American Express Platinum - Norge

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Jørgen, 07. april 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Aner ikke. Har aldri forsøkt concierge greier til noenting.
     
  2. Roberto

    Roberto co-founder

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Ser i den andre tråden at DNB benytter Quintessentially og at dersom man ringer utenfor norske åpningstider, så kommer man til Q i UK. Hmmm!
     
  3. HenrikE-G

    HenrikE-G Aktivt Medlem

    Innlegg:
    352
    Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Det stemmer det at Concierge Servicen til American Express Platinum Card (Centurion Line) er 24/7. Utenom åpningstidene i Norge, blir man satt over til UK.
     
  4. Roberto

    Roberto co-founder

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Hmmm, jeg er vel like klok (eller uklok) som Fnate, så har nettopp fyrt avgårde en bestilling. Får vel poste erfaringer etter hvert :)
     
  5. HenrikE-G

    HenrikE-G Aktivt Medlem

    Innlegg:
    352
    Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har hatt American Express Platinum Card (Centurion Line) siden mai/juni 2014 og er meget godt fornøyd.

    Skal også sies at jeg var veldig godt fornøyd med American Express Gold Card (Centurion Line) som jeg hadde siden 2000, frem til jeg byttet til Platinum Card.
     
    Fnate liker dette
  6. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det er godt de er åpne døgnet rundt dersom du plutselig finner ut at du må bestille bord på Mother India ved Bislett klokka 0230 :p

    Jeg bruker aldri conciergen til annet enn FHR og det er andre folk som diller med det i USA, så man må settes over. Alt er seff 24/7 og du slipper å betale for å ringe fra uansett sted i verden. Regner med at DnB også spanderer gratis collect calls
     
  7. Roberto

    Roberto co-founder

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Neppe. Man kan sikkert be de ringe tilbake, men vil anta majoriteten av de som har kortet får telefon dekket av arbeidsgiver og ikke bryr seg helt hva gjelder tellerskritt...
     
  8. Roberto

    Roberto co-founder

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Tok noen bilder da jeg mottok kortet forleden, og tenkte å gjøre en uhøytidelig unboxing for Bonusfeber!

    Kortet kommer i en ganske anynom boks (som var for stor for postkassen min, forresten):

    IMG_1122.JPG

    IMG_1123.JPG

    IMG_1124.JPG

    IMG_1125.JPG

    IMG_1126.JPG

    IMG_1127.JPG

    Innholdet består av et forsikringskort, en metallbinders(!), bagasjemerke (kun i gummi, det vanlige SAGA-merket er skinn), et hefte og selve kortet.

    Kortet bærer preg av at det er et premiumprodukt, selv om innholdet i heftet kun er en print-out av nettsiden. Tilsvarende var velkomstbrevet mye mer omfattende hos ICC, men nå er jo dette et ganske nytt kort på markedet i Norge, så man kan jo håpe at det kommer flere og flere fordeler.
     
    FastLane, PlusGo, tommy777 and 3 others like this.
  9. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Tøft. De har klart oppgradert siden jeg fikk mitt. Jeg fikk samme pappesken og utskriften, men ingen binders eller bagtag.
     
    Reiseglad gutt liker dette
  10. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    He He. Mitt Plat kort kom i en konvolutt ;)

    Palladium og Ritz kortet fra JP Morgan derimot kom i en heftig boks. Men ingen bagtag. Hvem i all verden vil reklamere med noe slikt på veska si :/
     
  11. Roberto

    Roberto co-founder

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    De samme som fester EBG-merkene godt synlig på sine ryggsekker som de bruker til jobb hver dag? :)
    Man setter alltid pris på bagtags, men denne fra AmEx oser "stjel-min-bag". Når det er sagt, synes jeg DNB-merkene er både mer diskret og i bedre kvalitet enn mye annet der ute. Men ingenting slår Bonusfeber-tags, så klart.

    IMG_1128.JPG
     
    tommy777 liker dette
  12. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jøsses... jeg har ikke fått sånn Saga Fnatinum tag heller jeg. Det ble bare en konvolutt derfra.
    Den du fikk der var vaffal diskret og fin
     
  13. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Eeeeeeeegentlig burde Lindhe hos SAS lest denne tråden og gitt Diamond gutta en sånn boks. Det hadde de likt
     
  14. lobster

    lobster Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg måtte bestille de selv ved å kontakte DNB Assistanse, virket ikke som det var noen automatikk i at de sendte ut til alle. Du finner info under "Saga-fordeler" i nettbanken :)
     
  15. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg greier ikke helt å se verdien av å ha dette kortet iforhold hva man betaler for og hva mån får.

    Tilgang til Priority Pass lounger uten å betale en sum per besøk?

    God reiseforsikring med dekningsgaranti dermed den beste reiseforsikringen til enhver tid på markedet.

    1 Membership Rewards poeng per krone som forøvrig er lik opptjening som AMEX Gold og AMEX Green (med Membership Rewards medlemskap). Få valgmuligheter for å overføre poeng til diverese bonusprogrammer.

    Dårlig overføringsratio for annet enn til Eurobonus og heller ingen poengbonus ved signup.

    Avgiften på en utenlandstransaksjon 1,75 %. AMEX Gold og AMEX Green har forøvrig 1,5%. Normalt rundt omkring i verden har vel ikke AMEX Plat avgift for transaksjoner i annen valuta?

    Så lenge man får en CT med SAS Amex Platinum ser jeg ikke helt hvorfor man skal bytte til dette kortet.

    Og ett lite tips. Har man SAS AMEX Platinum får man 75% rabatt på årsavgiften på AMEX Green eller AMEX Gold card. Så hvis man i tillegg vil ha fleksibiliten i forhold til å overføre Membership Rewards poeng til annet enn Eurobonus er det en billig tilleggsavgift. Forhåpentligvis blir valgmulighetene bedre på lengre sikt.

    Forøvrig med en spend på 120000 kr i utenlandsk valuta er årsavgiften på AMEX Gold spart inn. Da som nevnt det er lavere avgift på transaksjon i annen valuta enn på SAS AMEX Platinum. Forhåpentligvis blir valgmulighetene bedre på lengre sikt.
     
    Edvard, Reiseglad gutt and Henning like this.
  16. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Mange gode poenger her. Dersom jeg hadde bodd i Norge er jeg fullstendig enig. Amex har på langt nær de beste forsikringene og opptjeningen er dårligere for Plat enn feks Gold i USA.

    Men det er noen fordeler. FHR er en av dem

    Her i USA koster kortet 450 daler, jeg kjøper ett gavekort hos AA en gang i året og voila, prisen er nede i 250. Boingo internet er inkludert her, verdifullt. Priority Pass uten å betale inngang likeså, MEN du må betale for gjest, noe du ikke trenger i med alle Chase sine superkort

    Vet ikke hvordan dette er i Norge
     
  17. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    I UK har Platinum 2.95%.
     
  18. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Lame. USA= 0 og heller ingen rødbeter ;)
     
    KristianSk liker dette
  19. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    63
    Har ikke Saga lenger de bagasjemerkene i bronse? Finner de ikke lenger bagasjen min når jeg fortsatt bruker disse?

    Amex platinum ICC dollar har vekslingsrate +3,00%, Eurokortet 2,7. Har det derfor bare som membership card pga fordelene som følger med. Men to medlemskap i Prioritypass som begge gir gratis adgang for eier pluss en gjest er jo fra for 550 dollar/år.
     
  20. Reiseglad gutt

    Reiseglad gutt Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Et par spørsmål fra en nybegynner:
    1: Hva/hvor er priority lounges? Er de ikke knyttet til et flyselskap?

    2: Hvor mye koster Amex Green/Gold når man trekker fra rabatten på 75 %? Og må det rabatterte AmEx Green/Gold-kortet stå på samme person som eier SAS AmEx Platinum eller kan det stå på ektefellen?[/QUOTE]
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden