Dine vellykkede bookinger av CT eller vanlig poengreise

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av bighc, 19. okt 2017.

  1. Ololsen

    Ololsen Senior Medlem

    Innlegg:
    545
    Likes mottatt:
    3,879
    Bonuspoeng:
    93
    Flyselskap: Delta
    Klasse: Eco
    Avreise fra: ATL
    Destinasjon: BNA
    Enveis, T/R, Open Jaw: Enveis
    Antall poeng brukt: 45.000
    Antall reisende: 3 voksne
    Skatter og avgifter: 500 ish pr pers
    Reisen finner sted i: feb 26
    Booket: mars 25

    ATL-BNA / DL / B737-900

    Får liste opp denne også da siden separat booking. I og med vi nok kommer til å innta litt flytende væske på dagflighten til ATL så fant vi ut at det ikke var så lurt å ta ut en leiebil umiddelbart etter ankomst. Samtidig ankommer vi såpass tidlig så vi fant ut vi da like gjerne kunne fly opp til Nashville. Turen ned igjen til ATL blir roadtrip. Får svinge innom Alabama på veien så får krysset av nok en delstat.
     
  2. bXmi

    bXmi Medlem

    Innlegg:
    190
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    upload_2025-3-22_20-0-26.png
    Flyselskap: SAS, Virgin Atlantic
    Klasse: Business
    Avreise fra: OSL
    Destinasjon: LAX
    Enveis, T/R, Open Jaw: tur/retur
    Antall poeng brukt: 130 000
    Antall reisende: 2 voksne
    Skatter og avgifter: 2646 kr
    Reisen finner sted i: apr 25
    Booket: mar 25

    Flyvninger:
    OSL - LHR // SK Biz // A320neo
    LHR - LAX // VS Biz // A350-1000
    LAX - LHR // VS Biz // A350-1000
    LHR - OSL // SK Biz // A320neo

    Hvem skulle trodd at det gikk an å finne noe ledig i påsken?
     
    Last edited: 22. mars 2025
  3. themichael

    themichael Veteran

    Innlegg:
    1,623
    Likes mottatt:
    4,293
    Bonuspoeng:
    113
    Flyselskap: KLM, Saudia, SAS
    Klasse: Business, SAS Go
    Avreise fra: Trondheim (TRD)
    Destinasjon: Jakarta (CGK), tilbake fra Manila (MNL)
    Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw
    Antall poeng brukt: 93.750 + 1 CT
    Skatter & avgifter (per person): 2.205 NOK (+400 NOK telefongebyr) + endringsgebyr og nye avgifter på 313 NOK + 170 NOK (15 €) endringsgebyr
    Antall reisende: 1 voksen
    Reisen finner sted i:
    januar 2026
    Booket: 27. mars 2025

    Utreise

    TRD–AMS | KLM Cityhopper E190 (Business)
    AMS–MUC | KLM B737-800 (Business)
    MUC–JED | Saudia A320 (Business)
    JED–CGK | Saudia B777-300 (Business)

    Hjemreise:

    MNL–JED | Saudia B787-9 (Business)
    JED–MUC | Saudia A320 (Business)
    MUC–CPH | SAS A320neo (SAS Go)
    CPH–TRD | SAS CRJ900 (SAS Go)

    map.gif

    Kommentar:

    Som mange andre her har kommentert, er det krevende å finne noe fra Norge til Asia i Business. Men, med gode tips fra forumet, så viser det seg at det ikke er så vanskelig hvis man reiser allene, er fleksibel på tid og er villig til å velge Saudia som flyselskap. Ikke minst må man også ha lyst til å bruke mye tid på telefon (jeg brukt til sammen 1 time og 30 minutter – til tross for at det var så å si ingen ventetid)!

    Fremgangsmåte (det er absolutt muligheter for å finne Business reiser til Asia!)

    Jeg har lagt merke til at det er ganske greit tilgang på Business seter med Saudia fra forskjellige europeiske flyplasser. Men nesten alltid bare et sete. Så jeg gikk inn i rutekart til Saudia og sjekket destinasjoner som var interessant:

    https://www.flightconnections.com/route-map-saudia-sv

    Jeg hadde ikke noe problem med å finne greie reiser til de fleste av Saudia’s asiatiske reisemål. Spesielt fra München var det ofte god tilgjengelighet. Både Jakarta og Manila fristet meg.

    Deretter sjekket jeg om datoer som passet meg også hadde feeder flights fra TRD til MUC og det var det egentlig masse av i januar, så da var det tid å ringe CT telefonen. Agenten var hyggelig, men ting gikk sakte. Han fant ikke tilgjengeligheten på returen…helt til han likevel fant den 15 minutter senere etter han snakket med noen i bakgrunnen. Uansett, etter 40 minutter var turen i boks. Billetten MUC-CGK/MNL-MUC kom umiddelbart og jeg ble lettet.

    Et par timer senere ringte jeg vanlig SAS kundeservice for å legge til TRD-MUC og MUC-TRD. Hun var greit og hyggelig, men prøvde to ganger å legge til MUC-TRD på feil dato, og lurte deretter på hvorfor det ikke gikk. Jeg kunne se bookingen online og bemerket at avgang fra MUC til TRD hun hadde lagt til var en dag for tidlig (så sjekk gjerne i «Mine Bestillinger» hva som skjer mens agenten jobber – da kan du kanskje oppdage slikt). Etter 50 minutter og mye ventemusikk var endringen på plass. Nå håper jeg at dem snart billetterer. Jeg vet ikke hva som skjer dersom billettering skjer etter 31.03., når CT’en har gått ut på dato? Jeg håper det blir ikke ny og dobbel poengtrekk pga sen billettering.

    Fasit

    Det er alt for komplisert å bestille en bonus reise i Business sånn som det er. Ingen burde vært nødt til å bruke 90 minutter på telefon for å fikse en reise som egentlig ikke er så veldig komplisert. Men: Det er fullt mulig å få til en flott reise (i hvert fall når man reiser alene).

    Nå gjenstår det bare å glede seg på Qahwa og dadler ombord hos Saudia.

    EDIT: Jeg fikk nettopp billettert reisen. Hurra!
     
    Last edited: fredag kl 17:00
  4. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,203
    Likes mottatt:
    3,815
    Bonuspoeng:
    113
    Flyselskap: KLM og Aerolineas Argentinas
    Klasse: Business og eco
    Avreise fra: SVG
    Destinasjon: Santiago (Chile)
    Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur
    Antall poeng brukt: 165 000 + 1 CT
    Skatter & avgifter (per person): NOK 2,500
    Antall reisende: 2
    Reisen finner sted i: Jan/Feb 2026
    Booket: i dag

    Flygninger:

    Svg-Amsterdam KL, E175 Business
    Amsterdam-Roma KL, B737-9 Business
    Roma-Buenos Aries AR, A330-200 Business
    Buenos Aries-Santiago KL, 787-9 Business

    retur:

    Santiago-Buenos Aries KL, 787-9 Eco
    Buenos Aries-Roma AR, A330-200 Business
    Roma-Amsterdam KL, B737-800 Eco
    Amsterdam-Svg KL, E175 Eco


    Booket først Roma-Buenos Aries tur/retur Business på nett torsdag kveld, og ringte i dag telefonen til SAS for å legge til de resterende flygningene. Fikk hjelp av en ung norsk kar som booket dette i løpet av 10min. Billettene ble ferdig stilt i løpet av 30min etter at jeg la på.

    Angrer litt nå at jeg ikke booket Santiago-Amsterdam-Stavanger for 2 uker siden i Business når det faktisk var ledig. Men jeg satser på at det åpnes opp igjen noe etter hvert.
     
  5. themichael

    themichael Veteran

    Innlegg:
    1,623
    Likes mottatt:
    4,293
    Bonuspoeng:
    113
    Flyselskap: Garuda, Korean
    Klasse: Business
    Avreise fra: Jakarta (TRD)
    Destinasjon: Manila (MNL)
    Enveis, T/R, Open Jaw: En vei
    Antall poeng brukt: 30 000
    Skatter & avgifter (per person): 676 NOK
    Antall reisende: 1 voksen
    Reisen finner sted i:
    januar 2026
    Booket: 29. mars 2025

    Utreise

    CGK–ICN | Garuda A330-300 (Business)
    ICN–MNL | Korean B777-300 (Business)

    map (1).gif

    Kommentar:

    Reisen (rød i kart) er en del av en reise som ble bestilt to dager siden (grå i kartet):

    https://insideflyer.no/forums/threa...r-vanlig-poengreise.9284/page-344#post-575686

    Første gang jeg får booket en reise på web uten feil, så rett frem! Her er det særdeles god valuta for poengene. 7 timer i Business til Seoul og deretter 4 timer i Business til Manila for 30 000 poeng (ingen CT brukt) og avgifter som er på et hyggelig lavt, asiatisk nivå :). Fint at jeg får en hel dag i Seoul (10 timer), selv om jeg er klare over at jeg må ordne K-ETA og at det tar en time inn i byen. På nedsiden fikk jeg verst mulig sete konfigurasjon hos både Garuda (2-2-2) og Korean (2-3-2), men det er jo fremdeles veldig god komfort.

    Begge reiser gir meg nå 4 dager i Jakarta, en dag i Seoul og 7 dager i Manila. Mye tid for å oppdage tre nye byer og land. Blir morsomt å reise fra 30 grader og monsun, til minusgrader, og så tilbake til tropisk finvær.
     
  6. sirjobis

    sirjobis Nytt Medlem

    Innlegg:
    17
    Likes mottatt:
    151
    Bonuspoeng:
    28
    Flyselskap: SAS, Virgin Atlantic, Delta
    Klasse: Business
    Avreise fra: OSL
    Destinasjon: CUN
    Enveis, T/R, Open Jaw: tur/retur
    Antall poeng brukt: 130 000
    Antall reisende: 2 voksne
    Skatter og avgifter: 6400,-
    Reisen finner sted i: Mars 25
    Booket: Mars 25

    Flyvninger:
    OSL - LHR // SK Biz // A320neo
    LHR - ATL // VS Biz // A350-1000
    ATL - CUN // DL Biz // Boeing 757-200
    CUN - JFK // DL Biz // A321neo
    EWR-OSL // SK Biz // A321neo


    Kommentar
    Håpet var å komme seg til Seoul på vennetur, men det dukket aldri opp noe billetter dit eller i nærheten. Valget falt derfor på det eneste vi fant innenfor tidsrommet - Mexico! Ble 3 dager i Tulum og 2 dager i Playa Del Carmem.
     
    Rapolo, SVG_flyer, Ololsen and 8 others like this.
  7. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,869
    Likes mottatt:
    26,607
    Bonuspoeng:
    183
    Flyselskap: SAS
    Klasse: Plus og Business
    Avreise frå: BGO
    Destinasjon: LAX
    Envegs, T/R, Open Jaw: OJ - Skal bli T/R
    Antal poeng brukt: 60 000
    Antal reisende: Ein bonusnisse
    Skattar og avgifter: ca 1100
    Reisa skjer i: Mai 25
    Booka: Utreise (CPH - LAX) september 24, BGO-CPH og LAX-CPH mars 25

    Flightar:
    BGO - CPH | SAS+ | A320neo
    CPH - LAX | SAS C | A350-900
    LAX - CPH | SAS C | A350-900

    Kommentar
    Eit steg nærare å få meg bursdagstur til LAX veka før eg rundar 40. Dårleg med billettar til BGO på heimvegen. Er det norske vestlandet i ferd med å bli eit meir populært reisemål enn LAX? Eller har det vore slik lenge? Det var verre å finne billett BGO - CPH enn CPH - LAX då eg booka utreisa. Vi får tru eg kjem meg heim i alle fall.

    Planen i Los Angeles er å kose meg.
     
    Last edited: i dag 09:10
  8. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    720
    Bonuspoeng:
    93
    Flyselskap: SAS, Air France
    Klasse: ECO (!!!!!!)
    Avreise fra: OSL
    Destinasjon: MRU
    Enveis, T/R, Open Jaw: tur/retur
    Antall poeng brukt: 135.000 (2 ct)
    Antall reisende: 2 voksne, 1 barn, 1 infant
    Skatter og avgifter: ca 7000,-
    Reisen finner sted i: Januar 26
    Booket: Mars 25 (grunnet utløp av ct)

    Flyvninger:
    OSL - CDG // SK ECO // A320
    CDG - MRU // AF ECO // 777-300ER
    MRU-CDG // AF ECO // 777-300ER
    CDG - OSL // AF ECO // A220


    Kommentar

    Anko! Jeg sender regningen for titalls timer med psykiske behandlinger for mine barn som nå må reise long haul i økonomi. Skamme seg burde du
     
  9. btm

    btm Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    589
    Bonuspoeng:
    93
    Flyselskap: SAS, Delta
    Klasse: Business
    Avreise fra: Bergen (BGO)
    Destinasjon: Los Angeles (LAX)?
    Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw (SAS) og enveis (Skyteam)
    Antall poeng brukt: 60.000 (SAS FP4) + 30.000 (SkyTeam)
    Antall reisende: 1 voksen
    Skatter og avgifter: 875,- + 59,- + 59,- +150,- + 450,- + 248,- = 1.841,-
    Reisen finner sted i: Februar 26
    Booket: Mars 25

    Flyvninger:
    Dag 1
    BGO - CPH | SK Biz | A320neo
    CPH - JFK | SK Biz | A330-300

    Dag 2
    BOS - JFK | DL Biz | E175
    JFK - SFO | DL Biz | B767-3

    Dag 3
    SFO - LAX | DL Biz | B737-9
    LAX - CPH | SK Biz | A330-300

    Dag 4
    CPH - BGO | SK Biz | E195


    Kommentar:
    Nå var det min tur til å oppdage den litt varierende kvaliteten på Callsenter. Kort fortalt fikk jeg vite at:
    - Agenten fikk ikke opp noen av flyvningene jeg fikk opp på nett som enveis. Det var visst en gulrot for reisende som valgte å bestille på nett selv :confused: Kjipt når man ikke kan bestille open-jaws selv, da.
    - Man kan ikke bestille enveis-tur til USA. Bestillingen vil da feile når man kommer til betaling :D
    - Man må ha minimum 4 døgn overnatting i USA før man kan ha returreisen sin o_O

    Ingenting av dette er jo riktig. Så løsningen ble at jeg bestilte utreiser selv (på både SAS og SkyTeam-reisene), og da kunne hun legge til retur når jeg oppgav PNR. Plot-twisten kom når jeg på Mine reiser plutselig ser at returen LAX-CPH er i plus i stedet for Business :eek: På grunn av litt ekstra ventetid på telefon i dag så booket jeg derfor LAX-BGO i biz som enveis, og så måtte jeg ringe inn på ny for å få backoffice til å annulere endringen som la inn returreise i plus. Mye knoting her altså.

    Men, det ser jo ut som en gøy tur, da? Hele reisen er over på 3,5 døgn, så her blir det mye soving i luften - og kanskje ikke så mye på hotell :D Men får sett litt mer enn på de vanlige en-natts-turene mine :p

    Edit: Da ble siste ST-legget billettert (ca 20 timer etter bestilling). Fasiten ble at ST-turen min fikk et endringsgebyr på 150 kr, men til gjengjeld ble den godkjent som en enveis-tur i stedet for open-jaw. Så da sparte jeg 20k poeng. Dette ble jo nesten leg-for-leg, jo :)
     
    Last edited: 31 minutter siden
  10. AirMags

    AirMags Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Flyselskap: SAS
    Klasse: Eco
    Avreise fra: OSL
    Destinasjon: ALC
    Enveis, T/R, Open Jaw: T/R
    Antall poeng brukt: 30.000 + 1CT
    Antall reisende: 2 voksne
    Skatter og avgifter: 634,-
    Reisen finner sted i: August/september 25
    Booket: Mars 25

    Hadde en CT og noen bonuspoeng fra far som gikk ut etter å ha satt opp Pointsharinggruppe, så sendte mor og far på en tre ukers tur ned til Spanien. Klarte ikke finne noen andre reiser å bruke CTen på, men har fortsatt 3 igjen så ingen problem sånn sett.
    Booket alt på nett.

    Satser på å komme tilbake her med en saftigere rute med noen kompiser om kort tid om det bare kan dukke opp noen returbilletter i biz snart...
     

Del denne siden