A 2nd for FIRST. 2x LH FIRST, ANA FIRST og litt ymse.

Tråd i 'Reisebrev' startet av Jonkebassen, 24. jan 2018.

  1. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    3,825
    Bonuspoeng:
    93
    Da tar man nok en gang frem tastefingrene, rett etter at bookingfingrene har fått kjølt seg ned. Forrige og foreløpige første tur i First Class(FC) ga mersmak, og rastløs som jeg er tok det under 2 måneder før jeg skulle ringe til den svenske kundeservicen med forespørsel om en noget snodig rute. For mannen i gata, selvsagt. Det var ingen problem, og dermed legger jeg på lørdag ut på langtur med Lufthansa med kurs for vesten, og slik forblir det resten av turen.

    Reisen ser slik ut, og det var ved hjelp fra en ung herremann i vårt naboland ingen problem å få booket det man kan kalle en (nesten) jorden rundt reise:

    Flyvninger:
    AES-OSL/SAS PLUS/ B737
    OSL-MUC/LH BIZ/ A320
    MUC-LAX/ LH FIRST/ A340
    LAX-TYO/ ANA FIRST/ B777
    TYO-FRA/ LH FIRST/ B747
    FRA-OSL/ LH BIZ/ A320
    OSL-AES/ SAS PLUS

    Fredag går ferden til storbyen Oslo, før jeg lørdags morgen setter kursen mot München og videre til USA. Jeg tar en natt i LA før ANA frakter meg videre til Tokyo. Deretter blir det en natt her også, før jeg vender snuten hjem mot det kalde nord.

    Jeg lander i LA kl 15.00 lokal tid og får nesten 23 timer på vestkysten av USA. Hva skal jeg da finne på foruten å ta meg en løpetur, mon tro?
    Jeg lander videre kl 15.45 i Tokyo før jeg flyr hjem 15.20 dagen etterpå.

    Jeg må ta et lite forbehold om fri fra jobb, og jeg skjønner godt dersom sjefen setter foten ned for slike sprø påfunn litt over et døgn før avreise.

    For å maksimere oppholdet hadde jeg blitt veldig glad dersom noen kunne tipset meg om gode og rimelige hoteller i LA fra 27. til 28. og i Tokyo fra 29. til 30. Studentbudsjettet strekker til jorda rundt-reise, men å være sunnmøring på hoteller skal man ikke undervurdere.

    Hva skal jeg finne på, og hva bør jeg se? Hvor bør jeg spise, og hvor bør jeg ta meg en etterlengtet øl?

    Jeg vil også gjerne høre hva dere vil se, slik at jeg kan prøve å fokusere på dette på rundturen.
     
  2. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg trodde du skulle være noen dager (uke?) i Tokyo, men dette er jo rett og slett herlig galskap!:D
     
    Jonkebassen and furlong like this.
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,852
    Bonuspoeng:
    293
    For Tokyo. Velg det et område i byen der det er uteliv og som ikke ligger alt for kronglete til med offentlig transport fra flyplassen du bruker.

    Også finner du et hotell i det området. Reiser dit og bruker lokalområdet til mat og øl og andre gleder. Med så lite tid skal du minimere tiden du bruker på å reise med offentlig kommunikasjon rundt i en veldig stor by.
     
    Jonkebassen liker dette
  4. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg trodde de hadde strammet på sånne «jorda rundt» routinger, men denne er meget bra!! Håper hvertfall du bruker litt tid i ANA F loungen (på HND?) og rapporterer derfra. God tur!
     
    CrotchRocket liker dette
  5. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Kul rute! Trodde også de hadde sluttet å tillate dette. Gleder meg til å følge med.
     
    Jonkebassen liker dette
  6. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    3,825
    Bonuspoeng:
    93
    Ting går fremover. Sjefen mente jeg burde blitt innlagt, men innvilget fri med spørsmål om jeg var riv ruskende gal.

    Har nå booket Shinjuku Granbell Hotel i Tokyo og håper jeg ikke har tråkket noen på tærne med det. I LA har jeg booket Hotel Erwin som i følge mine utsendte hadde fin beliggenhet og greie priser.

    Angående jorda rundt var dette ikke noe problem. Eneste svensken reagerte på var lengden på oppholdet i Tokyo. Men hvem stusser ikke på det? Pytt Pytt.
     
    pgaa, Kristian, petterel and 9 others like this.
  7. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    3,825
    Bonuspoeng:
    93
    Som alltid lite å melde fra Vigra. I Café-loungen robbet jeg de for halvparten av kanelbollene(2 ble til 1), og internettet var treigt.

    Bortsett fra et sent innkommet fly var det også lite annet å melde om. Jeg fikk meg en velfortjent Mikkeller og en neve nøtter. Flyturen forløp fint, uten turbulens eller nevneverdig håndgemeng. Landet fem minutt før rutetid og rakk flytoget med god margin. Bra jobbet SAS. Eller flytoget med sine hyppige avganger... You decide.

    Før den store dagen er det få spenningsmoment. Det største er vel om det er noen kjendiser i den stappa FC-kabinen. Mine to tidligere flyvininger i LH-first har foregått uten irriterende medpassasjerer(Gusj, så begynner jeg å få disse nykkene selv), så det skal bli spennende å sammenligne service.
     

    Attached Files:

  8. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    3,825
    Bonuspoeng:
    93
    Og poff så var vi på bakken i München. En flytur uten for mye utenomsportslig. Boarding startet 20 min før avgangstid og priority boarding ble håndhevet til punk og prikke med gauling fra gate-personellet.

    Pushback femten minutt på overtid, en liten de ice og så take off i storslått soloppgang. Jeg sverger på at jeg kunne sittet og sett på soloppganger og solnedganger resten av livet. Fra et fly. I first class, vel og merke
    A2B57F4B-40D2-4091-9E88-4A285CBE1E29.jpeg CB687E70-3AB0-4648-9828-1B633A156570.jpeg 75354154-2280-4B46-9B85-E89D373863A7.jpeg
    Jeg hoppet glatt over frokost ettersom det blir nok mat på turen. Kall det gjerne feigt , når det tross alt er det det som er poenget med turen, men jeg velger å kalle det viljestyrke.

    Flyturen tok 1t55minutter og vi landet på rutetid. I det vi nærmer oss gaten og skal til å ta en høyresving så woopps ble det fjerngate og privatsjåfør til First Class-loungen.
    612206F9-09A3-47F5-919E-D3727BE32803.jpeg D244F62C-6E86-4B63-98F3-3F719CF8BE43.jpeg 0B971C8B-2B1A-4235-B67E-31B22AFC82A6.jpeg 612206F9-09A3-47F5-919E-D3727BE32803.jpeg


    En hyggelig sjåfør som ikke gjorde seg så alt for forstått suste meg avgårde i en meeeget tiltalende Mercedes, ukjent klasse.

    Nå sitter jeg i First Class-loungen og har omsider fått meg et glass champagne. Servitøren stusset litt når jeg ville ha pannekaker og bacon, men hva gjør vel det?

    De driver å rydder bort frokosten og gjør seg således ikke like synlig som før erfart, men hvis jeg hiver meg rundt er champagne-glasset tomt til pannekakene kommer, og de skjønner tegningen.

    Nå har jeg en time her før det blir 12,5 rolige timer i fullstappet F-kabin til LAX.

    En liten notis: forrige gang fikk jeg ikke dette lekre «first class»-boardingpasset. Det fikk jeg nå, og det kunne jo ikke vært lekrere.
     
  9. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    3,825
    Bonuspoeng:
    93
  10. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    3,825
    Bonuspoeng:
    93
    Kommet ombord. Litt liten plass her idag. Fullbooket. Og i tillegg opptar Arnold Schwarzenegger ene plassen. Hallelujah.
     
    Insomnia4u, pgaa, mathiasfe and 20 others like this.
  11. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    3,825
    Bonuspoeng:
    93
    3A0963C1-2FCD-42E0-A4E6-15AF6E54F7B4.jpeg 1DB7AC2F-95B5-401B-BB7E-0D603C0267BC.jpeg BFEC21DC-7A66-4E8F-9B84-7426E85FDBC0.jpeg A35FD6FD-2F3A-4EA7-A92D-A9A653CF2B34.jpeg 17AFFCD8-3DDD-4270-825C-46AF26B1E630.jpeg Men det viktigste; det serveres norsk mat ombord.
     
    Insomnia4u, pgaa, geddi and 15 others like this.
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Skrei! Jøsses :D
     
    Jonkebassen liker dette
  13. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    3,825
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, man får gratis transport i en bil til flere millioner, men internett til 17€ er i overkant å koste på sine velsignede passasjere, samt meg da.

    På nett er vi uansett. Skal prøve å oppdatere flittig.
     
  14. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    697
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    På min tur til Beijing i LH F, så gav eg til slutt opp å laste opp bilder... Men noen snaps gjekk bra :rolleyes:

    Strålande tur videre :)
     
    Jonkebassen liker dette
  15. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor er selfien? :D
     
    lMartin and holmen like this.
  16. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    3,825
    Bonuspoeng:
    93
    Har bare rukket et par glass champagne. Den som venter på noe godt, venter kanskje forgjeves.
     
  17. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    3,825
    Bonuspoeng:
    93
  18. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    3,825
    Bonuspoeng:
    93
    11BFE680-F823-40E6-902E-3E3D0823FDAB.jpeg Om dere lurer på hvor jeg er 18 timer etter jeg dro hjemmefra?

    10 minutt unna opprinnelig avreisested.
     
    pgaa, geddi, SAJblue and 12 others like this.
  19. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    3,825
    Bonuspoeng:
    93
    A7A23748-B9FD-4EA1-ADE5-295BF9697058.jpeg Over Vossestrand og Norskehavet har disse bildene blitt tatt. Nå har besetningen tatt opp skjermen slik at Arnold ikke kan stirrre meg i senk(eller skal jeg si seng?) lenger. Tror de vil jeg skal sove. Vil se Bayern - Hoffenheim kl 15.30. Etter det skal jeg være lydig.

    Ellers kan jeg melde om en av de bedre champagnene jeg har drukket ombord, og dersom det forekommer skrivefeil skjønner dere nok hvorfor. 08BA27EE-CD72-4B4E-9786-A3ACB7321DE1.jpeg
     
    pgaa, geddi, SAJblue and 14 others like this.
  20. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    3,825
    Bonuspoeng:
    93
    83BB5B76-131E-4E88-B9A3-02ED10D48482.jpeg Fisken var like nydelig som å fly over fedrelandet. Ser frem til champis og fotball.

    Ps: om man tar bilder med snapchat, lagrer og laster opp går det uendelig mye fortere.

    Ps2: dersom det forekommer skrivefeil kan det også være turbulens, slik som np(tok dere den?)
     
    pgaa, geddi, artanis and 20 others like this.

Del denne siden