Leve Patagonia

Tråd i 'Reisebrev' startet av Gnilre, 13. des 2024.

1. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,495
    Bonuspoeng:
    93
    Vi kom oss litt sent inn på flyet til tross for prioritert ombordstigning. Med premium economy var midtsetet blokkert, så det burde jo være god plass til bagasjen i bagasjehyllene, men de var fyllt opp med kofferter. Følte jeg brukte litt mye tid på å sjekke, så bare kastet fra meg pass, mobil og solbriller i midtsetet og skulle til å gå inn til vindussetet mitt, men da spurte en ung dame om reisefølget mitt og jeg reiste sammen og om vi ville sitte sammen. Jeg svarte nok ganske bryskt tilbake at jeg ville sitte på plassen min. Jeg hadde nemlig vært så «sleip» å bestille to vindusplasser allerede i april, og på denne turen langs Andesfjellene var definitivt utsikt mye viktigere for meg enn å kommunisere med mitt reisefølge. Etter å ha kommet meg ned i 2F, med reisefølget bak i 3F, prøvde jeg å forklare så pent jeg kunne til den unge damen på 2D at det her var første gang jeg reiste til Punta Arenas og at jeg gjerne ville se fjellene. Jeg skjønte etter hvert at hun reiste sammen med han på 3D, så jeg skjønner jo spørsmålet hennes.
    Men til dere erfarne IF-ere, er det innenfor å bestille to vindusplasser slik jeg gjorde?

Last edited: 17. des 2024
    jgroneng, Eddie47, Earl and 7 others like this.
  2. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,032
    Bonuspoeng:
    183
    Ja! Det er innafor å bestille slik for fjellutsikt :cool:
    Eg er kanskje litt skada, men eg meinar vertfall det.

3. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,495
    Bonuspoeng:
    93
    Vi fikk en sandwich, en pose chips, juice og kaffe på flyturen som ble servert rett på bordet. For meg var det utsikten gjennom flyvinduet som var mest interessant. Jeg legger ved noen bilder i kronologisk rekkefølge. Vinduet er ikke helt rent og det er stedvis litt disig så kvaliteten er så som så.
    Nr.1 er rett etter Santiago, ikke så spennende synes jeg.
    På bilde nr.3 ses byen Puerto Montt.
    Nr.4 er den nordligste av de to store isbreene i Patagonia.
    Nr.6 er deler av verdens største isbre utenfor Antarktis og Grønland har jeg blitt fortalt; usikker på om det er riktig.
    Nr.8 er over byen Puerto Natales.
    Nr.9 er innflyvningen til Punta Arenas flyplass. IMG_7701.jpeg IMG_7704.jpeg IMG_7705.jpeg IMG_7712.jpeg IMG_7713.jpeg IMG_7715.jpeg IMG_7717.jpeg IMG_7718.jpeg IMG_7722.jpeg

SAJblue, ordnetseg, jgroneng and 14 others like this.
  4. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,495
    Bonuspoeng:
    93
    Et par bilder til av den store breen.
    IMG_7714.jpeg IMG_7716.jpeg

jgroneng, Eddie47, EndreD and 10 others like this.
  5. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,495
    Bonuspoeng:
    93
    jgroneng, Eddie47, Kristian and 11 others like this.
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,181
    Bonuspoeng:
    293
    Har man bestilt et spesielt sete av en grunn, så har man det. I sin tid da jeg var fast gjest med BA over atlanteren hadde jeg ett favorittsete i 2 etg på jumboen, det ga jeg aldri fra meg, om det så var kongen sjøl som kom og spurte.

Kristian and Gnilre like this.
  7. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,495
    Bonuspoeng:
    93
    På flyplassen i Punta Arenas hentet vi ut en Hyundai Palisade, en ganske stor bil som jeg tenkte kunne være fin å ha når vi kommer til grusveiene i Torres del Paine. Bilen er bestilt for hele uken her nede. På vei til hotellet vårt kjørte vi litt feil i Punta Arenas og korrigerte reiseruten ved å kjøre noen smale gater i byen. I en av disse gatene rygget en fyr rett ut i veien og traff min store SUV ved høyre bakhjul. Etter mye om og men fikk vi tak i Europcar på flyplassen pr telefon og ble enige om at han som rygget i meg skulle betale forsikringssummen eller skaden på cirka 8-9000 NOK til Europcar, men det gjenstår å se om det skjer. Jeg er i grunnen forberedt på at jeg må dekke det selv.
    Bilen var fullt kjørbar, så vi fortsatte videre uten flere uhell til hotel Diego de Almagro.
    Bildene er bilen med skaden, hotellet og noen bilder fra Punta Arenas som ligger ved Magellanstredet.
    IMG_7750.jpeg IMG_7746.jpeg IMG_7758.jpeg IMG_7747.jpeg IMG_7748.jpeg

SAJblue, jgroneng, Flymunda and 13 others like this.
  8. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,495
    Bonuspoeng:
    93
    Vi gjorde et forsøk på å gå en ettermiddagstur på mandagen oppe i heia ovenfor Punta Arenas siden været var ganske bra; nesten vindstille og klart, men en offroadsyklist vi pratet med før vi fant et sted vi kunne gå forklarte at på mandag var det stengt, så anbefalte heller å prøve igjen i morgen.
    Det ble heller litt spasering i byen før vi fant en restaurant som serverte velsmakende laks.
    IMG_7741.jpeg

jgroneng, Flymunda, Eddie47 and 10 others like this.
  9. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,495
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har ikke gjort all verdens research før denne turen, siden det er Torres del Paine som har vært hovedmotivasjonen min for å reise ned hit. Jeg vet at været her nede er ustabilt, vindfullt med en del regn, så jeg prøver å tilpasse turen etter været. På tirsdag kunne vi ikke rekke helt opp til Torres del Paine, og værmeldingen var sånn passe, så vi endte vi opp med å kjøre «Ruta del Fin del Mundo» sørover til der veien stoppet. Jeg trodde det var vei helt til fyret Faro San Isidro, men dit måtte vi gå nesten 6 km. Jeg var ikke så ivrig på det, men reisefølget mitt syntes det var en god idé og jeg fulgte med på en veldig god sti de første 400 metrene, men deretter var det å gå på småsteinstranda helt til fyret. Det er ganske tungt å gå slik på en strand og vi brukte nesten 4 timer. Men det ble en fin tur som jeg legger ved noen bilder fra, først veien ned dit og bilturen.
    I ettertid har jeg funnet ut at veien hvor vi parkerte bilen er verdens sydligste veistubb på fastland, siden jeg ikke tror det er veier på Antarktis.
    IMG_7760.jpeg IMG_7764.jpeg IMG_7769.jpeg IMG_7771.jpeg

Last edited: 19. des 2024
    SAJblue, jgroneng, Flymunda and 15 others like this.
  10. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,495
    Bonuspoeng:
    93
    Så fotturen til fyret:
    IMG_7796.jpeg IMG_7773.jpeg IMG_7774.jpeg IMG_7775.jpeg IMG_7776.jpeg IMG_7782.jpeg IMG_7783.jpeg IMG_7784.jpeg IMG_7787.jpeg IMG_7791.jpeg IMG_7792.jpeg IMG_7793.jpeg

SAJblue, ordnetseg, jgroneng and 16 others like this.
  11. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,495
    Bonuspoeng:
    93
    Etter fotturen nesten til Verdens ende kjørte vi nordover igjen, spiste en stor kjøttrett i Puntas Arenas og kjørte med kun noen få foto- eller drikkestopp mer eller mindre direkte opp til Puerto Natales på stort sett gode veier hvor fartsgrensen er opp til 100 km/t. Vi brukte 3:15 på 246 km opp dit. Det er mye flatt og åpent landskap langs veien; ikke slik det er lengre vest.
    I Puerto Natales booket vi en leilighet med to soverom for to netter som kom på knapt 1500 NOK.
    IMG_7800.jpeg IMG_7801.jpeg IMG_7803.jpeg

ordnetseg, jgroneng, Henrik and 16 others like this.
  12. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,495
    Bonuspoeng:
    93
    På onsdagen ble det først en bytur i Puerto Natales i vind, 6-9 grader og noen regnbyger.
    IMG_7809.jpeg IMG_7810.jpeg IMG_7811.jpeg IMG_7812.jpeg IMG_7808.jpeg IMG_7817.jpeg IMG_7816.jpeg IMG_7815.jpeg

SAJblue, jgroneng, Henrik and 15 others like this.
  13. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,495
    Bonuspoeng:
    93
    Deretter lunsjmiddag hvor en mektig burgerlignende rett ble fortært. Restauranten hadde mange fine veggmalerier.
    IMG_7825.jpeg IMG_7827.jpeg IMG_7821.jpeg IMG_7822.jpeg

jgroneng, Henrik, Flymunda and 13 others like this.
  14. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,495
    Bonuspoeng:
    93
    Vi hadde ikke noen klar plan for resten av onsdagen, men det endte opp med at vi kjørte nordover og gjennom Torres del Paine med håp om at været skulle bedre seg. Det gjorde det ikke, og været var dårligere enn det som fremgår av bildene. Vinden var også ganske utfordrende. Vi hadde håp om noen korte fotturer og kanskje også båttur, men det var helt uaktuelt i det dårlige været. Men vi fikk betalt ca 500 kr/pers for adgang til Torres del Paine i inntil 10 dager, besøkt Hosteria Pehoe og prøvd de dårlige grusveiene gjennom parken. Lurte på om det å kjøre de grusveiene med risting som forplantet seg fra veien rett opp i styret, armer skuldre og hode var ekstra søvndyssende, for det det endte med at jeg måtte overlate rattet til reisefølget for en periode av sikkerhetsmessige årsaker.
    IMG_7834.jpeg IMG_7836.jpeg IMG_7837.jpeg IMG_7842.jpeg IMG_7844.jpeg IMG_7850.jpeg IMG_7852.jpeg IMG_7853.jpeg

15. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    31,310
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for spennende reisebrev og flotte bilder så langt!

Veldig passende musikkvalg til stoppet ved veiens ende legger jeg merke til :D

jonss, Gnilre and holmen like this.
  16. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,495
    Bonuspoeng:
    93
    På torsdag var fortsatt været ganske dårlig med snø langt ned i fjellene. Ultima Esperanza som er fjorden Puerto Natales ligger ved gikk hvit og det var regnbyger. Vi fant ut at formiddagen kunne brukes til å utforske Mylodon-hulene på vei til Torres del Paine. Det gikk med cirka 150 kr i billett for å se hulene hvor det var funnet rester av Mylodon som var et stort dovendyr som døde ut for cirka 10.000 år siden. Sabeltanntigre var det visst også i området. Interessant sted.
    Og Kjetil Bjørnstad sin sang er fra Oslofjorden. Bildet mitt er fra fjorden Ultima Esperanza på formiddagen før vi kjørte til hulene.
    IMG_7860.jpeg IMG_7864.jpeg IMG_7870.jpeg IMG_7872.jpeg IMG_7878.jpeg IMG_7877.jpeg IMG_7879.jpeg IMG_7881.jpeg IMG_7883.jpeg

Last edited: 20. des 2024
    SAJblue, Spielhaug, jgroneng and 16 others like this.
  17. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,495
    Bonuspoeng:
    93
    Etter en lunsj nesten tilbake i Puerto Natales kjørte vi videre nordover mot Torres del Paine, men inn den østre veien. De få minuttene det var lite skyer fikk jeg et greit nok bilde av los Cuernos del Paine hvor jeg spesielt synes at Cerro Cuerno Principal er et imponerende skue.
    IMG_7893.jpeg IMG_7894.jpeg IMG_7899.jpeg IMG_7907.jpeg IMG_7915.jpeg IMG_7916.jpeg

18. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,495
    Bonuspoeng:
    93
    Etter å ha sjekket inn for tre netter på Hosteria Pehoe rakk vi en liten fjelltur i antagelig liten storm til toppen av Mirador Condor som er 253 moh. Hosteria Pehoe ligger 40 moh, så litt trim ble det:)
    IMG_7918.jpeg IMG_7925.jpeg IMG_7930.jpeg

19. Gnilre

Gnilre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,495
    Bonuspoeng:
    93
    Fredagen ble brukt til fottur til Mirador Cuernos for å komme enda tettere innpå Cuerno Principal. 3 timer brukte vi på 9 km t/r i frisk bris / liten kuling.
    På veien dit går man også forbi fossen Salto Grande.
    IMG_7944.jpeg IMG_7946.jpeg IMG_7951.jpeg IMG_7953.jpeg IMG_7971.jpeg IMG_7970.jpeg IMG_7988.jpeg IMG_7990.jpeg

SAJblue, Islending, Kalsnes and 19 others like this.
  20. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,032
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastisk!
    Slags steintype er den lyse som nesten ser ut som isbre som klamrar seg fast?

Del denne siden