«Engangs» kredittkort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Anita, 01. juli 2019.

  1. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Poden skal til Japan og kredittkortet er blitt borte på veien i posten og det er ikke tid igjen til å bestille nytt. Han har selvfølgelig debetkort men etter å ha opplevd kortsvindel et par ganger selv er jeg skeptisk til at han reiser med bare det. Finnes det noen alternative løsninger?
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    I gamle dager fantes det reisesjekker, men det gjør det kanskje ikke lenger?
    Evt så går det vel også an å få kjøpt "preloaded" mastercard etc, hvor du setter inn pengene i kortet. Mener å ha sett at man kan kjøpe sistnevnte på Kiwi og Narvesen?
     
  3. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    587
    Likes mottatt:
    625
    Bonuspoeng:
    93
    Ville undersøkt muligheten for nødkort, eventuelt nødkontanter.
     
  4. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Ja fant en type, men det var max 2000,- men kanskje jeg har misforstått?
     
  5. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Men dette er vel først hvis uhellet er ute? Håper å unngå det ;)
     
  6. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Gi han et av dine kort?
     
    Sikiduck and Insomnia4u like this.
  7. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    587
    Likes mottatt:
    625
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis man må ha på plass kortet innen kort frist ville jeg forsøkt det, vil påstå det er en nødsituasjon at kortet har blitt somlet bort i postgang.
     
    Anita liker dette
  8. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,356
    Likes mottatt:
    1,272
    Bonuspoeng:
    113
    Nødkort/kontanter er ment som en kriseløsning når du mister kortet på tur. Nødkontanter er det enkleste/billigste og da kan du like gjerne ta med penger hjemmefra. Det viktigste er at pengene ikke oppbevares sammen med kortet på reisen. Legg dem igjen i safen på hotellrommet.

    Og backupen kan like gjerne bestå av kredittkortet til en annen i reisefølget, om han ikke reiser alene.
     
    Anita liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig, men da kan han vel ha flere?
     
  10. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Det koster litt både i oppstart og oppsigelse så er ikke så praktisk... 300,- PR 2000 er heftig kostnad
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Absolutt enig. Ante ikke at det var så mye. Jeg syns det var uforholdsmessig dyrt? Men, hvis man har betalt 300, kan man da senere gjør innskudd på samme kort som ikke koster ekstra?
     
  12. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, men forstod det slik at det var grense på 2000, men mulig det er av gangen? Uansett ikke alltid like praktisk. Skal granske litt mer. Regner med det kan oppstå problemer om jeg sender med mitt;)
     
    RoadKing liker dette
  13. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,442
    Likes mottatt:
    5,418
    Bonuspoeng:
    183
    Neppe. Har vært i Japan flere ganger og betalinger bekreftes med pin-kode. Ingen problem. Kona ruslet rundt og handlet med SAS MC-kortet mitt i Tokyo i påske uten noen antydning til problem.

    Men om "problemet" er at sønnen din overtrekker kortet ditt, så er det absolutt en mulighet. :D Det er lett å brenne masse penger i Japan.
     
  14. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    911
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror du kan få disse over disk i banken:

    https://app.eika.no/verdikort/Offentlig/Priser-og-Vilkaar.aspx#TabContainerPanel

    Bare et eksempel, sikkert flere banker som har.

    Og har du et Revolut-kort er det jo en mulighet å sende med det, og bare putte på så mye som han skal bruke.

    Og velger han å bruke debetkortet kan dere jo sørge for å holde saldoen lav, og bare etterfylle underveis. Da er det jo begrenset hvor mye som kan forsvinne.
     
    Krokan liker dette
  15. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Ha ha, nei ikke redd for at han overtrekker. Da kan han ha det som reserve i det minste !
     
  16. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Vi hadde egentlig tenkt a ha det sas travelcard eller hva det het, hadde ikke fått med oss at det var forsvunnet. Skal sjekke litt - takk for tips.
     

Del denne siden