EVA Air Royal Laurel Class

DSC_0114

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

EVA Air er kanskje ikke det første flyselskapet nordmenn tenker på når de skal til Asia, jeg derimot har hatt lyst å prøve dem en stund nå. I fjor sommer ble Taiwanske EVA Air innlemmet i Star Alliance, og dette åpnet opp nye muligheter for bruk av bonuspoeng hos f.eks. SAS EuroBonus. EVA er kjent å ha god tilgjengelighet i Business class, som de kaller Royal Laurel Class.

Fra Taipei flyr EVA kun direkte til Paris, mens de flyr via Bangkok til Amsterdam, London og Wien. Paris, Amsterdam og London flys av en Boeing 777-300ER med Royal Laurel Class, mens Wien-ruten flys av en Airbus A330-200 med den eldre Business class-kabinen, Premium Laurel Class.

EVA Air Premium check-in område
EVA Air Premium check-in område i BKK

Jeg ankom Suvarnabhumi airport rundt to timer før avgang. Innsjekk var gjort på to minutter, og jeg ble ønsket god tur. Sammen med boardingkortet mitt, fikk jeg også lounge-invitasjon og fast track voucher.

Security gikk raskt gjennom fast track og det var ingen kø i passkontrollen.

I Bangkok har EVA Air en egen lounge. Denne ligger i Concourse F. Loungen var stor og lys med god utsikt mot tarmac. Utvalget av mat og drikke var helt greit. Noen asiatiske varmretter, pizza, småkaker og is.

EVA Air lounge
EVA Air lounge
EVA Air lounge
EVA Air lounge

Når boarding-time nærmet seg, begynte jeg å gå mot gaten. Fra loungen til gaten på Concourse E, tok det ca. 10 minutter å gå. Boarding hos EVA Air er delt inn i forskjellige grupper, slik som f.eks. United gjør. Dette gjør boarding enklere, og de med høyere boarding grupper kan bli sittende, mens Business og Gull-kunder kan gå ombord først.

Jeg var den første ombord på denne fulle flighten til Amsterdam. To broer ble brukt til boarding. Business class bruker den fremste gangbroen, mens Economy og Elite-class bruker den bakre inngangen.

Ved døren blir du møtt av de søte Taiwanesiske flyvertinnene, og i stedet for å peke deg i riktig retning, så blir du eskortert helt bort til setet ditt. Dette gir mer en følelse av å fly First class enn i Business.

Royal Laurel Class
Royal Laurel Class

Førsteintrykket du får når du kommer inn i kabinen er veldig positivt. Setene er satt opp i en 1-2-1 reversed herringbone-konfigurasjon, noe som i mine øyne er den beste konfigurasjonen når det kommer til privatliv og personlig plass ombord. Dette er samme konfigurasjon som du finner på Cathay Pacific sin nye Business class og Qatar i deres 787. Setekartet kan du se her. Setet har stikkontakt og USB-plugg til å lade dine elektroniske duppeditter under turen. Det er også en del hyller med god plass til å lagre tingene dine på.

Ved setet finner du ikke et tynt laken, men en tykk, myk dyne, stor og god pute, tøfler, et støyreduserende headset, en flaske Fiji-vann og uendelig god benplass. Vindussetene er vendt skrått ut mot vinduet, noe som passer meg fint, da jeg foretrekker å nyte utsikten mens jeg spiser og drikker.

DSC_0079

Støyreduserende headset.
Støyreduserende headset.

TV-skjermen er stor, 15”, men oppløsningen er dessverre ikke HD. Jeg syntes også at headsettet var av dårlig kvalitet (De har et nyere og bedre headset på rutene til JFK og LAX, der de har en oppdatert kabin). Jeg anbefaler derfor å bruke dine medbrakte Bose-headset i stedet.

Stor skjerm og god benplass
Stor skjerm og god benplass

En annen ting som trekker ned, er at EVA har tatt en SAS og tilbyr kun vann og appelsinjuice som pre-departure drink. Men til gjengjeld, så serveres det Dom Pérignon Vintage 2004, en Champagne som vanligvis kun serveres på første klasse. Jeg endte da opp med et glass appelsinjuice i stedet.

Dom Pérignon
Dom Pérignon
Pre-departure drink.
Pre-departure drink

Før avgang kom purser rundt og hilste på alle som reiste i Business og ønsket oss velkommen ombord. Hun virket genuint opptatt av å gi passasjerene den beste servicen hun kunne.

Mens flyet ble pushet ut av gate, gikk et par flyvertinner rundt i kabinen og tok matbestillinger. Jeg hadde lest et par anmeldelser av EVA Air tidligere, og hadde fått med meg at det er et begrenset utvalg i menyen ombord. I likhet med Singapore Airlines, så tilbyr EVA Air muligheten til å forhåndsbestille mat fra en større meny mellom 21 dager til 24 timer før avreise.

Pre-order meny
Pre-order meny

Jeg bestilte da Slow cooked lamb. Denne skulle egentlig kommet som første måltid etter avgang kl. 12:30. Men jeg ville heller ha den til middag før ankomst kl. 19.30, så når det var min tur å bestille mat og drikke spurte jeg om det var mulig å endre på rekkefølgen. Det var selvfølgelig ikke noe problem.

Når vi var kommet opp i luften ble det servert et glass Dom, og en skål med en veldig god nøtteblanding.

Ikke lenge etterpå begynte matserveringen.

Hors D'ouerve: Crab and Avocado Coctail Timbale, Grilled and Marinated Vegetable
Hors D’ouerve: Crab and Avocado Coctail Timbale, Grilled and Marinated Vegetable
Zucchini Soup with Fresh Cream
Zucchini Soup with Fresh Cream
Salad
Salad
Filled Pancake with Creamed Spinach, Pork Cheese Sausage
Main course: Filled Pancake with Creamed Spinach, Pork Cheese Sausage
Mövenpick sjokoladeis og kaffe
Dessert: Mövenpick sjokoladeis og kaffe

Maten som ble servert til lunsj var av veldig god kvalitet. Maten ble servert på brett, og ikke fra vogn. Dette er en fin touch, som gjør det til en litt mer personlig opplevelse. Crewet kom ofte rundt med brødkurven, men jeg forsynte meg kun første gangen. Det var alltid noen i nærheten hvis du trengte noe.

Etter at serveringen var over og alt var ryddet vekk, ble et Rimowa amenity kit og pysjamas delt ut. Vær obs på at det er Taiwanesiske størrelser på pysjamasene. Jeg bruker størrelsene small eller medium til vanlig,  og jeg fikk først et medium sett, men byttet til large etter å ha prøvd den første. Fikk beholde begge to, og ga den mindre pysjen til kjæresten min. Pysjamasen er av veldig god kvalitet og kjempebehagelig å ha på seg.

Rimowa kittet inneholder en stor tube med hudkrem og en leppepomade fra det thailandske merket HARNN. Det er også en hårbørste, tannbørste og tannkrem fra Colgate, pusseklut (til briller, mobil, etc.), sokker og sovemaske av god kvalitet.

Rimowa kit, tøfler og pysjamas
Rimowa kit, tøfler og pysjamas

For å være en dagflight, så er det imponerende hvor mye stæsj du får ombord. Ikke engang hos Lufthansa i First class får du fullt pysj-sett på en dagflygning. Der får du kun en pysj-skjorte, uten bukse.

Når jeg hadde fått utlevert pysj, var det på tide å skifte seg. I toalettene i den fremre delen av flyet finnes det en skiftebenk som du bretter ned fra veggen. Veldig praktisk når du skifter til pysj og tilbake til vanlige klær. Jeg la også merke til at personalet var inne og vasket toalettet etter hver person, hvis det ikke var kø, så det var hele tiden rent og pent.

Skiftebenk
Skiftebenk
Produkter fra HARNN på toalettet
Produkter fra HARNN på toalettet

Det var nå på tide å ta en liten blund. Jeg tror ikke EVA Air har turndown service, men det er ikke akkurat vanskelig å gjøre setet om til seng selv…

Flat seng
Flat seng

Jeg sov godt fra vi var midt over India, og jeg våknet opp et sted over Iran. Da begynte jeg å bli sulten igjen.

Som mid-flight snack kan du velge mellom:

– Canneloni Ricotta Spinach with Tomato Basil Sauce

– Fish Cake Thai Style with Ajad

– Instant Noodles

– Hot Chocolate and Cookies

Jeg gikk for det første, og det var veldig godt. Tomatsausen var sinnsykt god! Til den valgte jeg selvfølgelig et glass Dom.

Canneloni Ricotta Spinach with Tomato Basil Sause
Canneloni Ricotta Spinach with Tomato Basil Sauce
Utsikt over Iran
Utsikt over Iran

Etter å ha spist, ble tiden brukt til å se filmen Kiki’s budservice, drikke Dom, høre litt på musikk mens jeg nøt utsikten og øve på kinesisken min med crewet i galley.

Timene fløy, og plutselig var det bare 1,5 time igjen til ankomst. Kluter ble delt ut, bordene ble dekket, og nå var det klart for siste måltid.

Frukt
Frukt

Etter frukten fikk jeg servert hovedretten som jeg hadde forhåndsbestilt. Dette var kanskje den eneste skuffelsen på turen. Kjøttet var tørt, presentasjonen var kjedelig og måltidet var litt smakløst.

Main course: Slow Cooked Lamb Loin with Tomato Herb Bernaise Served with Horseradish Mashed Potato
Main course: Slow Cooked Lamb Loin with Tomato Herb Bernaise Served with Horseradish Mashed Potato

Konklusjon

Men alt i alt, så må jeg si at dette var en fantastisk flight. EVA Air serverer oss et produkt som er i toppsjiktet i klassen.

Jeg må si meg uenig med Cecilie sin konklusjon om at Singapore Airlines (SQ) har det beste setet i Business Class. Jeg har selv prøvd det setet i A380 og A340-500, og jeg synes at skinnseter blir litt ubehagelig over lengre tid. SQ har også for liten plass til føttene når setet er lagt flatt. EVA sitt sete har et behagelig stoff-trekk, den har bedre sittekomfort da du har flere justeringsmuligheter.

Crewet var også helt topp, og på høyde med Singapore Girls’a. Skikkelig god service, og hvis jeg ønsket meg noe, så var de alltid på plass før jeg rakk å plinge.

Jeg fikk drukket inn igjen alle skattene jeg betalte for denne flighten (og litt til) i Dom Pérignon, som koster litt over tusenlappen på polet. Totalen ble 10 glass på denne 12 timer lange flighten.

Det som trakk mest ned på turen var kvaliteten på min forhåndsbestilte hovedrett. Den var veldig skuffende som nevnt over. Resten av maten ombord var skikkelig god, så det trekker litt opp igjen.

Quickfacts
Rute: BR75 Bangkok (BKK) – Amsterdam (AMS)
Flytype: Boeing 777-300ER
Kabinklasse: Royal Laurel Class (Business class)
Sete: 9K
ServeringLunsj, snacks, refreshment
Internett ombord: Nei
Hjemmeside: EVA Air

Diskuter EVA Air i forumet.

Oversikt

Fordeler

- Dom Pérignon!
- Pysjamas og Rimowa-kit
- Gode stoler i 1-2-1 konfigurasjon
- God mat
- Veldig god service
- Stor skjerm på 15"

Ulemper

- Ikke HD-oppløsning på skjermen
- Litt dårlig utvalg på underholdningssystemet
- Skuffende pre-order meal

Sete

Mat/Drikke

Service

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

Dette er i mine øyne kanskje det beste Business Class produktet på markedet i dag. Ville ikke nølt med å fly EVA Air igjen.

4.8

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *