EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,296
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan står sjansen å få noe poeng i kompensasjon fra SAS når man blir nektet adgang til en overfylt lounge?

Jeg har aldri opplevd noe slikt før, men i dag ble jeg sendt videre i BER Lounge Tegel. Det er vel den nye SkyTeam hverdagen?

2. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,314
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vil tro at loungene er pålagt regler for hvor mange mennesker de kan huse til enhver tid. Det kan være sikkerhetsgrunner eller annet bak dette. At en tilbakemelding til SAS er på sin plass slik at de kan få denne informasjonen og potensielt gjøre noe med det. I blant er det fullt, og sånn er det. Det er ikke noe prinsippielt annerledes enn om det er veldig mye kø i fast track, og det ikke går fort.
    Min brannfakkel er at vi i verdens rikeste land ofte er litt for opptatt av å 'få noe' hver gang ting ikke er helt perfekt. Selv hadde jeg aldri sendt en henvendelse på noe slikt. På den andre siden, flyselskapene er også veldig flinke til å ikke gi det man har kravt på til enhver tid.

RoadKing liker dette
  3. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,296
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har allerede sent noe. Ikke så mye for å få 500 eller 1 000 poeng "plaster på såret", men fordi jeg irriterer meg over at SAS nå i stor grad kun har adgang til overfylte Priority Pass lounger som oftest holder dårlig standard.
    I BER fins det en fin Lufthansa lounge. LH sine passasjerer har adgang til SK loungene og vi har fremdeles adgang til LH sine lounger mange plasser. Her synes jeg at SAS kunne ordnet noe bedre. Det har jeg nevnet i teksten jeg sendte til SAS. Det er også greit at dem blir gjort oppmerksome på at samarbeidspartnerere ikke leverer det SAS har bestillt og sender videre kunder med EBG+ eller SAS Plus billett, til fordel for kredittkortkundene.
    Lounge kvaliteten har gått to etasjer nedover etter 1. september og jeg tenker at der viktig at kundene sier ifra. Jeg gjør min del.

kongenamundsen and Flymunda like this.
  4. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    842
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde claim med austrian på 250EUR for kansellert fly VIE-CPH i 2022. Reroutet VIE-FRA-SVG. Ble gjort oppmerksom på at det er hele ticketed journey, som var MEL-BKK-VIE-CPH-SVG med OS fra BKK-VIE.

Fikk i dag beskjed med overføring av resterende 350EUR. Free money

Meursalt liker dette
  5. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    943
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har sendt inn krav etter kanselleringene fra tyske flyplasser den 10/3?

6. KRS

KRS Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,477
    Bonuspoeng:
    93
    Noen erfaringer med EU261 når flyet blir omdirigert(?)
    Er kravet 3 timers forsinkelse for kompensasjon, eller er det å anse som en kansellering?

Gjelder forøvrig WF535, BGO-SVG som snudde tilbake til Bergen pga "problemer med hydraulikken". Tok neste fly så ble bare snaut 3 timer forsinket til Stavanger.

https://www.flightradar24.com/data/flights/wf535#397c93c4

7. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    3,266
    Bonuspoeng:
    113
    Mener det teller som kansellering med mindre de gjorde et nytt forsøk med samme flightnr. Jeg fikk kompensasjon uten problem i fjor for et fly som måtte returnere til Bodø pga. røyklukt i cockpit, hvor jeg ble ombooket til neste dag.

KRS liker dette
  8. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,314
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du måtte bytte fly kan man argumentere for at opprinnelig avgang er å anses som kansellert. Det bør være €250 rett i lommen.

Interessant at det 2 to timer som er grensen ved forsinkelse pga kansellering, mens det er 3 timer som er grensen ved ordinær forsinkelse.

https://europa.eu/youreurope/citize.../air/index_en.htm#compensation-cancellation-1

upload_2025-3-18_22-2-7.png

btm and KRS like this.
  9. marcuslaa

marcuslaa Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    IMG_7827.jpeg IMG_7826.png IMG_7824.png Flyet mitt ble kansellert og jeg prøver å finne ut hvorfor men det funker ikke når jeg bruker det skjemaet.. må jeg ringe inn?

10. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,619
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er det lenge siden jeg har registrert et EU261-krav hos SAS.
    Finnes muligheten for voucher med dobbel verdi fortsatt?
    Må jeg velge penger og så kommer muligheten senere i prosessen?

upload_2025-3-31_10-41-1.png

11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,051
    Bonuspoeng:
    293
    Mener jeg leste på forum at muligheten for utbetaling til voucher er fjernet.

Forøvrig er det jo ganske spekulativt av SAS å skrive "beste verdi" på utbetaling i bonuspoeng. Med dagens eurokurs er det på ingen måte det. Men de sammenligner vel med kostnaden ved å kjøpe bonuspoeng direkte av SAS kanskje :p

Rapolo and freddyen like this.
  12. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,564
    Bonuspoeng:
    113

freddyen liker dette
  13. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    24,528
    Bonuspoeng:
    183
    KLM-flyet som jeg skulle ta fra Trondheim tok av to timer for sent og rakk ikke videreforbindelsen til Argentina. Har sendt krav, og KLM svarer at det er avslått pga været. Det har ikke vært dårlig vær i Trondheim (og knapt nok i Amsterdam), så jeg ba de dokumentere at det hadde vært dårlig vær.
    Fikk som svar at det hadde vært venting og de-icing i Praha som er hovedårsak til forsinkelsen. Praha-Amsterdam, Amsterdam-Trondheim og så avgangen min Trondheim-Amsterdam var alle forsinket.
    Jeg mener at været i Praha for 2 flygninger siden ikke er så veldig relevant som grunn til å avslå min kompensasjonsforespørsel som gjelder fra Trondheim. Dessuten er de-icing ikke helt urimelig å planlegge for i januar.

Er det noe poeng i å sende dette til videre Reiselivsforum eller er det å betrakte som bortkastet tid?

14. graphite

graphite Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    403
    Bonuspoeng:
    63
    I min bok er det ikke bortkastet.

Flyingdutchman liker dette
  15. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,619
    Bonuspoeng:
    113
    Da har det muligens blitt gjort en endring de siste dagene, for jeg får ikke opp valget på verken PC eller mobil idag.
    Er vel ikke helt utenkelig at at muligheten kan komme og gå, basert på forretningsmessige vurderinger, og hvor mange forpliktelser i form av bonuspoeng og/eller vouchere de ønsker å ha i markedet. Nå for for tiden flommer det over av gavekort på Finn, etter salget før jul og tidligere i år.

16. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,314
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg mener å huske at det har vært saker tidligere som har tatt for seg både punktet om hvor mange flighter tilbake som er relevant for den gjeldende flighten og det faktum at de-ice på vinteren må tas høyde for (eller i det minste at det ikke er ekstraordinært).

Jeg hadde svart KLM en gang til, deretter tatt saken til TKN.

Flyingdutchman liker dette
  17. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Min kone var i Gøteborg for et par uker siden og på tur til Bergen via Køben, så ble GOT-CPH forsinket. De hadde nok i prinsipp nådd flyet, men bussing + feil informasjon fra gatepersonell og bussing til neste fly også, gjorde at boarding stengte omtrent i det de ankom gate. De ble dermed sittende på Kastrup i ca 4t før de kom med siste fly til BGO.

I mitt hode en ganske rett fram kompensasjonssak, men nå har SAS avvist kravet med begrunnelse om at det var en funksjonshemmet person ombord på innkommende fly til GOT som det tok ekstra tid å deboarde og at det dermed var en ekstraordinær omstendighet utenfor deres kontroll. Det er i følge min kone riktig at det var en funksjonshemmet person ombord som de brukte mye tid på, men dette vet jo SAS om på forhånd og det kan vel ikke regnes om noe ekstraordinært. Det var ingen akutte medisinske situasjoner som hadde oppstått. Utfordringen tror jeg var at rullestolheisen ankom litt sent, men de brukte visstnok lang tid på crewskifte etterpå også. Er det bare å ta den videre til flyklagenemda eller har de faktisk et poeng? I mitt hode er dette en operasjonell sak som går under daglig drift og dermes skal behandles som forsinket catering etc (som ikke er ekstraordinært).

Del denne siden