Ønskeliste: Diamantfordeler

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jan Fredrik, 23. juli 2015.

  1. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilke fordeler skulle forumfolket ønske at diamant ga? Som ville gjort at folk faktisk ville kjempet og tatt MR for å bli diamant.

    Mitt forslag: Alle billetter kan endres helt frem til avgang. Uavhengig om det er Go/Plus, poengbillett, ungdomsbillett osv.
     
  2. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Hele forretningsgrunnlaget for SAS er jo at man er villig til å betale for billetter som kan endres.
     
    Fnate and Larata like this.
  3. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har noen punkter ;)
    1. Oppgraderings voucher, noe i den dur som eks. 4-6 stk for oppgradering en klasse Go->Plus, både for intra EU og langdistanse (brukes to voucher på samme langdistanse-flyvning så er Go->Plus->Business mulig) Eller noe liknende.
    2. Gratis valg fra hele menyen i Europa (Diamantmedlemer reiser ikke i SAS Plus for å få mat (tror jeg...:rolleyes:))
    3. "Ekte" prioritert kundeservice i alle typer henvendelser.
    4. Tilgang til egen lounge/ del av lounge sammen med EBP i OSL, ARN og CPH
    5. 35% ekstra opptjent Eurobonuspoeng på flyreiser
    6. Rollover miles i opptjeningsperioden, altså de poengene som overstiger 90.000 blir overført til neste periode.
    7. Få velge fra menyen i SAS Plus/ SAS Business på langdistanse før resten av kabinen slik at EBD'ene får det de vil ha :) #Luksusproblem
    8. SKIKKELIG VELKOMSTPAKKE!
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Oppgraderingsvoucher er en god ide, men samtidig, skal de kunne benyttes må det være ledig kapasitet og det har jo ryktes tidligere her på forumet at Diamant skal oppgraderes om det er ledig kapasitet. Men du tenker kanskje på en voucher man kan bruke når man bestiller for å få en klasse opp allerede da? Hvis ja, så god ide. Men jeg har en magefølelse at for det store flertall av Diamant reisende, så er ikke dette noe stort tema, kanskje fint om det er upersonlig, for da kan de gi det bort.

    Er ikke begeistret for forslag 4, for går det gjennom så blir det nok i form av at Gull mister adgang Scandinavian lounge. Jeg anser det som lite sannsynlig at jeg kommer til å opptjene diamant status, men gull er bankers. Så det er en rent egoistisk betraktning :).
     
  5. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Er enig med deg der, etter min mening må en voucher kunne brukes ved bookingstidspunkt hvis det skal være noe poeng. SAS er blant de i klassen det er lettest å få en oppgradering med på langdistanse. En voucher til SAS Business burde gå igjennom bare det er ledig plasser i bookingklasse Z
     
  6. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Er selv diamant, så kan kommentere litt her :)

    1. Enig. Nå er jo dette kommet "delvis" på plass ved at EBD skal få litt upgrades her og der når det er tilgjengelig på langdistanse. Men for all del, dette har jeg nevnt siden dag 1 når de kom med EBD. Noe så fattig som 2 vouchers som kun kan brukes når det er ledig på flyet... fatter ikke at SAS ikke gjør dette.
    2. Litt tja. Har fint lite å si for egen del, men ser poenget.
    3. Enig.
    4. Ser ikke poenget. Skal de ha 3 lounger da? 1 for plus, 1 for gold og en for diamant? Ser ikke poenget.
    5. Enig
    6. Absolutt enig
    7. Det får da være grenser her :p Dagens ordning funker fint for meg.
    8. Hva savner du? Jeg vil mye heller har bedre fordeler på reise, kontra litt juggel i posten.
     
  7. bonafide

    bonafide Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg hadde vært veldig fornøyd om SAS leverte de fordeler de faktisk allerede lover som Diamantkunde. Jeg vurderer å skifte allianse eller til annet selskap innen allianse. Er møkk lei av dårlig service og manglende oppfølging av allerede lovede fordeler: Har sendt denne laaaaange klagen til SAS i dag. Poster svaret her hvis jeg får et;

    Som Diamantkunde er jeg lovet en rekke fordeler bla;

    1. Fast track ( Bergen, Oslo, Trondheim)

    b. Kunne ta en venn som reiser med Star Alliance med gjennom fast track

    2. Priority baggasje

    3. Priority boarding

    4. Tilgang til lounger til andre selskap i Star Alliance

    5. Diamantkortet

    6. Kundeservice

    7. Fasiliteter/service for alle Star alliance kunder London


    Dette er vel å bra, bortsett fra at SAS ikke leverer på dette. Hyppige eksempler på dette er:

    1. Fast track

    a. Bergen – ofte dårlig bemannet, ikke avlastningsbord før båndet slik at man kan gjøre seg klar og få en raskere og bedre flyt gjennom kontrollen (utformingen er slik at det enkelt kunne gjøres, det er nå fjernet fra den innerste porten)

    b. Oslo – ofte kun en eller to porter åpen, med lange køer. Manuell kontroll, bruker ofte lengre tid på fast track enn vanlige sikkerhetskontroller. Ofte brukes for lang tid på kontroll av adgang noe som forsinker gjennomgang. Opplever ofte security personells om kontrollerer som til dels uhøflige og at de ser det som sin oppgave å kontrollere og trenere på en slik måte at en bruker særdeles lang tid gjennom «fast track». Har videre flere ganger opplevd å bli nektet å ta med gjest gjennom fast track som reiser med Star Alliance, men på en annen flight enn meg, dette til tross for at retningslinjene sier:

    «Som Diamantmedlem i EuroBonus kan du ta med deg en venn eller dine nærmeste familiemedlemmer(ektefelle/samboer og egne barn, maks 4 familiemedlemmer) gjennom Fast Track i Stockholm, Göteborg, Oslo og København. Det gjelder dersom dere begge/alle reiser med SAS, Widerøe eller andre medlemmer i Star Alliance.»

    Det står ingenting at en må reise med samme flight, ofte tar du med deg den samme gjest til lounge og fast track, lounge har heller ikke krav om samme flight. Rydd opp!

    c. Trondheim – Automatisk kontroll, men når en har kommet gjennom så sluses man ofte deretter inn i samme port som øvrige passasjerer med beskjed om «gå forbi de andre». Dette føles ubehagelig, og en ender likevel i kø – igjen, rydd opp eller fjern fast track i Trondheim., for dette er som oftest en illusjon.

    2. Priority baggasje: Opplever veldig ofte av min baggasje er blant de siste, lenge etter ordinær baggasje, til tross for merking av priority. Har klaget på dette bla ved skranken i ankomsthallen i Trondheim, da jeg landet fra Bergen. Fikk beskjed om at hun ikke ville mottak klage, skyldte på stuerne i Bergen, send skriftlig klage. Hvilken holdning til kunder! Hvilken holdning til kunder som reiser veldig mye? Er det slik SAS vil opprettholde sin posisjon i konkurransen. Manglende prioritet på baggasje er ikke bare et problem i Trondheim, men også i Bergen og Oslo, uavhengig av hvilken av disse flyplassen jeg reiser fra/til.

    3.Priority boarding: Både i Bergen, Oslo og Trondheim og sist i København opplever jeg at bakkemannskap hopper over priority boarding. Jeg påpekte det sist 23 juli da jeg fløy med SK 809 til London. Jeg påpekte dette ovenfor personen som sto for boarding. Fikk til svar; «ja det påpekte du sist også, men nå var det så få at jeg droppet det». Uhørt. Det er lovet priority boarding, det er skiltet ved skranken ved gate. Spesielt om sommer når store familier reiser er det absolutt et gode med priority boarding, men uansett ellers i året også. Finner det også underlig at kommentaren røper at hun heller ikke har lært fra sist gang. Det er ofte to sluser inn til gate. Hvorfor gjør man ikke som før og prioriterer den ene gaten til priority, i tillegg til å rope opp at man kan gå om bord før de andre. Kommer man litt sent til gate så har jeg opplevd å bli vist til vanlig kø (København) fordi de var ferdig med priority boarding.

    4. Tilgang til andre lounger i Star alliance .Opplever meget varierende service i de ulike lounger innen for Star Alliance. På London Heathrow fikk jeg med diamantkort tilgang til den beste del av loungen til Lufthansa, mens jeg på Thai i Bangkok kun tilgang til lounge av lavere klasse, fordi de oppfattet meg kun som «gold member» og ikke diamantmedlem - for dårlig. Hadde ventetid på 6 timer i Bangkok før videre reise til Vientiane i mars, og vil ha det samme nå i august. Vil da gjerne ha en rolig, mindre lounge i ventetiden.

    5. Diamantkortet: Det blir sendt ut elektronisk i SAS appen før en får det fysiske korte. Kunne med fordel ha hatt en QPR kode kunne skannes i fast track slik at man kom igjennom på billigbillett selv før man har fått kortet. Ble nektet i fasttrack før jeg fikk det fysiske kortet. Dette fordi jeg hadde bestilt billetten før jeg fikk gull/diamant status. Pinlig og uhørt. Dette burde være mulig å korrigere meget enkelt for en bedre kundeopplevelse all den tid man bruker QPR koder på boarding pass.

    6. Kundeservice. Opplever ofte en avvisende og til dels arrogant holdning når en klager på manglende service som over. Selskapets /ansattes holdning til klager bør være at man ønsker fornøyde passasjerer og at klager er kilder til læring. Uavhengig om det ikke er den enkelte person som mottar klagen sin feil, så er det selskapets feil, og unnskyldninger som at: «det er ikke vi i Trondheim, Bergen Oslo sin skyld, klag til andre, vi kan ingenting gjøre etc.» kun irriterende og oppleves som ansvarsfraskrivende. Likeså: «vi er ikke et SAS selskap, denne tjenesten er outsourcet». Det bidrar til en dårlig kundeopplevelse for kunder som reiser ofte med SAS.

    En annen ting er at hverken fast track eller lounger gir samme opplevelse av hurtighet eller ro i sommermånedene når dere åpner for sølvmedlemmene. Det er dårlig nok plass når gull/diamantmedlemmer reiser med hele familien om sommeren/høytider og ikke bare forretningsreisende

    Til slutt en kommentar om omleggingen til en terminal ved London Heathrow til Queens terminal 2: Jeg har til gode å oppleve dettes om en fordel. Veldig ofte parkerer man langt ute, og enten man parkerer ved gate eller ei så blir man vist om bord i en buss og «alle må gå ut bak». En blir så busset til terminal. Like fult er det 1. langt å gå til passkontroll og enda lenger å gå til Heathrow express. Selv om Heathrow express kun tar 15 min så bruker en nesten like lang tid og gjerne lenger for å komme seg fra flyet til toget. Dette gjør at jeg nå er begynt å bruke Gatwick og Norwegian når jeg flyr til London. Det er samme problemet når en skal reise fra London. Det er svært langt fra security til terminal /gate som SAS bruker – oftest A gater – dette gjør det meget langt og gå, og oppleves unødvendig strevsomt.

    Dette er oppsummert hva jeg har opplevd over tid siste ¾ år. Jeg er ikke sikker på at jeg vil opprettholde mitt Diamant eller gullkortnivå hos SAS ved hyppige/gjentatte opplevelser som beskrevet ovenfor. Hvis jeg ønsker dårlig service så kjøper jeg billigbilletter i et annet selskap, og ikke pluss billetter i SAS. Da får jeg det jeg betaler for og forventer heller ikke mer. Men når jeg er Diamantkunde og flyr ofte, og oftest på pluss billetter så har jeg betalt for noe annet og forventer noe annet.

    Jeg ønsker også en annen tilbakemelding enn at «beklager at du føler det slik» - Dette er realiteter, det diskuteres i ulike forum for reiseglade på nettet, og flere har byttet til andre allianser.

    Jeg håper på en forbedring, og at klagen/tilbakemeldingen håndteres på en annen måte enn det jeg har opplevd ved skrankene/gatene rundt forbi.
     
  8. bonafide

    bonafide Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Enig i 1,2,3,4,5 og særlig 6 og kanskje 7. 6 særdeles viktig
     
  9. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93


    Enig i endel av punktene dine, men jeg har en helt annen opplevelse på andre.

    Når det gjelder FT i TRD så er jeg veldig godt fornøyd, dette er min hjemmeflyplass og jeg flyr veldig ofte herfra. Synes forøvrig at dette er den sikkerhetskontrollen i Norge som fungerer best, de ansatte har gode holdninger, de avlaster den vanlige køen ved å bruke FT når den står tom og klarer å holde en grei flyt.

    Priority baggasje har jeg og gode opplevelser med, får alltid min bagasje først de få gangene jeg sender bagasje.

    Men er enig med at kundeservicen er litt for dårlig og at en del medarbeidere ikke burde vært ansatt i et serviceyrke.
     
  10. Scandi

    Scandi Medlem

    Innlegg:
    131
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    28
    For andre star selskap så er vel diamant ikke noe annet enn gull, i og med at man ikke har noen felles status over gull. Så her skal det vel ikke ha noe si om du har gull eller diamant på hvor du havner.

    Er ellers ganske enig i resten av det du sier. Men jeg har relativt god erfaring med priority baggasje. Både med og uten skikkelig pri lapp.

    Priority ombordstigning er en vits 9 av 10 ganger i Skandinavia. De brude bruke to sluser, hvor den ene var tydelig merket at den var priority, og så burde den andre være stengt i en viss tid før det var fritt frem for alle.
     
  11. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Priority boarding kunne de spart meg for der man blir kjørt ut til flyet med buss... Man blir jo gjort til latter når man allikevel må sitte i bussen 20 minutter til den blir fylt opp, og man kommer sist ut av bussen!
     
    Are, Kjakan, Misterix and 1 other person like this.
  12. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Dette problemet virker i stor grad å være et bransjeproblem. Kjenner ikke til en bransje som er så konsekvent på å ikke ta ansvar for egne kunder som flybransjen, men i størst mulig grad lempe både ansvar og kundeservice over på andre.
    Som kunde har du kjøpt flyreisen med tilhørende tjenester fra SAS, da er det SAS sitt problem om ikke noe funker. Om det er Jalla Handling & Catering de leier inn for å gjøre noe av arbeidet er irrelevant.
     
    geddi liker dette
  13. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Spør du meg bør det være en egen Priority-buss. Hvis de skal kunne påstå at "Priority boarding" er en fordel man skal ha på alle flights.
     
    Are liker dette
  14. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Min erfaring med priority bagasje er svært blandet. Ved ankomst i TOS er bag'en som oftest først på båndet, mens overalt ellers så synes det som om det er litt lotto. Sist jeg var ute og reiste så kom vår priority bagasje blant de siste bags fra flyet (ankomst OSL), og det samme skjedde en gang jeg var nødt til å sjekke inn bagasje for en tur til LHR (da kom alle pri-bags helt sist, og lenge etter siste ikke-prioriterte bag var kommet).

    I forhold til kundeservice så er det i alle fall et betydelig steg opp i forhold til tilværelsen som ikke-statushavende, men om det er noe bedre for EBD enn for EBG vet jeg ikke.
     
  15. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Blir spennende å høre om og hva SAS svarer - noe som i og for seg er en test på kundeservicen. Jeg er helt enig i at her har man mye å hente, og det er elementært i all kundeservice at den som står i frontlinjen tar støyten og (eventuelt) bringer klagen videre. Det er første steg i å gjøre det beste ut av situasjonen og gjenopprette tillit. At kunden selv skal tar arbeidet med å finne "rette vedkommende" eller lete opp et skjema på nett eller hva det nå er det ber oss om, er totalt håpløst. Det eneste man da oppnår er at en dårlig kundeopplevelse blir enda dårligere.

    Priority bagasje. Har SAS det? Jeg ser de fester på en priority lapp ved innsjekk men blir like overrasket de (få) gangene det betyr at bagasjen kommer først/tidlig på båndet. Dette fungerer ikke og jeg har lenge hevdet at de har blander begrepene priority boarding og priority bagasje - det er passasjeren som skal først ombord mens bagasjen skal først på båndet. Ikke omvendt... Merkelig nok klarer utenlandske selskaper å få det til. Har reist en del på Asia og Australia og der kommer alltid priority bagasje først (og ligger som oftest på båndet når man har kommet gjennom immigration).

    Priority boarding hos SAS fungerer ikke. Så enkelt er det. Det er det samme salige kaoset uansett. Igjen - andre selskaper får det til så her er det bare å ta en tur ut for å lære.

    Fast track kan man også si mye om. I det hele tatt virker det som at de som setter opp vaktplaner gjør det helt uten å skjule til hvor mange flyavganger som går eller forventet antall passasjerer som skal gjennom. De burde jo sitte på erfaringsdata herfra til månen og likevel klarer de ikke å få det til. Dette gjelder også fast track. Nå skal det sies at jeg har opplevd samme problemet mange steder - også på fast track. Man skulle jo tro at de som får tilgang til fast track er vante reisende som vet å forberede seg, men det virker ikke slik... En av utfordringene er at mange passasjerer har med seg både to og tre kofferter, pluss en skulderveske og kanskje en håndveske og en pc-bag. Men igjen - dette skulle være velkjent for de som planlegger bemanningen. Når det er sagt så vil jo ikke det å skifte til en annen allianse forbedre opplevelsen av fast track... :)
     
  16. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Høres mer et som et Lufthansa-problem en SAS sitt problem.

    På LHR har Lufthansa to lounger, Business og Senator. Star Gold skal ha tilgang til senator lounge. EBD er et Star Gold kort, så hvis du ikke kom inn der så var det en feil hos de som jobbet for Lufthansa. Jeg har også opplevd at enkelte andre selskaper i Star Alliance kan være litt vrange, men det er ofte lett å oppklare missforståelsene.
     
  17. odden

    odden Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    At prioritetsbagasje kommer sist på båndet i sommermånedene kan det være en enkel forklaring på.
    Ved sommervikarer på samtlige flyplasser, vil det muligens legges inn priority-bagasje først. Dette fører igjen til at de kommer sist ut av lasterommet på ankomstflyplass.
    Hjelper lite når man står å venter på bagasjen, men det kan iallfall være en forklaring på problemet
     
  18. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det kan kanskje være en forklaring om dette er noe som utelukkende skjer i ferietider, men det er det nok dessverre ikke... ;)
     
  19. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Når pri-bagasjen kommer først ut i TOS har SGH på OSL lastet den riktig, mens når den kommer sist på OSL fra TOS har ikke SGH på TOS lastet den riktig...

    Har for øvrig god erfaring med pri-bagasje det siste året, og har aldri stått lenge i FT på OSL når jeg har vært igjennom der.
     
  20. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Hva angår fast track i OSL så synes jeg også det fungerer veldig bra, og jeg har aldri opplevd mer kø der enn ellers (sikkert litt flaks). Hva angår lasting av pri-bags så er det litt underlig at OSL klarer å laste bags riktig til TOS, men ikke til f.eks. MAN eller LHR. ;) Jeg tror at det også må være andre faktorer som spiller inn enn bare lasting når fly ut fra OSL kan resultere i ganske store forskjeller ved ankomst på ulike destinasjoner.
     

Del denne siden