7 land, 2 kontinenter, 16 flyvninger, 1 båttur, 8 overnattingsplasser og 14 dager.

Tråd i 'Reisebrev' startet av mathiasfe, 09. juli 2017.

  1. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje på tide å fortsette?

    Doubletree by Hilton Minsk og Minsk

    Kom litt sent ut morgenen etter, så det var bare så vidt at jeg rakk flyet. Første gang jeg fløy med AirBaltic og hadde glemt å sjekke inn på forhånd, så da var det bare å cashe ut 30 Euro for å kunne sjekke inn på flyplassen.

    Ingenting spesielt å nevne fra flyvningen til Riga eller Minsk.

    Ved landing i Minsk var det en meget spesiell følelse. Flyplassen virket stor, men mange militære fly parkert rundt omkring når vi taxet, men svært få sivile fly.

    Terminalbygget var i spektakulær sovjetisk stil og så nesten litt skummel ut, haha.
    Her er et bilde jeg har lånt fra Wikipedia:
    [​IMG]

    Vi parkerte ved buss-gate og etter en kort busstur ankom vi terminalen.

    Her var det bare å stille seg i kø til immigrasjonen. Husk på å fyll ut landingskort før du stiller deg opp, da dette ikke ble utdelt på flyet og kan være lett å glemme. Etter litt tid i kø kom jeg meg enkelt og greit gjennom. Papirene jeg hadde med var kun pass og en skriftlig kopi fra forsikringsselskapet mitt om at forsikringen dekkes i Hviterussland (dette så ikke han så mye på, men greit å ha med).

    Data er relativt dyrt i Hviterussland. 40 kr per MB, så jeg koblet meg kjapt på 3Gen og bestilte meg en Uber. Den kom kjapt og greit.

    Lite bildedryss fra turen inn til Minsk:
    fullsizeoutput_16e6.jpeg
    IMG_2811.JPG
    IMG_2814.JPG
    IMG_2816.JPG


    Ankom Doubletree og fikk sjekket kjapt inn. Var veldig stor fokus på at jeg var gull-medlem og de takket og bukket for det.

    Ble vel fortalt at jeg hadde blitt oppgradert, uten at jeg helt forsto hva jeg hadde blitt oppgradert til.
    IMG_2818.JPG

    Fint rom med enda finere utsikt.
    IMG_2824.JPG

    Bad.
    IMG_2822.JPG

    Gratis minibar.
    IMG_2828.JPG

    Velkomstgave.
    IMG_2826.JPG

    Etter innsjekk tok jeg men en liten vandretur rundt omkring. Her er et lite bildedryss fra det:
    IMG_2830.JPG
    IMG_2831.JPG
    Her var det et museum av noe slag. Det hadde dessverre akkurat stengt når jeg kom dit:
    IMG_2836.JPG IMG_2839.JPG
    Hotellet hadde et slags lys-show på utsiden når det ble mørkt ute:
    IMG_2860.JPG

    De første 7(?) etasjene av hotellet er et kjøpesenter av varierende kvalitet. Få «vestlige» merker, samt mange butikker og merker jeg aldri hadde hørt om. I tillegg sto flere av etasjene tomme, så det var litt øde stemning når man gikk oppover. Øverst ligger det en «food court» og selv her var få av menyene på engelsk.

    Var egentlig ganske trøtt og sliten når kvelden kom, men jeg lurte meg opp i topp-etasjen på hotellet for å sjekke ut nattklubben som ligger der. Her var det god stemning og ekstremt lett å komme i kontakt med folk. Dette gjorte at det ble en sen kveld og en senere morgen som ble kastet bort sengeliggende.
     
  2. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Belavia og Riga

    Etter å ha kommet seg til flyplassen og gjennom både sikkerhetskontroll og passkontroll var det egentlig veldig lite å gjøre på MSQ.

    Hadde strengt tatt tilgang til lounge med Priority Pass, men av ukjent grunn ble det besøket hoppet over. Flyplassen er på en måte like interessant på innsiden som på utsiden. Tax free-butikken(e) så veldig ut som om de ikke var tilpasset innredningen. Ting gav liksom ikke helt mening og det virket veldig rotete.

    De har i alle fall en Burger King der. Så det er vel noe?

    Utsikt fra terminalen. Lite fly i siktet.
    IMG_2865.JPG

    Buss gate til flyet, som jeg syns ser litt kult ut på utsiden.
    IMG_2866.JPG

    Knyttnevetesten ble såvidt bestått.
    IMG_2871.JPG
    IMG_2873.JPG

    Vindussete er ett must på MSQ. Her er det mye å se på under taxing.
    fullsizeoutput_16de.jpeg
    fullsizeoutput_16dc.jpeg
    fullsizeoutput_16e4.jpeg
    fullsizeoutput_16e2.jpeg

    Vell opp i luften ble det en runde med vogna, hvor vann og kaffe/te var drikkemulighetene, samt at man kunne få en sandwich som ikke akkurat var en stor kulinarisk opplevelse.
    IMG_2891.JPG
     
    Kristian, Are, watchaddicted and 6 others like this.
  3. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Etter landing i Riga ble det en uber eller taxi (husker ikke) til Radisson Blu Latvija.


    Her ble jeg nesten forsøkt «svindlet». Hør på dette:

    Jeg booket det billigste rommet uten frokost. Ved ankomst så jeg at han bak disken gjorde klar nøkkelen min og la et kupongkort for frokost inn i kortmappen.


    Fikk så beskjed om at jeg hadde blitt oppgradert (uten at jeg helt forsto hva jeg hadde blitt oppgradert til). Så sa han at jeg ikke hadde frokost inkludert i bestillingen min og lurte på om jeg ville kjøpe dette for 20 Euro.


    Jeg sier nei. 20 Euro for frokost er for mye siden jeg sjeldent spiser særlig mye frokost.

    Virket som han bak disken ble litt skuffet, men han fortsatte innsjekk og tok imot kredittkortet mitt.

    Etter at alt var ferdig, sa han at jeg forresten kunne få frokost gratis, siden jeg var gull-medlem. Da viser han meg kupongen i kortmappen, som hadde vært der hele tiden.

    Han prøvde altså da å selge meg en frokost for 20 Euro, som han allerede hadde lagt inn i kortmappen uten at jeg hadde sagt noe.
    IMG_2899.JPG

    Hele situasjonen var egentlig veldig rar. Hva sier dere?

    Rommet var greit nok det, men litt i minste laget.
    IMG_2893.JPG

    Badet var veldig basic og sterilt.
    IMG_2895.JPG

    Håndskrevet velkomstkort, vann og sjokolade.
    IMG_2897.JPG

    Utsikt:
    IMG_2917.JPG
     
    Kristian, Are, Edin and 8 others like this.
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Kreativ måte for resepsjonspersonalet å tjene 20 Euro på :D Dette går under en av gledene med å reise...... spør du meg.
     
    Are and mathiasfe like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde forlangt å snakke med sjefen hans.
    Og rapportert hendelsen til Radisson.
     
    mathiasfe liker dette
  6. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Kaunas

    Siste del av dette reisebrevet omhandler i og for seg mest om flyplassen i Kaunas, som i sommer var hovedflyplassen i Litauen, da Vilnius sin flyplass skiftet ut rullebanen.
    IMG_2918.JPG

    Flyplassen var helt klart ikke stor nok til å takle den økte trafikken i sommer. Ved ankomst kom vi inn i en midlertidig ankomsthall, som besto av hvite telt. Bagasjebåndene var manuelle, så det sto flere ansatte og dyttet bagasjen ut på båndet.
    IMG_2919.JPG
    IMG_2920.JPG

    Transport til Vilnius virket dog som om det var på stell. Det var flere busser som tok deg inn til byen.

    Uber hadde også utvidet seg til å nå Kaunas lufthavn. Jeg gikk for dette alternativet, men når jeg satt på fikk jeg høre at det ikke er uber i Kaunas, så sjåføren måtte kjøre tilbake til flyplassen uten kunde før han kunne fortsette å arbeide. Fikk litt dårlig samvittighet, men han hadde jo takket ja til turen, så ikke så mye jeg kunne gjort med det.

    Jeg hadde booket Ibis i Kaunas, som var ganske billig, men ikke alt var helt på stell.

    Først tok det ekstremt lang tid å få sjekket inn. Så fikk jeg et rom som ikke var rengjort og når jeg kom ned og sa i fra var første kommentar «are you kidding?». Fikk så et nytt rom og alle var glade.

    Etter innsjekk trasket jeg litt rundt i Kaunas, som virket som en ganske kjedelig by.
    IMG_2923.JPG
    IMG_2937.JPG

    Tidlig tidlig tidlig neste morgen tok jeg en taxi fra hotellet til flyplassen.

    Taxi-sjåføren var en eldre mann som enten var beruset eller dårlig til beins. Kjente ingen lukt av alkohol, så det er kanskje positivt?

    Det var pissregn under hele turen og ved ankomst var det dårlig skiltet, så jeg gikk inn i den ordentlige terminalen. Her var det full kaos selv om klokken knapt var passert 5. Fikk raskt beskjed om at SAS fløy fra nødterminalen, så da var det bare å komme seg ut i regnet igjen.

    Før sikkerhetskontrollen var det en Narvesen-kiosk.
    IMG_2928.JPG

    De som jobbet i sikkerhetskontrollen virket svært uerfarne. Uniformen på mange av de besto av en refleksvest og det var kun ett par ansatte i hver kø, som virket å ha en smule mer erfaring enn resten.

    Like etter sikkerhetskontrollen var det en liten duty free.
    IMG_2930.JPG

    Serveringen i terminalen var minimal. Jeg hadde ikke spist frokost og begynte egentlig å bli litt sulten men det var begrenset utvalg i den lille kafeen som var der. I tillegg til kafeen var det ett par automater med diverse drikke og snacks.
    IMG_2931.JPG

    Boarding var ganske kaotisk og også her virket det å være dårlig organisering. Like før boarding startet måtte de bytte gate, da det var noe galt med dataene.
    IMG_2933.JPG

    Tror ca alle avgangene herfra hadde buss-gate. Etter å ha kommet seg inn i bussen var det en meget kort busstur ut til flyet og plutselig var ferien over. Jeg dro rett videre til Trondheim for å jobbe samme dag, så det var en brå overgang.

    Takk for meg for denne gang!

    Snakkes.
     
    Kristian, Are, Edin and 8 others like this.
  7. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,367
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for ei fin avrunding på ein flott turrapport! :)
     
    mathiasfe liker dette
  8. plunde

    plunde Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Prima rapport! :)
     
    mathiasfe liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Prima rapport. Spesielt interessant med avslutningen. Litt utenom det vanlige for å si det forsiktig :).
    Vet du om det vil stå på lenge?
     
    mathiasfe liker dette
  10. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vell over nå om jeg ikke tar helt feil. Var bare for ett par måneder i sommer.
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden