minutter før rutetid og en hverdagsreise er over.
En flott maskin i kveldslyset på Vigra.
Bagasjen kommer midt i haugen uten at det er noen stor krise, belegget på flyvningen tatt i betraktning.
Norfindir sier
Priority boarding et en *G perk bestemt av Star Alliance, så SAS kan ikke velge det bort. Sabotere derimot er de flinke til.