EuroBonus, møt nye Norwegian Rewards – en sammenligning.

0612 01

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Etter at Norwegian forrige uke introduserte sitt nye lojalitetsprogram, er det på sin plass å sammenligne det nye programmet mot Eurobonus. Her er vår dom.

Historien
2003-2004 var interessante år på mange måter i luftfartsbransjen. Mens British Airways og SAS var opptatte med å kutte bonusopptjeningen på majoriteten av økonomibillettene slik at bonusprogrammene ble irrelevant for alle andre enn forretningsreisende, brygget man på en revolusjon i bransjen. Mens Ryanair og Easyjet var minioperatører med godt driv, var Norwegian akkurat kommet i gang med sin 737 lavkost operasjon og mange spådde dem samme skjebnen som Color Air noen år tidligere. SAS hadde akkurat slukt opp Braathens.
Og resten er historie.

I 2007 introduserte Norwegian sitt svar på EuroBonus, Norwegian Reward. Det var ganske enkelt ett cash back system der man fikk tilbake en prosent av flybilletten i såkalte Cash points. Ikke akkurat spennende, og det man fikk tilbake på de billigste billettene var forsvinnende lite.

Det var åpenbart at Norwegian var mer opptatt av å bygge ett flyselskap i stedet for ett solid lojalitetsprogram og med bonusforbudet innenlands i Norge var det egentlig ikke så mye vits å utvikle tingene videre.

Da bonusforbudet endelig ble fjernet, måtte Norwegian bli mer konkurransedyktige. I mellomtiden hadde SAS rekruttert sine to nye stjerner Eivind Roald og Nils Lindhe som kom fra HP og Tradedoubler, altså helt uten erfaring fra flybransjen. De introduserte et flunkende nytt EuroBonus som virkelig var i verdensklasse. Dessverre tok det ikke lang tid før realiteten innhentet EuroBonus. Opptjeningen i de billigste Plus-billettene var alt for høy og mange av disse billetten kostet bare noen småkroner mer enn vanlig økonomi. I tillegg var også resten av bransjen på vei i en helt ny retning: Opptjening av poeng når du reiser skal gis på bakgrunn av hvor mange penger du bruker.

Den siste brikken i puslespillet kom forrige uke da Norwegian lanserte reisefordeler for de som reiser mye.

Den ultimate testen, EuroBonus vs Norwegian Reward
I denne testen sammenligner vi opptjening og uttak på 3 forskjellige destinasjoner ut fra Oslo, Trondheim, London og New York i to forskjellige typer billetter, billigst mulig og Flex/Plus (merk at Norwegian kun har en type Flex billetter mens SAS har 2. Norwegian sin billett er 100% fleksibel, akkurat som SAS sin aller dyreste full flex). På opptjeningsfronten sjekker vi statusnivå Basic og Gold hos EuroBonus siden du ikke mottar høyere opptjening hos Silver. Hos Norwegian sjekker vi opptjening uten status og 48 flighter, tilnærmet EuroBonus Gold.

Mens EuroBonus-valutaen er i poeng, er hvert Norwegian Cash Point verdt det samme som en norsk krone.

Opptjening for kunder uten status

EuroBonus:

En vei Oslo Trondheim

Billigst mulig billett (kr 799): 250 poeng
Plus (kr 999): 750 poeng

En vei Oslo London

Billigst mulig billett (kr 599): 500 poeng
Plus (kr 999): 1500 poeng

T/R Oslo New York, nonstop

Billigst mulig billett (kr 3 489): 6000 poeng
Plus (kr 11 251): 8000 poeng

Norwegian Reward

En vei Oslo Trondheim

Billigst mulig billett (kr 599, netto beløp kr 444): 2%: 9 Cash Points
Flex (kr 1 199, netto beløp kr 1 000): 20% eller 200 Cash Points.

En vei Oslo London

Billigst mulig billett (kr 199, netto beløp 90 kroner): 2% eller 2 Cash Points
Flex (kr 999 netto beløp kr 890): 20% eller 178 Cash Points.

Tur/retur Oslo New York, non-stop

Billigst mulig billett (kr 2 526. netto kr 1 922): 2% eller 38 cash points
Premium, Flex (kr 9 907, netto kr 9322): 20% eller 1 865 cash points

Opptjening kunder med status

EuroBonus Gull:

En vei Oslo Trondheim

Billigst mulig billett (kr 799): 313 poeng
Plus (kr 999): 938 poeng

En vei Oslo London

Billigst mulig billett (kr 599): 620 poeng
Plus (kr 999): 1 875 poeng

Tur/retur Oslo New York, non-stop

Billigst mulig billett (kr 3 489): 7 500 poeng
Plus (kr 11 251): 10 000 poeng

Norwegian Reward

En vei Oslo Trondheim

Billigst mulig billett (kr 599, netto beløp kr 444): 12%: 54 Cash Points
Flex (kr 1 199, skatt kr 199, netto kr 1000): 20% eller 200 Cash Points.

En vei Oslo London

Billigst mulig billett (kr 199, netto kr 90 kroner): 12% eller 11 Cash Points
Flex (kr 999, netto kr 890): 20% eller 178 Cash Points.

Tur/retur Oslo – New York, nonstop

Billigst mulig billett (kr 2 526, netto kr 1 922): 12% eller 230 Cash Points
Premium, Flex (kr 9907, netto kr 9 322): 20% eller 1 865 Cash Points

Bonusuttak

SAS EuroBonus

Oslo – Trondheim

Billigst mulig billett: 6000 poeng + 119 kroner i skatter og avgifter
Plus: 12 000 poeng + 119 kroner i skatter og avgifter

Oslo – London

Billigst mulig billett: 18 000 poeng + 110 kroner i skatter og avgifter
Plus: 30 000 poeng + 110 kroner i skatter og avgifter

Tur/ retur Oslo – New York (New Jersey)

Billigst mulig billett: 60 000 poeng + 312 kroner i skatter og avgifter
Plus: Ikke tilgjengelig for bonusuttak
Business: 100 000 poeng + 386 kroner i skatter og avgifter

Norwegian Reward

En vei Oslo – Trondheim

Billigst mulig billett: 444 Cash Points + 155 kroner i skatter og avgifter (Moms er forskjellen mellom SAS og Norwegian)
Flex: 1 000 Cash Points + 199 kroner i skatter og avgifter (Moms er forskjellen mellom SAS og Norwegian)

En vei Oslo – London

Billigst mulig billett: 90 Cash points + 110 kroner i skatter og avgifter
Flex: 890 Cash points. + 110 kroner i skatter og avgifter

Tur/retur Oslo – New York

Billigst mulig billett: 1 922 Cash Points + 585 kroner i skatter og avgifter
Premium, Flex: 9 322 Cash Points + 585 kroner i skatter og avgifter

I tillegg kan du med Norwegian Rewards bruke poeng til også å betale skatter.

Hvem er best? Eksempler:

En tur/ retur med Norwegian til New York på Premium, som koster under 10 000 kroner, er nok til å fly en familie på 4 personer tur/ retur London gratis, mens samme, men dyrere billett med SAS ikke er nok til å fly en eneste person en vei til samme sted, så her er det stor forskjell.

Opptjeningen på de billigste billettene med Norwegian er kun 2% av det billetten koster før skatter og avgifter. Dette gjør at du må reise hele 25 tur/retur til Trondheim for å få en gratis enveisbillett på samme strekningen. Med SAS kommer du deg unna med kun 12 tur/retur.

Har du status og reiser på de billigste billettene i samme eksemplet, kommer Norwegian best ut. Hos SAS må du fly 10 ganger tur/retur Oslo- Trondheim for å opptjene en gratis enveisbillett på samme strekningen, mens du kun trenger å reise 5 ganger tur/retur med Norwegian for å opptjene en gratis enveisbillett.

Opptjening

SAS vinner på opptjeningen for folk som kun reiser på billigbilletter og ikke har status, mens Norwegian vinner for folk som reiser på fleksible billetter og kunder med status.

Vinner Norwegian Reward.

Uttak

Norwegian tilbyr best fleksibilitet siden valutaen Cash Point er gyldig på deler eller hele billettprisen, så du trenger ikke spare opp i årevis for å bruke poengene dine. Norwegian vinner også på enkelhet. SAS vinner på bedre nettverk utenfor Europa og i forbindelse med Star Alliance, men dersom man tar ut poeng med partnere som for eksempel Lufthansa, Swiss med flere, innebærer det gebyrer og fuel tillegg på flere tusen kroner. Så verdien på Star Alliance bonusbilletter faller dramatisk dersom man ikke reiser i Business- eller First Class. Tilgjengeligheten på Star Alliance bonusbilletter er ofte dårlig. SAS tilbyr foreløpig ikke bonusbilletter i sin Plus kabin langt og billetter på Business Class er veldig vanskelig å finne. Norwegian er i kraftig vekst og lanserer nye destinasjoner hele tiden. De tilbyr nå bonusuttak til destinasjoner som Florida, Los Angeles, San Francisco, San Juan PR og Las Vegas.

Vinner Norwegian Reward

Status

Hvilke fordeler får du for å være lojal?

SAS har 3 statusnivåer for de som reiser litt (Sølv), mye (Gull) eller veldig mye (Diamant). Du oppnår sølv etter 10 enkeltreiser, Gull etter 45 enkeltreiser og Diamant etter 90 enkeltreiser. På sølvnivået får du ett kolli innsjekket gratis selv på SAS Go light, du får også sjekke inn på SAS sine Business Class skranker der de er tilgjengelige. Begge disse fordelene er ment for reisende som sjekker inn bagasje. En ny fordel er at man får tilgang til SAS sine egne lounger og til å benytte fast track på sommeren og rundt juletider. Ellers er det ingen andre fordeler å snakke om.

Norwegian Reward har ikke noen statusnivåer, men heller valgt å la deg opptjene en award for hver 6. flight du tar med dem og velge selv hva som er viktig for deg og ditt behov. Hver award varer i 12 måneder. Første award er 2% Cash Points på alle low-fare billetter, du kan ikke velge noe annet denne gangen. Etter du har flydd 12 flighter, kan du velge mellom 3 forskjellige awards: Fast track på alle dine Norwegian flighter i 12 måneder, gratis setevalg ved bestilling på alle dine Norwegian flighter i 12 måneder eller å gå til 4% cash points på alle low fare billetter. Når du passerer 18 flighter, kan du også velge å få ett gratis innsjekket kolli per reise i de neste 12 måneder. Du kan mikse og matche selv, her er ett eksempel

Når du har flydd 48 flighter har du nådd toppen og har da opptjent 10% Cash points på alle low-fare billetter, fast track, gratis setevalg ved bestilling og ett gratis innsjekket kolli, men du fortsetter å opptjene awards du kan bruke senere.

Men ved 45 enkeltreiser har du også opptjent Eurobonus Gull som gir deg en rekke fordeler som adgang til lounge hver gang du flyr. SAS har investert i en rekke nye lounger, også innenriks. Nå kan du blant annet ta deg en Espresso og en kanelbolle, lade telefonen i Tromsø, Trondheim og flere mindre steder, ikke bare internasjonalt. SAS har også investert i nye lounger i Oslo, København og Stockholm. Du tjener også flere poeng som Eurobonus Gold, dog kun 25%.

Vinner SAS Eurobonus

Total vinner: Norwegian Reward.

Norwegian har bygd ett solid og godt lojalitetsprogram og har endelig begynt å gi fordeler for de som reiser mye. Fleksibiliteten og teknologien er overlegen og selv om SAS Star Alliance i ryggen, tilbyr Norwegian Reward ett bedre program for folk flest.

Vi snakket med Norwegians Chief Commercial Officer Thomas Ramdahl om det nye programmet:

– Det viktigste for oss er å gi våre kunder fleksibilitet til å velge fordeler som er viktigst for dem. Dersom man aldri sjekker inn bagasje, blir det en fordel man ikke bruker. Derfor lar vi våre kunder som flyr mer enn 12 flighter med oss per år velge andre fordeler som Fast Track eller å få velge ditt favorittsete gratis ved bestilling.

Hva med lounger?

– Vi gir loungetilgang til alle våre Premium kunder på langruter og selv om lounge er dyrt, utelukker ikke Norwegian dette i fremtiden.

SAS gir nå deres Diamantkunder gratis drikke i økonomiklassen Go, er det noe dere vurderer for kunder som flyr mer enn 90 flighter med dere i året?

– Alt er mulig. Det du ser nå er kun begynnelsen på det nye Norwegian Reward.

 

Har du en annen konklusjon eller har du flere synspunkter? Vi hører gjerne din mening i vårt forum hvor du kan diskutere saken med andre av våre lesere. Du finner forumet på denne linken.

Kommentar

  1. Sverre Edvard Utakleiv sier

    Jeg har vært Rewards medlem fra begynnelsen. Jeg flyr ofte og da sammen med min kone. Noen ganger har jeg flere familiemedlemmer med. Jeg betaler for alle med mitt Norwegian kort. Har forstått det slik at det kun er meg som medlem som får bonus. Er dette riktig ???

    • Stian sier

      Ja, hvis det er kun du som er medlem i Norwegian reward, er det kun du som får CashPoints. Dersom din kone og andre familiemedlemmer også ønsker å opptjene CashPoints må de også bli medlem. Trenger ikke å ha Norwegian-kortet, da dette er et kredittkort, men bare en bruker i Norwegian reward. Under bestilling legger du bare til reward-nummeret til alle reisende, og så får alle reisende CashPoints for reisen.
      PS: Man tjener mindre CashPoints ved å bare være vanlig medlem, enn å bruke/betale med Norwegian Kredittkort. (2% vs. 5% på LowFare-billetter)

  2. Ben R.Hølvold sier

    Jeg har forstått det slik at hvist man bruker Norwigian kredittkort i minibank hjemme på berget,så betaler man renter fra det øyeblikket man tar ut penger.Hva Hvist man bruker kortet for å betale for postgiroer eller komunale avgifter,betaler jeg renter fra der å da ? eller høster jeg Reward poeng som jeg kan bruke senere ???

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *