American Express Platinum - Norge

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Jørgen, 07. april 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. HenrikE-G

    HenrikE-G Aktivt Medlem

    Innlegg:
    352
    Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Godt poeng.

    Fint om flere kan sende Vinmonopolet en mail og be de om å begynne å akseptere AmEx.
     
    ingie liker dette
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo en fantastisk opptjening, 8 ganger så mye som Amex Plat her i USA.

    Amex Plat opptjener 1 mile per dollar brukt på alt i USA, noe som betyr at man kun opptjener 150 poeng per norske tusenlapp mot 1000 i Norge. Det høres for godt ut til å være sant.

    Superkortene (aka Amex Plat, Centurion, JP Morgan Palladium/JP Morgan Ritz) opptjener aldri mest poeng, de har andre benefits som skal selge kortene, som status, loungetilgang etc. Pose og sekk funker ikke på kredittkort.

    Det er jo 5 ganger så mye som det man opptjener på det beste EB kortet.

    Den høyeste opptjeningen du kan få i USA er 3 MR per dollar (Amex Gold Premier, har det kortet også) og det gjelder kun på flybilletter kjøpt direkte fra selskapene.
     
  3. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ikke helt poenget, overføringsraten til andre programmer er jo bare 10-20%... Er det noe jeg har misset?
     
    PettR liker dette
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje heller jeg som misset. La ikke merke til posten vedr overføringsraten. Rart at de ikke følger world standard så MR blir en "currency"
     
  5. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, tenkte det samme. Og uten companion ticket så er jeg happy med SAS AMEX enn så lenge.
     
    Roberto liker dette
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Er ganske store problemer med å bruke kortet enn så lenge, men regner med det løser seg.

    Siden årsavgiften ikke løper ut på en stund har jeg beholdt SAS AmEx Plat'en. Det nye kortet feiler i 50% av tilfellene på kjøp av billetter og ting online, så jeg må legge inn SAS AmEx kortet.

    Aner ikke hvorfor, men det føles litt stusselig. "payment failed" - ja, takk skal du ha
     
  7. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Det burde ikke gjelde online, men jeg har blitt fortalt at endel terminaler må byttes ut for å akseptere DNB Amex med chip, så det vil åpenbart ta tid.

    Når jeg tenker meg om hadde tror jeg Flying Blue kortet i norge hadde lignende problemer ved netthandel, men noen kan kanskje utdype dette..
     
  8. HenrikE-G

    HenrikE-G Aktivt Medlem

    Innlegg:
    352
    Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har aldri opplevd problemer med mitt AmEx Platinum noen gang. Hverken ved online-betaling eller i fysisk butikk. Dettet gjelder i Norge og utlandet.
     
  9. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det er gode nyheter. Jeg har slitt med følgende:

    - booket en billett på BA. Det var ok. Booket en til 5 min senere. Fail
    - Forsøkte booke på hotell.com i går. Fail
    - Forsøkte booke på Flybe.com i går. Fail

    Litt underlig siden SAS AmEx'en min funker. Jeg får ringe dem
     
  10. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg får av og til akkurat problemene du her beskriver med nyere kort, særlig med Citi. Så har ikke hverken du eller jeg normale kortmønster. ;)

    Min erfaring er at der alt annet feiler, funker Amex, skal jeg kjøpe en billett med Kazakstan Air eller betale en kongress i Hong Kong til 50k USD, velger jeg Amex siden jeg aldri har fått en declined transaksjon.

    Men banking med DnB har jeg kun dårlige erfaringer med og det er dessverre de som er issuer i Norge, ikke skikkelig Amex. Så du må nok ringe og be dem åpne alle sluser ifm fraud prevention og håpe det funker.
     
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Kan virke som om de har blitt mer vant med bruken min nå. Har ikke blitt declinet på lenge. Vi får se når vi skal booke Air Lingus one-way Edinburgh-Dublin nå. Den kan jo også gå i fraud-protection.
     
    tommy777 liker dette
  12. HenrikE-G

    HenrikE-G Aktivt Medlem

    Innlegg:
    352
    Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har kontaktet AmEx Platinum Concierge Service for hjelp og tips for en guttetur til Amsterdam og de bruker da sitt nederlandske kontor for å gi best mulig service.

    Dette opplevde jeg vel ikke med Affinion (AmEx Gold Card)

    Føler dette er en klar forbedring når de kan bruke de ulike kontorene sine rundt om i verden.
     
    KristianSk liker dette
  13. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Brukte Fine Hotels and Resorts for ett par upcoming, bl.a. Ritz utenfor Lisboa. Samme pris som på RC.com, men Amex FHR ga i tillegg full frokost for 2 og 85 Euro F&B credit. Så for 4S, RC og annet snadder er Amex Plat ett meget bra alternativ

    Eneste er at artene ofte ikke er så fleksible
     
  14. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det ekstratilbudet var jo rimelig bra da. Frokost er jo raskt EUR20 per hode

    Da er det som oftest sånn at du må ringe og snakke med dem, eller har de online booking? Etter at internet ble oppfunnet har jeg blitt mindre og mindre glad i å ringe sånne "thank you for calling ****, for hotel enquirieeieiieis press 8... please wait, you are number 67..."
     
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    20 Euro?? Prøv 40 Euro per person dersom vi snakker PH/RC/4S

    Alt er online, du må være pålogget med gyldig Amex Plat eller høyere for å se priser og booke.

    Oppgradering, inkludert suiter, frokost, tidlig og sen utsjekk gis hos alle.

    I tillegg har hver enkelt eiendom ett ekstra benefit som gis på alle opphold, til og med en natts

    Her er en oversikt over alle hotellene og hva som gis som ekstra benefit. http://www.finehotelsresortsdigital.com/internationalplatinum/2014#pg11

    Vanligvis er prisene de samme som beste prisene hotellet skal ha online, men ofte bedre.

    Alle 4S og Ritz er med i programmet
     
    view and Fnate like this.
  16. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Er det forresten bekreftet at norske Plat får tilgang til FHR?
     
  17. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det står på DNB sine plat sider. Det står bare nada om hvordan man får tilgangen. Men jeg kan ringe dem.

    Forsøkte registrere meg via US sidene men da kom det en "vi har for tiden problemer med nettsidene våre" greie
     
    tommy777 liker dette
  18. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Bra. @Fnate FHR kommer garantert til å svinge bra for deg
     
    Fnate liker dette
  19. Jameson

    Jameson Medlem

    Innlegg:
    169
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk mail og sms fra DNB nå om mulig missbruk av kortet mitt.
    Ringte de og Scandic hotels i Stockholm hadde belasta kortet mitt med 2400kr igår og 3500kr idag, men har ikke hatt noe med Scandic å gjøre noen sinne.
    DNB sa det var mange som var rammet. Så bra DNB følger med men man må nok passe på litt
    __________________
     
  20. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Noen nytt ang. Membership Rewards?
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden