USA - ESTA, visum, innreise (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 23. jan 2015.

Tags:
  1. Griffen

Griffen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Skal også til ATL neste uke, riktignok uten connection. De har MPC der, men vanskelig å preppe den på forhånd da du ikke helt vet om du lander på E eller F, og det må legges inn i appen.
    Men har du scannet pass og slikt på forhåmd tar det bare et minutt å klikke seg gjennom appen og generere QR-koden.
    ATL kan være treg enkelte ganger i den ordinære immigrasjonskøen sier de som har greie på det.
    Hadde aldri turt connection til innenriks på mindre enn 1.5t der.

Insomnia4u liker dette
  2. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,591
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke sant. Har kun 1t 35 min på gjennomgående billett fra reisebyrå. Får bare innstille meg på å ta et senere fly.

3. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,035
    Bonuspoeng:
    93
    Mener på SAS stort sett lander på F(?)

Brukte MPC der i oktober og var fort gjennom. 1:35 burde gå helt fint.

Insomnia4u liker dette
  4. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,591
    Bonuspoeng:
    113
    Flyr med Klm og videre med Delta, men det er kanskje det samme ift tid. Skal ha en backupflight klar uansett :)

5. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,162
    Bonuspoeng:
    93
    Har ordnet ESTA til meg og min sønn til vi skal over til statene i slutten av april. Passet hans går ut i slutten av juni og jeg forhørte meg om at det ikke trengtes å være gyldig 6 mnd etter hjemkomst. Så jeg bestilte ESTA med dette passet.

Så fant jeg plutselig ut at Royal Caribbean cruise line, vi skal på cruise også, krever 6mnd gyldighet på passet, etter hjemkomst. Må jeg bestille nytt ESTA nå? Det passet som jeg har brukt i forhold til ESTA blir jo ugyldig og klippet når han får det nye passet. Blir ESTA også ugyldig da?

6. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,591
    Bonuspoeng:
    113
    Svarer meg selv her i tilfelle noen andre lurer på det samme. Når man går gjennom security passerer en kjapp immigrasjonsstasjon: Bilde, vis ID. Gå.

Ved ankomst Miami er altså både domestic/international i samme internasjonale sone og gatene ved siden av hverandre. Så egentlig kan vel MCT være 20-30 min reelt om du flyr med samme selskap (bortsett fra at baggasje kanskje ikke kommer med). Men hadde et hav av tid.

Men de setene på Max-flyene til AA er noe av det dårligste jeg har vært borti på lenge, og så kort pitch at knærne var plantet i setet foran. Avianca ikke noe bedre intra-Latin Amerika, her måtte jeg kjøpe teppe (de skrudde temperaturen ned så mye at en skulle tro at de spekulerte i salg).

Spielhaug liker dette
  7. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    3,248
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, du må søke ny ESTA til han.
    A new travel authorization is required if (1) the traveler is issued a new passport

Magnus77 liker dette
  8. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    939
    Bonuspoeng:
    113
    Har man internet på 330-300 til SFO i passe tid før landing, til å knote seg ferdig med MPC appen før nettet blir borte?

9. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,535
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg klarte å delta på et teams møte siste timen på a330-300 på strekningen MIA-CPH nå nylig.
    Måtte riktignok bruke vpn for å få teams til å fungere. Menn skulle tru man får aktivert MPC om flyvemaskinen har internett.

stekus liker dette
  10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,313
    Bonuspoeng:
    293
    Når jeg var over til SFO nå (utreise 20/3, hjemreise 23/3) så var det ikke internet i hele tatt. LN-RKT (Bele Viking tror jeg det var) begge veier.
    Mistet til og med kartet når vi passerte Grønland. Sikker Elon Musk.

11. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    93
    Husk at QR koden man får i MPC varer i 5 timer,med en stoppeklokke som teller ned fra 5 timer.
    Så man kan sende inn søknaden ganske tidlig.

12. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    939
    Bonuspoeng:
    113
    Samme fly i dag, gitt. Så da blir det visst ikke nett da. :rolleyes:

RoadKing liker dette
  13. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,591
    Bonuspoeng:
    113
    MPC gjorde at jeg kom i Crew-line på ATL og gjennom på 5 minutt. Imponerende!

14. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    67,752
    Bonuspoeng:
    293
    Det går greit å registrere alle reisende og ankomst før man drar hjemmefra, og så bare ta selfie og sende inn når man lander. Hvis man har fikset eSIM eller passende datapakke før man går på flyet, så er det ikke noe problem å sende inn selfie mens man taxer til gate.

Preference, Nordlands and Insomnia4u like this.
  15. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    3,248
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg prøvde det i fjor, men telefonen min nektet først å finne mobilnett, måtte restartes. Så nektet MPC appen, måtte reinstalleres :confused: Men rakk det likevel siden det var på IAD hvor man må sitte 10-20min på people-mover før immigrasjon.

16. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    939
    Bonuspoeng:
    113
    G terminal på SFO? SAS appen sier I terminal, men den finnes ikke i MPC appen for SFO...

17. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,313
    Bonuspoeng:
    293
    Du skal bruke terminal A i MPC appen.
    Og husk at når du går til immigrasjonen har de første store skiltene teksten Mobile Passport Control. Når du har gått forbi disse så kommer etterhvert et lite skilt hvor det står MPC symbolet.

18. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    939
    Bonuspoeng:
    113
    Ser ut som det er blitt fikset. Stort sett hatt nett hele tiden siden vi kom opp i høyden. Små avbrudd innimellom. Nå er det akkurat 5 timer igjen til landing. Satser på at jeg har nett om en time eller to også.

RoadKing liker dette
  19. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    939
    Bonuspoeng:
    113
    Har sendt inn nå, måtte svare at jeg allerede er på SFO. Fikk stoppeklokke som teller ned 4 timer, uten QR code? Men står i appen at jeg skal gå til MPC lane. 2 timer til landing.

20. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    939
    Bonuspoeng:
    113
    MPC fungerte som bare det. Ikke et menneske i kø foran meg. Bra opplevelse. Nådde til bagasjebåndet før bagasjen.

For øvrig har SFO fritt Wi-Fi nettverk, så kunne sikkert ha gjort de siste trinnene i appen imens jeg spaserte bort til immigration. Unødvendig å stresse i flyet.

Last edited: fredag kl 15:17
    Preference, haifinn, RoadKing and 2 others like this.

Del denne siden