Amerika for mine føtter?

Tråd i 'Reisebrev' startet av holmen, 08. mars 2024.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,909
    Likes mottatt:
    57,590
    Bonuspoeng:
    293
    Endelig (det kommer vel an på hvem man spør?) er det min tur til å skrive reisebrev igjen!
    Litt lenge siden forrige reise nå, så det var på tide med en tur til Amerikas vestkyst, nærmere bestemt Los Angeles.

    Egentlig skulle jeg vært i Vietnam akkurat nå med TG F, samt at jeg endelig skulle få testet EVA, men et dødsfall i familien til reisefølget kansellerte de planene. Jeg gikk derfor ut på det store internettet, og fant ut at SAS hadde holdt av en bonusbillett i biz til LAX til meg. Fant ingen retur fra LAX, så jeg booket en retur fra ORD for sikkerhets skyld.

    Første utgave av turen så altså slik ut:
    map (1).gif

    Måtte ha kjøpt LAX-ORD utenom, for det var ikke mulig å finne noen bonusbillett på den ruten.

    Men, tirsdag i forrige uke satt jeg barnevakt, og etter at barnet hadde lagt seg, så tok en kikk innom SAS og søkte opp LAX-OSL for moro skyld. Og jaggu hadde ikke SAS lagt ut en billett til meg som var på akkurat riktig dato?! I businessklasse og greier.

    Så nå ser reiseruten slik ut:
    map.gif

    Reiser til CPH i dag, og overnatter på Clarion før avreise til LAX i morgen. Digg å slippe å stå opp så tidlig! (Og med tidlig avgang til CPH hadde jeg nok overnattet på OSL uansett, så da er det ikke noen ekstra utgift å overnatte på Kastrup i stedet)
     
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
    God tur!
     
    holmen liker dette
  3. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,245
    Likes mottatt:
    22,494
    Bonuspoeng:
    183
    God tur!
     
    holmen liker dette
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,909
    Likes mottatt:
    57,590
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg gikk høyt ut og kringkastet at jeg skulle prøve meg uten leiebil i LA denne gangen. Jeg fikk høre fra flere hold at ingen syntes det var noen god ide, så jeg satt lenge fast i tenkeboksen om hvorvidt jeg skulle leie bil likevel.

    Leibil på kort varsel i LA er ikke så billig nødvendigvis, jeg fant feks en Bentley til 56.000 kr. :rolleyes: I tillegg må man betale for parkering på hotellet, og det er iallfall ikke billig i LA!

    Avis ville gi meg en Mustang cabriolet til 3640 kr, med 3000 EB-poeng på kjøpet. Jeg booket en sånn, i tilfelle jeg ombestemte meg. Mustang er jo gøy, men ikke så veldig praktisk.
    mustang.jpg

    Jeg er jo ikke spesielt stor fan av Avis, så jeg tok en tur innom Sixt også, for å se hva de kunne tilby meg. Jeg har vært fornøyd med Sixt de siste gangene jeg har vært i LA, og har hver gang fått en X5 til en ganske god pris.
    Denne gangen kunne de tilby en X5 til omtrent samme pris som Mustangen, så jeg slo til på den dealen også.
    x5.jpg

    Nå satt jeg fortsatt fast i tenkeboksen, men hadde lagt til en utfordring til, nemlig å velge hvilken bil jeg skulle leie, dersom jeg valgte å leie bil..

    Løsningen ble å finne noen aktiviteter som gjorde bruk av bil nødvendig, så var ett av dilemmaene avgjort. Prøvde også å regne på bruk av Uber/Lyft opp mot leie av bil og parkering, men dessverre spiste hunden opp matteleksene, så jeg vet ikke om jeg hadde spart penger eller ikke. :rolleyes:

    Hotell er alltid en utfordring for meg som har beslutningsvegring. Var innom et par ulike alternativer, men 15-20k for 4 netter ble i meste laget. Og jeg gidder ikke bo på hostel. Så da fant jeg frem noen IHG-poeng, og booket meg inn på Kimpton Everly. Har ikke testet det hotellet før, men en gang må jo være den første?

    Dette er visstnok utsikt fra hotellet, så får man se om det stemmer med virkeligheten. (Det ligger en stooor motorvei mellom hotellet og denne utsikten, så bildet lyver nok "litt"..)
    [​IMG]
     
    Calling, NorFlight, AirMags and 30 others like this.
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    God motorvei biltur på veien vi ikke ser…..
     
    Grooo liker dette
  6. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,315
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    God tur!
    Dyrt med opphold ja. Klarte å finne en 3-roms kurrant Airbnb for ca 14000 for 5 netter i februar. Bismaken av grei tilgjengelighet av SAS bonusbilletter er vel stive priser i USA :p
     
    holmen liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    God tur :)
     
    holmen liker dette
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,909
    Likes mottatt:
    57,590
    Bonuspoeng:
    293
    Bilturen til OSL gikk uten forviklinger. GPSen sendte meg via Lillestrøm, da det sto helt stille på E6. Sparte sikkert ikke mer enn 5 minutter, men det er alltid bedre å kjøre enn å stå stille i kø. Synes jeg iallfall. Ladet i 19 minutter ved McDonald's, så jeg slipper å tenke på det når jeg kommer hjem på torsdag. (Også er det jo svært praktisk med en kjapp middag rett i nærheten.. :rolleyes:)

    Midt i svingen ned mot innkjøringen til P10 sto det en varseltrekant, og det viste seg at noen før meg hadde hadde så store problemer med å velge høyre eller venstre fil, så hen valgte midt i. Med det resultatet at bilen var godt plantet rundt betongstolpen som skiller de to kjørefeltene.. Tror den kunne kjøres rett til Brødrene London.

    Politiet var på plass, og guidet meg trygt forbi, så jeg kunne kjøre ned i kjelleren, og finne min (nesten) faste plass.

    Null kø i skranken, og tilnærmet null kø i fast track, selv om det er ganske mye folk på OSL i dag.

    Ingen kø i gullstua heller, og jeg har fått plass til ølen min ved vinduet. :)
    IMG_20240308_164740PXL_20240308_154728171.MP.jpg
     
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,909
    Likes mottatt:
    57,590
    Bonuspoeng:
    293
    Dagens fugl lander straks på OSL. Så avgang bør være i tide. (Ikke at det betyr så mye, siden neste fly går i morgen..)

    SE-ROU, eller Liv Viking, er 4 år gammel.
    Screenshot_20240308-170553.png

    Har ikke fløyet med Liv Viking før, i følge SAS-appen.
     
  10. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    God tur og fly trygt!
     
    holmen liker dette
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,909
    Likes mottatt:
    57,590
    Bonuspoeng:
    293
    Rusler bort til D9 (jeg føler jeg alltid får gatene ytterst på D-piren av en eller annen grunn..) og ventet i et par minutter før boarding startet ca 1735. Det var en kar som syntes det var viktig å være først ombord, og han hadde det så travelt med å være først, at han gikk på døren som ikke åpnet seg fort nok for ham. :D

    Satte meg på 4F, og forventet å ha god plass rundt meg.
    Screenshot_20240308-181138.png

    Men, så kom det to karer og la bagasjen sin i hattehyllen over meg, snakket litt mellom seg, og satte seg på 3F og 5F. Jeg så billetten til han ene, og han skulle sitte på 22B. Så jeg ventet på at cabin crew skulle telle over passasjerene, og hva de eventuelt ville gjøre.

    Purser kom rundt med iPad, og spurte hvor de egentlig skulle sitte, og sendte dem bak der de hadde fått plass. Han ene lurte på hvorfor de ikke kunne sitte der, det var jo ledig! Men, ingen nåde. Så da hadde jeg veldig god plass rundt meg igjen.

    Push back 1802, og vi var i luften 1811. Fikk med oss solnedgangen over Oslofjorden på vei sørover.
    IMG_20240308_193105PXL_20240308_171908313.MP.jpg

    Fikk meg en kaffe, en øl og et glass vann når serveringen startet. De tilbød også en sandwich(?) som ikke så veldig innbydende ut. Jeg tok litt potetgull i stedet.

    Skagen i solnedgang.
    IMG_20240308_193115PXL_20240308_173540160.MP.jpg

    Fikk sett et par episoder av the Office på medbragt IFE, før vi landet 15 minutter før oppsatt tid. (Som var 1920)

    Taxet litt, og var ved gate 1915. Labbet over til Clarion, hvor det satt to fotballag i resepsjonen og sperret av hele området. Men, jeg fikk kjempet meg frem til innsjekkings-automaten (for det var lang kø i resepsjonen), og for første gang klarte automaten å finne meg i systemet! Et halvt minutt senere hadde jeg nøkkelen til rom 1217 i hånden.
     
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,909
    Likes mottatt:
    57,590
    Bonuspoeng:
    293
    Gikk inn på internettet og skulle se om jeg fant noe mer gøy å finne på mens jeg er i LA.

    Jeg fikk ettertrykkelig bevist at jeg ikke følger med på noe som helst, for på søndag er det Oscar-utdeling. Det har jeg ikke fått med meg. Jeg fant det ut fordi det kom opp forslag om "Oscar viewing party" på flere ulike steder.

    Og det skaper jo ikke noe særlig kaos i Hollywood.. Hollywood blvd stenges foran Dolby Theatre 14(!) dager på forhånd. Og metroen stopper ikke på Hollywood/Highland, som er den som er nærmest mitt hotell.. Så det var kanskje greit at jeg ikke droppet leiebil. :p

    Det blir spennende å se om jeg kommer meg rundt i området der lørdag og søndag. Jeg får satse på andre aktiviteter de dagene..
     
  13. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Nyt en kveld på Kastrup og god tur videre i morgen, får tro Oscar-gjengen ikke skaper for mye styr for turen ;)
     
    holmen liker dette
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,909
    Likes mottatt:
    57,590
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror jeg skal klare å holde meg unna Oscar-gjengen. Tipper de gjerne vil holde meg unna dem også. :p
     
    Kristian and Earl like this.
  15. eventyrer

    eventyrer Medlem

    Innlegg:
    189
    Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    God tur :).
     
    holmen liker dette
  16. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,449
    Likes mottatt:
    29,531
    Bonuspoeng:
    183
    Funker fint for noen dager det men ikke forvent noe særlig fra bassenget
     
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,909
    Likes mottatt:
    57,590
    Bonuspoeng:
    293
    Har uansett glemt Speedo'en.. :cool:
     
    Kristian liker dette
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,190
    Likes mottatt:
    869,750
    Bonuspoeng:
    293
    Man har da alltid Speedo’en med på tur, selv da det snødde i LA
     
    EndreD, Sunnfjordingen and Kristian like this.
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,909
    Likes mottatt:
    57,590
    Bonuspoeng:
    293
    Glemte den, kom på det da @Wiolenze nevnte bassenget. Men, det kan jo hende de selger slikt der borte?
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,909
    Likes mottatt:
    57,590
    Bonuspoeng:
    293
    Etter en øl i baren gikk jeg tidlig til sengs i går. Jeg var sliten, og ryggen spiller ikke helt på lag for tiden.

    Hadde alarmen på kl 07, men våknet en god halvtime før den gikk av. Så jeg har hatt veldig god tid i dag.

    Har fulladet IFE-utstyret, og fått beskjed i appen om at kofferten er lastet på SK931.

    Utsjekk hos en norsk kar i resepsjonen gikk kjapt, selv om jeg trodde jeg bodde på rom 2017, og hotellet har jo bare 12 etasjer.. :rolleyes: 1217 var mer riktig.

    Tuslet bort til terminalen og fast track, hvor det ikke var folk i det hele tatt. Jammen bra det var 8 ansatte på jobb!

    Dobbel espresso i kaffebaren i loungen, samt et rundstykke med skinke og ost. Så nå er jeg klar for champagne!

    Det bygges stadig på CPH, og hver gang jeg er her har det dukket opp nye vegger på steder hvor det ikke var vegger før..
     

Del denne siden