Air Canada - Forhåndsbestille sete

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av SASlovah4evah, 13. april 2016.

1. Jeg forsøkte nettopp å få booket et sete hos Air Canada, på strekningen København-Toronto med Nightmareliner 787-9.

Det går ikke an å kjøpe sete online.
    Jeg ringte Air Canada, de ba meg kontakte reisebyrå.
    Reisebyrået sier det ikke går an å forhåndsbooke sete, det kan KUN velges på flyplass.

What the actual flying f***, Air Canada? Jeg får ikke en gang KJØPE et sete på forhånd? :( "Det går ikke an"? WHAT? Har noen vært borti det samme?

2. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    What's that all aboot, eh?! :p

Aldri hørt om noe lignende, men det er vel kanskje fordi at Air Canada ikke har tilrettelagt for bestillinger fra reisebyrå skikkelig og vice versa.

3. Torkjell Andersen

Torkjell Andersen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Stuttfeiten liker dette
  4. Takk for brotip, men dessverre....

[​IMG] The itinerary of this reservation cannot be modified online. Please, contact Air Canada reservations for flights modifications.
    [​IMG] The airfare information of this reservation is not available as the booking originates from another source than the Air Canada system.

POOOOOOOP!

And the other source than the Air Canada system is saying:

"Hi Ida,

unfortunately it is not possible to seat that flight in advance.
    Only airport check in possible, unfortunately.

Best Regards
    IKKE HJELPSOM
    Travel Consultant"

5. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Hei og hå

Det er kjipt. Jeg booket nettopp en Air Canada tur til Seattle (no suprises there) via ebookers/expedia og fikk da en AC booking ref. Gikk på aircanada.com og forsøkte å velge sete. Det gikk ikke. Men da kom det opp en boks med en link - "om du ikke har booket reisen på aircanada.com kan du bla bla bla her".

Det funket fint.

Nå har jeg ikke booking ref med meg her, men om du ikke finner ut noe kan jeg sjekke det ut til hælja når jeg er hjemme og se om jeg finner en link.

Har også DREAMliner og fra CPH. Blir brillefint.

6. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Ah... har du booket gjennomgående reise eller er det separate bookinger?

7. Gjennomgående, alt på en booking, MED open jaw.... Med to forskjellige bookingreferanser hos SAS og Air Canada. Takk skarrufaenmegha, jobben min. Men what can you do, jeg fikk denne routinga på "nåde", for den var noen tusenlapper dyrere enn den billigste reisa. Må betale egen transport til/fra flyplassen. Ellers måtte jeg flydd British Airways via London i eco. Yikes :D
    ARN-CPH / SAS
    CPH-YYZ / AC
    YYZ-YQR / AC
    YYC-LAX / AC
    LAX-ARN / SAS

Men get this: jeg har fått sete på YYC-LAX. En A320. Sete 20A. Så DET gikk an lizzm, når jeg ringte Air Canada. Men Køben-Toronto, som er litt viktigere enn minihoppet fra Calgary til Los Angeles.... Det gåkke an! :rolleyes:

8. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    HVA??? Kødder du med BA??? ;)

Men fikk du opp den alternative linken for setevalg på Aircanada.com?

Ellers kan jeg forsøke å trylle den frem til deg og sende på PM. Men ikke før jeg er hjemme da jeg ikke har med PNR'en på tur. Åkke som er det vel ikke så mange møkkaseter i 789.

9. Kødder ikke med det altså, BA kom opp på samme strekka til 9000kr, men jeg kan jo ikke være utro mot stjernealliansen så jeg fikk jobben til å betale for min itinerary til 13000kr i stedet. Utrolig hva man klarer å insistere om :p

Men jeg får altså ikke opp noe link. Lurer på om det er fordi reisetard-byrået booka ruta som SAS-codeshare? Her er et knippe skjermbilder...

Screen Shot 2016-04-14 at 15.43.08.png

10. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Aaaah, ok. Det så litt anderledes ut enn skjermbildet mitt

11. Må vel bare innse at jeg ikke får valgt sete...
    Hvis jeg får midtsete i midten bakerst, så setter jeg meg ned og griner og spiller 100% på flyskrekk-kortet. Hahaha.

12. eivindbs

eivindbs Nytt Medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg snakket med Air Canada i går, og da kunne jeg velge det de kaller "preferred seat" mot betaling. Fikk booket 19H+K i 767 for 55 pund per person. Reisen er LHR-YYZ.

Attached Files:

Last edited: 28. april 2016
  13. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,138
    Bonuspoeng:
    293
    Det syns jeg jaggu var en stiv pris.

14. eivindbs

eivindbs Nytt Medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Helt enig, men det er min morfar på 88 år som skal reise, og jeg fikk dessverre ikke til å ordne med betalt oppgradering. Derfor var dette det beste alternativet for å sikre bedre benplass.

RoadKing liker dette
  15. Btakvam

Btakvam Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Siden man ikke kan velge sete direkte på AC sine hjemmesider om man har bestillt via reisebyrå, så ringt jeg dem i dag for å reservere sete.
    Da de skulle finne sete til meg var det først kun mulig med midtsete (rad E). Vindu seter var reservert for prioriterte reisende ble jeg fortalt eller man måtte kjøpe disse og det var dyrt.
    Da jeg gav dem mitt EB nummer var det heldigvis ingen problem med å få tildelt vindu sete, og helt gratis, så nå blir det 19K på LHR-YVR, og 21A på YYZ-CHP :)

Flott service fra Air Canada

Fnate and RoadKing like this.
  16. Trety

Trety Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Kan følge opp dette med et annet Star-selskap, nemlig Austrian. Var booket i business (P) VIE-MIA, to av tre i følget var *G. Ikke mulig å velge seter før ved innsjekk. Stort minus i min bok for et ellers veldig bra selskap.

17. TOS

TOS Senior Medlem

Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Var booket i P hos Austrian fra IAD til VIE i fjor høst og fikk enkelt booket sete gjennom reisebyrået. Måtte riktignok snakke med dem på telefon. Det samme med AC fra LHR til Calgary i samme klasse (eller noe tilsvarende).

18. tafta

tafta Nytt Medlem

Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    18
    Litt på sida av OP sitt innlegg, men sidan eg skal til Canada om litt og ser på booking over dammen så lurte eg på om noko kunne opplyse meg om det er noko forskjell på kva code-share eg bookar på? Ser at Air Canada, Lufthansa og Sas deler ein del fly. Er det likegyldig for min del kva code-share av dei eg bookar og bør eg heller sjå på kven som faktisk flyr flighten av dei?

F.eks. betre å booke LH (flys av AC) enn AC (flys av AC)? Eller same same...

Er forresten EBS om det skulle vere av noko relevans.

19. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,148
    Bonuspoeng:
    293
    Det er absolutt ikke hipp som happ. Det er flyselskapet som flyr sammen med bookingkoden du må se på, så se hva koden hos flyvende selskap gir hos SAS.

20. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,477
    Bonuspoeng:
    113
    Gammel tråd men relevant for spørsmål.

Har en kollega som har booket OSL-LHR-YYC-YYZ-LHR-OSL med Air Canada. Også booket med gjennom Air Canada.
    OSL-LHR Flys av SAS men dette er altså codeshare.
    Ved booking fikk han ikke valgt seter hos på OSL-LHR og LHR-OSL via air Canada. Dette måtte gjøres via SAS.
    På sas sine sider fikk han kun valgt sete på LHR-OSL og ikke OSL-LHR.
    Sas påstår det ikke er mulig å velge seter da dette er en codeshare flygning, men har ingen svar på hvorfor det fungerte på LHR-OSL da dette også er codeshare.
    Noen som har et tips og/eller triks og lære bort her?

Del denne siden