Airbnb vs Hotel

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av Edvard, 26. mars 2015.

  1. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg liker Airbnb meget godt, og er overrasket over at det ikke nevnes oftere her og i tilsvarende miljøer.

    Forstår godt at det er stas (og praktisk) å overnatte på et fint hotell. Det er litt som å bo hjemme hos Mamma; de lager mat til deg, vasker klærne dine, rer opp sengen din og gir deg bekreftelse. :)

    Over tid derimot føles 4/5-stjernes hotell veldig same-same og boring, spesielt de store kjedene og i storbyer. Flyreiser i C/F blir noe annet, fordi det finnes få bedre løsninger i lufta og flyturer er magiske utløsere av serotonin.

    Neste gang du skal være et sted i verden 3 netter eller mer, foreslår jeg at du prøver noe nytt: Gjør et søk på (den supre) Airbnb appen, sett et filter og se om du finner noe bra.

    Utvalget er imponerende, beliggenhet finnes, prisene er konkurransedyktige, og du kan få både standard, facilities og feel-good vibe.

    Ekstra genialt er Airbnb for barnefamilier, par og når du vil ha et spisestuebord som arbeidsområde eller for møte.

    Du får ingen bonuspoeng med Airbnb, men kanskje du får en original opplevelse og noen karmapoeng.

    Airbnb_Oslo_4813957.jpg
    Bilde: En vanlig Airbnb i Oslo.
     
    Last edited: 21. aug 2017
    Avixlo and mathiasfe like this.
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg leide en leilighet i Tokyo en gang, tror det blir med den ene gangen.
    Leiligheten var fin, men jeg fant aldri ut hvordan varmtvannet fungerte (ikke at jeg spurte heller, det er jo pinlig) så jeg tok de to siste dagene på hotell.

    Ikke er det billig heller, om man skal ha noe av god standard.

    Synes det er greit med hotell jeg...

    Kjenner riktignok andre som har leid leilighet i New York i månedsvis, da skjønner jeg jo at det kan være praktisk.
     
    Last edited: 26. mars 2015
  3. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Har leid hus i Danmark i sommer, med basseng og boblebad, og stor hage nær stranda, for en rimlig penge! Og ut ifra bildene så ser dette veldig veldig bra ut :) Men Airbnb er vel som hoteller også, man finner begge deler.. Ikke alle "luksus-hoteller" som er slik man tror, ut ifra hva jeg har erfart.. :)
     
  4. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Har leigd 2 leiligheter i Rio de Janeiro under fotball-VM via AirBnB, i tillegg til ein villa i Buzios (Brasil). Og no har eg akkurat booka leilighet på Bali for meg og ein kompis. Har hatt utelukkandes positive opplevelsar både med sjølve leilighetene/husene og "hosten".
     
  5. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Spesielt bra hvis man skal litt 'utenfor allfarvei' eller familievennlige områder, som f.eks. Florida. Hus med svømmebasseng og leiebil er bare så mye mer behagelig enn hotell. Har brukt vrbo.com et par ganger og leid nede ved kysten i South Carolina og Georgia. Suverent!
     
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Om du er interessert i hotellbransjen så anbefaler jeg deg å følge Chip Conley. Han er en meget reflektert og flink hotelier; bygget opp Joie de Vivre kjeden som fusjonerte med Thompson Hotels.

    Solgte seg senere ut til John Pritzker (Hyatt familien) og har skrevet flere gode bøker om business og psykologi. Chip er nå rådgiver på Hospitality og Leadership for Airbnb og deler sin lidenskap for festivaler verden rundt på Fest300.
     
    Last edited: 09. juni 2019
  7. EB

    EB Forum Kaptein

    Innlegg:
    752
    Likes mottatt:
    434
    Bonuspoeng:
    63
    Veldig populært blant prostituerte her i Norge og sikkert i andre land...vet om flere som har brent seg på å leie ut.
     
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    For lengre perioder kan jeg se at det kan være praktisk, som å leie en villa i Florida etc som Andreas nevner over. Men er oppholdet kort, er det mye styr med slikt.

    Men når jeg vet at jeg har trygghet ned at folk står klar til å hjelpe 24/7 dersom jeg trenger noe mot å spane opp en husvert midt på natten om a/c konker ut. Det er jo liksom ikke sånn at du kan bytte rom med Airbnb.

    Hver sin lyst, ikke noe for meg. Har bodd på hotell 150++ netter i året siden skolen, klart man bor på mye kjedelige hotellet på jobber, men når jeg er på ferie bor jeg godt og det er for meg ikke same same og kjedelig. Aldri i livet!

    Ankomst til Park Hyatt Vendome midt i smørøyet i Paris, bli eskortert rett opp til en executive suite med verdens herligste seng, sjokkis og en flaske god Champers på huset står og venter. Minibaren er full. Du nyter Champersen på verandaen mens du myser mot Place Vendome i finværet. Jacques har allerede mekka deg bord på favorittrestauranten din, han vet hva du liker og alle som jobber på hotellet er trent av John Wallis og hans team hos Pritzker familien her i Chicago til å vite dine behov før du vet om dem selv. Så kommer du tilbake og der står to glassflasker Panna på nattbordet siden du foretrekker det over Evian. Slik husker de fra i dine tidligere besøk. Selvsagt-- på huset. Rommet er klargjort for natten, hjemmelaget sjokolade ligger på hodeputen. Opp om morran og da venter verdens beste frokost der kokken bra Bretagne har laget Kouign-amann siden kl 0500. Ett glass Taittinger til frokost? Selvsagt! Som en konge 4 dager til ende.

    Etter 3 netter kom regningen for herligheten: 99.000 Hyatt poeng, gratis frokost grunnet Diamond status.

    Derfor er det verdt det for meg. Kunne aldri fallt meg inn å shoppe mat på 7-11 eller mekke mat, vaske klær mv i en leilighet når jeg har ferie. Det gjør jeg nemlig hjemme ;)
     
    Henrik, Edvard, mathiasfe and 2 others like this.
  9. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Leide en leilighet via Airbnb på Island i fjor og var veldig fornøyd med det.
    Skal også teste en bungalow via Airbnb på Koh Samui i august :)
     
  10. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er det jo ikke alle som har status på all verdens hoteller og konti som flommer over av bonuspoeng å bruke... Det oppholdet du beskriver i Paris hadde nok ruinert min økonomi for å si det det sånn..
    Jeg bruker heller penger på å fly litt bedre og bo på ok hoteller. Med mindre man har status og mye poeng, evt. hinsides med cash så der det ekstremt kostbart å bo fett på hotell. Hvert fall de stedene jeg drar. Var en uke i Rio og da røyk vi på 17000 for en uke på et bra hotell, men et relativt standard rom.
    Jeg liker å bo på hotell da ting ryddes og vaskes for deg, men med mindre man har råd til å legge relativt mye penger i det så blir det meste rimelig likt.
    Da kan det være like greit å leie en fresh leilighet hvor man kan koke kaffe og fylle kjøleskapet med det man vil.
    Når det er sagt så kjenner man jo at amn gjerne skulle fått bo som det du beskriver @tommy777 så du får sette deler av innlegget på misunnelseskontoen :)
     
    tommy777 and Edvard like this.
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe, joda ser den. Her i USA er det uendelig mange muligheter for å feite opp bonuskontoen din så du kan Ta'n litt ut av og til. Men er du såpass heldig at du reiser i jobben en del, er der slett ikke umulig dersom du har en bra strategi uten å brekke banken
     
    anders82 liker dette
  12. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Reiser minimalt og da kun i Norge. Med en arbeidsgiver som har avtale med Thon så er det lite muligheter med mindre det åpner et Thon Hotel Place Vendome ;)
    I USA er jo lettere med de uendelige muligheter av kredittkort som finnes. Ellers er jeg jo ikke dummere enn at jeg gjerne skulle bodd fett hele tiden, men jeg må dessverre velge og da reduserer jeg litt på hotell for å øke mye på fly
     
    tommy777 liker dette
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Hey, whatever rocks your boat darling – Go for it. :) #realitycheck
     
    Grooo and tommy777 like this.
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    He he.. Takk. Right back at ya ;)

    Nå er jo jeg kun en person, men jeg tviler på at jeg er alene om å synes det er greit å ha folk som tar seg av rydding, matlaging mv. I tillegg er det mange enkle ting mange glemmer som:

    1) Temperaturene har gått betraktelig opp om sommeren, men i storbyer i Europa er det veldig få som har A/C, så komforten forsvinner betraktelig.
    2) Er det noe som går galt, er det ikke bare å ringe ned til resepsjonen.
    3) Du må selv vaske, rydde og bruke sengetøyet til en privatperson som er ansvarlig for kvaliteten på renholdet
    4) You break it you buy it/ he said she said
    5) Det å deale med privatpersoner er noe noen synes er OK, andre definitivt ikke. Går noe galt, er det garantert irriterende å rydde opp i ting. Mye bedre

    Konklusjonen jeg har på Airbnb er:

    1) OK dersom du skal leie ett hus for familien på strandferie, men personlig ville jeg ikke valgt ett hus der det bor noen mens det ikke er leid ut, men heller ett hus som leies ut profesjonelt
    2) Er du en backpacker som har blitt semi voksen, er det midt i smørøyet.
     
    mhsalv and anders82 like this.
  15. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    7,638
    Bonuspoeng:
    183
    Har brukt Airbnb et par ganger, og da ha det gått veldig greit for meg. Billigere enn hotell, har valgt gode lokasjoner sentralt ift. hvor jeg skal oppholde meg og har hatt det veldig ålreit.

    Har vært rent og pent når jeg kom, har heller aldri vært noe snakk om å vaske sengetøy eller vaske ut. Varierer sikkert fra host til host, men de jeg har vært hos har ordnet alt det for meg.

    For all del -- det er fantastisk å bo på fine hotell eller leie en villa med fullt mannskap som mekker frokost og uoppfordret kommer med en Pina Colada mens du slapper av ved bassenget. Samtidig fyller Airbnb også et behov jeg iblant har -- enten det er billig overnatting eller overnatting i et strøk hvor det er få hotell i min prisklasse -- eller jeg bare vil bo et sted med litt mer sjarm enn et standard hotell.

    Men hver sin smak. Jeg foretrekker lett en kombinasjon av hotell og Airbnb, og den ene utelukker ikke den andre for min del. Noen ganger er hotell best, andre ganger Airbnb eller hostel.
     
    mhsalv, sitrus and tommy777 like this.
  16. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Hostel/Airbnb utgår for meg.. Og jeg har verken spenn eller status på linje med @tommy777..
     
    Sjefen1234, Joachim and Travellingalf like this.
  17. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Stiller meg i samme bås, for noen år siden bodde jeg noen netter på hostel og det funket ikke for meg. Så da satt jeg en strek og ringte oppfinans, og nå bor jeg bare på 5* hoteller :)
     
  18. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Hostel har utgått for mange år siden. Siste opplevelse var vel i SF for 7 år siden. Dele rom med 3 spanjoler med en annen oppfattelse enn oss hva angår personlig hygiene frister ikke til gjentagelse.
    Airbnb er derimot helt innafor. Skal bruke det to ganger i sommer og har brukt lignende tjenester i USA før. Som tidligere nevnt, med mindre man legger en del kroner i hotell synes jeg det meste er likt. Her ekskluderer jeg selvsagt 1-3* i UK og US. Spesielt London har mye rart..
     
  19. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    7,638
    Bonuspoeng:
    183
    Hostel er jo så konge! Hvor ellers kan du komme ruslende hjem en sen kveld etter å ha vært på festival i en liten surfeby, og bli møtt av en hyggelig gjeng som byr på rom og cola? Står portmannen klar med billig rom når du kommer tilbake til Four Seasons kanskje?

    ;)
     
    snus_mumrikken liker dette
  20. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Om du vil ha det, så ja.. Definitivt..

    Jeg kan ikke forestille meg at jeg hadde satt pris på at de på rommet mitt hadde rom&cola-fest når jeg kom tilbake for å sove.. Fyf*** det frister SÅ lite.. ;)

    (I'm getting old)..
     
    braathens safe and SAJblue like this.

Del denne siden