4x1D

Tråd i 'Reisebrev' startet av Eddie47, 04. sept 2026.

1. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    890,788
    Bonuspoeng:
    293
    Som nevnt ved utallige anledninger tidligere så er baderommene i denne delen av verden litt ulik de vi har hjemme.

Dusjen: jeg tror alle hoteller har sitt eget dusjarmatur som må studeres med briller på for å sjekke funksjonaliteten. Det betyr at jeg må ut igjen å hente brillene for å undersøke armaturet.
    Ja ja ..

Så er det toalettene her borte!
    Vannspeilet er så høyt i skålen at en voksen mann må dusje etter å ha sittet. Anatomien endrer seg med alderen slik at ting henger ned i vannet og derfor må skålen øses før man setter seg ned. Heldigvis kjøpte jeg en øl i baren i går kveld og fikk et plastglass som egner seg godt til øsekar …

Livet er fullt av vanskelige oppgaver, men det meste kan fixet for en som gikk på ingeniørkurs på Gløshaugen på 1970-tallet.

2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    890,788
    Bonuspoeng:
    293
    I dag var det for så vidt greit at vi var våken og «nesten» ferdig for da mor sto i dusjen litt før 07:30 startet brannalarmen!
    Et utrolig rabalder i gangen og på rommet, kikket ut i gangen og der var det flere hoder som stakk ut.
    Rasket sammen det aller viktigste, toalettsaker (medisiner), telefon, pass og penger og så gikk vi alle i kø ned trappene fra 6. etasje ….
    Ute på gaten ble vi møtt av utallige politibiler og brannbiler. IMG_1828.jpeg IMG_1827.jpeg IMG_1826.jpeg IMG_1825.jpeg
    Etter en stund kom røykdykkere ut fra hotellet og det ble opplyst at en detektor i en heis hadde utløst brannalarmen.

Og så var showet over!

3. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    52,038
    Bonuspoeng:
    293
    Det stod gammeldansk nede med frokosten forrige fredag i det minste, kanskje de bare hadde glemt det

4. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    890,788
    Bonuspoeng:
    293
    Av gammel vane satt vi oppe ..

Wiolenze and Stuttfeiten like this.
  5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    890,788
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er vi kommet til Paris og har installert oss på The Arlington Hotel IMG_1834.jpeg
    Paris er en liten by med ca 15 000 innbyggere og ligger like utenfor Hamilton.
    Paris ligger ved Grand River og er en gang blitt kåret til «the Prettiest Little Town in Canada».
    Det er en flott liten by hvor de renoverer sentrum noe hotellet gjorde oss oppmerksom på og sendte et kart over hvordan vi skulle kjøre i sentrum. Det viste seg å være helt unødvendig siden GPSen i bilen hadde full kontroll.

Etter en liten runde i byen og endte på en uterestaurant ved elven for øl og lunsj IMG_1835.jpeg
    Når vi satt der kom «tordenværet»!
    Like ved oss gikk det en jernbanebro og to svære godstog kom rullende!
    Godstogene hadde ca 200 og ca 150 vogner ….. det høres
    IMG_1839.jpeg Og endelig fant mor er julebutikk IMG_1843.jpeg

6. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    890,788
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg synes det er av den formening at når jeg reiser i eleverte klasser på langtur så skal jeg nyte turen hele veien og derfor bo på et flyplasshotell og hente ut bil neste dag.
    Derfor tok vi hotellbussen tilbake til Avis på terminal 3 for å hente bil. Til min store skuffelse sto ikke mitt navn og lyste på tavlen for Preferred kunder som kunne gå rett til bilen.
    Ja ja .. da måtte vi inn i buen!
    En hyggelig mann kunne fortelle at min bil sto klar hos Avis på terminal 1 siden de trodde at SK-flygninger kom dit fortsatt. Men sa han, dette fixer jeg…. du kan ta den BMWen som står rett der borte og det er «noen» hakk oppgradering i forhold til den bilen de har til deg på terminal 1
    God tur! IMG_1852.jpeg

7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    890,788
    Bonuspoeng:
    293
    Nytt opplegg .. image.jpg
    det håndholdte dusjhodet er festet til det andre med en magnet og fordelingen av vann styres med en spak … nå kan jeg dette også.
    Nå er det bare å instruere fruen ..

Last edited: 08. sept 2026
  8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    890,788
    Bonuspoeng:
    293
    I dag er jeg litt bekymret!
    Vi skal på båttur på floden som kjent er det jo litt vanskelig å se grensen under vann og helt sikkert over vann også.
    Jeg har latt ESTAen min gå ut.
    Hva om båten forvillet seg på feil side av grensen og ICE oppdager det?
    Vil de ta komme og ta meg som illegal immigrant?
    Jeg tar passet med for sikkerhets skyy

9. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    25,380
    Bonuspoeng:
    293
    *krysser fingrene for retur til Canada*

Stuttfeiten and Eddie47 like this.
  10. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    890,788
    Bonuspoeng:
    293
    Frokost..
    Spis alt du kan for 12,99 CAD image.jpg

11. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    890,788
    Bonuspoeng:
    293
    Dersom Canada blir med i EU så vil nok korken henge fast og jeg må rive den av .. IMG_1880.jpeg

12. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,336
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg så mye kreativt på ingeniørkurset mitt, men dette fascinerer meg veldig.

Dette har så langt vært en gøy reise å følge!

Sunnfjordingen and Eddie47 like this.
  13. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    890,788
    Bonuspoeng:
    293
    Sjekk denne som vi våknet til i dag som ligger ved kai på Detroit siden
    IMG_1919.jpeg
    Denne båten heter Viking Octantis og er registrert i Bergen Norway.
    Den eies av bergenseren Torstein Hagen og opereres av Viking Cruises ..https://en.wikipedia.org/wiki/Viking_Octantis

14. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    890,788
    Bonuspoeng:
    293
    IMG_1884.jpeg IMG_1887.jpeg IMG_1895.jpeg IMG_1893.jpeg Det er helt fantastisk hvordan Canada og sikkert USA også har klart å skapen en svær turist industri rundt et par fosser.
    I Niagara Falls yrjer det av turister over alt og de har stablet hoteller, restauranter og attraksjoner langs kanten av elven og fossene.
    Fikk litt følelsen av Las Vegas, men bevares, det er jo imponerende fosser og den flotteste ligger jo i Canada.

Det går turistbåter kontinuerlig fra begge sider og vi tok Niagara City Cruise inn i fossene og det var fantastisk å være med på. Spesielt når vi gikk inn i tåken i Horseshoe waterfall, da ble alle våte og det ble typisk amerikansk hyling når regnet skylte over oss alle ..
    Vi hadde jo alle fått utdelt plastikk poncho så det gikk bra..vi hadde kjøpt VIP billetter til 20CAD ekstra så vi fikk gullponcho mens alle de andre hadde røde .. fordelen med VIP var stort sett at vi slapp å stå i kø

15. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    890,788
    Bonuspoeng:
    293
    Var en tur på den lokale vin og sprit butikken og da jeg skulle betale spurte damen om jeg hadde Air Canada sitt Aeroplan kort … du verden!
    Jeg betalte jo med et kort som gir litt Eurobonus poeng etterhvert… men tenk om vi kunne samlet Eurobonuspoeng på polet, det hadde vært noe
    IMG_1922.jpeg

16. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    6,287
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg var like fascinert over det samme da jeg var der tidligere i sommer i forbindelse med VM. Ja, fossefallene er imponerende og mektige,men altså byen der og alt det rundt er minst like imponerende. Skjønner ikke at de hotellene går rundt så svære som de er.

God tur videre. Håper været er med dere! :D

Ololsen, ChrisTW and Eddie47 like this.
  17. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    890,788
    Bonuspoeng:
    293
    Eksempel på ekte kanadagjess image.jpg

18. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    1,744
    Bonuspoeng:
    93
    Vittig, de har samme opplegget i den ene dusjen i AirBnB-en jeg nettopp sjekket inn på i Lima. Aldri sett noe liknende før jeg heller.

IMG_6499.jpeg

19. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    890,788
    Bonuspoeng:
    293
    Litt enkelt sagt ..
    Windsor er ikke den byen i Canada jeg ville lagt mye energi i å besøke!
    Det gamle sentrum fremstår som en sliten gammel industriby hvor tiden har løpt ifra en.
    Det er en del elendighet som går ute i byen…

Windsor er «bilbyen» i Canada og de store fabrikkene ligger jo ikke i sentrum.
    Byen med omegn har ca 300 000 innbyggere.

Vi har jo prøvd noen av produktene, men det er mange store vinprodusenter i området som helt sikkert er verdt å besøke. Ingen grunn til å kjøpe Californisk vin ..

Når vi spurte på hotellet hvor attraksjonene var, så var svaret litt svevende, men det som er viktig for de som bor her er Riverside parken som ligger rett utenfor hotellet og strekker seg flere kilometer langs elvebredden.
    IMG_1913.jpeg
    God mat og drikke fikk vi på The Lose Goose
    IMG_1914.jpeg Etter å ha sett litt rundt i byen i morges kom vi over en liten koselig frokostrestaurant som heter
    A Dogs Breakfast, et koselig lite sted
    IMG_1926.jpeg
    Restauranten ligger i et småhusområde med mange veggmalerier IMG_1920.jpeg

20. geddi

geddi Veteran

Likes mottatt:
    5,160
    Bonuspoeng:
    183
    Da hadde nok IF dødd ut, sakte men sikkert.............

Flott å følge deg på tur, god tur videre!

Eddie47 liker dette

Del denne siden