Addis Abeba

Tråd i 'Reisemål' startet av Sofcha, 18. mars 2023.

  1. Sofcha

    Sofcha EBD/NCPLATINUM

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    33
    Hei!

    vil ha med 5 åringen på en reise. Hun er reisevandt og liker flyturer, men har ennå ikke prøvd business.
    Er det noen med erfaring fra Addis Abeba som vil komme med litt input? Er det gøy eller galskap å ta med en jente på snart 6 år til Addis Abeba?

    Takk på forhånd for alle tips, triks og input!
     
  2. haifinn

    haifinn If u are bored flying, your standards are too low

    Innlegg:
    1,437
    Likes mottatt:
    12,644
    Bonuspoeng:
    183
    Var i Addis for 5 uker siden.

    Flyturen Osl-Arn-Add i biz gikk som en drøm. Grei lounge for en pitstop før fly videre til Sez.
    Har dere tenkt å være i Addis?
    Fly med en femåring i biz hadde jeg ikke vært redd for- men ser vel ikke for meg at det er noe særlig barnevennlig i selve byen?
    Hvis mulig ville jeg prøvd å få fly videre til Sez , Mru eller zanzibar..
     
    Sofcha liker dette
  3. eventyrer

    eventyrer Medlem

    Innlegg:
    189
    Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Tidene kan ha endret seg, men min erfaring fra Addis er at lokalbefolkningen har begrenset med Engelsk kunnskap, så det kan være krevende å bevege seg uten lokale venner eller guide.
    En kan naturligvis overnatte på Hilton eller Sheraton og slappe av rundt utendørs svømmebasseng.
    Ethiopia har mange spennende destinasjoner for eventyrere, men mer turitifiserte land har sannsynligvis bedre tilrettelegging av aktiviteter for små barn.
     
    Sonictravel liker dette
  4. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen erfaring fra Etiopia og Addis, men min veldig norske kjæreste (og snart jeg) har tilfeldigvis et etternavn som også er en by i Etiopia. Det betyr at vi garantert må ha et besøk der, så bra med en tråd med gode tips!
     
  5. Sofcha

    Sofcha EBD/NCPLATINUM

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    33
    Selve flyturen skal gå fint, vi var nettopp i Miami en tur

    men dette ville blitt en kort tur, maks to dager, litt far og datter tid, så en ekstra flight ut fra addis blir for mye flyplass og flytid.

    Får sjekke litt, ett alternativ ville jo vært ett ok+ hotell og en guidet tur eller to.
     
  6. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    Henger med litt på denne tråden. Vurderer en mellomlanding på 18 timer. Er det trygt å dra inn til byen, eller er hele Etiopia utrygg for tiden?
     
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    mrt liker dette
  8. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
  9. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    4,667
    Bonuspoeng:
    93
    Vi har også en 6 timers mellomlanding i Addis. Litt lenge å tilbringe en hel kveld i loungen der, så vi tenker å ta en tur utenfor flyplassen. Planen er egentlig å ta en taxi (eller forhåndsbestilt bil) til en restaurant enten i sentrum eller Bole-området. Noen som har erfaring med liknende? Anbefalinger?
    Ser vi må ordne oss e-visa på forhånd.
     
  10. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har noen timer på ADD i sommer. Men dropper besøket til byen pga. stiv pris på visum.
     
  11. robertaas

    robertaas Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    184
    Bonuspoeng:
    33
    Var i Ethiopia for ett år siden og reiserådene er uendret. Det betyr at vanlig reiseforsikring kun er gyldig i Addis. Hadde "krigssone-forsikring" for å reise til stammene i sør-vest og opp til steinkirkene i Lalibela. Man får sett stenkirkene, men området går på sparebluss. Vi var 3 som bodde på ett av de få hotellene som var åpne og de hadde strømgeneratoren på 20 minutter om kvelden. Etter 4 erobringer av byen på ett år var det meste som kunne stjeles blitt stjålet. Det betyr alt av skjermer og en god del dører og vinduer var borte.

    Var på besøk i Addis så var der noen dager og så på det meste av museer og severdigheter, men det var ikke det helt store. Barnetilpasset var det i alle fal ikke og du trenger noen som tar deg rundt. Den beste opplevelsen var å besøke Hilton og slappe av i oasen rundt bassenget. Der får man også spiselig mat, det er man ikke garantert selv på oppskrytte og dyre restauranter utenfor.
     
    Flymunda, Kalsnes, Durek and 4 others like this.
  12. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,192
    Bonuspoeng:
    163
    Raskt spørsmål for dere som har tatt turen, må man de-boarde og boarde på nytt i arn?

    Ost -cun via mex blir man jo sittende i mex
     
  13. haifinn

    haifinn If u are bored flying, your standards are too low

    Innlegg:
    1,437
    Likes mottatt:
    12,644
    Bonuspoeng:
    183
    Fløy OSL-ARN-ADD. En drøy time venting. Vi satt ombord
     
    rimitone liker dette
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Noen med oppdatert informasjon om visa on arrival kontra søkt turist visa? 18 timer i Addis og vil definitivt på sightseeing.
     
  15. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Om du flyr med ET og det ikke er noen avganger mulig før den som er satt opp / ET har solgt deg billetten med så lang transit, så skal du jo ha krav på transfer-pakken. Den inneholder blant annet transitvisum.

    Ellers anbefaler jeg å bare søke et transitvisum. Det er lett, billig og tar 1-2 dager. Gi meg en PM om du trenger en topp guide. Ta med USD cash, de liker det uendelig mye bedre enn kroner.

    Om noen skulle lure på OPs spørsmål: Masse gøy for barn i Addis. Man kommer seg fint og forutsigbart rundt med å bruke Ride (funker som ûber). Skal man på Merkato lønner det seg uansett med guide, da disse sørger for at lommetyvene holder seg unna. Man kjøper daypass (eller bor på) Hilton (til nøds Sheraton). Eneste er om barnet er vanskelig på kosten, erfaringsmessig bør man spise mest mulig lokalt for å unngå problemer. Det er masse lekemuligheter på shoppingsentere. Grei zoo i Unity Park.
     
    themichael liker dette
  16. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Et par regler for dem som ikke kjenner byen:

    * Ikke spis noe annet enn frokost på Hilton.
    * Ikke spis noen form for "vestlig" mat. Om du ikke har ganer for det lokale, så er det plenty med kinesisk, indisk osv - drevet av kinesere og indere. Mye bra i Bole, der flyplassen ligger
    * Addis er en by med adresser - man må kjenne til disse. Dette gjelder alt fra resturanter, klubber, shoppingsentre, aktiviteter osv. Kafèer er det eneste man kan besøke på lykke og fromme og komme godt unna med det
    * Jeg gjentar, ikke spis noen form for "vestlig" mat, selv ikke på kjeder. Det er steindyrt, smaker helvete og øker sjansen dramatisk for matforgiftning.
    * Bruk appen Ride for å komme deg rundt
    * Folk er ikke gode i engelsk. Bruk Google Lens, Translate og plenty med smil.
    * Avslutt alle måltider med Arreke, den lokale spriten.
     
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Svarer meg selv. Ved leting på ambassadens hjemmeside sie de selv at visa on arrival er nede pga tekniske utfordringer for tiden.
     
    Are liker dette
  18. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig interessant! Vet du om det fins mer informasjon om det?

    Det er kanskje det her du snakker om?
    https://www.ethiopianairlines.com/at/services/services-at-the-airport/addis-ababa-stopovers

    Jeg har bevisst valgt bort ADD da jeg tenkte at det er for mye styr å ordne transit visa før avreise samt kostnaden med den når man har andre alternativer. Men slik jeg forstår det ordner Ethiopian dette når man ankommer ADD, forutsatt at både inn- og utreise er med ET? Er det riktig forstått? Vet du om ordningen også gjelder bonusbilletter?
     
  19. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Til det siste: Nei, jeg vet ikke om det også gjelder bonusbilletter.

    Stopover: Dette er samme ordning som med LIS, bare at det ikke ser ut til å være mulig å booke dette online per i dag (det virket før). Derimot har jeg brukt multicity for å ha en uke i Addis, og prisen var den samme som OSL-ZNZ.

    Transitpakken er slik at du får transitvisum, hotell (stort sett ETs eget Skylight Hotel rett ved flyplassen), shuttlebus til/fra hotellet og 3 matkuponger - men jeg er usikker på hvilke steder som tar kupongene (bortsett fra Skylight). Kriteriet er at overgangen er på mer enn 8 timer og at du ikke kunne tatt en tidligere flyvning.

    Siden det meste av interkont kommer om morgenen og drar om kvelden, og intra-afrika stort sett er mellom disse for å korrespondere, er det typisk forbindelse mellom US/EU og Asia/Sør Amerika som kvalifiserer. Eksempel er OSL-NRT, OSL-EZE osv. Jeg har prøvd å booke EU/USA, men her tror jeg de har lagt inn noen regler. Om du skal til/fra et sted i Afrika og videre, vil jeg tro at man skjelden kvalifiserer.

    Etter min forståelse får du det nødvendige papirarbeidet før avgangen.

    Edit: Ja, den linken beskriver reglene slik jeg forstår dem. De bruker nok ordet "Stopover" for to ulike ting her, altså transit samt lengre opphold i Addis før du reiser videre (kvalifiserer da ikke til noen pakke - grensen er 24 timer).
     
    themichael liker dette
  20. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Tusen takk for flott svar!
    Da skal jeg se om jeg får brukt denne informasjonen før SAS bytter allianse ifbm. award billetter.
     

Del denne siden