Flyselskap: Delta Klasse: Eco Avreise fra: ATL Destinasjon: BNA Enveis, T/R, Open Jaw: Enveis Antall poeng brukt: 45.000 Antall reisende: 3 voksne Skatter og avgifter: 500 ish pr pers Reisen finner sted i: feb 26 Booket: mars 25 ATL-BNA / DL / B737-900 Får liste opp denne også da siden separat booking. I og med vi nok kommer til å innta litt flytende væske på dagflighten til ATL så fant vi ut at det ikke var så lurt å ta ut en leiebil umiddelbart etter ankomst. Samtidig ankommer vi såpass tidlig så vi fant ut vi da like gjerne kunne fly opp til Nashville. Turen ned igjen til ATL blir roadtrip. Får svinge innom Alabama på veien så får krysset av nok en delstat.
Flyselskap: SAS, Virgin Atlantic Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: LAX Enveis, T/R, Open Jaw: tur/retur Antall poeng brukt: 130 000 Antall reisende: 2 voksne Skatter og avgifter: 2646 kr Reisen finner sted i: apr 25 Booket: mar 25 Flyvninger: OSL - LHR // SK Biz // A320neo LHR - LAX // VS Biz // A350-1000 LAX - LHR // VS Biz // A350-1000 LHR - OSL // SK Biz // A320neo Hvem skulle trodd at det gikk an å finne noe ledig i påsken?
Flyselskap: KLM, Saudia, SAS Klasse: Business, SAS Go Avreise fra: Trondheim (TRD) Destinasjon: Jakarta (CGK), tilbake fra Manila (MNL) Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 93.750 + 1 CT Skatter & avgifter (per person): 2.205 NOK (+400 NOK telefongebyr) + endringsgebyr og nye avgifter på 313 NOK + 170 NOK (15 €) endringsgebyr Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: januar 2026 Booket: 27. mars 2025 Utreise TRD–AMS | KLM Cityhopper E190 (Business) AMS–MUC | KLM B737-800 (Business) MUC–JED | Saudia A320 (Business) JED–CGK | Saudia B777-300 (Business) Hjemreise: MNL–JED | Saudia B787-9 (Business) JED–MUC | Saudia A320 (Business) MUC–CPH | SAS A320neo (SAS Go) CPH–TRD | SAS CRJ900 (SAS Go) Kommentar: Som mange andre her har kommentert, er det krevende å finne noe fra Norge til Asia i Business. Men, med gode tips fra forumet, så viser det seg at det ikke er så vanskelig hvis man reiser allene, er fleksibel på tid og er villig til å velge Saudia som flyselskap. Ikke minst må man også ha lyst til å bruke mye tid på telefon (jeg brukt til sammen 1 time og 30 minutter – til tross for at det var så å si ingen ventetid)! Fremgangsmåte (det er absolutt muligheter for å finne Business reiser til Asia!) Jeg har lagt merke til at det er ganske greit tilgang på Business seter med Saudia fra forskjellige europeiske flyplasser. Men nesten alltid bare et sete. Så jeg gikk inn i rutekart til Saudia og sjekket destinasjoner som var interessant: https://www.flightconnections.com/route-map-saudia-sv Jeg hadde ikke noe problem med å finne greie reiser til de fleste av Saudia’s asiatiske reisemål. Spesielt fra München var det ofte god tilgjengelighet. Både Jakarta og Manila fristet meg. Deretter sjekket jeg om datoer som passet meg også hadde feeder flights fra TRD til MUC og det var det egentlig masse av i januar, så da var det tid å ringe CT telefonen. Agenten var hyggelig, men ting gikk sakte. Han fant ikke tilgjengeligheten på returen…helt til han likevel fant den 15 minutter senere etter han snakket med noen i bakgrunnen. Uansett, etter 40 minutter var turen i boks. Billetten MUC-CGK/MNL-MUC kom umiddelbart og jeg ble lettet. Et par timer senere ringte jeg vanlig SAS kundeservice for å legge til TRD-MUC og MUC-TRD. Hun var greit og hyggelig, men prøvde to ganger å legge til MUC-TRD på feil dato, og lurte deretter på hvorfor det ikke gikk. Jeg kunne se bookingen online og bemerket at avgang fra MUC til TRD hun hadde lagt til var en dag for tidlig (så sjekk gjerne i «Mine Bestillinger» hva som skjer mens agenten jobber – da kan du kanskje oppdage slikt). Etter 50 minutter og mye ventemusikk var endringen på plass. Nå håper jeg at dem snart billetterer. Jeg vet ikke hva som skjer dersom billettering skjer etter 31.03., når CT’en har gått ut på dato? Jeg håper det blir ikke ny og dobbel poengtrekk pga sen billettering. Fasit Det er alt for komplisert å bestille en bonus reise i Business sånn som det er. Ingen burde vært nødt til å bruke 90 minutter på telefon for å fikse en reise som egentlig ikke er så veldig komplisert. Men: Det er fullt mulig å få til en flott reise (i hvert fall når man reiser alene). Nå gjenstår det bare å glede seg på Qahwa og dadler ombord hos Saudia. EDIT: Jeg fikk nettopp billettert reisen. Hurra!
Flyselskap: KLM og Aerolineas Argentinas Klasse: Business og eco Avreise fra: SVG Destinasjon: Santiago (Chile) Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antall poeng brukt: 165 000 + 1 CT Skatter & avgifter (per person): NOK 2,500 Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: Jan/Feb 2026 Booket: i dag Flygninger: Svg-Amsterdam KL, E175 Business Amsterdam-Roma KL, B737-9 Business Roma-Buenos Aries AR, A330-200 Business Buenos Aries-Santiago KL, 787-9 Business retur: Santiago-Buenos Aries KL, 787-9 Eco Buenos Aries-Roma AR, A330-200 Business Roma-Amsterdam KL, B737-800 Eco Amsterdam-Svg KL, E175 Eco Booket først Roma-Buenos Aries tur/retur Business på nett torsdag kveld, og ringte i dag telefonen til SAS for å legge til de resterende flygningene. Fikk hjelp av en ung norsk kar som booket dette i løpet av 10min. Billettene ble ferdig stilt i løpet av 30min etter at jeg la på. Angrer litt nå at jeg ikke booket Santiago-Amsterdam-Stavanger for 2 uker siden i Business når det faktisk var ledig. Men jeg satser på at det åpnes opp igjen noe etter hvert.
Flyselskap: Garuda, Korean Klasse: Business Avreise fra: Jakarta (TRD) Destinasjon: Manila (MNL) Enveis, T/R, Open Jaw: En vei Antall poeng brukt: 30 000 Skatter & avgifter (per person): 676 NOK Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: januar 2026 Booket: 29. mars 2025 Utreise CGK–ICN | Garuda A330-300 (Business) ICN–MNL | Korean B777-300 (Business) Kommentar: Reisen (rød i kart) er en del av en reise som ble bestilt to dager siden (grå i kartet): https://insideflyer.no/forums/threa...r-vanlig-poengreise.9284/page-344#post-575686 Første gang jeg får booket en reise på web uten feil, så rett frem! Her er det særdeles god valuta for poengene. 7 timer i Business til Seoul og deretter 4 timer i Business til Manila for 30 000 poeng (ingen CT brukt) og avgifter som er på et hyggelig lavt, asiatisk nivå . Fint at jeg får en hel dag i Seoul (10 timer), selv om jeg er klare over at jeg må ordne K-ETA og at det tar en time inn i byen. På nedsiden fikk jeg verst mulig sete konfigurasjon hos både Garuda (2-2-2) og Korean (2-3-2), men det er jo fremdeles veldig god komfort. Begge reiser gir meg nå 4 dager i Jakarta, en dag i Seoul og 7 dager i Manila. Mye tid for å oppdage tre nye byer og land. Blir morsomt å reise fra 30 grader og monsun, til minusgrader, og så tilbake til tropisk finvær.
Flyselskap: SAS, Virgin Atlantic, Delta Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: CUN Enveis, T/R, Open Jaw: tur/retur Antall poeng brukt: 130 000 Antall reisende: 2 voksne Skatter og avgifter: 6400,- Reisen finner sted i: Mars 25 Booket: Mars 25 Flyvninger: OSL - LHR // SK Biz // A320neo LHR - ATL // VS Biz // A350-1000 ATL - CUN // DL Biz // Boeing 757-200 CUN - JFK // DL Biz // A321neo EWR-OSL // SK Biz // A321neo Kommentar Håpet var å komme seg til Seoul på vennetur, men det dukket aldri opp noe billetter dit eller i nærheten. Valget falt derfor på det eneste vi fant innenfor tidsrommet - Mexico! Ble 3 dager i Tulum og 2 dager i Playa Del Carmem.
Flyselskap: SAS Klasse: Plus og Business Avreise frå: BGO Destinasjon: LAX Envegs, T/R, Open Jaw: OJ - Skal bli T/R Antal poeng brukt: 60 000 Antal reisende: Ein bonusnisse Skattar og avgifter: ca 1100 Reisa skjer i: Mai 25 Booka: Utreise (CPH - LAX) september 24, BGO-CPH og LAX-CPH mars 25 Flightar: BGO - CPH | SAS+ | A320neo CPH - LAX | SAS C | A350-900 LAX - CPH | SAS C | A350-900 Kommentar Eit steg nærare å få meg bursdagstur til LAX veka før eg rundar 40. Dårleg med billettar til BGO på heimvegen. Er det norske vestlandet i ferd med å bli eit meir populært reisemål enn LAX? Eller har det vore slik lenge? Det var verre å finne billett BGO - CPH enn CPH - LAX då eg booka utreisa. Vi får tru eg kjem meg heim i alle fall. Planen i Los Angeles er å kose meg.
Flyselskap: SAS, Air France Klasse: ECO (!!!!!!) Avreise fra: OSL Destinasjon: MRU Enveis, T/R, Open Jaw: tur/retur Antall poeng brukt: 135.000 (2 ct) Antall reisende: 2 voksne, 1 barn, 1 infant Skatter og avgifter: ca 7000,- Reisen finner sted i: Januar 26 Booket: Mars 25 (grunnet utløp av ct) Flyvninger: OSL - CDG // SK ECO // A320 CDG - MRU // AF ECO // 777-300ER MRU-CDG // AF ECO // 777-300ER CDG - OSL // AF ECO // A220 Kommentar Anko! Jeg sender regningen for titalls timer med psykiske behandlinger for mine barn som nå må reise long haul i økonomi. Skamme seg burde du
Flyselskap: SAS, Delta Klasse: Business Avreise fra: Bergen (BGO) Destinasjon: Los Angeles (LAX)? Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw (SAS) og enveis (Skyteam) Antall poeng brukt: 60.000 (SAS FP4) + 30.000 (SkyTeam) Antall reisende: 1 voksen Skatter og avgifter: 875,- + 59,- + 59,- +150,- + 450,- + 248,- = 1.841,- Reisen finner sted i: Februar 26 Booket: Mars 25 Flyvninger: Dag 1 BGO - CPH | SK Biz | A320neo CPH - JFK | SK Biz | A330-300 Dag 2 BOS - JFK | DL Biz | E175 JFK - SFO | DL Biz | B767-3 Dag 3 SFO - LAX | DL Biz | B737-9 LAX - CPH | SK Biz | A330-300 Dag 4 CPH - BGO | SK Biz | E195 Kommentar: Nå var det min tur til å oppdage den litt varierende kvaliteten på Callsenter. Kort fortalt fikk jeg vite at: - Agenten fikk ikke opp noen av flyvningene jeg fikk opp på nett som enveis. Det var visst en gulrot for reisende som valgte å bestille på nett selv Kjipt når man ikke kan bestille open-jaws selv, da. - Man kan ikke bestille enveis-tur til USA. Bestillingen vil da feile når man kommer til betaling - Man må ha minimum 4 døgn overnatting i USA før man kan ha returreisen sin Ingenting av dette er jo riktig. Så løsningen ble at jeg bestilte utreiser selv (på både SAS og SkyTeam-reisene), og da kunne hun legge til retur når jeg oppgav PNR. Plot-twisten kom når jeg på Mine reiser plutselig ser at returen LAX-CPH er i plus i stedet for Business På grunn av litt ekstra ventetid på telefon i dag så booket jeg derfor LAX-BGO i biz som enveis, og så måtte jeg ringe inn på ny for å få backoffice til å annulere endringen som la inn returreise i plus. Mye knoting her altså. Men, det ser jo ut som en gøy tur, da? Hele reisen er over på 3,5 døgn, så her blir det mye soving i luften - og kanskje ikke så mye på hotell Men får sett litt mer enn på de vanlige en-natts-turene mine Edit: Da ble siste ST-legget billettert (ca 20 timer etter bestilling). Fasiten ble at ST-turen min fikk et endringsgebyr på 150 kr, men til gjengjeld ble den godkjent som en enveis-tur i stedet for open-jaw. Så da sparte jeg 20k poeng. Dette ble jo nesten leg-for-leg, jo
Flyselskap: SAS Klasse: Eco Avreise fra: OSL Destinasjon: ALC Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 30.000 + 1CT Antall reisende: 2 voksne Skatter og avgifter: 634,- Reisen finner sted i: August/september 25 Booket: Mars 25 Hadde en CT og noen bonuspoeng fra far som gikk ut etter å ha satt opp Pointsharinggruppe, så sendte mor og far på en tre ukers tur ned til Spanien. Klarte ikke finne noen andre reiser å bruke CTen på, men har fortsatt 3 igjen så ingen problem sånn sett. Booket alt på nett. Satser på å komme tilbake her med en saftigere rute med noen kompiser om kort tid om det bare kan dukke opp noen returbilletter i biz snart...