Airbus A321XLR

Tråd i 'Nyheter' startet av Upsaker, 17. juni 2019.

  1. Upsaker

    Upsaker Veteran InsideFlyer Skribent

    Innlegg:
    4,665
    Likes mottatt:
    9,441
    Bonuspoeng:
    183
    Airbus lanserte A321XLR på Paris Air Show i dag. Flyet skal i følge TU.no få en rekkevidde på 5.400 miles, noe som tilsvarer storsirkelavstanden fra Oslo til Los Angeles.

    A321XLR vil ha rundt 180-220 passasjerseter og skal leveres fra 2023. På Le Bourget ble det samtidig annonsert at Air Lease Corporation (ALC) bestiller 27 slike fly.

    Er dette interessant for noen av "våre" flyselskap?
     
    flying_all, Eddie47 and Wiolenze like this.
  2. haakonks

    haakonks Senior Medlem InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,403
    Likes mottatt:
    5,719
    Bonuspoeng:
    183
    SAS skal jo i første omgang lease 3 stk. A321LR, også er det sagt flere ganger at de vil ha mulighet til å konvertere deler av A320neo-ordren til andre flytyper...

    Så fungerer A321LR bra er det sikkert mulig at de bestiller egne A321LR eller A321XLR.
     
    Eddie47 liker dette
  3. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger InsideFlyer Skribent

    Innlegg:
    1,079
    Likes mottatt:
    1,588
    Bonuspoeng:
    113
    Det høres jo ut som om en mulighet for mer langdistanse fra norske byer. SAS kan jo fort være interessert i det.

    Nysgjerrig på hvordan SAS ville gjort det med business på slike fly? Et par rader med 1-1 eller blir det fort config med kun Plus og Go?
     
  4. Upsaker

    Upsaker Veteran InsideFlyer Skribent

    Innlegg:
    4,665
    Likes mottatt:
    9,441
    Bonuspoeng:
    183
    SAS har bekreftet at det blir tre klasser på A321LR, så det blir nok samme type kabin på XLR. Nå må vi bare smøre oss med tålmodighet før vi får mer info.
     
    DanH, flying_all and Flight Cancelled like this.
  5. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt InsideFlyer Skribent

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    4,592
    Bonuspoeng:
    113
    Trur det var snakk om rykter om 1-2/2-1.
     
  6. haakonks

    haakonks Senior Medlem InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,403
    Likes mottatt:
    5,719
    Bonuspoeng:
    183
    Ryktene skal ha det til at SAS velger samme sete som JetBlue har i Mint (samme produsent SAS bruker i wide-body flåten [1]) på A321LR, så 2-2 og 1-1 hver andre rad.

    [1]: https://www.thompsonaero.com/seating-range/vantage/
     
  7. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    4,120
    Likes mottatt:
    10,146
    Bonuspoeng:
    183
    Trone når man reiser alene eller med masete kjerring blir ikke feil
     
  8. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    2,039
    Likes mottatt:
    6,852
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er vel «bare» en 321neo med enda flere fueltanker. Synes ikke det er noe å juble over at det blir mer narrow-body på lengre strekker.

    Men, ikke så ille som denne;

    A6BD5A75-FEEA-4ED1-BAD1-594016C17F9D.jpeg
    Easyjet har presset inn 235 seter på en 321. Andre lavkost som WOW og charter som Thomas Cook har begrenset seg til 220.
     
    watchaddicted liker dette
  9. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    2,039
    Likes mottatt:
    6,852
    Bonuspoeng:
    183
    Bestillingen fra ALC inkluderer også 23 A321neo’s og 50 A220.
     
  10. paramberg

    paramberg Senior Medlem

    Innlegg:
    1,059
    Likes mottatt:
    891
    Bonuspoeng:
    113
    Helt kuran å skulle få 1er setet da.
     
  11. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    2,745
    Likes mottatt:
    4,189
    Bonuspoeng:
    113
    Fungerte fint på LX C :)
     
    Tore liker dette
  12. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,410
    Likes mottatt:
    2,468
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde akkurat samme tanke. narrow body på long haul kan jeg klare meg uten:confused:
     
    RoadKing, magnusant and Arvid2063 like this.
  13. haakonks

    haakonks Senior Medlem InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,403
    Likes mottatt:
    5,719
    Bonuspoeng:
    183
    Kan ikke si at det er noe problem med en sånn kabin:

    IMG_8986.PNG
     
    Are and benjaminbr13 like this.
  14. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,410
    Likes mottatt:
    2,468
    Bonuspoeng:
    113
    Jo, det er bare ikke samme følelsen man får i wide body maskin:p
     
  15. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    590
    Likes mottatt:
    416
    Bonuspoeng:
    63
    Helt greit at noen ikke vil ha den. Så kan vi andre få nye destinasjoner hvor det ikke er så mange som vil ha business awardseter...;)
     
    ArthurDent and haakonks like this.
  16. paramberg

    paramberg Senior Medlem

    Innlegg:
    1,059
    Likes mottatt:
    891
    Bonuspoeng:
    113
    Tror de setene vil se riktig så bra ut i SAS design. De på bildet ovenfor her ser ikke bra ut, hehe
     
  17. haakonks

    haakonks Senior Medlem InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,403
    Likes mottatt:
    5,719
    Bonuspoeng:
    183
    Aer Lingus sin versjon av samme sete:
    aer-lingus-757-business-class.jpg

    TAP Portugal bruker det også i deres A321LR:
    TAP-A321LR-Business-e1555043387153.jpg
     
    Baldrick, ArthurDent, DanH and 6 others like this.
  18. magnusant

    magnusant EBG

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    208
    Bonuspoeng:
    43
    Det virker så sært med 4 på en rad, og 2 på neste, at de nesten skulle byttet om på høyre og venstre side av midtgangen, så det ble 3 og 3... Hvis ikke føler man så veldig at man har tapt på 4-rader, eller?
     
  19. paramberg

    paramberg Senior Medlem

    Innlegg:
    1,059
    Likes mottatt:
    891
    Bonuspoeng:
    113
    TAP Portugal sin var veldig fin @haakonks
     
    haakonks liker dette
  20. Arvid2063

    Arvid2063 Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke veldig bekymret over narrowbody som sådan, men en av utfordringene er jo at alle(?) narrowbody har inngangen helt foran, så "røkla" som skal bak fortsatt skal passere deg på sin tur bakover. Spesielt på de toseterne som vender inn mot midten er det jo masse potensial for å få en sekk i trynet. Mye bedre når det er venstre for business og høyre ved boarding.
     

Del denne siden