Nå har det faktisk skjedd, jeg har kranglet med min samboer om valg av flyselskap . Vi skal på en helgetur fredag til mandag til en europeisk by, Norwegian flyr direkte og SAS har mellomlanding på CPH. Jeg syns mellomlandinger på flyturer intra Europa er noe drit og prøver å unngå det (har sammenheng med at jeg haren del jobbreiser i Europa med mellomlanding på AMS eller FRA). I tillegg har Norwegian bedre og kortere flytider siden de flyr direkte og de er billigere. Så for meg er det ingen grunn til å velge SAS da de ikke lenger er best. Samboeren som er gullmedlem og jakter lifetimegold ble dritforbanna på meg for at jeg vil fly direkte med Norwegian for hun ville gå i loungen (og det var bonus å få med seg lounge på CPH) og samler poeng. Hun har allerede sikret seg nok poeng for å sikre gullmedlemskap et år til. Tur/retur med SAS hadde gitt henne ca 300 poeng, som er en dråpe i havet. For all del, lounge har sine fordeler, men å fly ekstra langt for å oppleve to ganske kjipe SAS-lounger? Har vi virkelig kommet dit at vi må gå i parterapi for å kunne velge et j... flyselskap? Og selv i et Eurobonus-forum, så kan vel ikke jeg bli stemplet som den irrasjonelle her?
Hahahaha, ser for meg at jeg kan ha denne krangelen bare andre veien. Men hvis Norwegian er billigere og flyr direkte, med totalt sett bedre flytider.. da må jeg bare bite i meg bonusfeberen og innrømme at "sorry SAS, her er konkurrenten deres såpass mye bedre at jeg må velge de". Det har allerede skjedd to ganger i år, og det gjør litt vondt hver gang. Helt enig i at SAS-loungene ikke er noe du skal fly ekstra for å "få med deg"
Dette er et vepsebol. Men, hvis man ikke trenger nivåpoeng for å få årets status, så hadde til og med jeg vurdert Norwegian om det var både billigere og (ikke minst) bedre flytider.
Fra en som har overlevd 30 års ekteskap: Bevar husfreden for enhver pris, uavhengig av hvor irrasjonell adferd du må bite i deg. Så får du noe godt i glasset på CPH, og finner ut at livet kanskje ikke er så skvær galt likevel
Den type diskusjoner sluttet da hun oppdaget gleden med å fly langt i eleverte klasser .. Poeng er poeng ..
Må innrømme at jeg velger Norwegian over SAS "any day", gitt samme pris og flytid. Bedre mat og hyggeligere crew som ikke gjemmer seg bak gardina etter pliktserveringen. Det kommer sannsynligvis til å endre seg etter 1. oktober, men enn så lenge velger jeg DY hvis mulig. Lounge har jeg uansett.
Kunne ikke vært mer enig med @Rscott. Sitter i et Norwegian fly akkurat nå, og er nettopp ferdig med push-back. SAS er gammeldags (hub filosofen hvor alle må innom CPH), crew gjemmer seg så fort de kan, og billettene koster mye. Har gull hos dem en stund ennå, men løfter ikke en eneste finger for å hanke inn poeng.
Fløy ekstremt mye Norwegian en periode, alle fordelene og masse til overs for neste fordel de lovet som aldri kom, fordi det passet med direkteruter til de landene jeg skulle til. I dag og i går har jeg flydd både Norwegian og SAS (link), SAS vant denne gangen.
Ville også valgt Norwegian hvis de hadde bedre tider og pris sammenlignet med SAS Go Light. Om det er tilsvarende tider og pris vil jeg derimot som regel velge SAS. Kan hende jeg har vært uheldig, men de siste gangene jeg har tatt DY synes jeg ikke crew har vært spesielt hyggelig når de har gått kappgang forbi med serveringsvognen. Jeg hadde lyst å kjøpe noe, men det var ikke mulig å få verken blikkontakt eller respons med et vennlig hei... Lurer også på om vi trenger en tråd "Norwegian IT - feil og rar respons"?
Jeg velger alltid SAS foran Norwegian om det ikke er stor forskjell i pris.. Av en eller annen grunn synes jeg passasjerene oppfører seg bedre hos SAS. Mye mindre kaos under boarding f.eks, men jeg forstår valget til trådstarter. Loungen i CPH er ikke verdt en mye lenger reise på en sånn tur.
Jeg ville nok gått for denne løsningen. I det store bildet betyr det til slutt kanskje ikke så mye. Får heller bare passe på å ha nok innabords hele tiden og være glad over å ha en partner som også bryr seg om hobbyen din
No brainer, du gjør jo som fruen vil. Og før litt ekstra leg’s og koselig stop på CPH. Trodde jeg var inne på feil forum når jeg leste innlegget
Hva er egentlig prisforskjellen? Om dere betaler for noen pils og baguetter begge veier, så koster jo det kjapt 5-600. Og hva med fasttrack?