Advarsel eller overdreven frykt ?

Tråd i 'Nyheter' startet av ina, 07. sept 2024.

  1. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    631
    Likes mottatt:
    1,404
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg får ofte tilsendt meldinger fra noen som vet jeg er glad i å reise, værvarsel videoer fra YouTube og andre nyheter om veldig dårlig vær eller ekstrem vær.
    Deler her så kan dere debunk som overdreven redsel eller være obs om dere har tenkt å reise dit.
    Endrer dere planer når dere leser slike nyheter?

    «The typhoon Yagi is currently en route to northern Vietnam over the Gulf of Tonkin Saturday, with Vietnamese authorities describing Yagi as “one of the most powerful typhoons in the region over the past decade.”»

    «China’s national meteorological authorities said Yagi was the strongest autumn typhoon to have landed in China.»

    Storm i Hainan på vei til nord Vietnam
    https://apnews.com/article/typhoon-yagi-china-hainan-vietnam-555e6187e737da7b13fe3e31cf3797ba

     
    Last edited: 07. sept 2024
    snus_mumrikken liker dette
  2. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    930
    Likes mottatt:
    3,427
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg husker første CT-reisen tilbake i oktober 2021 til Cancun. Davi sjekket værmeldingen kort tid i forkant viste den sjanse for mye regn og tordenbyger hver eneste dag. Værmeldingen var så dårlig av vi vurderte seriøst å droppe hele turen. Fasit var at det regnet ca 5 minutter på de 9 dagene vi hadde og det var en helt fantastisk ferie.

    Etter å ha vært rundt om på de fleste hjørner av verden ser jeg at værmeldingene i tropiske strøk som regel overdriver sjansen for regn. Veldig ofte meldes det stor sjanse for regn når det er sesong for regn, men erfaringen min tilsier at det stort sett blir bedre enn værmeldingen tilsier. Det er vel litt i tropene at det veldig plutselig kan begynne å regne veldig ofte, men at når det først gjør det så er det en solid regnskyll som går fort over..

    Et annet poeng er om du ikke skal ha en typisk badeferie, så er min oppfatning at vi nordmenn er mer vant med dårlig vær enn mange andre og at dårlig vær i utlandet ikke nødvendigvis er så ille. Vi er generelt litt mer hardhudet her i nord.

    Så lenge flyet går ser jeg ikke noen grunn til å ikke være med. Jeg tenger det er bedre å sitte i Hanoi med litt ruskevær og få opplevd det, enn å sitte hjemme å la hverdagen humpe og gå.
     
    EndreD, Preference, eventyrer and 6 others like this.
  3. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,421
    Likes mottatt:
    8,791
    Bonuspoeng:
    183
    Regn og tordenvær er jo ikke akkurat ekstremvær, mens orkaner og tyfoner bør man holde seg unna. Husk at internett lever av krisemaksimering og klikk-hype. Vi ankom Key West 2 dager etter Ian i 2022, været var upåklagelig, selv om det lå endel rusk og rask som var blåst ned. Bruk sunn fornuft, og ellers what @Rapolo said.
     
    jonss, jgroneng, kiev and 2 others like this.
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,915
    Likes mottatt:
    2,505
    Bonuspoeng:
    113
    Det hender jeg endrer planer pga vær hvis jeg vil reise intra-Asia, men har ingen problemer med å reise i regntiden med Thailand som base. En må selvsagt ta høyde for at ting kan ta mye lengre tid, og er en på en øy, blir en lett strandet noen dager.

    Pleier å unngå siste halvdel av august og september.
     
    EndreD and ina like this.
  5. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Kommer an på hvor jeg skal. Mest sannsynlig vil jeg ikke endre reiseplan hvis jeg skal til sted som Taiwan og Japan hvor de har solid infrastruktur som takler selv de mest ekstreme tyfoner. Men så har jeg vokst opp med ekstreme tyfoner, kraftige jordskjelv og levende vulkan, så jeg «tåler» litt mer, tror jeg.
     
    Fly med oss, EndreD and ina like this.
  6. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    631
    Likes mottatt:
    1,404
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor har du vokst opp?
     
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,475
    Likes mottatt:
    62,739
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tipper Bergen. :p:D
     
    Rapolo, Teknolai, Baldrick and 3 others like this.
  8. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,293
    Likes mottatt:
    17,724
    Bonuspoeng:
    293
    Må vel litt lengre vest i Norge, særlig for aktiv vulkan.
     
    ina liker dette
  9. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Taipei.
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,011
    Likes mottatt:
    33,207
    Bonuspoeng:
    293
    Har aldri latt værmeldinger påvirket mitt reisemål.
    I 2006 tror jeg det var, så skulle jeg til Thailand, det var en del uro av politiske årsaker. Det eneste jeg gjorde var å sjekke exit muligheter via Malaysia. Rett og slett legge opp en plan B. ( og C, D, osv)
     
    EndreD and ina like this.
  11. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,156
    Likes mottatt:
    36,640
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg bryr meg lite om generelt litt dårlig vær. Men, jeg vil unngå ekstremvær om jeg kan.

    så : Puerto Vallarta denne uken på yr. Mye regn meldt hver dag. Fascit: en skur hver dag : men vi hadde også 6 timer med sol på stranda alle dagene.


    Når d er sagt. Er det meldt reell fare for en skikkelig tyfon / orkan av den mer ekstreme typen ville jeg vurdert å ikke være der det kan skje når det skjer.


    Når d gjelder flyvningene…. Ingen flyselskap vil lande mitt i en ekstrem storm. Da blir flyene kansellert eller utsatt eller lander et annet sted. Så å reise, det går bra.
     

Del denne siden