Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Det første Boeing 737-flyet lander på Oslo lufthavn i mai. Flyr har signert avtaler for de første flyene av typen Boeing 737-800 til forventet gunstige betingelser, og er i sluttforhandlinger om flere fly. Det første flyet leveres i mai mens de neste kommer i begynnelsen av juni. Flåten utvides gjennom høsten.
Når det første flyet lander i Oslo, gjenstår kun formaliteter før Flyr får en endelig driftstillatelse (AOC) fra Luftfartstilsynet. Det første flyet får registreringsnummer LN-FGA og arbeidet med å lakkere flyene i Flyrs farger starter 30. mars.
Fra juni vil det ankomme ytterligere fly til Flyr-flåten, samtidig som piloter og kabinpersonell er på vei inn for å bruke tiden til trening og servicekurs. De første kursene er fulltegnede, og det er stor pågang fra dyktige folk med lang luftfartserfaring som ønsker å jobbe for Flyr. Selskapet har nå 45 ansatte med solid erfaring fra norsk luftfart og vil ha om lag 350 ansatte innen utgangen av året.
Venter på myndighetenes gjenåpningsplan
For å sikre forutsigbarhet for kundene venter Flyr med å åpne for billettsalg og rutestart til Regjeringen har kommet med sin plan for gjenåpning av samfunnet etter påske.
For ikke å komme i en situasjon med betydelige endringer i ruteprogrammet og påfølgende ombookinger som vil være uheldig for kundene, vil oppstarten vår tilpasses Regjeringens plan for gjenåpningen av Norge.
Tonje Wikstrøm Frislid, Flyr-sjefen.
I første omgang vil Flyr betjene en rekke norske byer, samt et utvalg av kjente og kjære reisemål i Europa, blant annet Malaga, Alicante og Nice. Selskapet vil utvide antall fly og destinasjoner i takt med etterspørselen, og på sikt er planen en flåte med 28-30 fly.
Flyr vil starte salget av flybilletter minst 30 dager før første flygning.
Robert sier
Man måtte lese overskrift og ingress et par ganger for å forstå at det ikke omhandlet en ny flytype, men et nytt flyselskap.