EuroBonus: Redusert opptjening på United Airlines

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Som de aller fleste vet, kan man opptjene EuroBonus poeng også ved å fly med de andre flyselskapene i Star Alliance. Etter at SAS på slutten av fjoråret devaluerte, ja enkelte påstod til og med raserte, EuroBonus, er det nå synd å se at SAS nå gir mindre poeng på EuroBonus kontoen dersom man flyr med United Airlines.

Og det er ikke lange forhåndsvarselet SAS heller gir. De nye satsene trer i kraft allerede den 1. mars.  Vi har ikke sett det annonsert noe sted, men man finner det på SAS sine hjemmesider under poengopptjening hos andre flyselskaper. Tabellen nedenfor viser hva reduksjonen består av:

2502 02

Som man ser blir det reduksjon i alle billettklasser bortsett fra economy billettklassene M, E, U og H. Alle andre blir halvert eller redusert med en fjerdedel. Spesielt overraskende er det å se at til og med First Class billetter reduseres fra 200% til 150%.

Hvorfor gjør SAS dette? Det er nok fordi selskapet ikke er tjent med å gi sine EuroBonus medlemmer flere poeng for å fly med United Airlines enn med sine egne fly. Men for å si det som den sindige Sørlending jeg er: Æ kan’ke si at æ liår det noe særlig. Så da er det vel bare å forberede seg på at det vil komme kutt for alle Star Alliance selskapene i EuroBonus. Eller?

Kommentar

  1. Thomas sier

    Det som jeg ikke forstår er følgende: SAS sier at det er United som reduserer antall poeng de ønsker å gi kunder som flyr på sine flighter og krediterer til andre selskaper. Da skjønner jeg IKKE følgende setning i denne artikkelen:

    «Hvorfor gjør SAS dette? Det er nok fordi selskapet ikke er tjent med å gi sine EuroBonus medlemmer flere poeng for å fly med United Airlines enn med sine egne fly. Men for å si det som den sindige Sørlending jeg er: Æ kan’ke si at æ liår det noe særlig. Så da er det vel bare å forberede seg på at det vil komme kutt for alle Star Alliance selskapene i EuroBonus. Eller?»

    Samtidig så ser man hos f.eks Aegean, så gir fortsatt F billetter 300% opptjening. Tom billig SAS Plus (A-klasse) gir jo fortsatt 200 % opptjening. Jeg synes dere bør ta dette opp med SAS. Hvem bestemmer egentlig hvor mye en kunde skal opptjene på en «partner-flight»??

    • Erling sier

      Jeg tror at SAS bruker United som unnskyldning for å gjøre som de gjør. United går over til å gi medlemmer av sitt eget program miles/poeng ut fra hvor mange penger de legger igjen. Så det blir ikke sammenlignbart. Men det er jo ikke til å skjule at det må være negativt for SAS at deres egne EuroBonus-medlemmer tjener flere poeng ved å fly United Oslo – New York enn å fly SAS i economy på noenlunde samme billettpris, og at dette må være en del av årsaken. Forøvrig tror jeg dette bare er en forsmak på hva vi fremover vil se for andre selskaper. Er det fornuftig at høyeste poengopptjening på businessclass billetter varierer fra 100% til 200% avhengig av selskap? Prisene er jo temmelig like uansett.
      Det du henviser til hos Aeagan er jo hvis du krediterer poengene til en Aeagan bonusprogram konto. Det blir ikke helt sammenlignbart. Til sammenligning får du ved meldemsskap i Asiana og Thai sine bonusprogrammer 125% poeng for business class, mens du får 200% om du tar poengene fra slike flighter på EuroBonus. Samme selskaper gir bare 150% poeng for First class flighter til egne programmer mens Lufthansa gir 300%. Så det er nok ikke meningen at alt skal henge sammen eller være likt her.

      • Georg sier

        Dette er meget kjipe nyheter. Jeg har en flight med UA til EWR om 2 uker. Kan jeg kreve fra SAS at de krediterer antall EB poeng som var publisert på det tidspunktet jeg booket billetten (for en måned siden) ?

        • Alex sier

          Hei Georg. Jeg har også flights med UA den 6-9. mars. Billetten ble kjøpt for noen dager siden da det var 100 % poengopptjening som gjaldt. Jeg ringte nettopp SAS Kundeservice (snakket med Oliver) og spurte om dette. Etter å ha blitt satt på holdt i noen minutter fikk jeg informasjon om at jeg har krav på de betingelsene som gjaldt på det tidspunktet som reisen ble bestilt, dvs 100 % poengopptjening. Følgende må gjøres: Etter å ha gjennomført reisen må jeg sende følgende informasjon til [email protected]: flybillett, EB-nummer og boarding-pass.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *