EuroBonus vs Norwegian Reward - hvem er best?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Bizflyer, 07. des 2015.

1. Bizflyer

Bizflyer Redaktør

Likes mottatt:
    2,920
    Bonuspoeng:
    113
    view liker dette
  2. Storg

Storg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    75
    Bonuspoeng:
    28
    En fordel med opptjeningen i Norwegian Reward er jo at den er prosentbasert. Ergo "tjenere" du mer jo mer du betaler. Mens man hos SAS er avhenig av at den dyrer prisen også gjør at man havner i en bilettklasse som gir høyere poeng.

3. Jørgen

Jørgen Livsnyter

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Norwegian Reward har en kjempefordel ovenfor de som er mindre bonuspoeng-interesserte enn gjengen her inne, nettopp pga:

- Enkelt å forstå. 1 Cashpoint = 1 krone
    - Man kan betale hele beløpet (inkl. skatter/avgifter) med Cashpoints
    - Man kan delbetale alle reiser med Cashpoints, og brenner således ikke inne med noen om man når utløpsdato.

Dette er KJEMPEfordeler for "min mor" og andre som enkelt og greit vil ha "fordeler" om de flyr litt.

For de av oss som reiser mye og mye utenlands er nok fordelene man får som *G ganske mye verdt!

Last edited: 07. des 2015
  4. Scandipendler

Scandipendler Senior Medlem

Likes mottatt:
    711
    Bonuspoeng:
    93
    Generelt vil jeg si at Norwegian Reward er bedre med hensyn til 'poeng' og brukervennlighet, men for meg har SAS' loungetilgang, både egne og i Star Alliance, en verdi som Norwegian foreløpig ikke kan matche. Dersom de innfører loungetilgang i kontraktslounger som en award etter for eksempel 48 flights, så vil jeg imidlertid umiddelbart ta spranget over, uansett hvor store problemer jeg prinsipielt har med diverse tilsettingspraksis mv. hos selskapet forøvrig.

Kjakan liker dette
  5. view

view Senior Medlem

Likes mottatt:
    730
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig bra oppsummert!

Fra et rent value perspektiv vil nok Norwegian Reward være best for mange, i sær om du reiser på Flex billetter og får den høye opptjeningen.

Bare til opplysning så runder Eurobonus opp til nærmeste 5 i opptjeningen, så innenriks GO gir 315 poeng i stedet for 313 poeng med EBG/D, Europa GO gir 625 poeng for EBG/D. Ikke at det gjør noe som helst utslag i verdien eller konklusjonenen her.

Hadde jeg ikke vært et sånt luksusdyr som trives såpass godt på business og førsteklasse hadde jeg muligens kastet EB og Star på dør til fordel for Norwegian Reward. Jeg er nok ikke helt unik her, hvert fall ikke på dette forumet! Såkalte "aspirational rewards" skal nok ikke undervurderes og det kan Norwegian Reward ikke tilby.

Dog er det naturligvis ikke slik for alle, og Norwegian Reward er faktisk et veldig bra program for en del reisende, tipper de kommer å få bra vekst i sitt bonusprogram fremover.

6. Kjakan

Kjakan Let There Be Dragons!

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    113
    Man kan jo ytterligere maksimere bonusen med 5% på lavprisbilletter med Norwegian ved bruk av Norwegiankortet. Men jeg forstår ikke hvorfor @tommy777 har med skatter og avgifter som "ekstrakost" i Norwegian-oppsettet. Alt kan jo betales med Cash points. Er det for sammenligningens skyld?
    Er forøvrig enig i at Norwegian har laget et enkelt, oversiktlig og ikke minst godt reward-program. Kan ikke vente med å få kloa i min første perk... ;)

7. Storg

Storg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    75
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg er spent på om det er nok "luksus-dyr" til at Eurobonus ikke må endre seg. Hvis man ser bort fra Lounge, så virker jo Reward som mest value. Blir spennende å se hvordan markedet reagerer og om dette setter Eurobonus under press.

8. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Når kommer sammenlikningen med BAEC? Qatars bonusprogram? AAdvantage? Kommer vi til å se en Tommy uten allianse-status, og mens han tar Kjosern i hånda og gliser mens USA kneler for Norwegian? I can't wait for the continuation :)

Er det ikke dette alle hyler og skriker om at er en grusomt negativ ting hvis Eurobonus skulle innføre? At du får poeng dimensjonert etter hvor mye du betaler, ikke hvor langt du flyr (aka revenue based)? Eller er det litt sånn at om Norwegian gjør det er det OK, gjør andre det er det ikke OK? :D

watchaddicted and Bjoernhb like this.
  9. Bizflyer

Bizflyer Redaktør

Likes mottatt:
    2,920
    Bonuspoeng:
    113
    Det var for å vise at hvor mye Cash Point du opptjener er basert på nettoprisen. Dvs prisen uten skatter og avgifter. For EuroBonus får du jo poengene beregnet uten at det i samme grad er avhengig av prisen på billett og avgifter.

10. Storg

Storg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    75
    Bonuspoeng:
    28
    De som synes det er negativt er jo de som er flinkest til å utnytte programmene, få mest effekt for minst innsats. Så de liker nok ikke at DY gjør dette. For et revenue basert program belønner de som faktisk legger pengene igjen hos flyselskapet og ikke nødvendigvis de som flyer mest.

11. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Exactly :) Helt enig med deg.
    For å generalisere forumet: i denne tråden er det jo en fryktelig sterk positivitet til NIXNAX Rewards, mens det er en usedvanlig høy sutrestemning hver gang man prater om EB 3.0 og mulig endring til revenue based inntjening.
    Så det virker jo som man generelt er noe ubesluttsom og smiler litt avhengig av hvilken veg vinden blåser... :) Virker nesten som det er beror mye på "he who speaks, controls the mood" her... Men det er bare min personlige tolkning, ofc ;)

12. TOS

TOS Senior Medlem

Likes mottatt:
    390
    Bonuspoeng:
    63
    Hvorfor er jeg ikke overrasket over enkelte av postene her...?

@tommy777 er vel ikke akkurat kjent som en stor Norwegian-fanboy, og slik jeg leser sammenlikningen så er det ikke posivititet per se om revenue basert opptjening. Det som vel er poenget er at de som kjøper dyre billetter får mer ut av dette hos Norwegian enn hos SAS, mens de som reiser på billigere billetter har noe mer å hente hos SAS. Hos DY er det jo ikke akkurat veldig mye uttelling for billigbillettene.

I tillegg er det vel nokså vanskelig å komme bort fra at cash points er betydelig mye mer fleksibel i bruk enn EB-poeng.

Last edited: 07. des 2015
    milehigh and Flemming Poulsen like this.
  13. OttoL

OttoL Senior Medlem

Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Det er ikke akkurat en homogen kundegruppe som kjøper flybilletter, så en sammenligning slik artikkelen forsøker på er jo i utgangspunktet ikke rett frem. Derimot synes jeg at artikkelen tar for seg mange aspekter, så det er tydeligvis et godt stykke arbeid som ligger bak den artikkelen. Hvis noen er uenig er det jo bare å ta frem kalkulatoren og vise eksempler som motsier det som står i artikkelen..

Uavhengig av hva som gir best uttelling tror jeg (albeit basert på kun et par datapunkter) Norwegian Reward vinner mange stemmer fordi det er ekstremt lett å forstå at 1 cashpoint=1NOK.

OT:
    Dog føler jeg Eurobonus p.t. er rimelig skjevfordelt. En nylig tur til ALC fra BGO via OSL i plus t/r ga meg 4500 poeng. Det er 4 flights. Sist det var salg på innenriks i Norge slang jeg meg på en t/r BGO-AES til 798,- og OT til 600,-, noe som ga meg 2000 poeng. Så med en t/r BGO-AES ekstra med samme opplegg hadde jeg fått 4000 poeng til vel 60ish% av det jeg betalte t/r ALC. Klarer ikke helt å se hvorfor det skal være så negativt at SAS innfører revenue-basert inntjening. Men la gå, det er en annen diskusjon.

14. Bjartne

Bjartne Verdensvant bondegutt

Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg tror du bommer helt Ida. Generelt er det mye Norwegian-negativitet her og folk som flyr "rødsnute" kan risikere å blir satt i bås. Selv har jeg ikke flydd Norwegian på 4 år nå, men allikevel er jeg utrolig positiv til nye Norwegian Reward. Hvorfor?

For det første sies det at dette bare er starten. Kan vi forvente at Norwegian joiner en allianse? Eller iallefall inngår et eller flere partnerskap med store inter-kontinentale aktører?
    Betyr det at Norwegian jobber med å få inn lounge-tilgang som en del av sine perks?

Vi kan håpe, men dette er iallefall en god start på et reward-program til et innovativt selskap som kommer med mange spennende flyruter om tiden.

For det andre; for oss som pr. dags dato er hardcore Eurobonus-medlemmer så tror jeg Norwegian-reward lanseringen også er bra. Det tvinger Eivind Roald og Co til å ta innover seg om Eurobonuskonseptet virkelig tåler konkurransen til Norwegian Reward. Når vi ser hvor mye bedre fullflex-opptjeningen er, så risikerer SAS altså å miste en god andel av sin aller viktigste kundegruppe, business passasjerene.

På sikt kan dette altså føre til et mini-kappløp mellom SAS og Norwegian for å kapre lojale passasjerer. Derfor er dette godt nytt for alle, uansett hva du tenker om Norwegian.

Og dersom det ikke foretas noe i Eurobonusprogrammet til tross for dette, mens Norwegian Reward fortsetter å utvikle seg, så er jeg iallefall mye nærmere å skifte over til Norwegian nå, enn jeg noen gang har vært tidligere.

afirm liker dette
  15. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Takk, dette er hyggelig å lese, for man har en konstruktiv tone. Kudos! :) Unlike others.

Jeg er enig i at det er bra med minikappløp, spørsmålet er jo hva det skal gå på bekostning av. Personlig benytter jeg meg ofte av gode tilbud, og i enkelte bransjer (som f.eks hundemat) tenker jeg det er mye rom for at kunden får mer value for money (det koster 700-800kr for en 15kg sekk i Norge, mens de i Sverige selges for 400-500kr...). Men i en luftfartsbransje hvor ting allerede er kuttet ned til beinet - og man faktisk må gjøre profitt for å holde fly i lufta - er det egentlig så bra at det blir a race to the bottom? For det er jo det det er, og som nordlening er jeg relativt glad for å ha 8 daglige avganger mellom Tromsø og Oslo. Det er ikke alle disse avgangene som skaper overskudd. Ei heller mellom (nord)vestlandet og Oslo (MOL/KSU/AES/HAU). Nå har regjeringen i første omgang innført ekstra moms på flybilletter. Nå ligger det en ekstra kostnad på 88kr for hver billett solgt og venter på å bli lansert. Dette har allerede gjort at enkelte flyruter er lagt ned, og flere står for tur. Hva skjer med distriktene om det blir ytterligere lavere inntekt per billett (fordi man må øke kostnaden, gjennom å gjøre enda mer inkludert/gi ut flere bonuspoeng/liknende). Vil prisene gå opp? Eller kuttes ruter all together? Det bekymrer meg.

Det er nok en viss buffer tilgjengelig før det går rakt åt skogen, utvilsomt. Så et lite race er det nok rom og tid for, hvor man som kunde kan få litt flere perks. Men når konkurransen er så urettferdig som den er (bruke spansk crew innenriks koster ganske mye mindre enn å ha faste ansatte nordmenn med alle avgifter og kostnader involvert) - så ser jeg ikke hvordan et langdrygt race kan pågå. Og om SAS ikke består, enten all together eller at de må kutte distriktsruter, så kan jeg love at det ikke blir billetter til 399kr OSL-TOS veldig lenge hos NAX :p Bare å se på prisene til BDU med monopol det...

---

Forøvrig har Norwegian svært mange ruter inn/ut av London Gatwick, både til Europa, USA og Asia. Derfor synes jeg det er naturlig med en sammenlikning mellom BAEC og Norwegian Rewards. Norwegian har større konkurranse i f.eks Qatar og British Airways (eller er det vice versa?) enn SAS, totalt sett. Det er jeg rimelig sikker på.

16. RescueMe

RescueMe Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Synes dette var en god sammenligning, og helt rett å ikke dra inn for mange av de andre programmene. For det store flertall er det SAS og Norwegian det står mellom dersom man ikke reiser mye langdistanse eller til destinasjoner uten direkterute fra Norge.
    Og all konkurranse er bra. De som bør være mest glad for at Norwegian oppgraderer sitt program er jo de som er ivrige brukere av Eurobonus. Den sikreste oppskriften på et dårligere Eurobonus ville vært om de hadde minimalt med konkurranse.

Og jeg opplever at for den store grå massen av reisende så har Norwegian en stor fordel. Der man hos SAS ofte må tilpasse reisen etter hvor man får brukt poengene til å reise for kan man hos Norwegian finne reisen og så heller cashe inn cashpoints. Kjenner mange kolleger og venner som har tjent opp en del bonuspoeng hos SAS (typisk 20'-30') uten å helt se hvordan de skal få brukt de.

milehigh liker dette
  17. view

view Senior Medlem

Likes mottatt:
    730
    Bonuspoeng:
    93
    Hvorfor er det bra at Norwegian omsider får stablet et bra bonusprogram på beina? Det tvinger konkurrenten til å være fremoverlent ;)

Bjartne liker dette
  18. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Nå var det ikke det jeg spurte om. Det står svart på hvitt i det du quotet at mitt spørsmål er:
    Hvorfor er man positiv til revenue based inntjening i ett sekund, og negativ til det i et annet sekund. Med din argumentasjon stemmer det jo hva jeg skreiv i samme quote: at det avhenger av hvilken veg seilet blåser.

19. view

view Senior Medlem

Likes mottatt:
    730
    Bonuspoeng:
    93
    Fra å ha et nesten ikke-eksisterende bonusprogram kunne Norwegian bare forbedre sitt. Mens SAS har mange års erfaring med å gi for så å kutte-kutte-kutte. Folk har jo ikke mistet noen goder hos Norwegian (enda), så da blir det ikke så mye å klage på liksom. Makes sense no?

OttoL, Bjartne and Bizflyer like this.
  20. Kjakan

Kjakan Let There Be Dragons!

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    113
    Den skjønte jeg, men tenkte på uttaket av bonusreiser. Der kan man betale skatter og avgifter med Cash Points. Et annet poeng som ikke er presisert er at faktisk ALLE DY-flygninger er bonusflygninger, og ikke som hos SAS der det kan være vanskelig å finne seter.

Det kan være en sak for insideflyer.co.uk det i så fall! Synes det er veldig relevant å se på sammenligningen mellom EuroBonus og Norwegian Reward med utgangspunkt i Norge da det er hjemmemarkedet til begge selskapene og stor brukermasse (spesielt %-vis).

Del denne siden