Suspension of flight to several US destinations from 19 January 2022 Update Last updated: January 18, 2022, 18:22 Dubai (GMT+4) Due to operational concerns associated with the planned deployment of 5G mobile network services in the US at certain airports, Emirates will be suspending flights to the following US destinations from 19 January 2022 until further notice: Boston (BOS), Chicago (ORD), Dallas Fort Worth (DFW), Houston (IAH), Miami (MIA), Newark (EWR), Orlando (MCO), San Francisco (SFO) and Seattle (SEA). Customers holding tickets with the final destination to any of the above will not be accepted at the point of origin. Emirates flights to New York JFK, Los Angeles (LAX) and Washington DC (IAD) continue to operate as scheduled. Affected customers do not need to call us immediately for rebooking. Customers can simply hold on to their Emirates ticket and when flights resume, get in touch with their travel agent or booking office to make new travel plans. Emirates regrets any inconvenience caused. We are working closely with aircraft manufacturers and the relevant authorities to alleviate operational concerns, and we hope to resume our US services as soon as possible. In order to receive the latest updates on their flights, customers are also advised to ensure that their contact details are updated by visiting Manage Your Booking https://www.emirates.com/us/english/help/travel-updates/#4842
Det interessante her er at det påstås problemet med 5G gjelder eldre fly som må oppgraderes. EK har vel ganske ung flypark vil jeg tro? har også lest at de Amerikanske flyselskapene visstnok har hatt mange år på seg til å oppgradere flyene sine, men ikke gjort det. finner ikke kilden min @Edvard , men det var i en seriøs avis! Problemet er vel at flyselskapene ikke har sett seg råd til å koste oppgraderingen.
Det reagerte jeg også på. Videre har jeg lurt på hvorfor USA er så skummelt i denne sammenheng, da mange andre land også har rulla ut 5G. Australske ABC (motsatsen til BBC 'down under') skriver at i USA er 5G-nettet lagt i et frekvensbånd som ligger svært nært frekvensbåndet som høydemålerutstyret ombord i fly benytter seg av: Her ser vi altså formuleringa 'alle flytypar'. – https://www.abc.net.au/news/science...-ground-planes-what-about-australia/100763580 BBC har også en ganske grei artikkel om dette med frekvensbruk og 5G-forskjeller på hver side av dammen: – https://www.bbc.com/news/business-60042178 Andre kilder: – https://www.nrk.no/urix/amerikanske...kken-dersom-5g-nettet-blir-innfort-1.15815761 – https://www.aftenposten.no/verden/i...kap-advarer-om-forsinkelser-og-store-oekonomi Utifra det jeg ser her, kan det tenkes at USA kunne ha løst dette ved å tvinge 5G-bruken over til et noe lavere frekvensområde, dog om det hadde gitt garantier for at høydemålersignalene ikke hadde blitt forstyrra av 5G-signalene, se de må andre svare på.
Harleymoroklumpen, dette er grunnet notice fra Boeing og FAA til 777 og 787 operatører. https://theaircurrent.com/aviation-safety/5g-network-disruption-cluster/ ANA, Air India og Japan Airlines har også kansellert flyvninger til utvalgte byer USA eller endret flytype på ruta. Flere jumboer er også påvirket av 5G NOTAMs. https://www.reuters.com/do-5g-telecoms-pose-threat-airline-safety
Litt mer om hvordan situasjonen ser ut på vår side av dammen. https://www.nkom.no/aktuelt/nkom-folger-5g-utbyggingen-i-norge-ogsa-i-forhold-til-luftfarten (Forholdisme-advarsel)
Mobilselskapene har gått med på og utsette 5G nær flyplasser ANA er ute og sier de kommer til å fly som normalt fra 20. Januar. Announcement : Normal Operation Planned for U.S. Flights from January 20 and Beyond With the launch of 5G service in the U.S. planned on Wednesday, January 19, the U.S. Federal Aviation Administration (FAA) had indicated that radio waves from the 5G wireless service may interfere with aircraft altimeters. As a result, Boeing had announced flight restrictions on all airlines operating the Boeing 777 aircraft, and we have cancelled some flights to/from the U.S. based on the announcement by Boeing. As the launch of the 5G service in the U.S. has now been partially postponed, operation of ANA flights from Jan. 20 will follow the normal schedule based on FAA notification that there is no safety issue with the operation of Boeing 777 aircraft to the U.S. airports that we serve. We sincerely apologize for any inconvenience caused to our customers.
Et radioaltimeter opererer på 4,2–4,4 GHz-båndet, amerikanerne kjører 5G på 3,7–4,2 GHz. Samtidig kjører japanerne 5G på 3,6–4,2 GHz og 4,4–4,9 GHz uten at det er noen problemer. Jeg får ikke dette til å gå helt opp.
Her har jeg rotet litt med talene, men ser at NTT Docomo og KDDI ligger rimelig tett på altimeterfrekvensene. Når jeg leser mer nøye, ser jeg at amerikanerne spesielt peker på 3,7-3,98 GHz som problemområdet. Her er tre av de japanske operatørene innenfor.
Nå har Japan andre frekvensar enn store delar av resten av verden på ein god del utstyr. Har tidligera jobbe med re-programmering / bytte av kort på diverse fjernstyring. F.eks 433/434Mhz båndet som er mykje brukt her er ikkje lov i Japan der må ein bruke 428/429Mhz. Veit dette gjeld på fleire ting på skip, som er spesielt med Japansk klasse.
Noen kilde her eller som du skriver er det noe du tror? Tatt med i tankegodset, hva er en ung flypark i denne sammenheng? Ift flyets forventede levealder, eller ift telesignalenes utvikling fra edge til 5G?
Godt poeng av Wiolenze. Telekom har utviklet seg i et vanvittig tempo, jeg ble ferdig med studiene mine i kommunikasjonsteknologi i 2017. Da snakket vi for det meste om 4G, ikke mye om 5G. Det er fem år siden, en ti år gammel flyflåte er fortsatt ung. Kjenner til det på skip, men ukjent for meg at det samme gjøres på fly.
Interessant artikkel fra Eurocontrol angående alder på fly. Fra 2010 til 2019 økte gjennomsnittsalderen på flyparken hvert eneste år, selv om det ble gjort enorme innkjøp av nye fly. 2020 ble første året der gjennomsnittsalderen sank. https://www.eurocontrol.int/sites/default/files/2022-01/eurocontrol-data-snapshot-24_20220118.pdf
Det er formulert som et spørsmål. Jeg gjetter på at de har en relativt ung alder på langdistanseflåten ettersom jeg syns jeg ofte har lest at de har tegnet avtaler på ditten og datten de siste 10 år. Men det er som sagt antagelser og kanskje fantasien løper løpsk med meg Hva er ungt? Godt spørsmål, jeg tenker vel +/- 10 år? Ingen 767 eller 757 er vel et mål på gammelt materiell var det som dukket opp i tankene mine når jeg leste artikkelen hvor amerikanske selskaper lugget.
Hvis vi lener oss på Planespotters er snittalderen til Emirates 8,3 år. Det er ungt. Titter du på 5G, så åpnet Norges første 5G-nett mai 2020 i Lillestrøm. Frekvensen ble tildelt på auksjon året før.