11 flyvninger, 7 flyselskap og mange timer i økonomi – en Star Alliance rundreise til Australia

Tråd i 'Reisebrev' startet av emilsonsteby, 15. mars 2024.

  1. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    110
    Likes mottatt:
    1,134
    Bonuspoeng:
    93
    Los Angeles til San Fransisco
    I mangel av ungdomsbilletter fra LAX da vi bestilte denne delen av reisen i starten av januar, ble det mest fornuftig å fly hjem fra SFO siden det var ledige ungdomsbilletter herfra den første april. Vi hadde først en natt på et flyplasshotell ved LAX, og neste dag gikk jeg til Avis for å hente leiebilen som skulle ta oss oppover kysten.
    434294829_3590605187919655_3001529510298828255_n.jpg
    Vi endte opp med en hvit Jeep Grand Cherokee. Har kjørt denne bilen før, og den er helt grei, men hadde håp om noe litt sprekere på denne 24 timers leien som kostet 786 kroner. Det var ikke så mye trafikk, og vi kom oss kjapt ut av Los Angeles. Ruten nordover var en kombinasjon av highway 1 og 101. Vi kjørte langs kysten forbi Malibu, tok et kjapt stopp på outleten i Pismo Beach, kjøpte mat i San Luis Obispo før vi kom frem til San Sebastian hvor vi skulle ha vår siste overnatting på reisen.
    432521718_941498530894301_4688299102828548560_n.jpg
    Vi ankom The Morgan Inn litt utpå kvelden og fikk et rom som lå mellom frokostsalen og parkeringsplassen – antageligvis det mest støyfulle rommet på hele hotellet. Om det var en form for straff for å ha funnet rom til en ganske billig penge er uvisst, men hotellet var langt ifra fullbooket. Frokosten som var inkludert i prisen, inkluderte bagels, brød og selvlagde vafler. Ikke noe varmmat å spore, så det ble kun en bagel og kaffe før vi satte kursen mot SFO neste morgen.
    432397984_951041436566097_583371742107678291_n.jpg
    California assosieres gjerne med kysten, men det er ganske mange ulike landskap man får når man kjører gjennom delstaten. I vårt tilfelle var det mye åkre og grønne daler når det ikke var kyst. Vi ankom SFO som planlagt, og levering hos Avis gikk kjapt og effektivt!
     
    jgroneng, EndreD, Kristian and 13 others like this.
  2. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    110
    Likes mottatt:
    1,134
    Bonuspoeng:
    93
    SK936 – San Fransisco til København
    Den siste flyvningen for denne reisen var rett foran oss, og vi var tidlig fremme på SFO. Vi måtte vente 15 minutter før innsjekken åpnet, og det var allerede en ganske lang kø. De ansatte var strenge på at alle måtte printe bagasjelapper selv ved automatene før de gikk til skranken, uavhengig av status og reiseklasse. En av bagasjene våre var litt tung, men dette ble oversett da vi uansett hadde mange kolli til gode. Vi spurte om det var fast track, og fikk påstemplet "priority" på begge boardingkortene selv om det kun var jeg som egentlig hadde tilgang på det.

    SAS GO og Business var helt fullbooket på denne flyvningen, som nok avsluttet påskeferien i USA for mange. Vi hadde derfor et lite håp om en OP-UP til pluss da det var 5-6 ledige plasser her. Vi fulgte aktivt med i appen, men dessverre kom det aldri noe. Sikkerhetskontrollen var tom for mennesker, og vi kom rett gjennom. Vi tok oss en tur til Joe and the Juice hvor jeg oppdaget at det var en veranda hvor man kunne nyte solen hvis man ønsket, noe jeg ikke hadde lagt merke til tidligere på SFO.
    432453456_432644882458508_6006328575159910199_n.jpg

    Vi tok med maten til United Club, som ikke var noe stort høydepunkt sammenlignet med hva vi har fått oppleve de siste ukene. Jeg snakket med betjeningen om at det bygges en ny "monster" United lounge, så det blir spennende å se om jeg får tatt en tur hit i fremtiden. Fikk vi ikke tatt noen bilder, men det var en nachosbuffé samt litt ulike grønnsaker. Det var nøyaktig samme servering som da jeg fløy fra SFO i februar, så ikke de store forskjellene her.

    Det var Tore Viking som skulle fly oss tilbake til København. En noe rotete boardingprosess startet litt før kl. 17, og SAS bruker boarding med kameraer her på SFO. Man går opp, det blir tatt et bilde, og så kommer en grønn pil. Det er ikke behov for å vise boardingkort eller pass, noe jeg mistenker kan føre til at noen glemmer passet et sted på SFO og først merker det i CPH – vi får se.
    434318593_2141182619562486_7556532267707207965_n.jpg

    Setene 30 G+H er favorittsetene mine når det gjelder SAS langdistanse. De er rett bak pluss, så det er god benplass, men du slipper dokøen som du har ved nødutgangen. Tidligere kostet disse setene noe for gullmedlemmer, men etter endringen av setegebyret for noen måneder siden ble de gratis for gullmedlemmer! Take-off var på tiden og standard SAS-servering startet etter 1,5 time. Først en brus, så kom maten – som i dag var pasta og kylling. Det var ingen valgmuligheter her. Det tok ganske lang tid før maten ble ryddet, men lyset ble slukket raskt når de først var ferdige. Jeg sovnet ganske kjapt og sov i tre timer før personen bak meg plutselig begynte å sparke setet veldig – hun hadde visst vondt i kneet... Jeg klarte ikke å sove igjen etter dette, men det ga meg tid til å skrive reisebrev og ordne litt ting. WiFi fungerte veldig bra over Atlanterhavet, så det var positivt.
    434697543_2125804127780618_1513566052006058984_n.jpg 434331876_986225303071351_3615424642885317636_n.jpg 434253835_1097140954901173_7381311854543760920_n.jpg

    1,5 timer før landing ble det servert frokost, som var en croissant med ost og kalkun som kom med appelsinjuice. Det var ganske langt unna mange av frokostene vi har fått på turen.
    434391527_1808507782988365_6261731516282604259_n.jpg
    Vi landet en halvtime etter skjema og parkerte ved C-gates. Bagasjen vår var blant de første på båndet, og vi var hjemme igjen i København etter en reise med mange opplevelser og inntrykk:)
     
  3. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    110
    Likes mottatt:
    1,134
    Bonuspoeng:
    93
    Oppsummerende tanker
    Denne reisen er nok ikke for alle, og jeg var selv spent på hvordan det skulle gå på noen av strekningene hvor man var avhengig av å sove på flyet for å kunne gjøre noe fornuftig på stedene vi skulle mellomlande. Designet på reisen var å få oppleve mest mulig på veien, og det føler jeg vi også fikk gjort. Tilbudet om gratis tour i SIN, TPE og ICN (vi fikk ikke denne på grunn av dårlige tider) er en god mulighet for å få mest mulig ut av mellomlandingene. Det morsomste stoppet å se tilbake på var nok Chengdu, hvor vi fikk dratt til pandaparken. For min del, som har reist ganske mye i USA, men ikke så mye i Asia, var det en fin måte å få litt flere inntrykk fra regionen på, og jeg ønsker absolutt å dra tilbake. Australia, særlig Sydney, ga også mersmak, og jeg kommer nok til å returnere hit om X antall år.

    Flymessig har alt gått ganske sømløst. Den lengste forsinkelsen vi fikk var i Singapore, og den var bare på litt over en time. Bagasjen har kommet seg på samme fly som oss hver gang, noe jeg egentlig ikke hadde forventet.


    Beste lounge: Chengdu
    Beste flystrekning: Hong Kong til Auckland – Air New Zealand. Jeg synes Air NZ leverte et veldig godt produkt. Selv om vår reise kunne vært noe bedre, synes jeg det var generøst med gratis WiFi hele reisen, stilig design i kabinen (og på toalettet), god mat, livlig personale, og at man kunne bestille drikke via IFE (gratis) synes jeg gjorde denne turen til den beste.

    Dårligste lounge: United Club SFO – lite matutvalg, kjedelig design, og er rett og slett en litt sliten lounge. Kan også trekke frem SilverKris Lounge på TPE, som heller ikke var noe å se tilbake på, men mulig at mangel på varmtvann i dusjen her ga et ekstra dårlig inntrykk.
    Dårligste flystrekning: Singapore til Seoul – Asiana. Det kommer kanskje ikke som en stor overraskelse for de som har fulgt reisen, men det var mye som bare ikke helt traff på denne strekningen. Det skal sies at Asiana leverte et bedre produkt på strekningen til LAX.

    Kan også trekke frem at langdistanse med SAS i økonomi er noe kjipt når man ser tilbudet man får hos andre flyselskaper. Fullt måltid på tre timers flyvninger, ubegrenset drikke (brus og alkohol), samt flere retter å velge mellom. Det er naturlig nok en forskjell på driften av et flyselskap i Asia og Europa, men det er mange flyselskaper i Europa som får til dette bedre enn SAS, så vil ikke si at det er helt vilt at SAS bør kunne by på to bokser Sprite i løpet av en ti timers flyvning…

    Ønsker å takke for alle hyggelige tilbakemeldinger og alle som har ønsket å ta del i reisen vår. Håper reisebrevet kan vise at det er mulig å reise lange distanser i økonomi og ha gode opplevelser. Reisen hadde absolutt ikke vært det samme uten gullkortet, og jeg hadde nok ikke tatt samme reisen uten det, men mulig jeg bare er litt bortskjemt.

    Uansett, takk for denne gang:D:)
     
    Lnbre, larssas, jgroneng and 28 others like this.
  4. LaDuden

    LaDuden Senior Medlem

    Innlegg:
    513
    Likes mottatt:
    1,630
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for at du delte! Inspirerende reisebrev.
     
    emilsonsteby liker dette
  5. paron

    paron Senior Medlem

    Innlegg:
    528
    Likes mottatt:
    2,736
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for et glimrende reisebrev! Her er det mye valuta for p(o)engene. Jeg blir andpusten bare av å følge dere på skjerm :)
     
    emilsonsteby liker dette
  6. FlamtheAvGeek

    FlamtheAvGeek Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    520
    Bonuspoeng:
    93
    Meget bra skrevet! Finne roen i København nå før eksamen ;)
     
    emilsonsteby liker dette
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,937
    Likes mottatt:
    22,642
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for en spennende tur! Bringer tilbake minner fra gamle dager og eventyr til fjern og nær bak i flyet.
     
    emilsonsteby liker dette
  8. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,410
    Likes mottatt:
    7,907
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for turen, imponerende å gjennomføre hele denne runden baki :)
     
    emilsonsteby liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,102
    Likes mottatt:
    33,407
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen, for en snobbete gammel ringrev som alltid sitter foran gardina på langtur har det vært en opplevelse å følge dere :). All ære for å ha gjennomført dette!
     
    Eddie47 and emilsonsteby like this.
  10. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,867
    Likes mottatt:
    11,293
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for at du deler! Strålende reisebrev!
     
    emilsonsteby liker dette
  11. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,536
    Likes mottatt:
    36,999
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for at du delte det som virker som ei fin reise. Synd det krølla seg til for dere i Seoul. Og jeg er helt enig med deg angående Air New Zealand: herlig kabinpersonell, ålreit kabininteriør og alskens — i økonomiklasse :)
     
    emilsonsteby liker dette
  12. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    110
    Likes mottatt:
    1,134
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk alle sammen :D Kanskje det blir en lignende tur med Skyteam en gang i fremtiden ;)
     
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,742
    Likes mottatt:
    872,585
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje vi skulle fly jorden rundt i baksetet?
    Blir dårlig med GT??
     
    emilsonsteby and Kristian like this.
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,102
    Likes mottatt:
    33,407
    Bonuspoeng:
    293
    Erru gæren, vi hadde daua på oss etter et par timer. Men jeg blir gjerne med på jorden rundt over ei helg, bare det skjer forsn gardina :)
     

Del denne siden