American Express Q&A (Ikke SAS Amex)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av DJViking, 15. april 2024.

1. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som har erfaring med Platinum kort lounge.
    Det står en gang pr dag,men kan man f,eks bruke lounge on the go på OSL,og så lounge on the go på ARN samme dag eller flere flyplasser på samme dag,så lenge det ikke er på samme flyplass.
    Ser det står på terms at det er en gang pr dag på samme flyplass.
    Noen som her erfaringer med dette.
    943d5071-c0f4-46fd-bd4e-a93dee289150.jpg

2. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    473
    Bonuspoeng:
    83
    Mener det står et eller annet sted at du bare kan bruke lounge on the go på en flyplass i Norden pr dag iallfall. (altså ikke først Ritazza på OSL også Espresso house på CPH.) Tror riktignok at det sklir gjennom om en prøver (og at en ikke etterfaktureres), men det er altså brudd på reglene. Å besøke først OSL lounger og deretter Amex lounge på ARN har jeg ikke lest at ikke skal være greit.

FlyMCO liker dette
  3. OleMarius

OleMarius EBG

Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    8
    Er det noen som har fått godskrevet poengene fra Points Plus?

4. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,723
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk svar fra kundeservice at de kommer inn slutten av Januar

Preference and OleMarius like this.
  5. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,243
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har flere ganger brukt OSL og Pontus på samme dag. Har ikke observert noe problem. Det skulle egentlig bare mangle siden ideen med lounge er å ha et rolig innsmett på hver mellomlanding.
    Disse reglene er trolig mest for å kunne slå ned på ekstreme varianter av loungesafari, eller at de som jobber på flyplassen har permanent gratis lunch.

CrotchRocket, FlyMCO and tobeornot999 like this.
  6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,663
    Bonuspoeng:
    183
    Fysiske lounger er null problem., ja.

En dag på slutten av 2024 passet det meg å bruke både OSLounge, ARN Pontus og HEL lounge paviljongen på samme dag.

Aldri noen spørsmål underveis.

7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,663
    Bonuspoeng:
    183
    Samme her også. Men de sa også slutten av desember, for ca 4 uker siden.

Samtidig sa de at riktige tidspunkter var sent i juni og sent i desember. Siste tilbakemelding om forsinkelsen var datafeil, og at de helst vil gå over til månedlig overføring (og jobber med dette)

Schlandy liker dette
  8. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,243
    Bonuspoeng:
    183
    Ping…
    Noe nytt?

9. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    93
    Kan man gi bort et ekstra platinum kort gratis til et familiemedlem.
    Jeg trodde man kunne,men ser at det ikke står "gratis",og at det ikke står ekstrakort "inkludert" for platinum,slik det står for gold card i "termsandcondition".
    Jeg har platinum og har akkurat bestillt et ekstrakort,men i mailen som er mottatt om at "dit kort er på vei og blir levert innen 20 Jan,er det blide av et Gold Card og ikke et Platinum Card som jeg trodde jeg fikk.
    tm.jpg

10. Igor

Igor Nytt Medlem

Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Dette er feil i system, send dem melding kona mi fikk nylig både gold og Platinum ekstra kort

11. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    2,106
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har lagt på en CT opptjent ETTER at turen ble booket nå i det siste? Dette gikk fint ifm *A bookinger men har vært et problem med ST bookinger. Det har vært noen poster som har antydet at man har fått det til men det har aldri blitt ordentlig bekreftet.

12. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    67,956
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg gjorde det i høst en gang. Byttet hvilken CT som var brukt også.

Nuvolari liker dette
  13. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    2,106
    Bonuspoeng:
    113
    Da har vi ett datapunkt der. Hørt mange som ikke har fått lov. Men hvis du fikk det til er det ihvertfall ingen systembegrensning.

14. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,723
    Bonuspoeng:
    113
    Føljetonen fortsetter:
    Actually, there is a delay in Dec month Points plus points and our team is working on it. They might be added this month

Preference liker dette
  15. Squanchy

Squanchy Medlem

Likes mottatt:
    277
    Bonuspoeng:
    53
    Beklager sent svar, har vært opptatt og rett og slett litt lat i det siste :rolleyes:

Hvis noen lurer eller vurderer Centurion i 2025 så bør man ta et par ting i betraktning. Jeg fikk invitasjon og aksepterte kortet, men endte opp med å benytte angrerett etter å bli mer informert om fordelene. Trenger ikke å notere ned alt man får med, men det innebærer en del hyggelige ting som feks tilgang til skjulte lounger & restauranter på flyplasser som ikke platinum får, invitasjoner til arrangementer innlands & utlands, tilgang til LHF lounge fra MUC & FRA og mer.

Det er naturligvis vanskelig å finne oppdatert informasjon om kortet fra nylig, og jeg fant ut at AMEX hadde endret på et par ting som gjør kortet mindre attraktivt enn det pleide å være.

Blant annet har de sluttet å inkludere Amex Elite kort i medlemskapet. Dette skjedde etter Januar 2024 om jeg ikke tar feil, men de som hadde Centurion før dette får beholde Elite uten ekstra avgift.

I tillegg har de tatt vekk Prada armbåndet som man pleide å få med i boksen kortet & eventuelt ekstra kort kom med. Dette kan nå bestilles som et tillegg og koster 4000 kr per armbånd, om jeg ikke husker feil. Nå koster altså 2 stk armbånd 8000 kr om man ønsker det, noe som var gratis før.

Den minste, men også mest sjokkerende endringen i min mening, var at ekstra kortet ikke kom i en boks slik hoved kortet gjør. Det kommer i en ydmykende konvolutt :eek:

Ganske triste greier at de har valgt å spare et par hundre lapper på å ikke gi ekstra kortet en egen boks spør du meg. Jeg brukte hovedsakelig angreretten pga ingen Elite etter mye tenking og revurdering, og fikk ikke brukt medlemskapet fult ut. Kan liksom derfor ikke si om det er verdt det eller ikke, men det virker som det har blitt devaluert de siste årene dessverre.

Kommer til å holde meg til Platinum framover :)

AirMags, kiev, markus and 2 others like this.
  16. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,243
    Bonuspoeng:
    183
    Takker. Hadde nesten bestemt meg for hoppe på, men da er Centurion rett og slett ikke verdt det. Jeg kan få en god del Michelin-opplevelser i år for 70 000, selv med grovt devaluerte norske pesetas.

Squanchy liker dette
  17. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,663
    Bonuspoeng:
    183
    De lovte desember, så januar, og så mot slutten av januar skulle det skje i helgen 31 januar+

Tidligere denne uken sa de "give us a week"

Utrolig lite seriøst, når kundene jevnt og trutt har betalt ekstra hver måned for disse ekstra-poengene. DA har de ikke hstt problemer med å ta pengene til riktig tid.

Preference and Schlandy like this.
  18. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    967
    Bonuspoeng:
    93
    Lov å spørre om å få månedsgebyret fjernet på neste faktura som plaster. Jeg ba om kompensasjon på den måten for at systemet med å få ekstrakort ikke fungerte i over 1 mnd. Fikk både -750 kr på neste regning, og 20.000 Amex points.

19. juliebjerke

juliebjerke Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Er det noe poeng i å bruke Amex Elite fremfor SAS MC frem til 01.04 hvis man har fått 20 000 nivåpoeng for nåværende opptjeningsperiode, hvis jeg utelukkende tenker på opptjening av nivåpoeng, ikke bonuspoeng? Opptjening av nivåpoeng på forbruk for Amex elite begynner ikke før 01.04?

20. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,049
    Bonuspoeng:
    293
    Det stemmer. Eneste grunn til å bruke Amex før dette er for forskjellen i bonuspoeng og opptjening mot CT om man ikke skulle klare to stk ut året etter 1. April

Del denne siden