Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Som dere alle sikkert er klar over, annonserte SAS på slutten av fjoråret at det ville bli endringer i EuroBonus gjeldene fra nyttår. Siden vi nå er over på det nye året oppsummerer vi her hva som er endret.
Endringene i EuroBonus ble heller dårlig tatt i mot av folk som flyr mye. Mange fant det spesielt provoserende at SAS påstod at de hadde forbedret EuroBonus. Etter mange negative tilbakemeldinger på deres Facebook-side, sluttet SAS å bruke ordet «forbedringer», men brukte heller ordet «forandringer». Men skaden var vel allerede skjedd. Endringene i EuroBonus var en av de sakene som ble mest diskutert på vårt forum i 2014. Så her var det mye engasjement. Men SAS hadde bestemt seg, så endringene ble gjennomført som varslet.
Det SAS trakk frem som en fordel, var at det fra 1. januar trengtes færre grunnpoeng og/eller flighter for å oppnå gull- eller diamantkort. I 2014 var kravet 50 000 poeng eller 50 enkeltflighter for gullkort, og det dobbelte for diamantkort. Kravet ble fra 1. januar senket til 45000 poeng/ 45 flighter for gull og 90 000 grunnpoeng/ 90 flighter for diamant. Det de derimot ikke fokuserte så veldig på, var at mulighetene for å tjene opp disse poengene ble nokså kraftig redusert. Med mindre du alltid flyr på de dyreste billettene. Men hvem gjør vel det? Hvis du derimot flyr mye på billige billetter, og du oppnår gullkort/diamantkort på bakgrunn av antall flighter vil det jo være en fordel da kravet er redusert med 10%.
Opptjeningen av poeng for reiser med SAS ble endret. SAS har etter lanseringen av EuroBonus 2.0 operert med 2 poengsatser. En for SAS Go og en for SAS Plus. Disse er nå delt opp i 4. 2 for hver klasse, men fordelt ut fra hvor mye man har betalt for billetten. Figuren nedenfor viser hvordan det nå henger sammen.
For flighter i Europa, var det tidligere 3 soner. SAS har nå endret dette til bare 1 sone. Så når man i fjor kunne reise Oslo – Madrid og oppnå 4 000 EuroBonuspoeng på billigste Plus-billett, vil man nå for samme billett bare oppnå 1 500 poeng. Dette er mer enn en halvering. Skulle du kjøpe billett i klassen for høyest poengopptjening, vil du bare få 500 poeng mer (2 000 poeng), selv om prisforskjellen fra billigste Plus-billett med lav opptjening til billigste Plus-billett med høyest opptjening kan være fra dobbelt så dyr til 6 ganger så dyr som førstnevnte. Det er med andre ord like mange poeng å tjene på å fly København – Hamburg (som tar 20 minutter), som å fly Oslo – Barcelona (som tar over 3,5 timer).
For å ta et annet eksempel, ville man tidligere få 2 000 poeng for å fly fra Oslo til en flyplass i Tyskland. Det får man fortsatt hvis man betaler for en av de dyreste Plus-billettene. På de billigste Plus-billettene får man i dag kun 1 500 poeng. Tilsvarende blir det også for reisende i SAS Go.
For reiser interkontinentalt med SAS er det gjort tilsvarende endringer. Tidligere fikk man like mange poeng om man fløy SAS Plus eller SAS Business. Det er vel rimelig enkelt å forstå at det er noe urettferdig og at en endring her måtte komme. Men SAS har også her tatt kraftig i. Det vil si at den billigste Business Class-billetten, klasse Z, gir lik poengopptjening som SAS Plus. Likeledes gir laveste Plus-billett like mange poeng som dyreste Go-klasse. Akkurat det er for oss uforståelig. Hadde det vært så galt å si at alle Plus-billetter gir samme antall poeng, og at alle Business-billetter gir samme antall poeng? Dette blir jo forvirrende for folk, og skaper fort misnøye.
Det er vår oppfatning at en klar majoritet av de reisende reiser i billettklasser som kommer innenfor laveste poengopptjening i henholdsvis Go og Plus. Så for disse vil poengopptjeningen bli redusert med minst 25% (på ruter innen Norden og det nordligste Europa – enda mer jo lenger syd man har sin destinasjon). Prisforskjellen opp til full opptjening vil i de fleste tilfeller være for høy til at passasjerene vil betale dette alene for å opptjene flere poeng. Så endringene vil neppe føre til at folk betaler mer for billettene. Man kan heller ikke påvirke valget i bookingen annet enn for bookinger i SAS Plus. Det vil si at booker man på nettet, må man booke i en av de tre kategoriene som er oppgitt. Vil man booke i en annen billettklasse må man ringe SAS for bestilling.
Som eksempelet over viser, har man ingen mulighet til å velge billettklasse i Go. Vi må vel anta at den prisen som oppgis i kolonnen «SAS Plus» er den laveste SAS Plus-prisen som også gir laveste Plus-opptjening, og kolonnen «SAS Plus Full Flex » er minimum det man må betale for å få høyeste opptjening. Avgangen 16:30 er SAS sin direkterute, og den dyreste billetten i Plus er nesten 6 ganger dyrere enn den billigste i Plus. Ingen vil vel finne på å kjøpe den dyreste for å oppnå 500 flere poeng. Dessuten kan man jo både endre og avbestille uten gebyr også for den billigste Plus-billetten. Eneste grunn til å kjøpe den dyreste billetten, må vel være at det er den eneste salgbare billetten igjen på avgangen, og du har et desperat behov for å reise og ingen billigere alternativer er tilgjengelig.
Tidligere hadde SAS en boks på siden som fortalte hvor mange bonuspoeng man opptjente på reisen man er i gang med å bestille. Den tjenesten har lenge vært deaktivert, så det var lenge umulig å se hvor mange poeng man opptjener. Det er gledelig å se at denne nå er blitt aktivert igjen. Og trykker man på «les mer» får man opp en ekstra boks som viser hvilken billettklasse alternativene du har valgt er i.
Når det gjelder bookingbildet over, synes vi at i det minste burde SAS vise priser i SAS Go i 2 varianter. En som viser billigste billett for laveste opptjening, og en for den billigste billetten av den høyere Go opptjeningen. (250 eller 500 poeng innenriks)
Det kan godt være at SAS ikke finner det vesentlig å informere kundene sine om dette, da de som kjøper SAS Go uansett vil ha billigste billett. Men da kan man jo spørre seg om hvorfor de i det hele tatt legger opp til et slikt opptjeningssystem?
Widerøe har tatt dette innover seg og viser prisene fordelt på opptjeningssegment.
Så er man i tvil og vil vite hva man booker, kan man kanskje like gjerne booke billetten sin hos Widerøe.
Vi på Bonusfeber konkluderer med at det er urimelig at opptjeningen er den samme om man flyr 20 minutter eller nesten 4 timer.
Uttak av billetter for EuroBonus-poeng
Et annet kritikkpunkt som var diskutert bredt, var det at SAS ikke gjorde tilsvarende endringer for bonusbilletter og soner i Europa som for opptjeningen. Så selv om det ble mindre poeng å tjene på å fly langt, skulle det fortsatt koste like mange poeng å ta en bonusbillett langt ut i Europa.
Heldigvis har SAS kommet på bedre tanker og har nå gjort tilsvarende endringer her.
Som man kan se, har man endret uttakstabellen fra 3 soner i Europa til 2. Nordic+ er den samme som før, og her er ingenting endret. EU1 og EU2 er slått sammen gtil en sone under navnet «Other countries» . Det er også underlig å se at man ikke har en poengpris for reiser i SAS Plus intercontinentalt. Kan det bety at SAS Plus er på vei ut på langdistanse?
Vi finner følgende forskjeller mellom før og nå på uttak (Go/Plus):
- En billett Oslo – Nordic+ kostet før 20 000/ 30 000 poeng og koster det samme nå.
- En billett Oslo – Østerrike, Belgia, Tjekkia, Frankrike (Paris og Lyon), Ungarn, Irland, Luxembourg, Nederland, Romania, Russland, Sweits, Ukraina og Storbritannia kostet før kostet før 20 000/ 30 000 poeng og koster det samme nå.
- En billett Oslo – Kroatia, Frankrike (Marseille og Nice), Georgia, Hellas, Island, Israel, Italia, Kosovo, Malta, Portugal, Spania og Tyrkia kostet før 40 000/ 60 000 og koster nå 30 000/ 50 000. For disse har det altså blitt 10 000 poeng billigere både i Go og Plus.
- Det er ingen endringer for uttak av bonusbilletter interkontinentalt.
Vi konkluderer med at her er det ikke veldig dramatiske endringer. Ja, det virker rett og slett smålig med en liten rabatt til det som tidligere var EUR2 tidligere når man ser hvordan muligheten for poengopptjening er blitt drastisk redusert.
Dersom du allerede har bestilt en bonusbillett til de destinasjonene som har gått ned i antall poeng, må du huske at det er mulig å avbestille disse, få poengene tilbake, for så å bestille ny billett til lavere bonuspoengpris.
Har du synspunkter du gjerne vil dele med oss andre, er du velkommen til å diskutere videre i vårt forum. Du finner et eget underforum om SAS og EuroBonus på denne linken.
Vi viser ellers til vår Guide til EuroBonus som nå er oppdatert.
aasjane sier
Dette viser hvor dårlig SAS er og behovet for andre, internasjonale, konkurrenter. Hadde jeg reist mer utenlands, hadde jeg valgt alle andre enn SAS, desverre.