Det første året i ny allianse er 14 dager gammelt. Kommer med mine refleksjoner på hva som er positivt og negativt. Det er helt sikkert ting jeg har glemt. Kjør debatt.
Positivt
- Innføring av ordentlig biz på short-haul
- Begynt med tilbakeføring av tredjepartslounger
- Nye long-haul-ruter til ICN, SEA og BOM
- Mer codeshare
- AF-loungen på CDG vs LH-loungen på FRA
- Statusfordeler med SQ
- Noe økning av kvaliteten på loungene
- Ny lounge på ARN
- Annonsert av CPH-lounge og potensielt eget område for EBD/P
- Økt bonusopptjening for de med status
- Innsjekket bagasje inkludert på light-billetter
- Millionkampanje
- Premium kundeservice
- Tettet AMEX-smutthull med lettjente statuspoeng
- Fjernet Biz-CT på Amex Premium
- Noe økning av FP-nivå
- Partnerskap med Scandic
- Ny selskap og bedre tilgjengelighet/reiseruter til enkelte destinasjoner, som feks Karibia
- Mulighet for å bruke poeng med partnere. Med forbehold om at de faktisk åpner for TP
Negativt
- Mindre og svakere allianse som viker å belage seg på avtaler mellom selskapene heller enn en fellse allianse-avtale
- Mangler avtale om bruke av poeng hos China Eastern og MEA
- Doble poeng hos AirEuropa, China Airlines og Vietnam Airlines
- Mindre forutsigbar bonus-tilgjengelighet
- Færre destinasjoner jevnt over
- Samme vilkår for å oppnå status som å vedlikeholde den. Ingen 25% bonus på nivåpoeng for EBG/D
- Ikke-premium kundeservice virker å knote fælt
- Ingen PE-awards med partnere som lovet
- Ingen SQ-awards som lovet
- Tilnærmet ingen F-muligheter
- Ikke mulig å benytte to CTer i samme booking
- Fjernet 24 timers åpent kjøp
Ting som bør på plass det neste året
- Avklaring om fremtiden til EB
- Vise at de kan levere et ordentlig biz-produkt i Europa.
- SQ-awards som lovet
- TP-awards som lovet
- Full tilgang til tredjepartslounger og fast track
- F-awards
- Avtaler om awards med China Eastern og MEA, samt bedre avtaler med 2x-selskapene
- Bedre tekniske løsninger for booking av awards, inkludert mulighet for open-jaw på nett (i det minste i samme sone), booking av mixed classes uten omveier, betale partnerawards på nett med voucher, og flere søk før timeout
- Bedre kundeservice (skjer forhåpentligvis naturlig etterhvert som jobben læres med tiden)
- Unngå at bookinger går til autokansellering
- Nye long-haul-ruter til en eller flere av MEX/NBO/EZE/HAN/SGN/CGK/DPS
For min egen del er nok det viktigste læringen at man må være litt ivrigere på bookingknappen når man først finner partnerawards.
Last edited: 14. sept 2025