Er det bare jeg som skal spørre om reisetiden? Om jeg skal på en kjapp weekendtur er forskjellen på 1 time direkte og 3-4 timer med omvei ganske vesentlig. Jeg vet noen her er veldig glad i lounger, men den skal være pokker så bra for å utkonkurrere et par ekstra timer i sola med en kald øl....
Jeg har problemer med å la loungen på CPH utkonkurrere det å ta en øl eller to i Mikkellerbaren og spise på Ramen To Biiru, så en omvei er den definitivt ikke verdt.
Denne tråden var spennende og aktuell, så jeg tillater meg å dele noen tanker. Jeg er Diamant, i innspurten av lifetime-jakten, og har alltid foretrukket SAS, av mange av de samme grunnene som er nevnt før i tråden. Men noe har skjedd det siste halvannet året. Sjekket flightloggen min nå når jeg leste denne tråden, og den bekrefter at lojaliteten til SAS er i ferd med å forvitre. (SAS er blå, og Norwegian rød) De viktigste grunnen til at jeg ikke lengre automatisk velger SAS er utvilsomt Norwegians "statusmatch" i fjor. Det var et smart grep fra deres side, som definitivt vant meg over. Plutselig ser ting slik ut hver gang jeg som norsk kunde skal ta et valg om å bestille en reise, både innenriks og i Europa: *Bruk av kredittkort og andre faktorer påvirker selvsagt stort her Listen kan utvides og kompliseres med feks tilgang på bonusreiser, service om bord osv, men jeg tok utgangspunkt i disse faktorene nå. Jeg opplever at eneste positive som har skjedd hos SAS er innføringen av gratis endring samme dag for Diamant. Men det veier ikke opp for alliansebytte fra Star Alliance, fjerning av 24 timers fri kansellering ved bestilling, dårligere og mer uforutsigbar ruteprogram i Norge, og reduksjon av direkte avganger til europeiske destinasjoner. Jeg er derfor ikke lengre villig til å betale mer, ikke kunne kansellere innen 24 timer, legge inn en stopp i København og velge ugunstige avgangstider for å prioritere SAS. Det viser igjen i statistikken min at Norwegian oftere og oftere er billigere, har bedre avgangstider, og ikke minst direkte avganger dit jeg vil, og det vinner de på i møte med denne kunden.
95 pr pils og ca det samme for en varm panini med smeltet ost/skinke. Har alltid lounge (Amex Plat), så jeg tar mat på flyplassen - som er bedre enn både Norwegian og SAS mat ombord. Dermed blir det 2 pils under flighten, pris 190 kr samlet. Fast track har jeg alltid med Norwegian Priority, og siden jeg flyr mest flex ville jeg uansett hatt det med i billetten. Får en solid cashback også med Priority, som fort monner endel og som kan brukes (i motsetning til SAS) på enhver flight jeg ønsker hos Norwegian.
Vi gjør ofte slike vurderinger av reisetid, pris og fordeler på Europa turer. F.eks. ble det DY på SVG-PMI pga direkte og lavere pris enn SK via CPH. Lounge ordnet LoungeKey og fast track er ikke viktig på SVG i ferien. På langturer derimot veier komfort aller mest som regel.
Statusmatchen til Norwegian fungerte også på meg. Så langt positive opplevelser. Jeg har imidlertid ikke opplevd irrops hos Norwegian og noen her inne sa at priority rewards ikke har noen effekt ved irrops. Hverken på å nå kundeservice eller bli ombooket. Det skjer ikke ofte, men tryggheten som diamant om å kunne nå frem umiddelbart til kundeservice og at de finner/aksepterer beste løsning mangler i skjemaet til @benair og betyr mye for meg.
Jeg synes hun er den urimelige her. Vi valgte Norwegian til helgens tur av samme grunn. Direkte fly, bedre tider og bedre pris. Jeg tar heller et glass vin på fortauskafé enn i lounge når som helst .
95 per pils? På en flyplass? I 2010, kanskje? Poenget mitt var at regnestykket ikke bare er billettpris.
Nei, jeg sa jo at jeg alltid har lounge Spørsmålet var jo hvor mye det kostet å kjøpe et par øl ombord, hvis man kjøper det hos Norwegian.
Jeg vil si at Priority isolert sett har veldig liten verdi. Gratis kaffe er det eneste, hvir man som meg reiser på flexi billetter med NAS uansett, som jeg gjør stort sett. Dermed følger alle fordelene med billetten, uavhengig av Prio. Men det blir jo fra dag 1 høyeste prosentsats på Cashpoints (OBS: man må manuelt velge bort Spenn og heller ta CP), som fort monner. I tillegg har jeg helt overraskende ofte ledig sete ved siden av meg, så jeg ser ikke bort fra at de har en mekanisme ala theoretical seating fra Amadeus (ja, jeg vet at ikke Norwegian har kjøpt Amadeus eller denne modulen) som holder setene ved siden av topp-medlemmene ledig så lenge det er plass til det i flyet.
Nå sporer vel tråden litt av her.. men det må nevnes at alle Norwegian sine fordeler kun gjelder statusholderen. Hos SAS får jeg som Gull/Diamant med meg hele familien i fast track, med setevalg, lounge og prio-boarding. Det er literally Gull verdt for en som reiser mye oftere med familie enn i jobb
Helt sant, og viktig poeng. De fleste av oss som reiser mye og får toppstatus fra flights, er veldig glad for fordelene på alle jobbturene - og ekstra baggasje osv er jo der uansett hvis man reiser med familien. Men jeg er den første til å være enig i at fordelene burde gjelde for alle på samme PNR. Det gjør det ikke verken hos Norwegian, BA, AY, eller mange andre selskap. Så her byr faktisk SAS på noe ekstra Helt til KLM/AF tar den bort