Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,759
    Bonuspoeng:
    113
    Njaaa, de fleste ambulanseflyene står vel på bakken til enhver tid…:p

tobeornot999 liker dette
  2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    68,275
    Bonuspoeng:
    293
    :p

3. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,024
    Bonuspoeng:
    113
    Nå spurte jeg etter å finne begrunnelsen for kanselleringen. Vet hvor jeg kan se om et fly er kansellert

4. Maggs

Maggs Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar:)

Prøver å legge en plan-B, i tilfelle flyet vårt blir kansellert. Vil virkelig få til turen vi har planlagt i 6 måneder, så vi får kommet oss ned til New York på en eller annen måte uten at turen forskyves for mye. Særlig for ungenes del!

Har noen spørsmål kanskje noen her har erfaring til å kunne svare på:
    - Hvis flyet vårt kanselleres, er det sannsynlig at SAS kjøper billetter til oss hos et annet flyselskap (som Iceland Air eller Norse Atlantic) - eller vil de typisk bare booke nye billetter til kunder i andre "datterselskaper" eller nære partnere som AirBaltic, CityJet osv? Hvis det siste er tilfelle vil jeg regne med at flighten vår til US kanselleres om det blir pilotstreik.

- Har noen erfaring med hvor kjapt flyselskapene tilbakebetaler pengene for billetten om flighten kanselleres? Jeg vurdere å kjøpe billetter hos Norse Atlantic asap hvis det skjer, slik at vi kommer oss ned likevel.

- Har noen erfaring med kompensasjon ved kansellert flight? Jeg leser at man har rett til kompensasjon om flighten kanselleres av streik som skyldes uenighet mellom SAS og deres ansatte - og ut fra kalkulatorer jeg finner på nett så kan den havne på 20.000 + for kansellert fly for 4 personer til USA. Om vi skulle få kompensasjon i den størrelsesordenen så vil det være enkelt for oss å legge mer penger i potten og kjøpe nye og dyrere billetter.

5. FreddyKalas

FreddyKalas Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg og samboeren har planlagt en tur til Split 6 juli - 14 juli og reiser med SAS.
    Det er en bonusreise så kan kansellere denne selv og få refundert poengene.
    Jeg vurderer å legge inn en kansellering og bestille flybilletter via et annet selskap for å sikre at vi kommer oss på denne turen.

Jeg sitter feks å titter på Skyscanner å finner billetter med Croatia Airlines og Lufthansa på samme tidspunkt.

Ifht. Streikene som pågår nå - tror dere dette er mulig? Evnt. noen gode forslag som kan redde denne turen?

Der står bl. annet "Flys delvis av Croatia Airlines, Scandinavian Airlines og Flys delvis av CityJet".

Ble veldig usikker - er det ikke Coratia Airlines/Lufthansa som flyr hele strekningen?

På forhånd, tusen takk!

6. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Da er nok en av strekkene en codeshare som er "operated by" Scandinavian Airlines. Men om du søker direkte på www.lufthansa.no kan det hende de tilbyr flere kombinasjoner som unngår SAS, ev. bruker Cityjet. Det er av og til også mulig å få LH business saver til få hundrelapper mer enn economy.

7. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,298
    Bonuspoeng:
    113
    Widerøe vil ikke lengre ombooke eller tilby care ved kanselleringer:

"– Vi har ikke lenger anledning til å ombooke, tilby alternativ transport, måltid og overnatting, sier hun."

https://e24.no/naeringsliv/i/WjVeya/siste-nytt-om-reisekaoset?pinnedEntry=2220

Jeg forstår at det er mange ruter der man uansett ikke har alternativer å ombooke til, men f.eks. på ruten TRD-OSL eller TRD-BGO så er det fremdeles mulig å ombooke til både SK og DY (eventuell også FS), så det kan dem vel ikke nekte?

8. Maggs

Maggs Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Fant ut av dette selv på SAS sine hjemmesider. De vil kun booke om billettene våre til ledige plasser på enten SAS fly, Star Alliance fly eller andre partnere (som jeg tenker er CityJet eller lignende). For de som skal til USA ligger det jo mange muligheter i Star Alliance og jeg er ganske positiv til at de finner en løsning om flyet vårt kanselleres, men ser for meg at flyturen fort inneholder et stopp eller to ekstra.

9. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Får dobbeltsjekke forsikringen da. Jeg har egentlig bare tatt for gitt at de ikke dekker noe i.f.m streik, da de har vært ganske tydelige på dette i media den siste tiden.

10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,425
    Bonuspoeng:
    293
    Beklager at jeg misforstod. Da vil jeg foreslå en mail/chat til selskapet, de må oppgi dette.
    Hadde en lignende greie for noen år tilbake til LYR, da sa SAS at de hadde måtte snu pga vær. 15 foran oss var en Norwegian maskin som landet helt fint og noen her på forumet med kontakter fikk en bekreftelse fra LYR på at det hadde vært ok forhold, men det hjalp oss ikke.

stekus liker dette
  11. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,447
    Bonuspoeng:
    113
    På kansellerte Widerøe flighter fra Aberdeen blir mange booket om til KLM. Virker som om de med Plus billett fikk ny rute, mens Go ikke ble ombooket

(utelukkende basert på observasjoner fra en gjeng kolleger som opplever dette i går/i dag)

12. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,981
    Bonuspoeng:
    183
    Løser seg ofte, har tidligere SAS-streiker vist.

Men midt på sommeren, og med generelt færre fly i luften enn før covid, så kan de andre selskapene sine fly være temmelig fulle fra før av.

Da kan gull/diamant komme til nytte fordi man kommer først i køen på de setene som er å oppdrive i alle fall.

13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,981
    Bonuspoeng:
    183
    Du har helt rett! Og fikk meg til å dobbeltsjekke.

Arbeidskonflikt som streik og lockout, dekkes ikke av Europeiske i alle fall. Retter opprinnelig post.

14. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,538
    Bonuspoeng:
    183
    Avixlo liker dette
  15. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Virker nesten mer som et forsøk på å holde tvungen lønnsnemd på en armlengdes avstand. Ikke skulle de involvere megleren og ikke er det fastsatt noen tid for samtaler. På TV2 virker han mest opptatt av å forklare hvor lite grunnlag det var for tvungen lønnsnemd nå.

Mistenker vel at det vil bli mye kanselleringer i morgen også med mindre regjeringen snarlig bryter inn. Det må vel begynne å bli en relativt lang backlog på vedlikehold snart?

Er det forresten noen som vet om det er mulig å droppe ut av første leg på en billett og hoppe med på den andre? Skal i utgangspunktet fly BGO-OSL-BRU imorgen, men begynner å frykte at flyet mellom BGO-OSL kan ryke p.g.a teknikerstreiken. Videre til Brussel skal jeg ikke før morgenen etter, så da kan jeg komme meg til Oslo på en annen måte og hoppe på der. Har prøvd å høre med SAS, men de er jo ikke mulig å få tak i for tiden...

tobeornot999 liker dette
  16. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,211
    Bonuspoeng:
    293
    Da må du få SAS til å fjerne første leg på reisen.

17. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Jepp var det jeg tenkte, men det er jo lettere sagt enn gjort. Om da det første flyet blir kansellert imorgen og de gjør det "for meg", må jeg da anta at de også kansellerer siste leg?

18. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,298
    Bonuspoeng:
    113
    Nå har dem endret setningen, så dem følger tydeligvis med her inne :D:

"Du kan endre til nye reisedatoer opptil 360 dager i forveien, fra datoen du gjør endringen"

Også er det nå mulig å ombestille reiser med avgang frem til 3. juli. Irriterende nok med potensiell streik, men jeg synes at det er et veldig greit tilbud.

19. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,427
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kan ikke skjønne at Widerøe skal kunne komme unna å dekke hotell og mat. Det er jo arbeidsgivere som har besluttet lockout som igjen rammer selskapet. Hvordan kan en da hevde at det er utenfor deres kontroll?

tobeornot999 liker dette
  20. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Enig, jeg skjønte heller ikke denne (og synes vel det er litt slett journalistisk arbeid å ikke utfordre på det eller forklare)....

tobeornot999 liker dette

Del denne siden