Da klarte SAS å ødelegge årets sommerferie til Kreta, og det før en eventuell streik var et faktum Hadde 2 separate bestillinger imorgen mandag 04.07; TOS-OSL og deretter OSL-CHQ senere på dagen. Først tikker det inn kansellering på den første flighten. Hiver meg rundt og får bestilt 3 billetter med Norwegian tidligere samme dag til blodpris. Noen timer senere tikker det inn kansellering på flighten til Chania også, og vi er sjakk matt... Hva har jeg egentlig krav på å få dekket her? Kostnadene til billettene og erstatning etter EU 261/2004, men hva med billetten vi måtte kjøpe fra Norwegian? (var akkurat for sen til å kansellere kostnadsfritt innen 4 timer). Har også forhåndsbetalt leiebil, og et depositum til hotellet som nå dobler seg pga avbestilling 24 timer før. Men det aller kjipeste er selvfølgelig å se skuffelsen til resten av familien da det gikk opp for dem at årets sommerferie er avlyst...
Krev SAS for absolutt alt av tap inkl Norwegian, leiebil depositum osv. Deres erstatningsansvar er ikke begrenset av EU-standarden. Trist at ferien deres blir sabotert av SAS på denne måten. Sitter selv med sønn på Mallorca og lurer på om det blir fly hjem tirsdag som planlagt. Men overlever evt noen ekstra dager her betalt av SAS, det er verre for dere og andre som ikke får dratt ut.
The airline must offer you, on a one off basis, a choice between: the reimbursement of your ticket and, if you have a connecting flight, a return flight to the airport of departure at the earliest opportunity re-routing to your final destination at the earliest opportunity or, re-routing at a later date at your convenience under comparable transport conditions, subject to the availability of seats. As soon as you have chosen one of these three options, you no longer have rights in relation to the other two options. However, the airline may still have to provide compensation depending on the distance of your flight and the length of the delay past your original planned arrival time. If the airline does not comply with its obligation to offer re-routing or return under comparable transport conditions at the earliest opportunity, it has to reimburse your flight costs. If the airline does not offer you the choice between reimbursement and re-routing but decides unilaterally to reimburse your original ticket, you are entitled to an additional reimbursement of the price difference with the new ticket (under comparable transport conditions). Med andre ord kan du kreve at SAS får deg fram til Kreta. Hvis de ikke klarer det så kan du i utgangspunktet legge ut for egen billett innenfor rimelighetens grenser og få igjen pengene av SAS seinere. Men som du ser over... Hvis du allerede har valgt kansellering istedenfor omruting mister du rettighetene i forbindelse med omruting, så pass på å ikke gjør det. Billetten TOS-OSL behandles separat siden det er en egen bestilling, men de samme reglene gjelder. Med andre ord kan du få SAS til å dekke mellomlegget mellom prisen for SAS-billetten og Norwegianbilletten hvis SAS nektet å booke deg om og isteden refunderer.
Omg… værste følelsen er å se familen skuffet pga dette. All medfølelse fra meg også Håper dere får tilbake mesteparten av pengene og kommet dere på en ny ferie senere!!
Trist. Er du sikker på at det bare var 4 timers frist for kansellering med Norwegian? De operer nå med 24-timer fri kansellering på alle billettklasser. Mulig det er for sent nå uansett, men verdt å sjekke?
Da er det et faktum. Sommerferien ødelagt for veldig mange tusen nordmenn (og andre). SAS har en meget usikker fremtid i sikte.
24 timer fri kansellering, men når billetten er kjøpt mindre enn 24 timer før avreise er det 4 timers åpent kjøp som gjelder