SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

1. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    En interessant vri på dette er jo om kanskje ikke SAS har vært litt for passive og kanskje trenger en re-vamp av hele organisasjonen.
    Blir interessant å se om det er noe som skjer nå, eller forøvrig om Anko allerede har gjort en del grep (eller laget planer om) for å rydde opp litt.
    Godt mulig det er ganske tungt i toppen..

Ytterligere ut på vidda, hva skjer med det svenske hovedkontoret når det er kun DK som sitter igjen med eierskapet. Er det forholdsmessig å beholde kontoret der?
    Kan man bruke dette som en brekkstang for å omorganisere og reorganisere hele organisasjonen?
    Eller vil man sitte stille i båten i et par år før AF/KLM kjører kloa i siden på en god og solid aksjeandel og trekker hele greiene hjem til AMS for å få noen synergier og samkjøre en del av operasjonene for å ikke ha for mange administrative folk.
    Og som en liten bonus kan Anko flytte hjem etter mange år i utlandet..

Kjetil L liker dette
  2. Joppe

Joppe Nytt Medlem

Likes mottatt:
    84
    Bonuspoeng:
    18
    Det ble stilt spørsmål om dette rundt flytting av SAS HK fra Stockholm til København I følge styreleder og Anko var det, for det første har Danmark som aksjonær ikke fremmet krav om dette, for det andre har SAS en eiendomskontrakt som visstnok strekker seg langt fram i tid. Vil sikkert koste en del å måtte bryte denne.

I tillegg nevnte Anko også at de har hundrevis av medarbeidere, med familie, som har sterk tilknytning til Stockholmsområdet i form av jobb etc. Og at et Hovedkontor ikke kun dreier seg om en bygning men det ekosystemet av kompetanse som SAS har bygget opp over mange år.

Men over tid så skulle det like vel ikke forundre meg om SAS velger å flytte sitt hovedkontor sør-øst-over.

Spielhaug liker dette
  3. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    SAS har flyttet ut fra Frøsundavik en gang før. Det var en stor operasjon. Så fant de ut at kontrakten ikke kunne brytes, og alle flyttet tilbake.
    Det blir et kostnadsspørsmål i tillegg til at det jobber veldig mange dyktige svensker der som absolutt ikke vil til Danmark.
    Om KL/AF skulle ta over helt, så kan de sikkert legge ned hele sulamitten og ta over administrasjonen. Det skjer nok ikke med det første.

RE: Eva air og neste sommer. Jeg ser ikke spesifikt etter dem, men det nesten er bare de som dukker opp, og bare i eco.
    Sjekker stort sett alle europeiske flyplasser inn til BKK, KUL, SIN i juni 2024. Nada.
    Jeg er ikke særlig fleksibel på datoer, så det blir litt trangt, men det har alltid gått greit før.
    Har TK innført en release dato på C? Det står 354 dager, men det er helt dødt hos dem også.

4. edstro

edstro Medlem

Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Kommentar:

Etter hva jeg har klart å undersøke er dette svært dårlige nyheter.

Ved gullstatus i sky team (det som tilsvarer elite plus) har man ikke tilgang til lounge engang på tvers av selskapene i alliansen? Noe som er fast vare i star allianse.

Lounge tilgang for oss som er hyppige reisende er vel den største fordelen.

Han ene som jeg snakket med ramset opp hvor strengt det har blitt i lounger i sky team og blant annet delta nekter sky team elite plus tilgang.

5. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,739
    Bonuspoeng:
    183
    Hm, vi trenger en oversikt over loungetilgang etterhvert a la den som ligger i SAS-tråden.
    Samt en oppdatert oversikt over «backup»-lounger via PP og Loungekey. Hvordan får vi disse rimeligst mulig?

6. Chag

Chag 42195m

Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    Dette er den største devalueringen av SAS.

SkyTeam kan ikke sammenlignes med Star Alliance. SQ, LH, ANA, EVA, TK...

Folk ser etter positive ting her, men for å være ærlig blir vi nedprioritert her.

7. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan vel også sies at SAS blir en viktigere del av en ny allianse enn hva de har vært før.

Jeg har vel egentlig ikke ansett SAS som en Tier 2 medlem av Star, men jeg forstår utmerket godt argumentasjonen for det.

Skal ikke se bort fra at dette blir litt som å flytte fra det stygge huset i det fine nabolaget til det fine huset i det stygge nabolaget.. Så kan man vel ha meninger om hvor man helst vil bo.. Men det er til syvende og sist pengene som rår og vi kunder er bare med på lasset.

Personlig ser jeg litt mer positivt på dette som en helhet nå enn jeg gjorde med en gang, men bekymringen er virkelig stor rundt dette med poengkostnader og surcharges. Spom nevnt tidligere om jeg skal hoste opp 15k for en langtur i C blir det nok lite med reiser fremover.. Da må poengene brukes på andre måter, er jo fort omtrent like fornuftig å kjøpe C på tilbud og samle poeng til annet bruk....
    </spekulasjon over>

themichael, Finnks, kiev and 4 others like this.
  8. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,870
    Bonuspoeng:
    113
    SkyTeam har ganske lignende policy som Star Alliance når det kommer til loungetilgang på tvers av alliansen for deres gullkunder og over. Men det er noen spesielle regler for USA og ingen F-lounger som gjør ST nok er den svakeste alliansen når det kommer til lounger.

Informasjon hentet herfra:
    https://onemileatatime.com/guides/skyteam-lounge-access/

9. kalvenklein

kalvenklein Nytt Medlem

Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    Hva gjør dere med trumf kronene i disse dager, anbefales det å stoppe fast overføring? Hvis ja/nei, hva er begrunnelsen? Takk dere som svarer

10. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    10,097
    Bonuspoeng:
    183
    Fra DN i helga.
    4-7 år mener Dilling prosessen vil ta.
    IMG_6996.png

Spielhaug liker dette
  11. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,634
    Bonuspoeng:
    113
    Fortsetter helt som før. Ser ingen grunn til endring. Hva som skjer om 2, 4 eller 7 år må bare skje når det skjer. En kan jo være død før noe skjer så ser ikke grunn å bekymre meg for hva som kan skje...

kalvenklein, Kalsnes, Calling and 5 others like this.
  12. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,399
    Bonuspoeng:
    93
    Chag and Maggie like this.
  13. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    christian1986 and markus like this.
  14. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,529
    Bonuspoeng:
    183
    Nå vet vi jo ikke hva Apollo eventuelt ønsker å gjøre med SAS da...

magnusant, Storbaba and holmen like this.
  15. haakonks

Likes mottatt:
    10,529
    Bonuspoeng:
    183
    Litt positive SAS-nyheter...

SAS henter tilbake den ene A330-300 maskinen som ble levert tilbake i forbindelse med reforhandlingen av leasingavtaler.

Det er snakk om maskinen "Tore Viking" (LN-RKR).
    https://cases.ra.kroll.com/SAS/Home-DocketInfo

jgroneng, Rapolo, markus and 2 others like this.
  16. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,106
    Bonuspoeng:
    183
    Samtidig så forsvinner vel en av A350'ene..

CKe liker dette
  17. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,244
    Bonuspoeng:
    183
    For å trekke denne analogien enda lengre (og det har vi jo hevd på å gjøre i IF) så foretrekker jeg første variant. Grunnen er at jeg bare sover i den stygge rønna, og tilbringer dagene i finstuen hos naboene.

Earl, Woodswing, Frode789 and 6 others like this.
  18. haakonks

Likes mottatt:
    10,529
    Bonuspoeng:
    183
    Er det bekreftet?

SAS har også foreløpig 2 stk. A350 på bestilling som skal leveres i løpet av regnskapsåret 2025.

19. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,106
    Bonuspoeng:
    183
    usikker, kan bare være rykter - men fra ett annet forum ble det henvist til https://check-in.dk/sas-faar-a330-tilbage-i-flaaden/ som pleier være ganske pålitelig, får desverre ikke lest hele artikkelen.

Det skal være SE-RSA som SAS fikk bruke på "nåde" tidligere i våres.

I begyndelsen af november får SAS en Airbus A330 tilbage i flåden, som sidst var på vingerne for selskabet i januar i år. Flyet skal erstatte en af A350’erne, som snart forlader flåden.

20. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,636
    Bonuspoeng:
    293

Del denne siden