Hei folkens, broren min fløy business med AF fra Oslo til Marokko, så ble bagasjen borte. Hans egne ord: "Reiste med air france business Oslo-Casablanca via Paris . Når vi kom frem til Casablanca fikk vi en sms om at bagasjen ikke var kommet frem. Vi fylte ut papirer på flyplassen og reiste til hotellet (ca 1 time kjøring) så fikk vi Mail dagen etter om at bagasjen var på vei med fly , vi tok kontakt med AF men de visste fremdeles ikke om bagasjen fysisk var der. Vi fikk hotellet til å ringe flyplassen , og dagen etter (dag 2 uten bagasje) fikk hotellet beskjed om at bagasjen var der. AF hadde enda ikke gitt oss beskjed om dette. Hotellet informerte oss om at vi måtte hente bagasjen selv siden det var regel på flyplassen . Bestemte oss for å bare reise på flyplassen og hente bagasjen. Tok totalt ca 3 timer. Enda har vi ikke hørt noe fra AF. Sendte de Mail om kompensasjon , og fikk svar at vi skulle sende kvittering på utlegg men noen kompensasjon utover det ikke var mulig , men av "Good gesture" skulle de sette inn 7000 flying Blue poeng (trenger 21k tur/retur Paris) 2 dager uten bagasje og halve dagen ødelagt for å reise tilbake til flyplassen. I tillegg til all tiden med telefonsamtaler , mailer og opp og ned til resepsjonen for å høre om de hadde hørt noe nytt." Er ikke dette alt for dårlig?! Det er de som roter til med bagasjen, så overlater de all jobben til broren min for å ordne den tilbake. 7000 poeng og refusjon av utlegg er latterlig dårlig synes jeg. Hva tenker dere andre?
Hvis vi sammenligner med min ferske koffertforsvinning så er det dårlig. Reiste OSL-CPH-EWR med SAS i C for vel en uke siden. Siden jeg er så makelig anlagt reiser jeg bare en leg pr dag. Altså siste flight på kvelden lørdag (ikkeno fakirgreier her) til CPH. En koffert mangler. PIR fikses på et øyeblikk og jeg oppgir adr. på Manhattan siden jeg reiser videre dit neste dag. Et par dager senere får jeg mail om at kofferten er underveis og etter at flyet har landet på EWR blir jeg oppringt fra flyplassen for å bekrefte at jeg er på samme adresse som jeg oppga lørdagskvelden, og informert om at den blir sendt dit. Kom hjem i går med SK 908 i C med et herlig cabincrew, god medvind, 4 timer søvn underveis og alle 4 koffertene. Jetlag selvsagt, stod opp 16.30 fordi håndverkere starter å jobbe i hagen. PS: Tom koffert. Ingen nødshopping nødvendig.
Høres dårlig ut. Min erfaring med Avianca forrige uke, på en økonomibillett: Lander i Bogotá og innser at bagasjen ikke er der. Kjapp prosess hvor de guider meg bort til riktig skranke og fyller ut mesteparten av skjemaet for meg. Får med med en kopi og beskjed om å dra til etasjen over, hvor jeg får tilsvarende 80 USD i pesos for ymse kjøp jeg skulle trenge de neste 24 timene. Dette skjedde helt uoppfordret. Undersøkte ikke noe om dekking av f.eks. klær, så aner ikke policy der. Bagasjen kom direkte til hostellet mitt dagen etter, uten noe mer om og men. Den ble levert når de sa den skulle leveres.