Dette er jo det mest meningsløse jeg vet om. Skjønner bare ikke vitsen. Ellers så er det alltid bra med nye friske pust her inne. Og selv om jeg er flynerd, så liker jeg svært godt reisebrev der man får se litt av landene og ikke bare flyene. Jeg skrur forventningen opp!
Menyen til Lufthansa inneholdt faktisk ikke noe rødt kjøtt. Fordi de regnet med at vi ville få nok av det i Argentina, eller for å være miljøvennlige mon tro? And var det nærmeste man kunne komme rødt kjøtt. Jeg valgte fisk og en hvit riesling til hovedretten. Jeg likte forretten som var tunfisk bedre; var litt mer spennende smakssammensetning på den. Jeg legger ved noen litt dårlige bilder.
Selve flyturen ble mye bedre enn forventet. Litt smalt sete, men jeg sov bra på en madrass som er tykkere enn det SAS bruker. Midt ute i Atlanteren ble det en del turbulens som vekket meg, men jeg sovnet igjen før Brasil. Tror jeg fikk 5-6 timer søvn. Kanskje greit med en lang flytur i business, så er man litt mer sikker på å få sove. Tidligere har jeg hatt problemer med det på retur fra USA med SAS for eksempel. Fikk frokost og et par kaffe før landing, så da gikk konversasjonen med sidekvinnen på engelsk ganske bra. Hun hadde mye bedre kjennskap til Argentina enn meg og kom med noen gode tips.
Immigrasjon, henting av koffert og drosje til neste flyplass gikk veldig fort på EZE, så da prøver jeg å slå i hjel litt tid på Aeroparque med å oppdatere slekt og venner med hvor jeg er, og oppdatere dette reisebrevet. Og inntak av noe mat som jeg skjems litt av. Kunne vel ha funnet noe mer lokalt når jeg har reist mer enn 1/4 rundt jorda Drosjen mellom EZE og AEP betalte jeg 28500 pesos for. Jeg betalte med et mastercard som visstnok skulle gi turistkursen. Om jeg ikke blir lurt er det under 400 NOK. (Sjekket noen dager senere og det ble 329 NOK, men uten den krediteringen jeg skriver om etterpå). Det fungerer visst slik at jeg først blir belastet med den offisielle kursen, og kreditert etterpå slik at den kursen jeg egentlig betaler er turistkursen. Mastercard og Visa gjør det på den måten, men ikke AMEX, så det kortet trenger jeg ikke her nede. Ganske komplisert de har gjort det. Redselen min er at alt blir forandret på mandag når Milei har blitt president, men så fort kan det vel ikke gå? Kursen akkurat nå vises på bildet nedenfor. Og så var det lunsjen da
Det fungerte veldig bra da vi var der i juni, hadde ikke fått med meg den detaljen og hadde inntrykk av at det var offsleg dyrt i Buenos Aires. Med all krediteringen i etterkant var det ikke så ille når alt kom til alt. Gleder meg til fortsettelsen på reisebrevet ditt, vi rakk ikke så mye på de få dagene vi hadde til disposisjon.
En Jetsmart A320 skulle ta meg fra Buenos Aires til Mendoza for den nette sum av 1795 NOK; billett kjøpt 3-4 dager tidligere. Det inkluderte alle tilleggene som bagasje og plass ved nødutgangen. Flyturen gikk greit den. Fikk så vidt sett Andesfjellene før vi gikk inn for landing, og kanskje det aller høyeste fjellet var Aconcagua. Bagasjen kom fort i Mendoza også, og drosjen til hotellet mitt, Raices Aconcagua, kostet ikke mer enn 5500 pesos, kanskje det er 60 kr med turistkurs. På det ene bildet ses flyplassen Ezeiza over flymotoren.
Jeg hadde tatt med meg en del USD til Argentina. Sikkert unødvendig med så mye, men kjøpte det før jeg visste nok om bruk av kredittkort. Så i dag har jeg prøvd å veksle til pesos og sto 20 minutter i kø hos Western Union bare for å få beskjed om at de ikke veksler. Men jeg fikk heldigvis vite hvor jeg kunne gjøre det, og fant stedet som kunne gi meg 900 pesos pr dollar. Med lommene fulle av penger satt jeg meg ned på en uterestaurant i gågaten P.o Sarmiento for min første argentinske biff. Den var god den, og ølen gjorde meg ganske salig en stund. 130 NOK tror jeg maten kostet, så ikke noe å si på det.
Veit ikkje om du fortsatt er i Mendoza @Gnilre men om du er vil eg anbefale besøk til vingård med lunch. Me besøkte vingården Belasco de baquedano der fekk me 6rettars lunch. Det var veldig bra, dette var riktignok før pandemien men får tru dei eller andre fortsatt held stand.
Vingård står på planen ja. Skal prøve å få ordnet noe aktiviteter her i dag. Å komme seg opp i fjellene og få sett Aconcagua og gå litt tur også vil jeg også få til.
Det er nokon hyggelige enkle hytter/hostel ein kan bu på som har utsikt mot Aconcagua i nærheten. Eine plassen kan ein også gå gamlevegen til Chile og faktisk krysse grensa til Chile til fots. Ikkje den mest spennande grusvegen slik sett men alikevel ganske kult. Meiner dette passet ligg på ca 3200m.
Bak veggen til venstre i det første bildet holdt et par på med enda mer intens klining enn de på skulpturen i siste bilde. Eller kanskje de bare trente på tango?
Resten av dagen gikk med til litt trening på trimrommet på hotellet og noen lengder i svømmebassenget, enda mer gåing nede i byen for å få lunsj, veksle mer pesos og finne noen turer jeg kunne være med på. Det var lettere sagt enn gjort siden det meste var stengt på en søndag, men jeg fikk til en ettermiddagstur til en vingård på mandag og en lang busstur til Punta del Inca og diverse andre steder på tirsdag. Ble bare 4-500 kr totalt for de to turene, så lurer litt på hva jeg har bestilt egentlig Fotturer som jeg hadde lyst på blir det nok dårlig med, men det meste tas på sparket på denne ferien. Milei ble for øvrig innsatt som president mens jeg spiste lunsj i byen. Det var en del klapping blant de som så på TV, og endog noen med bannere for Milei. Får håpe han får til noe som kan stabilisere pengemarkedet i landet, for nå er det helt galskap. Det er MEP-kurs, turistkurs, blue dollar, turistfritak for skatter eller moms og tilbakebetaling til kredittkort. Jeg er litt forvirret fortsatt. En jeg snakket med på hotellet mente jeg burde bestille ting i dag for i morgen kan pesosen synke enda mer dersom det lages en plan for å «dollarisere» Argentina. Jeg lyttet halvveis til han på hotellet, for jeg har kjøpt flybilletter tilbake til Buenos Aires siden jeg ser at Patagonia kan få bedre vær i slutten av kommende uke. Videre lurer jeg på Aerolinas Argentinas t/r El Calafate, og så må jeg finne en måte å komme meg til Torres del Paine og Fitz Roy. Klodens mest spektakulære og pittoreske fjellområder etter hva jeg kan bedømme etter bilder jeg har sett. Om jeg får det til får vi nå se på.
Prøvde å finne en pizzarestaurant i dag, men det er lettere sagt enn gjort. Det er storfe det går i her. Men det ble pizza etter hvert. Ikke så tiltalende utseende på det som ble servert, men det smakte litt bedre. Og på tilbaketuren til hotellet i Plaza Independencia fikk jeg se Mendoza sitt svar på fonteneshowet utenfor Bellagio hotell i Las Vegas. Det var musikk til showet i Mendoza også.
Så er det mandag og første arbeidsdag med Milei som president i landet. Det var veldig mange som stod i kø foran minibanker og vekslesteder, men om det var for å sette inn eller ta ut penger vet jeg ikke, og for alt jeg vet er det normalt her i landet. Formiddagen ble brukt til først å oppsøke Aerolinas Argentinas sitt kontor, ikke langt unna hotellet. Der spurte jeg om jeg virkelig må betale ca 600 USD for fly t/r El Calafate. Det må jeg på websiden deres. Og det blir ikke noe bedre ved å betale med pesos fordi som et statseid selskap benytter de den offisielle vekslingskursen. Og de tok heller ikke i mot kontanter. Det han derimot anbefalte meg var å gå et par kvartaler til et reisebyrå ved navn Martur som kunne ordne flybilletter og betale med pesos. Der var det en hyggelig dame, dog med litt begrensede engelskkunnskaper, men bedre enn mine spanskkunnskaper, som ordnet billetter. Det gikk ganske fort, og så oppsøkte jeg en cueva, og fikk vekslet inn nok pesos. Når største seddelen i landet er 1000 pesos, og flybilletten kostet 272.000 pesos, hadde jeg altså lommene fulle av penger. Har aldri hatt så mye sedler noen gang. Omregnet ble det kanskje 3500 NOK, men det er t/r for en ca 3 timers flytur, og endog i premium economy siden Aerolinas er ganske kjipe på vekten på kofferten som kan sjekkes inn. Maksimalt 15 kg. Med min billett må jeg ta noe i kofferten over i en bag, så går det bra. Synes billettprisen var overkommelig med blue dollar kurs. En annen ting jeg ordnet i dag var nytt simkort. Jeg kjøpte Personal simkort på flyplassen i Buenos Aires, men de bare plager meg med at jeg må logge inn på wattsapp og ordne et eller annet. Ble lovet 4GB, men fikk bare 200 MB før tekstmeldinger dukket opp. Akkurat som jeg får til det her nede I Claro butikken betalte jeg 17500 pesos for et simkort som vil vare i 30 dager med 25GB. Har virket bra hittil, og så mye GB trenger jeg jo ikke. Hadde en interessant prat med han som betjente meg i Claro-butikken vedrørende den nye presidenten, og han var i hvert fall klar for noe nytt.