Aegean ombord og sikkerhet

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av SASlovah4evah, 21. juni 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Har noen faktisk flydd med Aegean? Hvordan var det ombord? Snakker cabin crew bra engelsk? Snakker pilotene gresk? Er flyene slitne innvendig? Virker crewet erfarent? Man merker fort forskjell på om cabincrewet bare er a pretty outside og tomt interior - eller om de klarer å kombinere. Er det en nødssituasjon skal jeg ha noen som hjelper meg, ikke frøken norge/hellas.

    Hvordan blir det med Aegean hvis hellas går konkurs?

    Aegean er i Star Alliance, men det er Air India også - ergo ingen garanti for sikkerhet. Jeg må grave litt rundt og prøve å finne ut hvilke ansettelsesformer de har.

    Edit: Usj, de har brukt PARC (samme som thaicrapwegian) for kontraktspiloter tidligere somre....
    "Screening on March 2013 for contract pilots on A320 with CAE Parc Aero, with the requirements listed below. 30+ positions from April to October. 28/Jan/13"

    Hvorfor må luftfarten være så pill råtten og vanskelig at man må google og ringe rundt for å høre om man beholder sine moralske skrupler ved å reise?! Det irriterer meg noe jævlig.
     
    Last edited by a moderator: 21. juni 2015
    knuttysnes liker dette
  2. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde en tur med de innenlands i Hellas for et par år siden. Helt kurrant tur. De pratet bra engelsk. Kulturen er riktignok litt "annerledes" ombord. Mange som tok ned setene med en gang de satt seg i setet, lenge før takeoff. Også en del som reiste seg før vi i det hele tatt hadde parkert på gate, for å hente ut ting fra hyllene.
     
    Fnate and Stig-Roger like this.
  3. Etter konferering med mine pilot-guruer har jeg fått klarsignal for å reise med de. Ikke ideelt, men ikke det verste heller. Meh. Håper jeg ikke får angstnevrose når folk oppfører seg dårlig, jeg er utrolig følsom for at alle skal følge regler og være rolig ombord...
     
    Fly med oss and Fnate like this.
  4. Stig-Roger

    Stig-Roger Frokost-frik

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    43
    Hei. reiser med Aegean 3-4 ganger i mnd både innenriks og utenriks. Kan ikke klage på noen av personalet ombord. Både piloter og kabincrew prater engelsk, tysk og selvfølgelig gresk. En stor del av flyflåten har nytt interiør. God service og sikkerheten settes høyt. Like trygt som SAS...KLM osv.

    Ønsker deg en god tur :)
     
    Baldrick and Fnate like this.
  5. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Er Aegean et ordentlig flyselskap altså? :rolleyes:
     
    Last edited: 22. juni 2015
    Henrik and Stig-Roger like this.
  6. JanBe

    JanBe Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Har fløyet noen ganger med dem, men kun på innriksfly, enten mellom Athen og Thessaloniki og Athen og Kreta. Helt vanlige Airbus fly, føler meg ikke det minste mindre sikker ombord her som med SAS og lignende. Flyvertinnene snakker ok engelsk, med skikkelig gresk aksent. Til mindre øyer er det Olympic Airways som flyr, men det er vel Aegean som eier dette flyselskapet også. Til minste flyplassene bruker man Dash 8 og disse har vært brukt noen år, men de er jo solide travere som ikke trenger lange rullebanen for å stoppe..........
     
    Stig-Roger and Fnate like this.
  7. Ser de har en mixed flyflåte (alt fra 12 år gamle fly til fabrikknye med sharklets?) - får håpe man møter på en nyere A320. Takk for det :)
    Dessverre har luftfarten blitt slik at forhold "bak scenene" kan ha noe å si for både sikkerhet, og ens egne valg av flyselskap. Personlig ønsker jeg ikke å fly hvis flyselskap har en viss driftsform. Det skal mer enn et flashy skinnende ytre til for å imponere meg, jeg verdsetter nok litt andre ting enn folk flest som bare vurderer et selskap fra service og servering :) Noen ganger må man "fiske" etter info både her og der, hyggelig å høre at det ser bra ut iallefall :)
     
    Fnate liker dette
  8. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Aegean er et privat selskap og ting er adskillig mer på stell enn det var med Olympic, før de ble overtatt/lagt ned. Har litt å gjøre med dem jobbmessig og de er profesjonelle og ordentlige.

    Man må også huske at kontraktpiloter og kontraktpiloter er to forskjellige ting og har vært brukt av både 'seriøse' og useriøse flyselskaper i mange år.
     
  9. SKDAAP

    SKDAAP Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    30
    Bonuspoeng:
    13
    Aegean Airlines er utmerket. Fløy Business MAD-ATH for litt siden, service og professjonalismen var helt ok.

    Litt spennende å høre hvilke selskaper du egentlig flyr med? Hvilke selskaper kommer igjennom ditt nåløye og får gleden av deg som passager, nå når du "verdsetter litt andre tind enn folk flest"....?
     
    Stig-Roger and anders82 like this.
  10. Spørsmålet er heller - hva flyr man ikke? For eksempel: WOW air, wizzair, ryanair, croatian airlines, turkish....og så videre. Det kan være prinsippielt eller safety. Det ene trenger ikke å bety det andre, qatar er et eksempel på et selskap jeg ikke flyr pga prinsipper - uten at jeg av den grunn tror de ramler ned fra lufta i morgen. DOT derimot, de flyr jeg ikke med både pga prinsippier, og fordi de er an accident waiting to happen :p

    Men det er bare meg; andre velger flyselskap etter hvem som serverer krug - og jeg velger flyselskap etter en haug med bakenforliggende parametre. Fellesnevnern for oss er vel at vi er above-average-interested travellers som har våre behov. Jeg har behov for å vite disse tingene, som for andre er uforståelig. Slik det for meg er uforståelig hvordan alkohol kan ha noe å si for valg av flyselskap, all den tid jeg ikke drikker en dråpe alkohol ombord i fly. Det er alltid like delightful når folk kommer fra biz eller first-turer og shower off; "wooooow sjekk hva jeg fikk med meg av flyet, 2 flasker sprudlevann fra cabin crew!", og jeg responderer: "åja, så... spennende...." (not) :p Men har de vært interessert hvis jeg har fortalt om noe jeg verdsatte, så spiller jeg med for å være hyggelig. Respekt for hverandre.

    Hvis Hellas går konkurs, vil det kunne ha en effekt på luftfarten tro? Ikke bare flyselskapene, men jeg tenker air traffic controllers, flyplassdrift.. Blir spennende å se i Juli...
     
  11. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Tipper A3 er helt ok jeg. Ser de får skryt over hele linjen på nettet, hvert fall hva angår service, kompetanse og hva som leveres. Ellers får du sikkert noe ut av denne Ida http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/Aegean_Airlines
    Jeg er ikke helt med, men det ser ut som en pilot som hentes eksternt må ha minst 5000 flytimer. Ellers virker det som de ansetter folk på ok vilkår sett ut fra gresk standard. Virker som de tar inn en del på kontrakt for å fly når de har høysesong og det har hvert fall ikke jeg trøbbel med. I de aller fleste bransjer leier man vel inn for å ta av toppene hva gjelder arbeidsmengde.
    Er ikke alle som har det konge i SAS heller ;)
     
    Stig-Roger liker dette
  12. "Ser de får skryt" "ser ut som" "virker som" ... her var det mye difust :p
    Jeg ser ikke helt hva dette har med SAS å gjøre, men takk, jeg vil påstå grei innsikt i hvordan SAS drifter stort sett alle sine avdelinger. Trenger ingen hjelp der ;)
     
  13. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Har lest på diverse fora av reisende og piloter, de er fornøyde stort sett. Er jo ingen eksakt vitenskap dette her... Har heller ingen inside-informasjon, så jeg har bare søkt på nett. Tanken var jo å hjelpe litt, men det er greit. Hvis du har så store betenkeligheter med et selskap ville jeg valgt noen andre, evt. ta båt hvis du skal ut på en av øyene i Hellas.
    Kanskje du får noe ut av denne? http://www.airlineratings.com/safety_rating_per_airline.php
    Har heller ikke fløyet med A3, men jeg kan ikke tenke meg at de er noe verre eller bedre enn de fleste Europeiske selskap
     
    Stig-Roger liker dette
  14. Hvis du leser litt ovenfor så har jeg bestemt meg, billettene er booket så det blir nok Aegean på meg :p Blir litt interessant å teste charterlivet med et selskap som flyr Hellas-Skandinavia-Hellas og ikke Skandinavia-Hellas-Skandinavia. Håper det hjelper på så man ikke blir stuck i en liten gresk flyplass med 1 milliard mennesker, for det har jeg vært med på før og når alle dametoalettene sluttet å spyle ned, ble fulle og begynte å renne utover gulvet var det en mindre hyggelig opplevelse :eek:o_O:confused:
     
  15. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Aegan er vel ikke noe verre enn andre europeiske selskap hva gjelder sikkerhet og sånt. Aner ikke hvorfor dette en gang burde være et spørsmål jeg.
     
    Stig-Roger liker dette
  16. Da er du jo heldig som bare ser de skinnende overflatene, det er ingen ting galt i det :) Andre skjønner ikke hvorfor manglende alkohol eller den og den loungen er spørsmål som er relevante for valget av en flybillett, men som sagt, man er jo alle sammen over gjennomsnittet interesserte travellers :) Bare litt forskjell på hva man vektlegger.
     
  17. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Litt imponerende med en sjuenedel av verdens befolkning på en eneste flyplass.
     
    Stig-Roger, anders82 and KristianSk like this.
  18. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Flyplassen er jo fort den samme, uavhengig av selskap, så er dassen full så får du bajs på skoen samma hvem du skal fly med etterpå
     
    flying_all, Herlov and Stig-Roger like this.
  19. Så det er alltid like mange avganger samtidig på en flyplass? Dermed har det ingen ting å si nårtid på døgnet du ankommer eller reiser fra en flyplass for f.eks passkontroll, immigration eller liknende? ;) Selvsagt; standarden er lik uansett nårtid på døgnet du kommer, men det var vel gjerne det at hele skandinavia reiser fra charter-flyplasser samtidig jeg forsøkte å referere til. Men har man ikke vært med på chartertur så vet man ikke hvor ille det faktisk kan være :p You gotta see it to believe it. Grøss og gru :D
     
  20. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har vært på charter og vel så det. Poenget mitt var bare at er dassen full så er dassen full.... Santorini flyplass er så liten at der er det trangt så lenge det er fly der. Klart det er verre når det skal gå et par-tre fly innen en time, men fote så er jo kapasiteten på flyplassene på de mindre øyene så liten at det ofte bare er en eller to avganger samtidig.
    Ellers kan jeg sikkert berike forumet med toaletthistorier fra toaletter på små cafeer rundt om på Balkan om det skulle interessere. Evt. Kairo by..
     
    Stig-Roger liker dette
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden