3 på tur til utkant Norge

Tråd i 'Reisebrev' startet av kjeeli, 13. april 2019.

  1. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,164
    Likes mottatt:
    21,926
    Bonuspoeng:
    183
    Skulle egentlig bare skrive et lite innlegg på dagstråden i går, men det utviklet seg litt vel mye.

    Her er det ferietid!
    Ankom OSL kl 11:10. Kom rett frem til avkledningsdisken på FT, så den biten var unnagjort på 2 min.
    Selvom vi skulle fly til Molde, ruslet vi bort til Gullstua på utenlandsterminalen. Konemor ville starte ferien med litt bobler i glasset.
    Det var bare å scanne BP for innlandsflyvningen og ta plass i Gullstua.

    1.jpg

    Der ble det servert Kyllingsalat, løksuppe og kremet grønnsakssuppe. Sist nevnte suppe var langt fra kremete.
    Etter litt påfyll av mat og drikke, måtte vi finne veien tilbake til innenlandsterminalen.
    Forlot Gullstua kl 12:06, ut av tollsonen og kjapt gjennom sikkerhetskontrollen igjen så var vi på plass i innenlandsloungen kl 12:21. Litt påfyll av non bubbles ble det.

    2.jpg

    Før vi gikk til A14 og SK4518 med push back kl 13:19. Jeg og konemor fikk seat block på 1DEF. Lange bein fortjener litt plass!

    3.JPG

    Mens Junior på ungdomsbillett i Go tydeligvis satt ved siden av en gull eller diamant på rad 9, for han fikk også ledig midtsete.
    Det var 3 stk UM med på flighten og de ble plassert på 1BC og 3D. Første gang jeg har sett at UM sitter i Plus. Meget hyggelig gjort av Sas når det er mye ledig plass. De på 1BC valgte fritt fra trallen og koste seg med sjokolade og smoothie.
    Jr har reist denne strekningen minst 25 ganger t/r som UM fra han var 5 år og aldri havnet i Plus.
    Nok avsporing!
    Jeg og konemor fikk servert dette.

    4.JPG

    Bedre flyvær kan man ikke ønske seg.

    5.JPG

    Innflyvning MOL

    6.jpg

    Det var en kjapp tur over fjellet med Lodin Viking, vi var ute av flyet 14:05

    8.JPG

    Ut av flyplassen var det 5 min å gå til nærmeste bussholdeplass med regulær rute. Det hender det kommer en buss ned til flyplassen i ny og ned. Men ikke til vår ankomst.
    Tok bussen til sentrum, og ankom der 14:45.

    9.JPG

    Der hadde vi en stopover på 2,5 time siden bussen utover kun korresponderer med ferja.
    Der ruslet vi litt rundt før vi satte oss til bords på Smile Thai & Sushi.
    Ble litt Sushi

    10.jpg

    De har tidligere ikke tatt Amex, men nå funket det!

    Etter en sen lunsj var det bare å innfinne seg på plattform 5 på Molde busssentral.
    Bussen fra Molde til Hollingsholmen hadde avgang kl 17:15.
    Buss selskapet som styrer her er

    11.JPG

    Etter en busstur på 27 min måtte vi gå av for å ta første ferje. Hollingsholmen-Aukra reisetid 10 min

    12.jpg

    På andre siden ventet det en ny buss, fikk plassert meg slik at knyttneve testen ble bestått

    13.JPG

    Etter ca 20 minutters buss tur over Aukra som er mest kjent for Ormen lange prosessanlegget sitt, havnet vi på Småge ferjekai.
    Vi var til fots, så vi kunne ignorere dette skiltet.

    14.JPG

    Vel ombord på MS Kvaløy la vi fra kai kl 18:16 med utsikt mot fastlandet.

    15.JPG

    Første stopp ble Orten kl 18:35, på denne øya bor det 12-13 stk. Satt litt opptatt med lagoppstillingen på FPL så bilde gikk i glemmeboken.
    Neste stopp på ruten var Sandøya, der var vi kl 18:55. Rundt 25 stk innbyggere der

    16.JPG

    Tredje stopp på ruten er Finnøya, ankom kaien der kl 19:18.

    17.JPG

    Når det er travelt på ferjen på utfartsdager må de stable bilene så tett som mulig og de som skal til Ona får ikke rygge ombord på Småge. Så når man kommer til Finnøya må biler til Ona kjøre av og snu på kaia for deretter kjøre på ferja igjen.
    Det bor ca 100 stk på denne øya, den henger sammen med Harøya via en lang molobru. Harøya har 1050 innbyggere.
    På denne kveldsavgangen kjører den nok engang innom Sandøya hvis det er noen som kommer på Finnøy som skal til Sandøya.
    Og det var det selvfølgelig nå. Så da var vi innom Sandøy igjen kl 19:38.
    Endelig skal vi kjøre den siste strekningen ut til Ona
    Her ser dere Sandøya til venstre på vei ut mot Ona.

    18.JPG

    På bilde her ser dere øya Ona.

    19.jpg

    Ona er vel mest kjent for sitt fyrtårn som ble bygget i 1867. Linsehøyden er 40 moh.

    20.JPG

    Ona er den minst folkerike øya i Sandøy kommune og her bor det 11 stk fastboende. Og stadig minkende da beboere faller fra naturlig etterhvert.

    21.jpg

    Kl 19:59 klappet vi til kai og kunne konstantere at reisen var kommet til veis ende.
    Da hadde vi kjørt flybuss, fly, buss, buss, ferje, buss, ferje og brukt 10 timer
    På kaia stod 18,18% av øyas fastboende og ønsket oss velkommen.
    Junior fikk møte sine besteforeldre, konemor sine svigerforeldre og jeg mine foreldre.

    God Påske :cool:
     
  2. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,366
    Likes mottatt:
    28,907
    Bonuspoeng:
    183
    Er jo godt mulig de har kjøpt Plus.
     
    kjeeli and Eddie47 like this.
  3. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,204
    Bonuspoeng:
    293
    Flotte bilete! Takk for eit fint mini-reisebrev :)
     
    kjeeli liker dette
  4. Ombo

    Ombo Medlem

    Innlegg:
    196
    Likes mottatt:
    926
    Bonuspoeng:
    93
    Norge er et vakkert land!!
     
    kjeeli liker dette
  5. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,983
    Likes mottatt:
    10,858
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, jeg bruker fly premium på ungene mine. På halv pris-kampanjer er det grei verdi å bruke 2.500 på å sende de t/r til Nord-Norge i Plus.
     
    braathens safe, kjeeli and Eddie47 like this.
  6. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig bra! Og ekstra kjekt å se ett lite reisebrev med så fine bilder fra nabolaget (jeg bor i nabokommunen til Sandøy). God påske(ferie)!
     
    kjeeli liker dette
  7. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,164
    Likes mottatt:
    21,926
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan jo være realiteten til 1BC, de satt der når vi kom ombord. 3D kom sist ombord og Purser sa at hun skulle sette seg på 3D. I det hun skulle ta plass kom det en flyvertinne fra bak i flyet og sa: nei du skal lengre bak. Purser brøyt da inn og sa at hun skulle sitte på 3D.
    I "gamle" dager når jeg bestilte UM til Junior måtte jeg ringe inn til Sas, og da fikk jeg aldri spørsmål om han skulle sitte i Go eller Plus.

    Takk for det @Travellingalf. Er det Haram kommune? Hvis så er jo Ona plutselig i samme kommune som deg i 2020
     
    holmen2 liker dette
  8. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Det stemmer det. I tillegg har jeg svigerfamilie på opptil flere av øyene i nærheten av Ona, så det blir en del turer ut på havet i løpet av året.
     
    kjeeli liker dette
  9. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    God tur og påske ;) Flotte bilder
     
    kjeeli liker dette
  10. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,164
    Likes mottatt:
    21,926
    Bonuspoeng:
    183
    Hmm, kanskje våre veier krysses i distriktet her en gang :)
     
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Det skal du ikke se bort fra! Slik det ser ut nå så blir det faktisk en tur utover til øyene på lørdag, men da til Fjørtofta.
     
    kjeeli liker dette
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastiske bilder! For et land vi bor i.
     
    kjeeli liker dette

Del denne siden