https://e24.no/boers-og-finans/i/KMJ4Wo/air-france-klm-vil-bli-majoritetseier-i-sas Det skal etter planen skje ved å kjøpe ut Castlelake og Lind Invest, som i dag er storeiere i flyselskapet. – At Air France–KLM blir majoritetseier vil markere et veiskille for SAS og være et sterkt signal om tillit til retningen vi beveger oss i, sier SAS-sjef Anko van der Werff i en uttalelse. Bransjetrend SAS-sjefen sier at dette vil legge til rette for en «dypere industriell integrasjon» mellom selskapene. Den planlagte transaksjonen vil gjøre det mulig for Air France-KLM og SAS å utnytte sitt fulle synergipotensial, heter det i en melding. Beslutningen gjenspeiler en bredere bransjetrend mot konsolidering, et nødvendig steg for å sikre europeiske flyselskapers konkurranseevne i et stadig mer globalisert marked, heter det. Foreløpig ukjent verdi Verdien av Air France-KLMs planlagte investering i SAS vil bli fastsatt ved gjennomføringen av avtalen (closing), basert på SAS’ siste finansielle resultater – inkludert brutto driftsresultat («ebitda») og netto gjeld. Målet er å gjennomføre avtalen i andre halvår 2026. Denne transaksjonen vil gi Air France-KLM kontroll over SAS, som vil bli et datterselskap av Air France-KLM. Den danske stat vil fortsette å eie 26,4 prosent og være representert i styret. Air France-KLM vil ha majoriteten i styret. Transaksjonen er avhengig av nødvendige godkjenninger.
Vi ser jo reiseklasser og betingelser allerede går mot AF/KLM. Etter denne integrasjonen, hvor mye får SAS egentlig styre selv? Mulig bare et spørsmål om tid før EuroBonus harmoneres med eller slukes av Flying Blue.
https://www.nettavisen.no/okonomi/air-france-klm-vil-bli-majoritetseier-i-sas/s/5-95-2514834 "Han bekrefter også at lojalitetsprogrammene EuroBonus (SAS) og Flying Blue (Air France–KLM) skal slås sammen. Flying Blue hadde alene en omsetning på 811 millioner euro i 2024."
Hmm.. Har 3 år igjen til LTG og hadde håpt å komme i mål før EuroBonus blir spist opp av Flying Blue, men med denne hastigheten kan det bli vanskelig.
Er vel ikke nødvendigvis gitt at opptjent LTG beholdes om Eurobonus blir slukt av Flying Blue heller.. Flying Blue har Lifetime Platinum som er mer på nivå med EBD
Spørsmålet er hvilken betydning det vil få at eurobonus gjøres om til flying blue. Man har allerede statusmatch, og kan kjøpe bonusbilletter hos andre skyteam-selskaper. Jeg er redd at den eneste endringen vil være at det relativt sett blir dyrere å fly med SAS for poeng når de går over til flying blue.
Ouch, dette skjedde før jeg hadde forutsett. Sammenslåing til Flying Blue kan gå flere veier. La Premier, anyone? Om vi tenker på det siste, så er det ikke sikkert kravene til status vil oppleves som veldig mye høyere - det kommer jo mest an på hva kredittkortene kommer til å gi oss i praksis. Jeg tror at tiden hvor mange "enkelt" kunne fly inn status uansett er over, og at den viktigste predikatoren for om du kan bli en verdifull kunde er din personlige økonomi. Ergo "må" kredittkort bli en del av miksen uansett, og de kommer til å premiere folk med høy omsetningsevne. Om vi velger å betale premium er jo en annen sak, og AFKLMSAS vil jo ligge i konkurranse med f.eks Star Alliance.
Ja, det tenkte jeg ikke på. Men det er selvsagt veldig nærliggende at det kan ryke. I så fall en stor strek i regninga.
Vel, det er nesten hvordan konspirasjonsteorier starter. Så for min del og alle andre som har noe år igjen til LTG, får puste med magen og venter på ny informasjon som kommer. Når SAS gikk fra star alliance til skyteam, så tok det et par dager før SAS sendte ut mail for avklaring hvordan ble Eurobonus påvirket. Akkurat her forventer jeg at SAS går ut igjen med avklaring hvordan sammenslåingen eller slukning skjer. PS: Når tilgjengelighet på biz long haul er så #*%#, da er kanskje dynamisk prising like greit? Ikke for dem som må ta fri i fellesferien
"This new step would allow Air France-KLM and SAS to fully unlock their synergy potential via a comprehensive integration in all areas of business, including loyalty, and would extend beyond commercial activities." Fra presse releasen. Regner med at EB blir slukt opp av FB ja. La Premiere og bedre tilgang til AF reiser er vel de store mulige positivene her, men risikoen for devaluering er klart stor. Ja så lenge vi beholder våre solide muligheter til å skaffe og beholde status via kort så skal det vel gå greit totalt sett. Norske kunder står ganske sterkt der hos SAS, i hvert fall i følge min (anekdotiske) sammenligninger med Danmark som tydeligvis ikke har samme nivå-opptjeningsmuligheter med kort i følge en kompis, og med Storbritannia, hvor jeg har Amex gold og British Airways Premium Amexen og Barclaycard Avios MC, uten at noen av de gir meg i nærheten nok status hos BA tross mye spend. UK kort gir 2-4-1, "fly premium" tilsvarende osv, men veldig lite status. Kun et låst og lavt antall via BA Amex Premiumen, og det er en helt ny endring fra en måneds tid siden. Så, beholder vi statusopptjeningsmulighetene via kort her i Norge så skal det nok gå greit sånn sett. Og AF er jo helt supre å fly med så ja takk, mer av de.
Vel.. hvis Flying Blue IT starter nå så har de kanskje mulighet til å bli ferdig med et Life Time Gold-konsept på de årene det tar å få en sammenslåing på plass. Tviler på at det skjer umiddelbart etter KLM/AF kjøper seg videre opp i SAS neste høst. Om de nå engang får til en kjøpsavtale med Castlelake og Lind Invest før det, det er nok diverse konkurransetilsyn som ønsker å si sitt.
Får satse på forsinkelser. Har 2 år igjen til LTG, evt at jeg må hasteordne det i starten av 2027, før offisielle ting varsles. Er så klart klar over muligheten for at de kan velge å fjerne LTG.
Det blir interessant (som i den kinesiske forbannelsen) hvordan dette vil påvirke både de av oss som reiser mye i jobben, og de av oss som har dette som hobby. For jobbreiser er det relativt enkelt for min del. Med endel Japan, Korea og USA utover høsten bør fornyelse av Senator være i boks. Ser ingen grunn til å være trofast til SAS lengre. Det gir en frihetsfølelse som da jeg ga opp Hilton etter å ha vært Diamant i mange år. For hobbydelen er det litt verre. Kortkabalen skal jo gå opp, og poengene skal brukes fornuftig. LTG ligger for lengst i bunnen med de fordelene dette gir, i den grad gamle SAS-fordeler blir med i konsolideringen (eller blir dette en ren assimilering?). Jeg blir helt sikkert å fortsette Amex Plat for lounger og slikt, evt oppgradere til Centurion hvis det lønner seg for oss i bartebyen. Derimot henger SAS-brandede kort i en tynn tråd. Hva er egentlig vitsen med de hvis det ikke skjer en skikkelig forbedring? Bedre å gå for cash-back kort. Da gjenstår det bare å finne en fornuftig måte å brenne av en million SAS-poeng og en million Hilton-poeng som begge begynner å lukte gammel fisk. Noen vil kanskje anse dette som et luksusproblem, men som man pleide å si i Statoil i gamle dager: En million her og en million der, det blir fort penger av slikt!
Og vi har sett hvordan det ble i praksis… Det dukker nok opp en mail ja, hva enn som står der kommer jeg til å ta med en klype salt.
Tenker det er ekstremt usannsynlig at kredittkortavtalene med nivåpoeng osv vil vedvare etter EB blir absorbert inn i FB.. Samme gjelder selvfølgelig Trumf.
Denne var en spennende nyhet. Håper vi med LTG får match til flying blue lifetime platinum. Kan det være de legger kriterier på dette? Er nok også litt redd for at vi potensielt kan få mindre turer for poengene våre, men tar vel sikkert 2 år + før vi nærmer oss noe mht. en slik sammenslåing av EB og FB. Håper i det minste at tilgjengeligheten på bonusturer blir bedre.
Etter at jeg begynte å spare litt mer strukturert i EB og primært fly med SAS for fem års tid siden har det vært en eneste stort nedtur: - Høyere og flere avgifter. - Færre og færre bonusreiser. - Dyrere bonusreiser mot Asia (VA). - Dårligere allianse. - Kjipere vilkår på kredittkortene. Nå er vel de 5 årene mot LTG som skrift i sand. Den eneste fordelen jeg ser med SAS i dag er FP, men det blir stort sett bare brukt innenlands - vi er fire i husholdningen og det er sjeldent å oppdrive internasjonalt, da betaler vi heller for biz. Spent på hvordan de konverterer EBP til FB, for jeg brenner etter hvert inne med ganske mange poeng (og et par CTer, som jeg også regner med at blir ubrukelige). Noe ironisk at det er lojalitesprogrammet som gjør at jeg ikke gidder mer, men lojalitet lønner seg rett og slett ikke lenger hos SAS. Jeg tjener ingenting på å være lojal mot et selskap som stadig endrer spillereglene i min disfavør. Det blir bare å brenne opp poengene og CT, også sees vi de gangene SAS er rimeligere enn Norwegian.