EuroBonus vs Norwegian Reward - hvem er best?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Bizflyer, 07. des 2015.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    view liker dette
  2. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    En fordel med opptjeningen i Norwegian Reward er jo at den er prosentbasert. Ergo "tjenere" du mer jo mer du betaler. Mens man hos SAS er avhenig av at den dyrer prisen også gjør at man havner i en bilettklasse som gir høyere poeng.
     
  3. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Norwegian Reward har en kjempefordel ovenfor de som er mindre bonuspoeng-interesserte enn gjengen her inne, nettopp pga:

    - Enkelt å forstå. 1 Cashpoint = 1 krone
    - Man kan betale hele beløpet (inkl. skatter/avgifter) med Cashpoints
    - Man kan delbetale alle reiser med Cashpoints, og brenner således ikke inne med noen om man når utløpsdato.

    Dette er KJEMPEfordeler for "min mor" og andre som enkelt og greit vil ha "fordeler" om de flyr litt.

    For de av oss som reiser mye og mye utenlands er nok fordelene man får som *G ganske mye verdt!
     
    Last edited: 07. des 2015
  4. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Generelt vil jeg si at Norwegian Reward er bedre med hensyn til 'poeng' og brukervennlighet, men for meg har SAS' loungetilgang, både egne og i Star Alliance, en verdi som Norwegian foreløpig ikke kan matche. Dersom de innfører loungetilgang i kontraktslounger som en award etter for eksempel 48 flights, så vil jeg imidlertid umiddelbart ta spranget over, uansett hvor store problemer jeg prinsipielt har med diverse tilsettingspraksis mv. hos selskapet forøvrig.
     
    Kjakan liker dette
  5. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig bra oppsummert!

    Fra et rent value perspektiv vil nok Norwegian Reward være best for mange, i sær om du reiser på Flex billetter og får den høye opptjeningen.

    Bare til opplysning så runder Eurobonus opp til nærmeste 5 i opptjeningen, så innenriks GO gir 315 poeng i stedet for 313 poeng med EBG/D, Europa GO gir 625 poeng for EBG/D. Ikke at det gjør noe som helst utslag i verdien eller konklusjonenen her.

    Hadde jeg ikke vært et sånt luksusdyr som trives såpass godt på business og førsteklasse hadde jeg muligens kastet EB og Star på dør til fordel for Norwegian Reward. Jeg er nok ikke helt unik her, hvert fall ikke på dette forumet! Såkalte "aspirational rewards" skal nok ikke undervurderes og det kan Norwegian Reward ikke tilby.

    Dog er det naturligvis ikke slik for alle, og Norwegian Reward er faktisk et veldig bra program for en del reisende, tipper de kommer å få bra vekst i sitt bonusprogram fremover.
     
  6. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Man kan jo ytterligere maksimere bonusen med 5% på lavprisbilletter med Norwegian ved bruk av Norwegiankortet. Men jeg forstår ikke hvorfor @tommy777 har med skatter og avgifter som "ekstrakost" i Norwegian-oppsettet. Alt kan jo betales med Cash points. Er det for sammenligningens skyld?
    Er forøvrig enig i at Norwegian har laget et enkelt, oversiktlig og ikke minst godt reward-program. Kan ikke vente med å få kloa i min første perk... ;)
     
  7. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg er spent på om det er nok "luksus-dyr" til at Eurobonus ikke må endre seg. Hvis man ser bort fra Lounge, så virker jo Reward som mest value. Blir spennende å se hvordan markedet reagerer og om dette setter Eurobonus under press.
     
  8. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Det var for å vise at hvor mye Cash Point du opptjener er basert på nettoprisen. Dvs prisen uten skatter og avgifter. For EuroBonus får du jo poengene beregnet uten at det i samme grad er avhengig av prisen på billett og avgifter.
     
  9. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    De som synes det er negativt er jo de som er flinkest til å utnytte programmene, få mest effekt for minst innsats. Så de liker nok ikke at DY gjør dette. For et revenue basert program belønner de som faktisk legger pengene igjen hos flyselskapet og ikke nødvendigvis de som flyer mest.
     
  10. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Hvorfor er jeg ikke overrasket over enkelte av postene her...?

    @tommy777 er vel ikke akkurat kjent som en stor Norwegian-fanboy, og slik jeg leser sammenlikningen så er det ikke posivititet per se om revenue basert opptjening. Det som vel er poenget er at de som kjøper dyre billetter får mer ut av dette hos Norwegian enn hos SAS, mens de som reiser på billigere billetter har noe mer å hente hos SAS. Hos DY er det jo ikke akkurat veldig mye uttelling for billigbillettene.

    I tillegg er det vel nokså vanskelig å komme bort fra at cash points er betydelig mye mer fleksibel i bruk enn EB-poeng.
     
    Last edited: 07. des 2015
    milehigh and Flemming Poulsen like this.
  11. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke akkurat en homogen kundegruppe som kjøper flybilletter, så en sammenligning slik artikkelen forsøker på er jo i utgangspunktet ikke rett frem. Derimot synes jeg at artikkelen tar for seg mange aspekter, så det er tydeligvis et godt stykke arbeid som ligger bak den artikkelen. Hvis noen er uenig er det jo bare å ta frem kalkulatoren og vise eksempler som motsier det som står i artikkelen..

    Uavhengig av hva som gir best uttelling tror jeg (albeit basert på kun et par datapunkter) Norwegian Reward vinner mange stemmer fordi det er ekstremt lett å forstå at 1 cashpoint=1NOK.

    OT:
    Dog føler jeg Eurobonus p.t. er rimelig skjevfordelt. En nylig tur til ALC fra BGO via OSL i plus t/r ga meg 4500 poeng. Det er 4 flights. Sist det var salg på innenriks i Norge slang jeg meg på en t/r BGO-AES til 798,- og OT til 600,-, noe som ga meg 2000 poeng. Så med en t/r BGO-AES ekstra med samme opplegg hadde jeg fått 4000 poeng til vel 60ish% av det jeg betalte t/r ALC. Klarer ikke helt å se hvorfor det skal være så negativt at SAS innfører revenue-basert inntjening. Men la gå, det er en annen diskusjon.
     
  12. Bjartne

    Bjartne Verdensvant bondegutt

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg tror du bommer helt Ida. Generelt er det mye Norwegian-negativitet her og folk som flyr "rødsnute" kan risikere å blir satt i bås. Selv har jeg ikke flydd Norwegian på 4 år nå, men allikevel er jeg utrolig positiv til nye Norwegian Reward. Hvorfor?

    For det første sies det at dette bare er starten. Kan vi forvente at Norwegian joiner en allianse? Eller iallefall inngår et eller flere partnerskap med store inter-kontinentale aktører?
    Betyr det at Norwegian jobber med å få inn lounge-tilgang som en del av sine perks?

    Vi kan håpe, men dette er iallefall en god start på et reward-program til et innovativt selskap som kommer med mange spennende flyruter om tiden.

    For det andre; for oss som pr. dags dato er hardcore Eurobonus-medlemmer så tror jeg Norwegian-reward lanseringen også er bra. Det tvinger Eivind Roald og Co til å ta innover seg om Eurobonuskonseptet virkelig tåler konkurransen til Norwegian Reward. Når vi ser hvor mye bedre fullflex-opptjeningen er, så risikerer SAS altså å miste en god andel av sin aller viktigste kundegruppe, business passasjerene.

    På sikt kan dette altså føre til et mini-kappløp mellom SAS og Norwegian for å kapre lojale passasjerer. Derfor er dette godt nytt for alle, uansett hva du tenker om Norwegian.

    Og dersom det ikke foretas noe i Eurobonusprogrammet til tross for dette, mens Norwegian Reward fortsetter å utvikle seg, så er jeg iallefall mye nærmere å skifte over til Norwegian nå, enn jeg noen gang har vært tidligere.
     
    afirm liker dette
  13. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Synes dette var en god sammenligning, og helt rett å ikke dra inn for mange av de andre programmene. For det store flertall er det SAS og Norwegian det står mellom dersom man ikke reiser mye langdistanse eller til destinasjoner uten direkterute fra Norge.
    Og all konkurranse er bra. De som bør være mest glad for at Norwegian oppgraderer sitt program er jo de som er ivrige brukere av Eurobonus. Den sikreste oppskriften på et dårligere Eurobonus ville vært om de hadde minimalt med konkurranse.

    Og jeg opplever at for den store grå massen av reisende så har Norwegian en stor fordel. Der man hos SAS ofte må tilpasse reisen etter hvor man får brukt poengene til å reise for kan man hos Norwegian finne reisen og så heller cashe inn cashpoints. Kjenner mange kolleger og venner som har tjent opp en del bonuspoeng hos SAS (typisk 20'-30') uten å helt se hvordan de skal få brukt de.
     
    milehigh liker dette
  14. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor er det bra at Norwegian omsider får stablet et bra bonusprogram på beina? Det tvinger konkurrenten til å være fremoverlent ;)
     
    Bjartne liker dette
  15. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Fra å ha et nesten ikke-eksisterende bonusprogram kunne Norwegian bare forbedre sitt. Mens SAS har mange års erfaring med å gi for så å kutte-kutte-kutte. Folk har jo ikke mistet noen goder hos Norwegian (enda), så da blir det ikke så mye å klage på liksom. Makes sense no?
     
    OttoL, Bjartne and Bizflyer like this.
  16. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Den skjønte jeg, men tenkte på uttaket av bonusreiser. Der kan man betale skatter og avgifter med Cash Points. Et annet poeng som ikke er presisert er at faktisk ALLE DY-flygninger er bonusflygninger, og ikke som hos SAS der det kan være vanskelig å finne seter.

    Det kan være en sak for insideflyer.co.uk det i så fall! Synes det er veldig relevant å se på sammenligningen mellom EuroBonus og Norwegian Reward med utgangspunkt i Norge da det er hjemmemarkedet til begge selskapene og stor brukermasse (spesielt %-vis).
     
  17. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er litt usikker på hvor i denne tråden det mangler på konstruktiv tone.

    Du etterspør stadig forklaring på hvorfor man er positiv til revenue based opptjening i det ene øyeblikket og negativ i det andre. Det er vel ikke poenget i sammenlikningen mellom DY og SAS sine opplegg. Som nevnt tidligere så får en som kjøper dyre billetter bedre uttelling hos DY enn hos SK, noe som er relevant å påpeke når man skal sammenlikne disse to systemene slik de er nå. At man evt ønsker en annen type opptjeningsbasis hos SK er en annen diskusjon, og vil vel dels være basert på personlige preferanser og reisemønster.
     
    tommy777 liker dette
  18. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med deg at mange "hauser" opp det ene programmet etter det andre, men sannheten er vel at de aller fleste har hatt minst en hvis ikke flere devalueringer. Og ja, det hadde vært interessant med en sammenligning av BAEC og Norwegian Rewards, men jeg tror ikke det var det første jeg ville skrevet om for det nordiske publikum. Håper dog at noen kan lage en slik sammenligning med det første.

    Jeg tror som mange andre at det kommer til å bli mer og mer revenue-basert inntjening, og ikke bare på flyreiser, men gjennom partnere som både SAS og Norwegian har. Når man får 3000 cash points for å kjøpe en TV på Expert, er det nok ikke Norwegian som gir bort dem. Personlig synes jeg EuroBonus er et dårlig program når man ser på hva man får når man flyr. Jeg flyr kort og ikke så ofte, og når da DY er 200,- billigere enn SAS f.eks. til Køben på omtrentlig samme tidspunkter (typ 10-15 minutters forskjell i avgangstid), så blir det DY hver gang. Når jeg nå har muligheten til noen perks etter bare noen få flyvninger, er det straks enda mer å "hente" for meg.

    Men det er jo personlig hva man velger av flyselskap - om det er pris, vane, ruter, connections, track record eller rett og slett rennommé som er variabler man vurderer før kjøp. For meg er det oftes pris, spesielt på "melkerutene" som f.eks. til CPH og ARN. Det er mye lettere å forsvare en deilig biffmiddag på MASH på CPH når billetten kostet 299,-.
     
    SASlovah4evah liker dette
  19. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg kommer personlig til å fly mer med Norwegian neste år, Bank Norwegian kortet er bestilt og Trumf Visa skal kanselleres ved nyttår ;)

    Jeg flyr for lite med SAS til å greie å opprettholde Sølvkortstatus.

    Er TG*G så har allikevel en god fot innenfor Star Alliance.
     
    Kjakan liker dette
  20. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Selv har jeg akkurat fått Bank Norwegian-kortet og kommer til å bruke det på standard billetter, mens jeg bruker SAS AmEx på full flex-billetter da det ikke er noe mer å hente enn de 20% man får ved kjøp av dem. Jeg er vel i samme situasjon som deg i antall flyvninger.
     

Del denne siden