Nå oppfatter jeg vel utgangspunktet for denne tråden til å være noe ladet og siden jeg ofte diskuterer CASK er jeg sikkert i den kategorien som karakteriseres ved et saftig nordnorsk uttrykk, så jeg er ikke sikker på at min analyse av markedet er etterspurt. Om man skal ta det åpenbare først så er det slik at det er liv laga for et selskap om man selger til en pris over sine kostnader, og selv om et selskap har høyere CASK enn et annet så betyr det ikke at selskapet med høy CASK forsvinner. Selv om man ikke skulle diskutere selskaper så er det nå en gang slik at et selskap som SAS henter inn mer per passasjerkilometer enn konkurrenter som FR og DY. Man kan derfor i utgangspunktet fint leve med noe høyere kostnader.
Det finnes nok en hel del passasjerer som er villige til å betale mer for bedre kvalitet (hvor stor andel av kundene dette kan være vet jeg ikke, men det er f.eks. rimelig å tro at forretningsreisende er mer villige til å betale litt ekstra for en sømløs og enkel reise). Spørsmålet er vel heller om kundene oppfatter noen kvalitetsforskjell i produktene som leveres, og som dermed gir grunnlag for å hente ut en tilstrekkelig mye høyere pris enn det konkurrenten selger sitt produkt for. Jeg tror dessverre det er der en del nettverksselskaper sliter, men dess flere lojale kunder de får gjennom sine bonusordninger dess enklere er det å ta ut litt mer. Jeg tror f.eks. at de som reiser uten status ikke opplever produktene som nevneverdig forskjellige. For enkelte selskaps del så har man jo valgt å "tilpasse" produktet sitt til det de mener markedet etterspør, og fjerner f.eks. business class. Det er godt mulig det er veien å gå (fordi det øker etterspørselen etter akkurat det produktsegmentet), men det gjør samtidig produktet mer likt de selskapene som tilbyr no-frills (og som har betydelig lavere kostnader). Da trengs det en betydelig innsats for å overbevise kundene om at det er noen forskjell i forhold til alle konkurrentene (som kan se til forveksling nokså like ut).
Jeg tror ikke mange er villige til å betale mer for å slippe å ha en polakk, litauer, spanjol eller brite som pilot, og jeg er også relativt sterkt tvilende til at folk flest oppfatter i alle fall europeiske selskaper til å være "usunne". Jeg tror heller ikke at alle nettverksselskapene går ad dundas, men at noen av de ikke vil overleve tror jeg dessverre er en relativt stor sannsynlighet for. Jeg tror imidlertid at det er en del kunder (men neppe et massemarked) som er villige til å betale mer for kvalitet. Da må et selskap evt bestemme seg for om de skal gå etter denne kundegruppen, eller om man skal fokusere på massemarkedet.
Last edited: 31. okt 2014