American Express Platinum - Norge

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Jørgen, 07. april 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jørgen

Jørgen Livsnyter

Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Som mange har fått med seg er det nå lansert et American Express Platinum kort også i Norge.

Kortet er ikke det samme som SAS Eurobonus Platinum (som ikke egentlig er et fullverdig Amex Platinum).

Jeg snakket med DnB kundeservice i dag og produktet er pr. nå noe som tilbys de som har SAGA-programmet fra DnB. Fra 1. april tilbys dette til kunder som har over 1.000.000,- i årlig inntekt eller mer enn 2.000.000,- i plasserbar formue (tidligere 800.000,- i inntekt).

Jeg fikk bekreftet at kravet til årsinntekt for å få innvilget American Express Platinum er 1.000.000,-

Årsavgiften skal være satt til 5000,- (ikke bekreftet av meg).

Det er pr. tiden ingen informasjon om kortet på Americanexpress.no sine nettsider, men du finner litt informasjon her: https://www.dnb.no/amexplatinum

Fordeler:
    Les alt om fordelene på nettsiden over. De viktigste er likevel:

- Tilgang til lounger, herunder Priority pass og Amex sine egne lounger
    - Gold Elite medlemskap hos Club Carlson
    - Tilbud og medlemskap hos Hertz og Avis
    - Hotelltilbud, herunder "Fine Hotels and Resorts"
    - Membership Rewards - 1 krone blir 1 poeng. Ukjente vekslingskurser til flyprogrammer etc pr. nå.
    - Platinum Concierge / Platinum Events m.m.

DrLibra, Roberto and Henning like this.
  2. Henning

Henning co-founder

Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var på tide!
    Håper det blir mulig å overføre poeng til noe annet enn Steen & Strøm, Eger og Røde Kors. Overføringsmuligheter til flybonusprogrammer er spesielt interessant. Foreløpig ser det ikke ut til å ha de samme fordelene som AmEx Platinum International Currency Card.

Fnate liker dette
  3. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,202
    Bonuspoeng:
    113
    Vei, jeg kommer uansett ikke til å melde flytting tilbake itl DNB og Saga, så hvis de merkelig nok skal ha det eksklusivt for DNB Saga vil de redusere potensialet sitt i Norge.

4. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    445
    Bonuspoeng:
    83
    Spennende å se om de kommer til å tilby online booking av reiser og spesielt FHR-hoteller. Er en kun ute etter fordelene er IDC mye bedre. Samme farge på kortet, men SPG Gold samt Accor Platinum (som nå gir lounge på Sofitel og Pullmanhoteller) i tillegg til Club Carlson Gold for hoved og tilleggskortholder. Hovedkortsholder får også ett år med Marco Polo gold (One World Sapphire) samt rekavlisfiseringsgrense på 30 000 poeng.

5. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Er veldig interessert i å sjekke ut de Membership Rewards fordelene der. Det "MÅ" jo være noe mer enn EGER og S&S.

Får prøve å ringe dem

6. Roberto

Roberto co-founder

Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Hold oss oppdatert'a!

7. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Da har jeg snakket litt med DND og AmEx i dag.

Kortet er ikke offisielt lansert i Norge, men er "by invitation" og til DNB Saga Platinum kunder. Sistnevnte er et program du ganske enkelt kan be om å bytte til, med div ymse krav til inntekt og slikt. Men har du Saga Plat er du pre-kvalifisert til AmEx Platinum (Centurion Line). Den eneste måten å få kortet på er ved å ringe investeringsrådgiveren din i banken.

Det var gøy å snakke med AmEx gutta hos DNB også. De var sååååå entusiastiske til kortet, og alle fordelene. Pris på kortet er 5.000,- og de mente at bare benefits var verd det tre-doble. ;) Reiseforsikringen er den beste DNB har, og du har jo lounge Access til alt mulig. Spurte ikke om OSL, men tipper svare foreløpig er nei. Dog er Delta lounger (+ rabatt for inntil 2 gjester) og kortinnehaver + 2 gjester i Priority Pass lounger ganske kjekt.

De fikk i hvert fall meg på kroken, så jeg ringer og booker imorra.

DrLibra and tommy777 like this.
  8. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Er det MR tilknytning til kortet?

Er ikke enig i verdien, MR er det eneste som kan være verdt noe.

Du kan jo kjøpe deg Priority Pass for 299 USD per år som dekker alle loungene, inkludert Delta.

Ellers ser jeg intet annet som er verdt mer enn den prisen de krever.

Sa de noe om transfer partnere for evt MR?

Fnate liker dette
  9. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Det var litt vagt med MR tilknytningen. De bare sa at "alle de store var med". SAS, BA, KLM, AF pluss alle de "Asiatiske, for dem som reiser der borte".

Jeg synes byttet er greit fordi jeg får litt bedre forsikring (tror jeg), slipper USD299 for PP og så føles det meningsløst å samle en million EB poeng som jeg ikke kan bruke på noe. Jeg bruker bare ikke miles på "PLUS til Roma", liksom.

AndersB, tommy777 and SASDC8 like this.
  10. Roberto

Roberto co-founder

Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Hvordan er forsikringen bedre? GRATTIS med nytt kort!

11. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke gratulere enda. Denne rådgiveren i banken har dessverre vært utilgjengelig på telefon en hel dag uten å ringe tilbake. Etter et antall forsøk på å komme i kontakt, og uten videre beskjed på svareren sin.

Så vi får se om jeg gidder fortsette å mase for å få kjøpe :)

12. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Da har man fått ny kundebehandler og signert avtalen på AmEx Plat og Membership Rewards programmet.

Nå blir det spanande å sjå hva slags spennende katter som skjuler seg i sekken. Har fremdeles ikke full oversikt over hva jeg har bestilt, men regner med det kommer for en dag når jeg får kortet.

Islending, tommy777 and Storg like this.
  13. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tipper du har blitt lurt trill rundt ;)
    Håper MR er evt. blir råbra.

Synes det er litt rart at det ikke tilbys andre enn DNB kunder og at inntektskravet er såpass høyt som 1 million, men de forandrer det kanskje etterhvert. Her i UK gis Platinumkortet til relativt uvaskede masser, som vil betale årsavgiften på 450GBP.

Fnate liker dette
  14. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Hah, jeg håper dobbelt så mye som deg.

Ja, det kan du si... Jeg tror de begynner et sted jeg. Når jeg snakket med dem fikk jeg inntrykk av at de begynner i det små men at det skal utvikles.

peterfox and Roberto like this.
  15. Roberto

Roberto co-founder

Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Oppdatering, please? :)

Fnate and tommy777 like this.
  16. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    US Plat her: Overførte akkurat 67.500 poeng fra MR kontoen min til Krisflyer. Dukka opp umiddelbart. Suites FRA-JFK here I come ;)

Islending, DrLibra, PettR and 2 others like this.
  17. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Oppdatering er at jeg fremdeles ikke har fått det fysiske kortet. Det ligger derimot inne på DNB og når jeg leter rundt på americanexpress.no men det står ikke noe fornuftig noe sted.

Så jeg er fremdeles spent på konvolutt med kort, og forhåpentligvis noe fornuftig info.

18. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    De selger kort uten å fortelle hvilke benefits de har. De har heller ikke en informasjonsside under Sagakundeforholdet/ onlinebank som forteller noe som helst.

Litt av en lansering... :rolleyes: Men er ikke særlig overrasket over hvor amatørmessig DnB oppfører seg her. I tillegg tror jeg det faktisk er brudd på finansiell lovgivning. Det bør det være og 100% sikkert slik i USA.

Jørgen liker dette
  19. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Jo, men tenk på de teite kundene som kjøper kort uten å vite hva de får. DE er dumme de

mathiasfe liker dette
  20. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Akkurat derfor det ikke er lov ;)

Kan hende at amerikansk finanslovgivning er strengere enn norsk, men uansett hvor god kunde du er, må du akseptere vilkårene når du bestiller kortet (for å verifisere at du går med på shiten de selger) OG når du mottar og aktiviserer kortet igjen.

Det gjelder også for JP Morgan Chase Private Banking kunder. Da jeg bestilte mitt Palladium kort nylig, måtte jeg igjennom hele sulamitten

Men men...

Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden