Ønsker reisetips til tur, 18 dager NZ/Australia

Tråd i 'Reisemål' startet av SInn, 11. febr 2019.

  1. SInn

    SInn Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg og kona skal på første CT-tur 20. oktober. Har booket fly til AKL og hjem igjen fra SYD 18 dager senere. Har lest mange fine reisebrev på forumet og gleder meg veldig, men sliter med å velge hva vi skal se/oppleve!

    Kom gjerne med tips! Hvordan ville dere fordelt dagene?

    Ser for meg at det bare blir nordøya på NZ, og at Hobbitun er obligatorisk.

    I Australia må vi ende opp i Sydney. Vi har tidligere vært i Sydney og kjørt nordover til Cairnes, så tanken er Adelaide/Melbourne området og evt med bil mot Sydney.

    Leker også litt med tanken om noen dager på Fiji på turen, håper noen har gode tips her!
     
    Last edited: 11. febr 2019
  2. SInn

    SInn Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Flyturen er forøvrig:
    OSL-FRA, SK pluss
    FRA-ICN, OZ first
    ICN-SIN-AKL, SQ biz
    SYD-BKK-CDG, TG first
    CDG-ZRH, LX biz
    ZRH-OSL, SK pluss
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Fruen og jeg gjorde en slik tur i 2013, vi hadde 9 dager NZ og litt over en uke i Australia. Vår preferanse er helt klart NZ. Selv om vi hadde en fantastisk julaften ombord i en katamaran på TGB og ditto nyttårsaften i Sydney, så likte vi totalt sett NZ bedre enn Australia.
    Såpass at vi skal tilbake til NZ denne julen for å se det vi ikke rakk over sist :).
    Kortversjonen; Ikke kutt ned på NZ for å mest mulig tid i Australia. Cairns og TGB er fantastisk.Melbourne anbefales sterkt om dere har tid til østkysten.
     
    SInn and Kristian like this.
  4. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Må jo anbefale Adelaide og områdene rundt. Oktober er vår(og ikkje den varmaste tida, noko som kan vera bra for Adelaide men det kan vera kaldt i deler av Victoria), og eg føler at då er det mest liv i den tørraste staten, South Australia. Adelaide i seg sjølv er ganske liten, men det er ein flott by, som ofte føles som a big country town.
    Frå Adelaide så kan du nå både Kangaroo Island, Barossa og områdene rundt Murray River, og ta deg ein tur ut i outbacken i Flinders Rangers. Ein kan også vurdere å kjøre bil mellom Adelaide og Melbourne på great ocean road.


    De har ikkje all verden av tid, så eg er med på anbefalingen om å og ta færre steder og heller gjera desse skikkeleg.
     
    Kristian and RoadKing like this.
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    https://insideflyer.no/forums/threa...l-hobbitun-singapore-sydney-og-seoul-m.12130/

    Så kan du se om det er noe som faller i smak.

    Naturen på NZ er fantastisk. Hvis dere ikke er der at dere hater gåturer så ville jeg tenkt mer ut i naturen, en dere kanskje planlegger.
    Ellers tror jeg at vi skulle prioritert litt mer tid i vin områder på vår tur.

    Oktober er vel ikke akkurat varmt på NZ, så hvis sol og varme er et absolutt krav så tenkt mere Australia. Ut over det, vil jeg si, bruk tid på NZ.....
     
    SInn and Kristian like this.
  6. SInn

    SInn Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for tips, Cairns og TGB er allerede utprøvd! hva anbefaler du i Melbourne?
     
  7. SInn

    SInn Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Det er som du skriver, vi har ikke all verden av tid, så tror vi må velge mellom Adelaid og Melbourne, evt ta innlandsfly til Sydney etter å ha kjørt mellom de to nevnte stedene. Har god tid til planlegging, selv om det altid er greit å ha ting på plass!
     
  8. SInn

    SInn Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Leste reisebrevet ditt på jobb i natt, det gav reisefeber og mye inspirasjon! Må nok skumme igjennom en gang til ;)

    Ser at flere anbefaler å bruke mest tid på NZ, hadde i utgangspunktet tenkt motsatt, men får revurdere nå!
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Byen rett og slett. Første positive møte var personalet i avis skranken. Ville først fortelle oss hvordan vi kom til flyene, men da vi sa at vi skulle være der et par dager så ble vi orientert om alt fra flybuss til byen med inkludert lokal shuttle downtown til hvor vi burde spise og gå.
    Gratis trikk i sentrum.
    Kjøpesenter med pub med manneparkering ;).
    Alt folk vi snakket med var utrolig hyggelige og hjelpsomme.
    Med bare 1.5 dag i praksis så ble det ikke så mye annet for oss enn å spasere rundt i byen og ta litt trikk dann og vann. Men vi var skjønt enige om at vi likte byen utrolig godt. Blir det tur tilbake til Australia en gang så skal vi nok tilbringe litt mer tid i Melbourne.
     
    SInn liker dette
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    For å si det litt forenklet, så følte jeg mange ganger i Australia at jeg var i California.
    Opplevde NZ som mer genuin, men bevares, det handler jo også mye om personlige preferanser. Har ambisjoner om en roadtrip en gang (helst på Harley, men litt usikker på avstander og bensin), da kan det hende jeg endrer oppfatning :).
    Kunne og tenkt meg en tur med landrover i nordvest, men men. Tiden strekker ikke til og det er så mye man skulle sett.
     
  11. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Fly til Perth og gjør Margareth River sammen med noen dager i Perth! Vi hadde en uke på vestkysten i desember som var og tenkte umiddelbart at vi burde hatt en hel ferie der. Oppleves veldig mye mer genuint enn Sydney, Melbourne etc. og det er lite turister på den siden. Ellers kan jeg også på det sterkeste anbefale Adelaide og områdene rundt. Mc Laren Vale (sør), Adelaide Hills, Barossa, bystrendene, osv. Vi kjørte fra Adelaide til Melbourne og videre til Sydney. Usikker på om vi hadde gjort det en gang til. Melbourne - Sydney ble litt forkludret av at australierne hadde ferie på det tidspunktet og fant rett og slett ikke overnatting. Endte med å kjøre motorveien inne i landet med en avstikker til Canberra som ikke var verdt det for byen, men områdene rundt er nydelige. Tipper en tur langs kysten er fantastisk!

    Den opplevelsen og stedet som stod igjen som feriens høydepunkt i løpet av 6 uker og mange inntrykk, var Uluru eller Ayers Rock. Jeg tenkte i utgangspunktet at dette var misbruk av 3 dager av ferien, men det endte opp med å bli en sjelesettende opplevelse. Jeg får ståpels når jeg skriver dette. Man fikk en type cradle of birth følelse som ikke lar seg gjengi med ord. Sterkt anbefalt!

    82DA8E78-84A3-4BEC-BA40-B8BFA1A5E33F.jpeg

    AB4483E1-CB63-4B6E-8722-7958EE26BC60.jpeg

    Kjenner forøvrig jeg blir grønn av misunnelse her, savner Australia:)
     
    SInn, jgroneng, NoLimit and 5 others like this.
  12. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Berre for å gjera dette vanskeleg, så har me budd 3 år i Australia og kjørt mykje rundt omkring. Det er fantastisk overalt(sett bortfrå at eg aldri har lagt min elsk på Sydney, men byen er flott, så det er nok eg og stemninga som ikkje går saman), og du kan stort sett bruke ei veke på kvar cm av landet. Eg har møtt folk som har kjørt rundt med 4x4 og campingvogn i 3 år, og føler dei fortsatt ikkje har sett alt.

    Ta eit område, og ikkje stress. It's all good mate, og no worries!
    (NZ er sikker bra. Kva kaller du ein Kiwi(ein frå NZ) med 100 elskere???


    RETEJG NIE
     
    OyvindN, SInn, Kristian and 3 others like this.
  13. SInn

    SInn Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Mye bra her!. Har ikke tenkt over muligheten for Ayers Rock, men det skal inn i vurderinga =) Ligger ann til å droppe kjøreturen mellom Mel-Syd, og evt bare ta turen mellom Ade-Mel.
     
  14. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Huks på at det er laaaangt inn til Uluru, ca 6 timer frå Alice Springs og 150 mil frå Adelaide! Elles er det ein fin tur å kjøre dit både om Flinders rangers og Coober Pedy!

    Når du fyrste er der, så er det topp å ta ein tur til Kings Canyon!
     
  15. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, for all del, man må fly inn:eek::rolleyes:
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Og det koster...
     
  17. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det gjør det. Betalte AUD 640,- for tur - retur reise inkludert bagasje og mat/drikke:)

    Men helt klart verdt pengene!
     
  18. SInn

    SInn Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Ser at det er mulig å fly fra Melbourne til Ayers Rock airport for ca. 2500pr person, så det kan absolutt være en mulighet! Merker at dette blir en tur med knallharde prioriteringer =)
     
  19. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Nei!

    Ein av mine topp turer down under, var å kjøre den lange strekka mellom Port Augusta og Alice Springs og etterkvart Uluru og Kings Canyon. Me hadde med oss telt, då det var på våren, og campa i ein innendørs campingplass i Coober Peedy, kjørte på ein gresshoppesverm på ein liten detour og bada i Kings Canyon.
    Ja, det er veldig langt, og passer ikkje for denne turen, men det er ein fantastisk tur. Men att, å kjøre kysten mellom Mel/Syd, Mel/Adl og Syd/Bne er alle fine turer. Det er også folk som synes å kjøre Nullarbor er topp...

    Me var down under no i 4 veker i jula, og såg Mel, Adl, Syd og South NSW, Gong(Wollongong) og Jervis Bay, og følte me ikkje fekk sett alt. (sett bort frå at me var litt lei Syd...)
     
  20. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Om det så hadde fryst over en viss plass hadde du ALDRI fått meg inn i et telt i Australia. Faunaen der er for velutviklet til at det noen sinne skulle bli aktuelt, men det er nå bare meg:rolleyes:
     
    Last edited: 13. febr 2019
    Travellingalf and Kalsnes like this.

Del denne siden