Jeg hadde vært veldig fornøyd om SAS leverte de fordeler de faktisk allerede lover som Diamantkunde. Jeg vurderer å skifte allianse eller til annet selskap innen allianse. Er møkk lei av dårlig service og manglende oppfølging av allerede lovede fordeler: Har sendt denne laaaaange klagen til SAS i dag. Poster svaret her hvis jeg får et;
Som Diamantkunde er jeg lovet en rekke fordeler bla;
1. Fast track ( Bergen, Oslo, Trondheim)
b. Kunne ta en venn som reiser med Star Alliance med gjennom fast track
2. Priority baggasje
3. Priority boarding
4. Tilgang til lounger til andre selskap i Star Alliance
5. Diamantkortet
6. Kundeservice
7. Fasiliteter/service for alle Star alliance kunder London
Dette er vel å bra, bortsett fra at SAS ikke leverer på dette. Hyppige eksempler på dette er:
1. Fast track
a. Bergen – ofte dårlig bemannet, ikke avlastningsbord før båndet slik at man kan gjøre seg klar og få en raskere og bedre flyt gjennom kontrollen (utformingen er slik at det enkelt kunne gjøres, det er nå fjernet fra den innerste porten)
b. Oslo – ofte kun en eller to porter åpen, med lange køer. Manuell kontroll, bruker ofte lengre tid på fast track enn vanlige sikkerhetskontroller. Ofte brukes for lang tid på kontroll av adgang noe som forsinker gjennomgang. Opplever ofte security personells om kontrollerer som til dels uhøflige og at de ser det som sin oppgave å kontrollere og trenere på en slik måte at en bruker særdeles lang tid gjennom «fast track». Har videre flere ganger opplevd å bli nektet å ta med gjest gjennom fast track som reiser med Star Alliance, men på en annen flight enn meg, dette til tross for at retningslinjene sier:
«Som Diamantmedlem i EuroBonus kan du ta med deg en venn eller dine nærmeste familiemedlemmer(ektefelle/samboer og egne barn, maks 4 familiemedlemmer) gjennom Fast Track i Stockholm, Göteborg, Oslo og København. Det gjelder dersom dere begge/alle reiser med SAS, Widerøe eller andre medlemmer i Star Alliance.»
Det står ingenting at en må reise med samme flight, ofte tar du med deg den samme gjest til lounge og fast track, lounge har heller ikke krav om samme flight. Rydd opp!
c. Trondheim – Automatisk kontroll, men når en har kommet gjennom så sluses man ofte deretter inn i samme port som øvrige passasjerer med beskjed om «gå forbi de andre». Dette føles ubehagelig, og en ender likevel i kø – igjen, rydd opp eller fjern fast track i Trondheim., for dette er som oftest en illusjon.
2. Priority baggasje: Opplever veldig ofte av min baggasje er blant de siste, lenge etter ordinær baggasje, til tross for merking av priority. Har klaget på dette bla ved skranken i ankomsthallen i Trondheim, da jeg landet fra Bergen. Fikk beskjed om at hun ikke ville mottak klage, skyldte på stuerne i Bergen, send skriftlig klage. Hvilken holdning til kunder! Hvilken holdning til kunder som reiser veldig mye? Er det slik SAS vil opprettholde sin posisjon i konkurransen. Manglende prioritet på baggasje er ikke bare et problem i Trondheim, men også i Bergen og Oslo, uavhengig av hvilken av disse flyplassen jeg reiser fra/til.
3.Priority boarding: Både i Bergen, Oslo og Trondheim og sist i København opplever jeg at bakkemannskap hopper over priority boarding. Jeg påpekte det sist 23 juli da jeg fløy med SK 809 til London. Jeg påpekte dette ovenfor personen som sto for boarding. Fikk til svar; «ja det påpekte du sist også, men nå var det så få at jeg droppet det». Uhørt. Det er lovet priority boarding, det er skiltet ved skranken ved gate. Spesielt om sommer når store familier reiser er det absolutt et gode med priority boarding, men uansett ellers i året også. Finner det også underlig at kommentaren røper at hun heller ikke har lært fra sist gang. Det er ofte to sluser inn til gate. Hvorfor gjør man ikke som før og prioriterer den ene gaten til priority, i tillegg til å rope opp at man kan gå om bord før de andre. Kommer man litt sent til gate så har jeg opplevd å bli vist til vanlig kø (København) fordi de var ferdig med priority boarding.
4. Tilgang til andre lounger i Star alliance .Opplever meget varierende service i de ulike lounger innen for Star Alliance. På London Heathrow fikk jeg med diamantkort tilgang til den beste del av loungen til Lufthansa, mens jeg på Thai i Bangkok kun tilgang til lounge av lavere klasse, fordi de oppfattet meg kun som «gold member» og ikke diamantmedlem - for dårlig. Hadde ventetid på 6 timer i Bangkok før videre reise til Vientiane i mars, og vil ha det samme nå i august. Vil da gjerne ha en rolig, mindre lounge i ventetiden.
5. Diamantkortet: Det blir sendt ut elektronisk i SAS appen før en får det fysiske korte. Kunne med fordel ha hatt en QPR kode kunne skannes i fast track slik at man kom igjennom på billigbillett selv før man har fått kortet. Ble nektet i fasttrack før jeg fikk det fysiske kortet. Dette fordi jeg hadde bestilt billetten før jeg fikk gull/diamant status. Pinlig og uhørt. Dette burde være mulig å korrigere meget enkelt for en bedre kundeopplevelse all den tid man bruker QPR koder på boarding pass.
6. Kundeservice. Opplever ofte en avvisende og til dels arrogant holdning når en klager på manglende service som over. Selskapets /ansattes holdning til klager bør være at man ønsker fornøyde passasjerer og at klager er kilder til læring. Uavhengig om det ikke er den enkelte person som mottar klagen sin feil, så er det selskapets feil, og unnskyldninger som at: «det er ikke vi i Trondheim, Bergen Oslo sin skyld, klag til andre, vi kan ingenting gjøre etc.» kun irriterende og oppleves som ansvarsfraskrivende. Likeså: «vi er ikke et SAS selskap, denne tjenesten er outsourcet». Det bidrar til en dårlig kundeopplevelse for kunder som reiser ofte med SAS.
En annen ting er at hverken fast track eller lounger gir samme opplevelse av hurtighet eller ro i sommermånedene når dere åpner for sølvmedlemmene. Det er dårlig nok plass når gull/diamantmedlemmer reiser med hele familien om sommeren/høytider og ikke bare forretningsreisende
Til slutt en kommentar om omleggingen til en terminal ved London Heathrow til Queens terminal 2: Jeg har til gode å oppleve dettes om en fordel. Veldig ofte parkerer man langt ute, og enten man parkerer ved gate eller ei så blir man vist om bord i en buss og «alle må gå ut bak». En blir så busset til terminal. Like fult er det 1. langt å gå til passkontroll og enda lenger å gå til Heathrow express. Selv om Heathrow express kun tar 15 min så bruker en nesten like lang tid og gjerne lenger for å komme seg fra flyet til toget. Dette gjør at jeg nå er begynt å bruke Gatwick og Norwegian når jeg flyr til London. Det er samme problemet når en skal reise fra London. Det er svært langt fra security til terminal /gate som SAS bruker – oftest A gater – dette gjør det meget langt og gå, og oppleves unødvendig strevsomt.
Dette er oppsummert hva jeg har opplevd over tid siste ¾ år. Jeg er ikke sikker på at jeg vil opprettholde mitt Diamant eller gullkortnivå hos SAS ved hyppige/gjentatte opplevelser som beskrevet ovenfor. Hvis jeg ønsker dårlig service så kjøper jeg billigbilletter i et annet selskap, og ikke pluss billetter i SAS. Da får jeg det jeg betaler for og forventer heller ikke mer. Men når jeg er Diamantkunde og flyr ofte, og oftest på pluss billetter så har jeg betalt for noe annet og forventer noe annet.
Jeg ønsker også en annen tilbakemelding enn at «beklager at du føler det slik» - Dette er realiteter, det diskuteres i ulike forum for reiseglade på nettet, og flere har byttet til andre allianser.
Jeg håper på en forbedring, og at klagen/tilbakemeldingen håndteres på en annen måte enn det jeg har opplevd ved skrankene/gatene rundt forbi.
Vis alt...