Gode medforumister! Ekspertise er sårt tiltrengt! Saken er den at Lufthansa booket meg om til KLM (innkommende fly var forsinket slik at jeg ikke nådde det flyet jeg opprinnelig skulle ta). Etter å henvendt meg til EB-retro og SAS gullmail er konklusjonen fra SAS' side at grunnet ombookinga til KLM har jeg ikke krav på de bonuspoengene som jeg ville ha fått utifra den opprinnelige reisen. Det er snakk om 7 200 grunnpoeng på ei reise fra Frankfurt til Buenos Aires. EB-retro svarte meg slik: SAS gullmail svarte meg slik: Deretter viser SAS til Eurobonus' medlemsvilkår: SAS ser ut til å vektlegge siste del (det som er uthevet i fet skrift), mens jeg mener at jeg skal bli kreditert poeng for opprinnelig reise, ref. den første setningen i avsnittet over. Derfor lurer jeg på: – Kan SAS med rette be meg vinke adjø til mine 7 200 EB-poeng? – Har jeg overhode noe å fare med? – Hva er deres erfaringer i slike saker?
Her må du bare slå på tråden til de. Kan virke som de ikke har forstått hva du har ment? Du skal ha poeng etter det du bestilte. Du får legge fram at disse poengene var en svært viktig årsak til at du faktisk bestilte Star Alliance
Hei, jeg fikk velge mellom å ta de poengene jeg hadde på opprinnelig billett eller på ny rute da jeg ble booket om fra SAS til Lufthansa så de kan flekse og legge inn poeng manuelt. Ellers har jeg blitt booket om fra KLM/Air France til SAS flere ganger og da har jeg først plukket poeng hos KLM for opprinnelig billett og så har jeg fått poeng fra SAS. Høres merkelig ut om du ikke får fikset dette via en telefon.
Både EB-retro og SAS gullmail frahever denne delen av Eurobonus-regelverket: Det er som om første del om poeng etter opprinnelig billett ikke eksisterer i SAS' øyne. Jeg får forsøke en telefonering til kundesenteret i Sveg i morgen.
Det er kanskje ikke uten relevans hvem billetten er booket gjennom her? Hvis reisen er booket gjennom LH og de ikke vil godskrive poeng til EuroBonus så skjønner jeg jo at SAS setter seg på bakbeina.
Det er sant. Nå har jeg en henvendelse inne hos Lufthansa, som jeg bestilte hos, men de operer for tida med 'eksepsonelt lang svartid', så tolmodighetstuben må brukes flittig.
Berre ei lita oppdatering: I går kveld skreiv eg dette til SAS' gullmail: Og i ettermiddag ramla det inn 7 200 blanke EB-poeng inn på kontoen. Det gjorde godt At SAS ikkje gadd å svare meg, får så vere...
Og der kom svaret frå SAS, og ifølgje dei har eg ikkje krav på poeng og eg kjem ikkje til å få poeng for denne reisa – som eg i går fekk poeng for (kvar kom dei poenga frå?): Her veit altså ikkje den eine handa kva den andre gjer.
Lykke til med og få svar fra LH på mail! Har prøvd selv to ganger; gang nummer en kom svar etter fire måneder og da stod det: Siden det har gått så lang tid så regner vi med at dette er løst så case closed. Venter fortsatt på svar på mail nummer to og fortsatt ikke hørt noe på over et halvt år!
Det er jo ikke SAS som har gitt deg poeng her, men Lufthansa. Siden det er de du opprinnelig skulle flydd med er det de som genererer at poengene blir gitt. SAS har sånn sett ikke noe ansvar for at du får poeng her. Det er det kun Lufthansa som har. De har gitt deg poeng basert på bookingen du hadde. SAS har helt rett i det de skriver. De kan ikke generere disse poengene.
Aha, det er slik det heng saman, ja. Ikkje at Lufthansa har vore i kontakt med meg om dette og poenga for returen kom inn to dagar etter reisa. Vel, eg klagar ikkje, poenga har kome inn på konto til sine gode vener som allereie er der
Bra at det ordnet seg. Sånn rent praktisk, ville situasjonen ha vært lik om en LH-reise var booket gjennom SAS som codeshare og man ble booket om til et ikke-*A-selskap? Jeg ser ingen endring i forhold til ansvarsfraskrivelsen i svaret, men alikavel...
EBretro nekta meg poeng ved kansellering og henviste til at eg kun fekk poeng for det eg faktisk fløy! Men takka vera IF og bonusgenet, så henviste eg til "3.4 Som EuroBonus-medlem opptjener du poeng på gjeldende flygninger i samsvar med den booking-klasse som opprinnelig ble booket og betalt" Og då tikka poenga inn fire dager etter dette inn!
Nok et eksempel på at noen i SAS ikke vet hva andre holder på med, og heller ikke vet hvilke regler de selv har laget.. Ganske drøyt at vi som kunder må minne dem på hvilke regler som gjelder.
Eg fekk då både for orginal booking og det flyet eg fekk. Så turen frå OSL til BGO via GDN( hadde ikkje tid til ARN) ga 975+1875+1875+1875+975. 7500 poeng for 2200kr!
Jeg fikk også for både den ruten jeg fløy, og den originale ruten jeg opprinnelig hadde bestilt. OSL-ARN-OSL ga meg dermed 5935 poeng.
Jeg booket TLL-ARN-OSL med LOT og SAS. Booket gjennom reisebyrå. LOT-flighten ble kansellert og jeg ble booket om til Finnair TLL-HEL-OSL. Snakket med SAS chat og de bekreftet at jeg skulle få poeng så jeg sendte epost til ebretro og fikk følgende svar: " Thank you for your request for retroactive EuroBonus points for flights activities. We regret that on this occasion we are unable to credit points for your requested flight as the decision to rebook you to Finair non EuroBonus partner was made by LOT Polish. Points cannot be earned for flights operated by an airline that is not participating in the EuroBonus program. SAS is not liable for delays or flights cancelled due to reasons beyond SAS’ control, .e.g. acts or omissions by SAS’ business partners, SAS’ business partner’s bankruptcy, weather etc. Special rules apply to points earned through extraordinary circumstances, provided the activity has been completed. Points are credited to your account according to the rules specified in the EuroBonus Membership Conditions" Hva tenker dere? K