15-åring kastet av flyet, Skammelig av SAS

Tråd i 'Nyheter' startet av Snacky, 08. aug 2018.

  1. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,268
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Nei. Jeg bestiller dem heller sammen i utgangspunktet :)
     
  2. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    få norwegian inn i oneworld så har vi et alternativ til sas :)
     
    Eddie47 and milehigh like this.
  3. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    ┻┳|
    ┳┻| psst! kompis!
    ┻┳|
    ┳┻|
    ┻┳|
    ┳┻|
    ┻┳|
    ┻┳|
    ┳┻|
    ┻┳|
    ┳┻| _
    ┻┳| •.•) kunden har nesten
    ┳┻|⊂ノ aldri rett
    ┻┳|
    ┳┻|
    ┻┳|

    Beklager. Kunne ikke dy meg. En blir bare vonbroten av hvor dårlig en blir behandlet som kunde og hvor ubrukelig han Johansen er i jobben sin.
     
    Eddie47 liker dette
  4. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, og media leverer nesten alltid fake news.

    "I'm very highly educated. I know words, I know the best words. But there's no better word than stupid." DJT
     
    chrisbu liker dette
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    Kundeservice hos SAS i nyere tid sett med Janne Carlsons øyne.
    For noen år siden var jeg på et seminar hvor han var en av bidragsyterne og han innledet omtrent slik, og dette var før man hadde ørten billettklasser:

    "Da jeg kom til Arlanda i dag og skulle sjekke inn i skranken sto det en ung nervøs dame foran meg.
    Hun så nesten ut som det var første gang hun skulle ut å fly.
    SAS damen i skranken var kald og lite inkluderende, nesten uhøflig og jeg så hun fikk et lite attraktivt sete langt bak i flyet som jeg også skulle reise med til Oslo.
    Så kom jeg frem og hun var overstrømmende og la inn all sin sjarme og fortalte meg at hun hadde reservert et flott sete da hun så meg"

    Så kom følgende:
    "Det var da ikke meg som skulle ha overstrømmende service, meg har de jo som kunde uansett.
    Det var den unge førstegangsreisende som skulle blitt ivaretatt og hjulpet, slik at hun fikk en fantastisk flytur. På den måten skaper man lojale kunder kanskje de neste 50 årene"

    PS:
    For dere unge som ikke vet hvem Janne Carlson er, han var konsernsjef i SAS fra 1981-1993. Han snudde et kjedelig SAS til Businessmans Airline.
    Airline of the year i 1983.
    Ha sa også følgende: «Problemer løses på stedet, så fort de oppstår. Ingen ansatt på frontlinjen skal måtte vente på tillatelse fra sin leder.»

    https://no.wikipedia.org/wiki/Jan_Carlzon
     
    Last edited: 09. aug 2018
    Kalsnes, Earl, Liza and 18 others like this.
  6. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastiske ord og ei god historie, skal legge den på hjernebarken og dra den fram i gode høve! (Og eg er vel ikkje nett ung lenger, då eg kjem så vidt i hug Janne Carlson! (og eg flaug ikkje veldig mykje i 1993)

    Eg jobber stadig med å terpe på til mine unge tilsette(og andre for den grunn)
    Om nokon spør om noko litt på siden av det med driv med og kan, så forsøk å løyse det. For det fyrste trur gjesten at me kan løyse det, og det tek ofte kortere tid å løyse problemet enn å forklare kvifor me ikkje skal løyse det eller få andre til å løyse det.
     
    Shyneno, Travellingalf and Eddie47 like this.
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig fornuftig.
    Dessverre så er det mange som ikke klarer å tenke utenfor boksen og fokuserer veldig på hva som ikke går heller en hvs som enkelt kan løses..
     
    Eddie47 and ValdresBjarne like this.
  8. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er det så mange bedrifter som kan lære av, gi litt besutningsmakt til ansatte og så skal man se hvor mye smidigere ting går.

    Jobbet selv i kundeservice for mange år siden, og jeg gikk ofte ut over mine fullmakter for å fikse ting for kunden hvis jeg mente det var riktig. Og så fikk jeg heller ta støyten med min leder etterpå.
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Fornuftig.
    Ble det noen gang en støyt å snakke om?
     
  10. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Var heldig som hadde en leder som også kunne bruke sunn fornuft :) Så det var sjelden jeg hørte noe selv om han visste at jeg hadde gått utover fullmakter.
     
    Are and Eddie47 like this.
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    Last edited: 15. aug 2018
    milehigh liker dette
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Hva var det denne gangen??
     
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Betalingsmur i Aftenbladet..
     
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    Prøv nå
     
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    Etter at søstrene Maja og Maren Amalie Mykletun hadde satt seg ned og festet setebeltene på SAS-flyet som skulle gå fra Stavanger til Bergen klokken 13.15 onsdag, kom en fra betjeningen bort og sa at de måtte bli med ut.

    Årsaken var at 14 år gamle Maren Amalie var for ung til å ha ansvaret for lillesøsteren på sju år.

    – Vi aksepterer reglene, men jeg mener dette var utrolig unødvendig. Slike kontroller må gjennomføres senest ved gaten. Aller helst burde det vært en plass å huke av for alder ved kjøp av voksenbillett, sier Reidar Mykletun, jentenes farfar.

    Han hadde kjørt dem ut til flyplassen, men måtte snu da barnebarna ringte og sa at de var kastet av flyet.

    Reglene til SAS tilsier at man må kjøpe voksenbillett fra man er 12 år. Barn under 12 år må reise i følge med en voksen, men den voksne kan ikke være under 16 år.

    – Hvis ikke barn under 12 år reiser med en person over 16 år, må barnet registreres som UM, Unaccompanied Minor, som vi kaller det. Da iverksettes assistanserutiner som sørger for at barnet får en god og trygg reise, forteller Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.

    LES OGSÅ: SAS innrømmer å ha solgt for mange billetter i sommer
    – Dette gjør vi for barnas beste. Vi vet at mange 14-åringer er reisevante, men kravet er likevel 16 år, sier Johansen og legger til at reglene står beskrevet under fanen «Barn som reiser alene» på nettsiden deres.

    – Uansvarlig
    Det var jentenes far, Arnstein Mykletun, som bestilte billettene. Han tar selvkritikk for at han ikke hadde satt seg inn i regelverket godt nok, men mener likevel at behandlingen jentene fikk av SAS ikke sto i stil med forsømmelsen.

    – Det er håndteringen jeg reagerer på. Jentene ble satt i avgangshallen og bedt om å gå ned for å plukke opp bagasjen sin. Mener SAS at de ikke er i stand til å sitte i ro på flyet alene, bør de vel heller ikke gå rundt alene på flyplassen? Dette er rett og slett uansvarlig, sier Arnstein Mykletun og legger til at han selv har diamantkort og at jentene hans har gullkort hos SAS.

    Gullkortkunde er også jentenes farfar. I tillegg har han en lang yrkeskarriere bak seg som professor i reiseliv ved Norsk Hotellhøgskole. Han er fortsatt tilknyttet Universitetet i Stavanger.

    – Jeg har reist mye med SAS i over 30 år og aldri opplevd lignende. Heller ikke de på servicesenteret kunne hjelpe dem med ombooking. Dette skal bli et godt eksempel i undervisningen min, sier han.

    Enden på visen ble at pappa Arnstein bestilte nye billetter til et senere fly, der minstejenta på sju år ble registrert som en såkalt UM (reiser alene).

    – Maja skulle vært i en bursdag klokken 15.30 i dag. Hun er lei seg for det, men jentene er først og fremst forskrekket og skremt av å ha blitt kastet av flyet, sier farfaren.

    – SAS overlot jo barna til seg selv på flyplassen etter at de var kastet av flyet. Det er nok i tråd med SAS sine regler dette her, men helt logisk er det ikke, sier pappaen.

    – Rutinene ble fulgt
    Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, sier at ombordstigningen ikke var avsluttet selv om jentene hadde satt seg ned i flysetene.

    – Det er i samband med gjennomføringen av ombordstigningsrutinene betjeningen ser at jentene ikke kan reise alene uten en voksen, forklarer han.

    Johansen er forundret over at SAS i dette tilfellet blir beskrevet som uansvarlig.

    – Det er nettopp av hensyn til barna at vi har rutiner som gjør at de ikke får reise alene og være overlatt til seg selv under transporten. Men det er viktig å presisere at våre regler gjelder for flyvingen. Her er det en 14-åring som har fått lov av foreldre å dra alene. Dessverre kunne de ikke reise, men vi har verken regler eller ansvar for folk som er på flyplassen eller å få dem hjem.
     
    Last edited: 15. aug 2018
  16. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor blåst i hodet er det mulig å bli...
     
    ElinPelin, Kristian, milehigh and 2 others like this.
  17. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Godt det tas selvkritikk av den som bestilte. Men når jentene imidlertid har sklidd forbi alt av sjekkpunkter i forkant og er kommet så langt som i setene sine, så burde det i en logisk verden være mulig å bruke sunn fornuft og litt skjønn, se an situasjonen og la de fly.

    Nå er det sikkert veldig variert hvor selvstendig og "tøff" man er som barn/ungdom, men tanke:

    Hva om 14 og 7-åringen lynraskt hadde konferert litt; blitt enige om at (14-åringen: )"Nå later jeg som at jeg nekter å gå av, så ser vi hvor strenge de er ;) " Hva pokker skulle SAS gjort da? Med mindre komiske Knut selv var ombord og smekka rundt seg med forskriftene, tror jeg neppe noen i sitt rette sinn hos personalet hadde tvunget 7-åringen av alene. Jeg vet at jeg hadde vært nok full av faen til å kunne dratt et slikt stunt da jeg var 14, og at lillebrødrene mine hadde tålt det.
     
    ElinPelin, milehigh and EndreD like this.
  18. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Boikotter dermed fortsatt SAS. Lærer de aldri?


    Snacky
     
  19. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilken lyd ville «pipen» ha hatt om det skulle ha skjedd noe med flyet (ulykke, divert, kapring....). Da ville SAS og Knut vært utsatt for en heksejakt fra media sin side. Ser for meg overskriftene «SAS lot barn ta ansvar for barn, og bryter sine egne forskrifter og regler»

    Enig i at SAS burde ha systemer som kunne ha avdekket dette på et tidligere stadie, men samtidig veldig bra at de griper inn når de avdekker ett brudd på reglementet/ sikkerhetsforskriftene. Samtidig så burde en Diamond-pappa og Gull-farfar vite bedre.
     
    October, Kristian and Eddie47 like this.
  20. MilageRune

    MilageRune Aktivt Medlem

    Innlegg:
    336
    Likes mottatt:
    3,175
    Bonuspoeng:
    93

Del denne siden