American Express ekstrakort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Roger_No, 30. jan 2020.

1. Squanchy

Squanchy Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    53
    Chattet med Amex nå og spurte om dette med Priority Pass for ekstra Gold kort fra en Platinum konto. Fyren sa ekstra Gold kort ikke ga Priority Pass fordeler, men vet ikke hva jeg skal tro når jeg leser folk sier det gir?

Bestilte et kort til meg selv, (som gir minimalt med mening, men why not :rolleyes:) og fikk raskt en epost fra Priority Pass med informasjon til å opprette en konto der. Skal bestille et kort til søsteren min nå, så får jeg spør henne om det vises lounge tilgang når hun har opprettet alt. Innspill?

eventyrer liker dette
  2. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,204
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer ikke. Både sønnen min og madammen har PP på ekstra gullkort, og har til og med fått med seg gjester på lounge. Dog er det kun datteren min med det ekstra platinumkortet som får tilgang til OSL lounge.

eventyrer and Squanchy like this.
  3. Squanchy

Squanchy Medlem

Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    53
    Gode greier! Det gir 2 gratis besøk i året per kort? Skal bestille til søsteren min og en veldig nær venn av meg hvertfall :)

4. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,204
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, ubegrensede antall besøk :)

5. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,686
    Bonuspoeng:
    183
    Vanlig Amex Gold har kun fire inkluderte besøk per år, resten belastes kortet.

6. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,204
    Bonuspoeng:
    113
    Sønnen min har i hvert fall vært på en haug lounger. Kan ikke huske å ha blitt belastet for noe. Mulig det er forskjell på ekstrakort til platinum og vanlig gullkort?

7. RBingham

RBingham Nytt Medlem

Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Mulig veldig dumt spørsmål, men blir ikke helt klok på egen hånd.

Jeg har i dag Amex Elite.
    Det står at jeg kan få Amex Platinum som kostnadsfritt ekstrakort. Betyr det at jeg kan få ubegrenset tilgang til flyplasslounger, helt gratis, uten engang å betale noe kortavgift eller noen ting? Bare å bestille et Platinum ekstrakort?
    Hvis ja, spiller det noen rolle om jeg bestiller det til meg selv, eller til et familiemedlem? Funker begge? Eller funker én av dem? Eller ingen av dem?

Klarer ikke å finne noe vettug dokumentasjon hos Amex her. :rolleyes:

8. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Garantert en feil om det faktisk står Platinum, og ikke Elite/Premium.

9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Platinum rangerer høyer enn SAS Amex Elite. så dette er garantert en skriveleif.

10. RBingham

RBingham Nytt Medlem

Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar. Tolkningen min er bare basert på at jeg ser følgende under "Ekstrakort" når jeg er innlogget, så mulig jeg bare feiltolker det helt. Syntes det var litt rart om man kunne velge mellom et Platinum eller et Gold, ja, det hadde jo vært et lett valg, hehe...
    upload_2024-9-16_9-37-6.png

11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Skjønner forvirringen når følgende står på toppen av "Søk ekstrakort"-siden:
    Det er fort gjort å tro at den siden der er dynamisk basert på hvilket kort du har, og ikke en generisk side for alle kort. På for eksempel den svenske siden står det en helt annen tekst der

12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Enig, det kan misforståes. Men det er altså en generisk presentasjon som @Jorge sier. Du får ekstrakort basert på hvilket hovedkort du har. Dog, har du standard amex kort av høyere kvalitet, så kan du velge å søke forskjellige varianter av ekstrakort mener jeg. Men de må ha lik eller lavere verdi.

13. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,584
    Bonuspoeng:
    93
    Centurion kan ha Centurion og Green ekstrakort
    Platinum kan ha Platinum og Gold ekstrakort

Co-branded kort kan bare ha ekstrakort av samme type.

RoadKing and Spielhaug like this.
  14. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,054
    Bonuspoeng:
    183
    Spørsmål fra forvirret innehaver av Platinum:
    På listen over, og også når jeg sjekker hvilke ekstrakort jeg kan bestille, så kommer følgende opp:

IMG_0967.png

Betyr dette at jeg kan bestille meg og fruen gratis Elitekort, og at jeg derfor har ødslet masse penger i flere år på å betale for begge deler :confused:

… eller står det noe med små skrift i vilkårene som gjør dette ubrukelig o_O

15. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Det er bare den ekstrakort-siden som er dustete presentert lik for alle. Du kan kun søke om ekstrakort av samme serie og lik eller lavere "rang". Dvs, du som Platinum kan søke om ekstrakort type Platinum og muligens Gold osv, men ikke SAS-kortene.

kiev liker dette
  16. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Platinum ekstrakort:
    upload_2024-9-29_13-34-2.png

kiev liker dette
  17. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,054
    Bonuspoeng:
    183
    Mener jeg har lest at svarte Centurion kort fikk SAS Elite gratis, og tenkte at denne fordelen hadde flytt nedover i rekkene. Men altså for godt til å være sant.
    Typisk Internet fake news :rolleyes:

lohelle liker dette
  18. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,584
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, Centurion får "gratis" Elite. eller du kan si det er inkl i den sinnsyke årsprisen :p

Spielhaug and kiev like this.
  19. Shankly

Shankly Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    8
    Beklager for at jeg antagelig må ha dette inn med teskje, men er det slik at:

- Hvis jeg bestiller et ekstrakort tilknyttet min konto til frøkna (har SAS Elite), og det står at jeg har betalingsansvar. Betyr det at hun aldri vil motta noen faktura som hun må betale i nettbanken sin, men at totalsummen som hun bruker hver mnd på sitt kort heller legger seg på toppen av min månedsfaktura, som da jeg må betale? Typ hvis jeg har brukt 25 000 og hun har brukt 10, så får jeg en månedsfaktura på 35k som jeg må betale?

- For dere andre som opererer med slike ekstrakort til partneren deres, vippser hun/han dere hver måned for beløpet de har brukt med sitt ekstrakort?

20. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Blir akkurat sånn ja. Spesifisert i egne "bolker" i fakturaen, med summering for deg og henne. Veldig enkelt.

Vi overfører mellom kontoer i nettbanken, fort at vi har brukt over 5000 kr og da koster det vel litt med Vipps.

Shankly, kiev and eventyrer like this.

Del denne siden