1 år med SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Rapolo, 14. sept 2025.

1. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,832
    Bonuspoeng:
    183
    Det første året i ny allianse er 14 dager gammelt. Kommer med mine refleksjoner på hva som er positivt og negativt. Det er helt sikkert ting jeg har glemt. Kjør debatt.

Positivt

- Innføring av ordentlig biz på short-haul
    - Begynt med tilbakeføring av tredjepartslounger
    - Nye long-haul-ruter til ICN, SEA og BOM
    - Mer codeshare
    - AF-loungen på CDG vs LH-loungen på FRA
    - Statusfordeler med SQ
    - Noe økning av kvaliteten på loungene
    - Ny lounge på ARN
    - Annonsert av CPH-lounge og potensielt eget område for EBD/P
    - Økt bonusopptjening for de med status
    - Innsjekket bagasje inkludert på light-billetter
    - Millionkampanje
    - Premium kundeservice
    - Tettet AMEX-smutthull med lettjente statuspoeng
    - Fjernet Biz-CT på Amex Premium
    - Noe økning av FP-nivå
    - Partnerskap med Scandic
    - Ny selskap og bedre tilgjengelighet/reiseruter til enkelte destinasjoner, som feks Karibia
    - Mulighet for å bruke poeng med partnere. Med forbehold om at de faktisk åpner for TP

Negativt
    - Mindre og svakere allianse som viker å belage seg på avtaler mellom selskapene heller enn en fellse allianse-avtale
    - Mangler avtale om bruke av poeng hos China Eastern og MEA
    - Doble poeng hos AirEuropa, China Airlines og Vietnam Airlines
    - Mindre forutsigbar bonus-tilgjengelighet
    - Færre destinasjoner jevnt over
    - Samme vilkår for å oppnå status som å vedlikeholde den. Ingen 25% bonus på nivåpoeng for EBG/D
    - Ikke-premium kundeservice virker å knote fælt
    - Ingen PE-awards med partnere som lovet
    - Ingen SQ-awards som lovet
    - Tilnærmet ingen F-muligheter
    - Ikke mulig å benytte to CTer i samme booking
    - Fjernet 24 timers åpent kjøp

Ting som bør på plass det neste året
    - Avklaring om fremtiden til EB
    - Vise at de kan levere et ordentlig biz-produkt i Europa.
    - SQ-awards som lovet
    - TP-awards som lovet
    - Full tilgang til tredjepartslounger og fast track
    - F-awards
    - Avtaler om awards med China Eastern og MEA, samt bedre avtaler med 2x-selskapene
    - Bedre tekniske løsninger for booking av awards, inkludert mulighet for open-jaw på nett (i det minste i samme sone), booking av mixed classes uten omveier, betale partnerawards på nett med voucher, og flere søk før timeout
    - Bedre kundeservice (skjer forhåpentligvis naturlig etterhvert som jobben læres med tiden)
    - Unngå at bookinger går til autokansellering
    - Nye long-haul-ruter til en eller flere av MEX/NBO/EZE/HAN/SGN/CGK/DPS

For min egen del er nok det viktigste læringen at man må være litt ivrigere på bookingknappen når man først finner partnerawards.

Last edited: 14. sept 2025
    JonathanI, Earl, Kjetil L and 30 others like this.
  2. thfagert

thfagert -

Likes mottatt:
    1,680
    Bonuspoeng:
    93
    Også negativt med den forbanna timeren på partnersøket. Spesielt når man må belage seg på mye leting siden det knapt finnes plasser. Det er så irriterende at den skal slå inn på hvert 10. trykk fram til du får en times time-out midt i letingen.
    upload_2025-9-14_12-15-36.png

JonathanI, haifinn, Gribb and 4 others like this.
  3. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,313
    Bonuspoeng:
    93
    Negativt:

Ikke mulig å booke bonusreise med 2 CTer.

Vet ikke om det skyldes alliansen eller SASIT...

JonathanI, haifinn and Cumulus like this.
  4. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    44,043
    Bonuspoeng:
    293
    Det stemmer vel ikke helt, eller i det minste ikke konsekvent. SK plus pro med diamant gir ikke lounge i Madrid feks

edit: ser det var tatt med på negativt

JonathanI and haifinn like this.
  5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,340
    Bonuspoeng:
    293
    God og balansert gjennomgang der.

Fra mitt ståsted er det kliss umulig å få OK bonus-reiser, så poengene står og råtner når jeg ikke bruker noen få på bidding av upgrade i Europa.

Har aldri vært typen til å stå i evig lange samtaler med kundeservice for å lande noe som burde vært mulig å booke på nett.

Gull-mailen har vært veldig rask de siste gangene jeg har mailet med dem. Kan jo være tilfeldig, men kan også være at de har satt bra folk på status-kundene.

6. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    En bakdel i SkyTeam er at Korean og Saudia tilsynelatende aldri har mer enn 1 sete ledig i business. Kan ikke huske at dette var tilfellet med noen av selskapene i Star Alliance?

Til og med ANA F var det vel mulig å få 2 seter på om man var heldig.

7. benair

benair Medlem

Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Fjernet muligheten for «24-timers åpent kjøp» av flybilletter

8. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,832
    Bonuspoeng:
    183
    Nå har jeg flydd med SV en del flighter og biz-kabinen har ofte veldig mange ledige seter, så man skulle tro det var rom for flere bonusbilletter.
    Det var litt som med ET tidligere hadde en flight til ZNZ hvor kun tre seter i biz-kabinen var i bruk, men det ble ikke sluppet bonusbilletter tett på.

JonathanI and Shyneno like this.
  9. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    Er det positivt at de har fjernet CT-biz på Amex Premium…?

JonathanI, eventyrer and Kaffen like this.
  10. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,134
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg syns det. Et av alternativene ville vært at CT forsvant helt

paramberg liker dette
  11. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,832
    Bonuspoeng:
    183
    I mine øyne, som Amex Elite-bruker, er det positivt at det mest sannsynlig blir færre CTer i omløp som kan brukes på biz. På samme måte som jeg synes det er positivt at luringene ikke kan få 20,000 nivåpoeng ved å signere opp for Amex og si det opp to uker senere. Da blir det færre EBG/EBD, som igjen gjør at det blir færre om benet i loungen, prioritert ombordstigning etc.
    De som utelukkende brukte Amex Premium og opptjente 1 CT i året er nok helt sikkert ikke enige.

12. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,184
    Bonuspoeng:
    93
    Mye enige med det du sier, men jeg har noen kommentar som kan være en grovt pekepinn:

- Fremtiden til EB hinter om felles valuta imens FB og EB beholder sine egne krav til status og egne fordeler

- SK biz kommer å ligge midt på treet, bedre enn KL biz men ikke bedre enn AF biz

- Det er ingen håp om å bruke CT på TP og SQ :(

- CPH-SGN/HAN kommer til å driftes av VN, 2x poengpris :(

- DPS og CGK har bare direktefly til to europeiske byer, lite trolig om CPH ville være den tredje europeiske byen

- Men ellers er enige om at SAS kommer til å få flere destinasjoner på langdistanse i takt med ekspansjonen med langdistanseflyer

Rapolo, Calling and haifinn like this.
  13. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,241
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke dem som har tjent gullet igjennom "billige" poeng med Amex eller andre kort som sådan som er problemet med at byssa til SAS er full av folk. Mange av dem som har disse kortene flyr jo bare en gang i året å oppnå gullstatus, kanskje to, så ser ikke dem som en trussel. Det er ganske få av dem i stua, men folk snakker som om det er hele flokken.

Hvis en ser på flokken som er inne i byssa, så er det mer folk som flyr mer enn 45 segmenter i året, og disse er der en gang i måneden, besøker familie i andre byer, går på universitetet i en annen by enn de kommer i fra, og pender med jobben på seminarer etc... og disse tjener inn gullkortet ved å fly de billigste billettene mange nok ganger til å nå 45 segmenter i året eller mer, og legger igjen skrap for å gjøre det.

Jeg vet om en alkoholiker som flyr støtt og stadig til GDN for å smugle sine egne drikkevarer og drikke godt fra seg i gullstua hvær gang han er ute på tur, så en type som han har ikke godt av å ha ett gullkort, men OK, når SAS har gjort det slik at han får gullkort på kjøpet av SAS for å smugle sin egen sprit til Norge så blir det sånn :oops:.... og det er ingen kredittkort i hans løsning o_O:rolleyes:

Last edited: 15. sept 2025
  14. Subsea

Subsea Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Mulig jeg banner i kirken her, men det er bedre at det fylles opp med folk som faktisk flyr en god del enn med folk som flyr noen få ganger i året med «kjøpt» status. Sistnevnte tar like mye plass som andre, og det skulle vel strengt tatt bare mangle at de som har status pga. mange flyvninger er de som fyller opp huset?

15. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    De 20.000 statuspoengene kunne de droppet, ja.
    Men CTen i Biz skulle iallfall jeg ønske de beholdt. Det var pga Amex og CT jeg kom inn i gamet i 2017. Veldig synd for mitt reisemønster at det er er borte. Den semi-årlige turen med kona blir verre å få til :(

16. benair

benair Medlem

Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Kanskje jeg roter nå, men har ikke Amex endret fra 20 000 statuspoeng i året (Elite) til 6 statuspoeng for hver 100 NOK du bruker på kortet?

17. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    indahla roter/blander kortene han omtaler, så ikke rart det blir missforståelser.

SAS Amex Premium - endret til å bare gi én CT til bruk på Prem Eco & Eco (tidligere også Business)
    SAS Amex Elite - endret til å gi 6 levelpoints per 100 NOK ved forbruk (tidligere kun 20 000 levelpoints i signup og samme tid hvert påfølgende år)

Jeg tolker det som at indahla har SAS Amex Premium og er misfornøyd med at det ikke lenger gir CT for Biz. Samtidig som han påpeker at å fjerne de 20 000 faste level points fra SAS Amex Elite er helt ok, som virker litt rart å uttale seg om når han ikke har kortet selv :p

benair, Krjemb and Insomnia4u like this.
  18. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,241
    Bonuspoeng:
    183
    Greit nok det, hvis du blir kvitt en prosent, av dem som er i stua på grunn av "kjøpt" status, så egentlig klager og syter folk for en symbolsak som ikke gjør noe forskjell i det store og det hele for SAS, og for de problemene at loungen er smekkfull. En må gjøre noe mer enn å fjerne dem.

Fjern heller muligheten for å tjene til Gull igjennom segmenter, da vil en merke stor forskjell

19. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,868
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde både premium og elite parallelt og opparbeidet 3 CT'er i året. Så det er absolutt ikke positivt.

Men hadde gjerne vært med på en Elite+ med muligheter for 3 CT'er i året.

Jeanette and Rapolo like this.
  20. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,123
    Bonuspoeng:
    113
    Det håpløse produktkonseptet med Go og Plus ryker ved månedsskiftet, som inkluderer innføringen av Economy Flex. Jeg reiser korte distanser men trenger fleksibilitet, bookingene fra oktober sparer meg for en betydelig sum per tur.

Tilbakeføring av tredjepartslounger er et stort pluss. Blir nytt loungebesøk i Bergen i midten av oktober.

Del denne siden