Har gjort en del søk på bonusbilletter i Europa i november for å se hva som selges og til hvilken pris og da har jeg ikke klart å finne en eneste bonusbillett i plus, mens det er mange tilgjengelig i go. Tyder det på prisendringer eller i det minste at de ikke har bestemt seg for hva det skal koste når de skifter til business?
Dette ser veldig lovende ut. Plutselig er SAS i Europa-toppen. Lånt fra businessclass.se som har lånt fra insideflyer.dk Fløj igår d. 14/1-2025 med SK505 CPH-LHR afprøvede de deres kommende (tror jeg) cateringkoncept på Plus (kommende business?). Det var virkelig en god oplevelse: Først en runde med drinks og snacks, og bagefter en runde med virkelig lækker varm mad (red spicy curry) på porcelæn og stofserviet. Eneste, der manglede, var pæne glas. Fed tur!
Originalinnlegget var fra InsideFlyer.dk, og så var det pep som repostet det på BusinessClass.se. Ble en fin segment run-sirkel det her
Interessant spørsmål, ser det samme når jeg søker. Det er jo et problem i forhold til Flypremium i Europa som da i realiteten ikke tilbys lenger fra November. Samtidig selger de jo pluss-billetter for penger.
SAS har nullet ut de billigste bookingklassene for SAS Plus fra 1. oktober, sannsynligvis i påvente av lansering av nytt konsept.
Jeg velger å være optimist. Business til en fornuftig bonuspris og med ok tilgjengelighet er absolutt et gode for oss som ikke lenger har særlig anledning til å fly longhaul. Flying Blue har eksempelvis god grei tilgjengelighet til 20000, og jeg bruker gjerne det når jeg uansett må ha en connection. Rad 1 med ledig midsete er det absolutt viktigste for meg, med gardin og høyere servicegrad som en god nummer to. Jeg liker egentlig KLM business (ikke nødvendigvis på Embraer), kabinen er nesten alltid liten og servicetypen nordeuropeisk avslappende. Jeg tror dette kan være en grei måte å få folk flest til å like EuroBonus. Men, finansieringen av gilde vil selvsagt være feed og dem med 2m+ i inntekt som kan slenge noen tusenlapper ekstra på billetten for å bevare sin livsstil.
Bonusprisen gjenstår å se, men som test bestilte jeg "SAS plus" OSL-LHR t/r med TPC helt i starten av oktober. Selv om de så langt kaller det for Plus, blir vel dette til et business sete hvis de legger om 1 oktober. Den kan uansett avbestilles fritt. Så hele bookingen er provisional. Det var fullt mulig å velge både B og E seter (hvis man er gal), så de har ikke sperret/tilpasset nytt opplegg ennå Kostet drøye 2200 kr hver vei, forresten. Som langt ifra er dyrt for "ekte business" mellom Oslo og London. Hvis det blir ekte business da.
SAS har vel allerede sagt at de I biz gjør som bla British Airways fra 1 oktober, med tomt midt-sete.Dette er en god løsning fra BA. Ikke bare tomt sete, men nyttig bordplass: På catering fronten er det også endel for SAS å strekke seg etter. British Airways hadde som vanlig 3 retter å velge mellom: 1 spicy chicken med ris (som var veldig god), 1 stuffed aubergine med pasta (vegetar vennlig) og 1 beef salat. 2 varme og en kald rett, der. Akkurat idag fløy jeg fra CPH til LHR, men servicen er den samme på OSL-LHR også. Band2 flights begge. Til slutt: man må bare elske briter Jeg spurte (og regnet med positivt svar) om det var for tidlig med champagne kl 11. Stort smil fra damen i crewet tilbake, med en cheeky commentar "Sir, I don't think it's ever too early for champagne". Endte med å drikke nesten hele flasken (0,75 l), siden 1) ingen andre av de få passasjerene i biz drakk champers, 2) BA serverer som nevnt fra full size flaske, og må helle ut resten før landing - som de syntes var for ille, og 3) Nettopp derfor var de veldig proaktive i å fylle opp glasset jevnlig på en liten 2 timers flight
Har også booket et par TPC reiser i Europa før og etter overgangen. Var samme priser på begge sider så det blir interessant å se hva som skjer. Blir det mye dyrere er det ikke bra, og de som signerer reiseregningene liker heller ikke å se «business class» på korte turer så håper SAS holder dette diskret på TPC invoice
Lenge siden jeg har fløyet Club Europe nå til LHR men hadde en par morsomme opplevelser da jeg jeg takket nei til Champagne. Cabin crew trodde jeg var gal, andre ganger ble jeg god og brisen på turen. Ikke så lenge siden jeg tok 06.20 flighten fra OSL - CDG i business med Air France (med en av de siste gjenværende A318) og ikke noe problem å få champagne der så tidlig. Det bør det jo heller ikke være med et selskap som serverer Champagne til alle. Fløy KLM business på vei tilbake og vil si at servicen, maten og designet til KLM er mye bedre enn Air France (den nye business kabinen er til AF er dog veldig fin). Det er var uansett hyggelig å alltid bli kalt sir hos KLM.
Jøss, i euro business? Nå sank forventningene til AF ned i kjelleren. Jeg fløy KLM OSL-AMS-EDI og tilbake i høst. Bortsett fra at ledig midtsete og at servicen var noen hakk over SAS (ikke den irske operasjonen) så syns jeg ikke det var noe bedre enn SAS Plus og altså ikke noe å rope hurra for. Det er aldri feil
Om ikke annet får vi billig TPC for å teste produktet, den prisen er låst hvis du ikke endrer avgangen. Klager ikke over muligheten for kr 2000 blank OSL-LHR på rad 1, men aner jo ikke noe som helst mer enn at midtsete er sperret og at det *blir* ny mat
Kan det tenkes at de fjerner lounge tilgang på SAS pluss? Hadde nok frigjort en del plass i allerede høyt presset lounge kapasitet.
SAS Plus forsvinner på utenlands, så det ordner seg selv. På innenlands tror jeg man vil forsette med det, et viktig fortrinn vs Norwegian.
Ordet på gaten er at det blir Premium (=Plus) på Long haul og innenriks, mens det på Europa-ruter blir kun business: https://flysmart24.no/2024/09/22/sas-legger-om-flyproduktet-slik-blir-servicen-pa-flyene/ "6) Business class vil erstatte dagens Plus-klasse på internasjonale kortruter, mens Plus-tilbudet vil forbli på langdistanseruter. Plus-tilbudet vil bare få et nytt navn – Premium"
Sånn litt på siden, er ikke SAS verdensmestre i å endre navn på billettklasser og serviceklasser? Eller er det bare jeg som har hengt meg opp i det?